Review: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Ik denk dat velen het zullen herkennen, als ik zeg dat shooters op consoles niet voor iedereen zijn weggelegd. Zelf speelde ik ze vroeger heel vaak op PC, maar met uitzondering van de Killzone-franchise, haast nooit op console. Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mezelf liggen, maar van de moment dat het wat moeilijker wordt (en dan spreek ik nog niet van de online multiplayer games), lijkt het alsof ik de controle over mijn personage verlies en maar wat in het rond loop te schieten. Ach, waarschijnlijk het goede oude 'muis en toetsenbord versus controller'-verhaal, maar dat neemt niet weg dat ik shooters meestal vermijd op console. Toen ik de vraag kreeg of ik Sniper Ghost Warrior Contracts 2 wou reviewen op PlayStation 5, besloot ik toch na enige aarzeling het spel een kans te geven. Toegegeven, het feit dat het eerder een tactisch schietspel is en geen klassieke snelle shooter, heeft hier zeker de doorslag gegeven. Of ik tijdens het spelen even gefrustreerd geraakte als bij mijn eerste Call of Duty multiplayer-ervaring, lees je in onderstaande review!

Met Sniper Ghost Warrior Contracts 2 zit CI Games ondertussen aan zijn zesde titel in de Sniper-franchise. Het begon allemaal met Sniper: Art of Victory in 2008, gevolgd door de Sniper: Ghost Warrior-reeks in 2010, 2013 en 2017 en tenslotte Sniper Ghost Warrior Contracts 1 en 2 in respectievelijk 2019 en 2021. Hopelijk denken ze voor een volgende serie toch nog eens goed na over de naam, want het wordt ondertussen al een hele mond vol!

Sniper 1.jpg


Een bijna onmogelijke missie

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 is een single player, tactisch sluipschutterspel, waarbij je in de huid kruipt van Raven, een huurmoordenaar die op contractbasis opereert vanuit het Midden-Oosten. Je bevindt je in Kuamar, een regio op de grens tussen Syrië en Libanon, waar een misdaadkartel de plaatselijke bevolking in zijn greep houdt, alsook de oliemarkt verstoort. Je doel is simpel: de kop van het kartel uitschakelen. Vooraleer je bij de leiders Bibi Rashida en Lars Hellstrom geraakt, dien je uiteraard eerst nog een aantal andere doelwitten te elimineren. In totaal bestaat je missie uit twintig contracten, waarvan tien hoofdcontracten met verschillende zijmissies verdeeld over vijf verschillende regio's. De zijmissies gaan van het hacken van vijandelijke apparatuur tot het bevrijden van gevangenen.

Het spel start met een korte introductie waarom je aan de slag moet gaan als huurmoordenaar, gevolgd door een tutorial waarin je de mechanics leert kennen, alsook de interface en de verschillende gadgets en soorten kogels die je doorheen het spel kan gebruiken. Nadien kom je in een grote sandbox-wereld terecht, waarbij je zelf kan bepalen hoe je contracten uitvoert. Ga je meteen op je doel af door vanop een afstand te snipen of ga je eerder tactisch te werk en infiltreer je in stealth-mode doorheen de vijandige zones, dat bepaal je volledig zelf. Dat het spel vooral focust op het extreme lange afstandsschieten, wordt al meteen duidelijk. Dat blijkt meteen ook al niet erg evident te zijn. Je moet namelijk rekening houden met de afstand (die bepaal je door eerst met je verrekijker vijanden te spotten), de windrichting, je eigen uithoudingsvermogen, overige vijanden in de buurt, et cetera. Alleszins niet de zoveelste shooter waar je zomaar in het wilde weg kan rondschieten, maar je beter je tijd neemt voor elk shot en beredeneerd aan de slag gaat.

Sniper 2.png


Bepaal zelf je tactiek!

Tien verschillende contracten afwerken en case closed? Gelukkig heeft het spel iets meer te bieden dan enkel dat. Zo krijg je naast deze contracten verschillende uitdagingen voorgeschoteld, waarbij het bijvoorbeeld de bedoeling kan zijn om een doel uit te schakelen op een specifieke manier, of zonder een alarm te laten afgaan. Slaag je hierin, dan verdien je cash en tokens. Deze kan je op hun beurt gebruiken om je uitrusting en wapens te verbeteren of om je skills-tree te upgraden, waardoor je bijvoorbeeld een betere camouflage, een verbeterd zicht of x-ray visie kan bekomen. Daarnaast is het vaak ook belangrijk om na te denken over welk wapen je voor elke taak inzet. Een licht geweer met een geluidsdemper voor de korte range-gevechten of eerder een zwaar geweer met speciale scope voor de langere afstanden? Gasgranaten, mijnen of het tactisch inzetten van een drone? Heel wat mogelijkheden om je missies te doen slagen! Het feit dat er verschillende uitdagingen zijn, komt ook de herspeelbaarheid van het spel ten goede. Wil je echt elke uitdaging tot een goed einde brengen, dan zal je verschillende missies toch meermaals moeten doorploeteren. Voor de ene een grote uitdaging, voor de andere misschien toch iets te veel van het goede... Gelukkige kan je elke missie op zodanig veel verschillende manieren aanpakken, dat het nooit echt repetitief dreigt te worden.

