Review: Paradise Lost

Bij BeyondGaming willen we niet enkel de grote releases in de kijker zetten, maar eveneens de meer obscure indiegames een plaats geven op onze website. Paradise Lost werd ontwikkeld door de Poolse studio PolyAmorous en is tevens hun eerste game die op de wereld wordt losgelaten. Ik ben zeer benieuwd of dit de start is van een mooie carrière of dat hun plannen met deze release meteen een serieuze knauw krijgen. Je komt het in deze review te weten.

Er zijn reeds vele verhalen verschenen die een wereld beschrijven waarin de Tweede Wereldoorlog een andere afloop kende. Paradise Lost speelt zich af in een alternatieve realiteit waar de Nazi’s weten stand te houden tot aan de jaren zestig. Daarbovenop trekken de intelligentste en knapste exemplaren van het Arische ras zich terug in ondergrondse bunkers om atoomwapens te ontwikkelen en zich te verzekeren van voldoende nageslacht. Wanneer de strijd toch beslecht lijkt te worden in het voordeel van de Amerikanen en de Sovjet-Unie, tonen ze zich van hun slechtste kant en herschapen ze met hun atoomwapens de aardoppervlakte in een onbewoonbaar woestijnlandschap.

Paradise Lost_1.jpg


Oorlog is geen pretje

Tientallen jaren later volgen we het relaas van Szymon, een Pools jongetje die samen met zijn moeder ondergronds opgroeide, maar na haar dood op zoek gaat naar zijn vermoedelijke vader. Zijn enige aanknopingspunt is een foto die getrokken lijkt te zijn in één van deze bunkers. Hij trekt er dan maar op uit in de hoop dat hij daar de antwoorden weet te vinden op zijn talrijke vragen. Paradise Lost behoort tot het walking simulator-genre. Verwacht dus geen groots opgezette actiescènes, de game moet het hebben van zijn sfeerschepping en het mysterie dat gepaard gaat met deze verlaten bunker.

Paradise Lost is een ongemakkelijke tocht door een alternatieve realiteit.


Terwijl Szymon zich een weg baant door de ondergrondse bunker, kan je aan de hand van brieven en geluidsfragmenten gebeurtenissen reconstrueren die zich afspeelden in de tijd dat het er nog bruiste van het volk en men veronderstelde iets te kunnen opbouwen voor de lange termijn. Deze achtergrondinfo bevat vaak persoonlijke drama’s die een beter licht laten schijnen over de verschillende omgevingen die je doorkruist. Zo vond ik een brief van een meisje die haar bewondering voor de glamoureuze zangeres Greta Müller niet onder stoelen of banken stak. Niet veel later bevond ik me in een luxueus ingerichte treinwagon waarin deze dame rondreisde. Bleek dat er zich achter die façade van uiterlijk vertoon een eenzame moeder schuilhield die de dag niet kon doorkomen zonder zich te wenden tot medicijnen. Deze persoonlijke verhalen geven de wereld van Paradise Lost de nodige diepgang mee.

Paradise Lost_2.jpg


Zoektocht naar een verdwenen ouder

Tussen al deze tristesse door ontplooit zich ook het verhaal van Szymon. Vrij snel krijgt hij in zijn zoektocht de hulp van Ewa, een meisje dat opgesloten zit in de bunker. In ruil voor zijn hulp zal zij hem door het kluwen van verdiepingen navigeren. Communiceren doen ze via intercoms en al gauw weten ze een band op te bouwen. Er wordt ruimschoots de tijd genomen om de beweegredenen van beide personages uit de doeken te doen en zo de speler te laten meeleven met het lot dat hen uiteindelijk te wachten staat. Dit ligt trouwens volledig in jouw handen, meerdere eindes kunnen worden vrijgespeeld.

Hoewel er gestaag wordt toegewerkt naar de ontknoping van het verhaal, werden er jammer genoeg ook nodeloze plottwists toegevoegd die niet uitblinken in originaliteit. Je weet al redelijk snel de richting die het verhaal uitgaat indien je de brieven en audiofragmenten in de spelwereld verzamelt. De verbazing van Szymon, die bij deze onthullingen gepaard gaat, voelt een beetje misplaatst aan. Het voortbewegen gaat niet bijster soepel en het wandeltempo had gerust iets hoger mogen liggen. Ik leek eerder een bejaarde dan een jong veulen. De laadtijden tussen de levels hadden korter gekund en soms kwam ik een glitch in de omgeving tegen, zoals een zwevend kussen. De game heeft een speelduur van enkele uren, maar dat is ruim voldoende om je aandacht er volledig bij te houden.

Conclusie

Paradise Lost neemt ons mee naar een alternatieve realiteit die barst van de gruweldaden. Met de vriendschapsband tussen Szymon en Ewa probeert de ontwikkelaar hier een tegenwicht aan te bieden en daar slaagt men tot op bepaalde hoogte in. De spelwereld wordt mooi vormgegeven met oog voor details. Jammer dat het te trage tempo en de grafische oneffenheden de game parten spelen waardoor deze niet boven de middelmaat weet uit te stijgen.

Pro

  • Sfeerschepping
  • Meerdere eindes

Con

  • Trage gameplay
  • Grafische oneffenheden
6

Over

Beschikbaar vanaf

24 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. PolyAmorous

Uitgever

  1. All in! Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan