Review: Röki

Het jaar loopt stilaan op zijn einde, dus kunnen we niet alleen reflecteren over alle toppers die de revue zijn gepasseerd, maar ook even stilstaan bij de vele verborgen parels waar we geen aandacht aan hebben besteed. Röki zou tot deze laatste categorie kunnen behoren. Met een release voor de next-gen consoles in de maand oktober dreigde deze indie een beetje verloren te gaan door al dat eindejaarsgeweld. Ontwikkelaar Polygon Treehouse probeert met dit point-and-click-adventure-spel een ontroerend verhaal te vertellen waarin het omgaan met verlies en verdriet centraal staat. Dit alles wordt verpakt in een jasje van Scandinavische folklore. Of de ontwikkelaar een gevoelige snaar weten te raken, kom je te weten in deze review.

Röki vertelt het verhaal van Tove en Lars, broer en zus die grotendeels op zichzelf zijn aangewezen na de dood van hun moeder. Hun vader weet niet hoe hij met dit verdriet moet omgaan waardoor de band met zijn kinderen niet is wat het hoort te zijn. Alsof deze familie nog niet genoeg ellende te verduren heeft gekregen, wordt Lars op een nacht ontvoerd door een gigantisch beest en meegesleurd door een portaal naar een fantasiewereld die Tove kent door de verhalen van haar moeder. Ze wil niet nog een naaste verliezen, dus springt ze in extremis nog door het portaal. Met deze gebeurtenis start niet alleen de zoektocht naar haar broer, maar ook die naar zichzelf en het verwerken van verdriet en tegenslagen. Röki brengt zwaardere thema's aan bod, iets wat je niet verwacht van een game die er op het eerste zicht zo kleurrijk en vrolijk uitziet. Het doet dit echter op een zeer ingetogen en respectvolle manier waardoor de boodschap langer blijft nazinderen.

Röki_1.jpg


Een fantasiewereld vol verwondering en gevaar

Gameplaygewijs heeft Röki veel weg van de point-and-click-adventure-spellen van weleer. Je krijgt toegang tot allerlei omgevingen waar je de interactie kan aangaan met de vele bizarre en kleurrijke figuren die de wereld van Röki rijk is. Dit resulteert in opdrachten die jou worden toegewezen en waarbij het voltooien ervan je een nieuw voorwerp oplevert dat je verder zal helpen om je uiteindelijke doel te bereiken. Dit lijkt simpel en een ontwikkelaar zou de neiging kunnen krijgen om de opdrachten mooi op elkaar te laten aansluiten, maar daar is hier geen sprake van. De sleutel tot sommige opdrachten ligt in andere gebieden die je eerst nog dient vrij te spelen. Hierdoor moet je de opdrachten goed analyseren - deze zijn soms op cryptische wijze opgesteld - en de omgeving goed bestuderen zodat je niet oeverloos blijft rondlopen op zoek naar de juiste oplossing van het raadsel. Vondsten uit de omgeving dien je ook vaak te combineren zodat er een nieuw voorwerp kan worden gecreëerd. De game dwingt je ertoe om je hoofd erbij te houden, maar gelukkig zitten de meeste puzzels logisch in elkaar waardoor ik nooit veel tijd verloor met één bepaalde opdracht en zo niet uit mijn flow geraakte.

Het verhaal van Röki dompelt je onder in de Scandinavische folklore.


De spelwereld speelt niet alleen vloeiend, maar is ook leuk om naar te kijken en in te vertoeven. De ontwikkelaar koos voor een cel shaded-stijl, waardoor de wereld er niet realistisch uitziet, maar dit is geen noodzaak mits het verhaal zich afspeelt in een wereld volgepakt met Scandinavische folklore. Dit uit zich eveneens in de dialogen: hoewel deze worden afgebeeld in een tekstkader, produceren de personages een geluid dat me meteen deed terugdenken aan de vele Scandinavische krimireeksen die ik reeds achter de kiezen heb. Al deze elementen zorgen ervoor dat de game baadt in een warme sfeer. Op de controls valt niets aan te merken: navigeren in het menu en interageren met de omgeving werkt verbazend vlot. Je kan met een druk op de knop belangrijke voorwerpen doen oplichten in de omgeving. Zo ben je verzekerd dat je niets over het hoofd ziet. De speelduur sloeg eveneens niet tegen: het zal je tien à twaalf uur kosten om het hele verhaal te doorlopen.

Röki_2.jpg


Met een sisser aflopen

Jammer genoeg neemt het niveau een kleine duik naar het einde toe. Vermits herhaling in dit soort games snel om de hoek loert, introduceert de ontwikkelaar een nieuw speelbaar personage naar het einde toe. Hierdoor dien je telkens met twee perspectieven rekening te houden om puzzels op te lossen. Een origineel concept, maar de uitwerking voelde op sommige momenten geforceerd aan en de omgeving, waarin deze taferelen zich plaatsvonden, sprak minder tot de verbeelding dan het sprookjesbos bij de start. Jammer dat de game zo eindigt met een valse noot, maar over het algemeen zijn het vooral goede herinneringen die ik overhoud aan het spelen van deze indie.

Conclusie

Röki vertelt het ontroerende verhaal van een meisje en de zoektocht naar haar broer in een prachtig vormgegeven fantasiewereld, die baadt in een warme sfeer door de vele details die de ontwikkelaar heeft toegevoegd. De puzzels zijn uitdagend, maar zitten logisch in elkaar waardoor de frustraties tot een minimum worden beperkt. Hoewel de game naar het einde toe tegen zijn limieten begint aan te lopen, kan deze toch worden gezien als een aanrader voor al wie het point-and-click-adventure-genre een warm hart toedraagt.

Pro

  • Ontroerend verhaal
  • Prachtige spelwereld
  • Kleurrijke personages
  • Leuke puzzels

Con

  • Niveau zakt weg in het laatste deel
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

23 juli 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Polygon Treehouse

Uitgever

  1. United Label Games
 
Terug
Bovenaan