Dat Sniper Ghost Warrior Contracts 2 een knap spel is, staat buiten kijf.


Sandbox-games geven je een enorme vrijheid. Dit heeft als voordeel dat je missies op je eigen manier kan uitvoeren of eens een missie links kan laten liggen, maar kan daarentegen ook vaak erg verwarrend zijn. Zo was het in het begin niet meteen duidelijk waar je naartoe moest gaan. Je laat je snel leiden door de tegenstanders die je tegenkomt. Vanuit een natuurlijke reflex wil je uiteraard elke vijand zo snel als mogelijk tegen de grond knallen. Het wordt echter al snel duidelijk dat het vaak beter is om een groepje vijanden te mijden en meteen naar je contract te gaan. Zo had ik in het begin moeite om een groepje van vijf tegenstanders uit te schakelen zonder het alarm te laten afgaan of zelf gevonden te worden. Pas later had ik door dat je deze vijanden niet per se moest doden en dat je hen gewoon op een paar seconden voorbij kon stappen. Daarnaast is het ook niet zo dat als het alarm afgaat, dat je missie automatisch gefaald is. Het wordt wel een stuk moeilijker, want vijanden gaan actief naar jou op zoek. Tactisch te werk gaan is de boodschap!

Sniper 3.jpg


Een schot in de roos?

Dat Sniper Ghost Warrior Contracts 2 een knap spel is, staat buiten kijf. Hiermee bedoel ik zowel de gameplay als het grafisch aspect. Zo zijn zowel je personage als de wereld om je heen enorm goed uitgewerkt en zeer gedetailleerd. Alles ziet er zeer gelikt uit. Een pluspunt hierbij, is dat je een goede balans kan zoeken tussen meer details aan een lagere framerate of een hogere performantie, maar met minder details. Kortom, voor elk wat wils. Wil dit zeggen dat ik het meteen als topgame catalogeer? Helaas niet. Zo merk je snel dat de focus vooral uitgaat naar de sniper-ervaring en minder naar de omgeving of het verhaal. Vooral het laatste punt vond ik vaak wat storend. Het verhaal is zodanig magertjes, dat ik me nooit echt ten volle kon inleven. Dat neemt uiteraard niet weg dat het leuk blijft om de ene headshot na de andere af te vuren. Dat hier vaak een uitvoerig slowmotion beeld met vrij veel gore bij komt kijken, neem ik er graag bij.

Waar het spel in uitblinkt zijn de extreme long range sniper-episodes. Zoals reeds aangehaald komt er toch wel wat bij kijken en moet er rekening worden gehouden met een zekere moeilijkheidsgraad. De echte diehards kunnen er zelfs voor kiezen om te spelen zonder crosshair, wat het spel extra uitdagend, maar ook extra leuk maakt. Elk shot wordt op die manier als het ware een belevenis aan zich. Ook de geluidseffecten spelen hierin mee. Het weerkaatsende geluid na het afvuren van een schot in de bergen klinkt zodanig realistisch, dat je je bijna ter plaatse waant. Daarenboven dragen de adaptieve triggers van de PS5-controller eveneens bij tot de ervaring. Kortom, geen schot in de roos, maar niettemin een toffe game om een kans te geven!

Conclusie

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 is de zesde game in de Sniper-franchise en zeker niet de minste in het rijtje. Wie op zoek is naar een shooter met een iets andere insteek, zal mogelijks zijn ding vinden in dit tactisch sluipschutterspel. Naast een fijne gameplay en mooie graphics, levert CI Games met deze titel een spel met zeer veel vrijheid en uitbreidingsmogelijkheden. Het grootste minpunt is helaas een ietwat povere verhaallijn, waardoor je toch niet helemaal aan het scherm gekluisterd blijft. Dat neemt niet weg dat de liefhebbers van het genre heel wat uren spelplezier zullen beleven bij het proberen nemen van perfecte headshots. Geen volledig schot in de roos, maar zeker het proberen waard!

Pro

  • Mooie graphics
  • Veel verschillende gadgets
  • Uitgebreide open wereld

Con

  • Soms iets langere laadtijden
  • Verhaallijn is soms wat pover
7

Over

Beschikbaar vanaf

24 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. CI Games

Uitgever

  1. CI Games
 
Terug
Bovenaan