Review: Pikmin 1+2

Met de recente lancering van Pikmin 4, op de nationale feestdag van België, komen de Pikmin andermaal in problemen. Nintendo heeft echter begrepen dat het Belgische zomerweer wat tegenslaat, al hoewel we op dit moment zeker niet moeten klagen. We hebben uiteraard ook niet zoveel pech als kapitein Olimar die in een giftige atmosfeer moet overleven. Met Pikmin 1+2 komen de HD-versies van de Nintendo GameCube-klassieker terug tot leven op de Nintendo Switch. Welke spellen uit de Pikmin-serie moet je nu kiezen om te spelen of wil je ze toch niet allemaal aan je collectie voegen?

Nintendo komt na Pikmin 4, nu ook met de HD-versie van Pikmin 1+2 op de proppen. Het origineel dateert al van 2001 en heeft dus ondertussen de volwassen leeftijd bereikt. Zijn grotere, en misschien wel betere broer, is geboren in 2004. Beide jongens zijn groot gebracht op de GameCube en kunnen nu als pakket of apart aangekocht worden in de Nintendo eShop. Op 22 september komt ook de gamecardversie uit voor de collecteurs onder ons. Nintendo heeft zich echter de kosten en de moeite wat bespaart, want Pikmin 1 en 2 zijn geen echte remakes of remasters van de originele versies. Doordat we sinds de GameCube ook de Wii hebben mogen verwelkomen, komen wel alle verbeteringen van de New Play Control! op de games. Verbeterde en soepelere bewegingen gaan dus hand in hand met iets betere graphics.

Wie de serie niet kent, niet getreurd: het zijn allen opzichzelfstaande spellen. De Pikmin-serie laat je de wereld verkennen met behulp van de Pikmin, die je optimaal inzet om de puzzels te laten oplossen zodat je op tijd terug kan keren naar je thuisplaneet. Mijn neurotisch kantje dwingt me echter om deze serie chronologisch te spelen, waardoor we terug moeten keren naar de GameCube-klassiekers van weleer.

Pikmin 1​

We keren terug naar 2001, wanneer kapitein Olimar per toeval, of beter per ongeluk, de Pikmin ontdekt. PNF-404, een mysterieuze planeet waar kapitein Olimar is neergestort na een botsing met een asteroïde, blijkt vol te zitten met deze wezens. Pikmin beginnen als kleine scheut, slapend in de grond. Wanneer kapitein Olimar aan hun haardos trekt, zijn ze klaar om als volleerde levende wezens je stappen te volgen. De Pikmin zijn gelukkig slimme wezens en weten wat van hen verwacht wordt. Gooi je ze tegen de muur, dan breken ze die gewoon af. Breng je ze naar een bepaald object, dan heffen ze dit op en brengen ze die terug naar je moederschip. Gooi je ze naar een insect, dan gaan ze als een ware Gang of PNF-404 in een cirkel staan en motten uitdelen. Ze zien er dan wel lief uit, maar je kijkt maar beter uit je doppen.


S.S. Dolphin valt in het water!​

Kapitein Olimar is dus ver van huis met een kapot ruimteschip, de S.S. Dolphin. Hij moet alle onderdelen terugvinden binnen een limiet van dertig dagen. De tijd is schaars vanwege de giftige atmosfeer en kapitein Olimar zijn vitale onderdelen kunnen hem maar dertig dagen in leven houden. Jouw missie bestaat erin om met behulp van de Pikmin de ontbrekende dertig onderdelen naar zijn schip terug te brengen. Je start met één enkele Pikmin, maar door het terugbrengen van bloemen, insecten of andere voorwerpen, produceert de "Ui" miraculeus Pikmin-zaden. Hierdoor verzamel je een bataljon aan Pikmin waarmee je grotere dieren kunt aanvallen en waarmee je de ruimteschiponderdelen ook kan terugbrengen. Eenmaal je honderd Pikmin hebt, moet je kiezen welke Pikmin je onder je hoede neemt om de dag door te brengen. Elke Pikmin heeft namelijk zijn eigen sterktes (en zwaktes) die je optimaal moet inzetten.

De rode Pikmin zijn bestand tegen vuur en zijn de echte vechtersbazen, gele Pikmin kan je hoger gooien en de blauwe Pikmin kunnen onder water adem halen. Deze talenten moet je in je voordeel gebruiken om de planeet zo snel mogelijk te verkennen, de onderdelen te vinden en de S.S. Dolphin te herstellen. Zodra de nacht valt, keren de Pikmin terug naar hun thuishaven, de Ui. PNF-404 zal dus ergens rond Aalst te vinden zijn. Toch zijn de Pikmin veel loyaler dan gedacht. Want Kapitein Olimar denkt enkel aan zijn eigen hachje en smijt de Pikmin duchtig in het rond. De Ui kan gelukkig reserve Pikmin bevatten als er een aantal verdrinken of als er een aantal niet terug in de Ui zijn voor de nacht valt. Elke dag moet je namelijk alle Pikmin verzamelen. Deze grote aftelknop komt dan ook boven op je scherm in beeld. Deze aftelknop en race tegen de tijd is dan ook de grootste uitdaging van het spel, hoewel mijn liefhebbende vrouw dat net een vervelend aspect vond. Elke dag duurt ongeveer een kwartier, waardoor je wel goed kan inschatten hoelang het spel zal duren.

Het lijkt op een Pikpikwortel, mijn favoriete groente. Ik zal het een 'Pikmin' noemen." – Kapitein Olimar


Je start de dag door een aantal Pikmin te selecteren en op zoek te gaan naar de nieuwe onderdelen. Hierbij moeten de juiste keuzes opwegen tegen de gevaren die je op deze onherbergzame planeet tegenkomt. Haal je op het einde van de dag de Pikmin niet tijdig terug naar de Ui, worden ze in de nacht opgegeten door de insecten die ronddwalen. In totaal zijn er vijf zones op de planeet om te ontdekken en de verschillende onderdelen terug te verzamelen. Een minimum van 25 stuks zijn trouwens nodig om Olimar minimaal terug te lanceren in de ruimte.

Pikmin 1 was destijds alvast een bestseller en werd door iedereen geprezen. Maar ook bij de heruitgave van Pikmin 1 op de Nintendo Switch, merk je nog het originele karakter op. De HD-heruitgave komt natuurlijk het best aan bod op het televisiescherm, maar ook als handheld is het niet langer het gepixeleerde uiterlijk van 2001. Wat wel opvalt, is dat Olimar en de Pikmin geen grondige herwerking hebben gekregen, maar eerder opgesmukt. Aangezien je Pikmin 1 voornamelijk speelt omwille van de gameplay, zie ik dit graag door de vingers.


Pikmin 2​

In 2004 komt dan ook het vervolg Pikmin 2 uit op de GameCube. Kapitein Olimar wordt samen met Louie op het matje geroepen bij zijn werkgever. Louie is er namelijk in geslaagd om een ganse lading van de lekkere Pikpikwortel, Olimar zijn favoriete groente, kwijt te raken. Hocotate Freight, het bedrijf waar Olimar en Louie voor werken, staat op het punt bankroet te gaan. Onze grote held Olimar is volledig in shock en laat een souvenir voor zijn zoon vallen. Een simpele kroonkurk blijkt toch wat waard te zijn. Olimar wordt samen met Louie teruggestuurd naar PNF-404 om de resterende schulden af te betalen.

NSwitchDS_Pikmin2_03_EN.png

Economische crisis bij Hocotate Freight​

Samen met Louie, dient Kapitein Olimar de Pikmin nu aan te sturen. Wat ook direct de mogelijkheid biedt om een nieuwe gameplay-variant in het leven te roepen: 2 Player Battle. De naam verraadt het natuurlijk, maar deze tweespelervariant laat je elk een groep van vijftig Pikmin aanvoeren die tegen elkaar gaan strijden voor gele knikkers. Een soort van capture the flag dus, wat als leuk tussendoortje uitgewerkt is. Terug naar de schuldaflossing. Tijdens de campaign kan je beide gebruiken om twee verschillende groepen Pikmin de nodige puzzels te laten oplossen. Manoeuvreer met een bataljon blauwe Pikmin onder het commando van Louie door het water, terwijl de rode Pikmin bij kapitein Olimar de insecten aanvallen die in de weg staan van die belangrijke schatten.

Deze keer heb je met kapitein Olimar en Louie niet de tijdsdruk van dertig dagen, terwijl je toch zou verwachten dat die interesten oplopen. Hierdoor creëert het spel een meer luchtig gegeven vergeleken met het origineel. Toch dien je 's avonds je Pikmin tijdig te verzamelen, want anders worden ze opgesmuld. Pikmin 2 laat je verder ook kennismaken met witte en paarse Pikmin, terwijl de oorspronkelijke gele Pikmin ondertussen moeten strijden tegen de elektrische poorten. De paarse Pikmin kom je tegen in de ondergrondse grotten, die een leuke toevoeging zijn met diverse sublevels. Deze paarse Pikmin zijn de echte krachtpatsers van de planeet en zijn een tienvoud van hun broeders. Witte Pikmin zijn giftig, waardoor ze kunnen ingezet worden om grotere insecten te vergiftigen. Verder is de toevoeging van Piklopedia, een Wikipedia van alle vijanden en planten die je in Pikmin 2 ontdekt, een welgekomen toevoeging. Gotta catch 'em all!


Gotta catch 'em all!​

Pikmin 2 voelt zeer vertrouwd aan na het spelen van Pikmin 1, maar heeft toch maturiteit gekregen. De menu's voelen en zien er beter uit, maar ook het verhaal en bijhorende cutscenes zijn leuk om te volgen. Deze filmpjes zijn wel een verbetering waardoor je het gevoel hebt dat Nintendo er meer moeite in heeft gestoken. Pikmin 2 heeft de frustraties rond de Pikmin 1 eendaagse tijdslimiet weggewerkt waardoor het gezien wordt als de betere versie. Ik heb toch ook het gevoel dat je meer value for money krijgt bij deze opvolger. De aangename muziek en schattigheid van de Pikmin hebben trouwens meermaals een gevecht voor de Switch opgeleverd!

Conclusie

Pikmin 1+2 zijn als digitale bundel beschikbaar voor een 50 euro, terwijl de afzonderlijke spellen rond de 30 euro gaan. Mij hoef je dan alvast niet te overtuigen dat de bundel de betere optie is. Beide spellen zijn HD-versies van de originele Nintendo GameCube-klassiekers die elk hun sterktes hebben. Pikmin 1 biedt die stress en tijdsdruk om tijdig alle puzzels op te lossen. Het herbouwen van het schip, verkennen van de wereld en de Pikmin aansturen hadden in 2001 al een magisch karakter. De opvolger, Pikmin 2, geeft je een verbeterde versie met meer Pikmin, het aansturen van je assistent Louie (of je grote baas) en het aspect van de grotten en Piklopedia. Veel om te ontdekken alvast met deze digitale bundel, waarbij het vechten is voor de Nintendo Switch!

Pro

  • Pikmin 1 heeft de nodige tijdsdruk als sausje
  • Pikmin 2 haalt de tijdsdruk weg waardoor het toegankelijker wordt
  • Gebruik van de assistent en 2 player modus
  • Never change a winning recipe

Con

  • HD-versie zonder meer
9

Over

Beschikbaar vanaf

21 juni 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Nintendo

Uitgever

  1. Nintendo
 
Terug
Bovenaan