Review: Oddworld: Soulstorm

Vorige maand bood Sony alle PlayStation Plus-abonnees de kans om de charmante puzzelgame Maquette te ontdekken. Eentje is geentje moeten ze in het hoofdkwartier hebben gedacht, want ook deze maand brengen ze een game op de release rechtstreeks naar deze service. Oddworld: Soulstorm is deze keer de uitverkorene. In deze remake van Oddworld: Abe’s Exodus uit 1998 ga je op zoek naar een thuis voor jezelf en al je vrienden. In deze review kom je te weten of het de moeite loont om deze game een kans te geven.

Oddworld: Soulstorm speelt zich af vlak na de gebeurtenissen van Oddworld: New ‘n’ Tasty, die in 2014 verscheen. Op de planeet Oddworld leven verschillende bevolkingsgroepen samen. De Glukkons zwaaien er de plak en dwingen de Mudokons tot slavenarbeid. Aan het einde van deze game redt Abe, de protagonist van dienst, driehonderd Mudokons van het harde labeur die ze moeten uitvoeren voor het bedrijf RuptureFarms. Hij ondervindt echter snel dat een opstand leiden tegen een meedogenloos bedrijf niet vanzelfsprekend is. Dit wordt duidelijk gemaakt aan het begin van Oddworld: Soulstorm. Terwijl vrijwel alle bevrijde Mudokons hun vrijheid uitbundig vieren, gaat Abe te rade bij een sjamaan die hem doet inzien dat hij zijn innerlijke stem moet terugvinden. Hiervoor dient hij wel de twee hechtingen te verwijderen die hem beletten voluit te spreken. Dit ligt bij Abe gevoelig vermits dit nog de enige herinnering is aan zijn moeder. Vervolgens wordt hun ontmoeting abrupt onderbroken door een brand in hun schuilplaats, waardoor Abe zich genoodzaakt voelt om voor alle Mudokons een nieuwe thuis te vinden.

Oddworld_ Soulstorm_1.jpg


Het relaas van Abe en zijn lotgenoten

Oddworld: Soulstorm is een filmische actie-platformer. Tussen de levels door worden er filmpjes afgespeeld die het verhaal vooruit stuwen en de personages verder uitdiepen. Het moet gezegd worden dat de game er zeer sfeervol uitziet. Deze speelt als een sidescroller maar er wordt voldoende diepte gecreëerd in de omgeving waardoor je nooit een benauwd gevoel krijgt. Het verhaal is niet bijster origineel, maar weet net genoeg te boeien waardoor je blijft verder spelen om te achterhalen hoe het Abe en zijn lotgenoten zal vergaan. Je hebt zelf ook invloed op de afloop van het verhaal. Tijdens de verschillende levels moet je Mudokons beschermen tegen de vele vijanden en obstakels in de omgeving en zorgen dat ze heelhuids het einde halen. Deze secties waren een welgekomen afwisseling ten opzichte van de normale gameplay. Indien je ervoor zorgt dat minstens tachtig procent van de Mudokons overleeft, heb je een positief Quarma waardoor je het goede einde vrijspeelt. Indien je Quarma echter negatief is, zal je de laatste twee levels niet kunnen aanvatten en eindigt je avontuur vroegtijdig. Reden te meer dus om je heldhaftig te gedragen en zo veel mogelijk Mudokons van een gewisse dood te redden.

De gebrekkige besturing doet de game de das om.


De gameplay zit niet al te ingewikkeld in elkaar. Eenvoudige platformstukken worden afgewisseld met actiemomenten. Hierin moet je voorbij vijanden zien te geraken. Hoe je hierbij te werk gaat, ligt volledig in jouw handen. Je kan kiezen voor een vreedzame of een agressieve aanpak. Hierbij krijg je hulpmiddelen ter beschikking. Zo speel je in het begin van de game een mijn vrij die vijanden het bewustzijn doet verliezen waardoor je ze vervolgens kan knevelen. Op deze manier leveren ze ook voorwerpen op, vermits je ze nadien kunt fouilleren. Indien je de vijanden liever kwijt dan rijk bent, kan je ze bijvoorbeeld in brand steken met een bom. Abe bezit over de gave om de geest van vijanden te manipuleren. Eens je de controle hebt overgenomen, kan je met hun wapen ook heel wat schade aanrichten. In de latere levels kan je ook zelf voorwerpen in elkaar steken met materiaal dat je vindt in kruiken. De game biedt je dus verschillende mogelijkheden aan om een level tot een goed einde te brengen. Door te wisselen tussen deze verschillende speelstijlen raak je er iets minder snel op uitgekeken.

Oddworld_ Soulstorm_2.jpg


Frustraties steken de kop op

Ieder level biedt verschillende uitdagingen aan om de herspeelbaarheid te vergroten. Zo kan je geheime gebieden ontdekken en liggen er collectibles verspreid die je kan verzamelen. Sommige levels vragen ook om vijanden op een specifieke manier te verslaan met behulp van een nieuw spelmechanisme dat in het level wordt geïntroduceerd. Kortom, je bent er wel even zoet mee indien je alle uitdagingen wenst te voltooien. Jammer genoeg worden de vele goede bedoelingen van de makers teniet gedaan door de controls. Ik had bij momenten veel moeite met het besturen van Abe. Zo wilde ik me regelmatig aan een richel laten hangen om zo geruisloos door een level te kunnen sluipen. Vaak was het resultaat echter dat hij vooruit rolde waardoor ik een verdieping lager terechtkwam en overhoop werd geschoten. Door deze achterhaalde besturing heb ik toch serieus moeten doorbijten om het spel niet vroegtijdig op te geven. Ik ben ook wat bugs tegengekomen, zo bleven mijnen die ik smeet regelmatig in het luchtledige hangen. Ontploffingen die vijanden moesten elimineren, hadden niet het gewenste effect. Vijanden wisten deze aanslag soms op een miraculeuze wijze te overleven. Deze kleinigheden zorgen ervoor dat de game de middelmaat niet weet te ontstijgen.

Conclusie

Oddworld: Soulstorm is in zijn kern een leuke actie-platformer in een sfeervolle wereld die genoeg afwisseling biedt op vlak van gameplay door de verschillende speelstijlen waarop de speler kan terugvallen. De toegevoegde uitdagingen zorgen voor een extra stimulans tijdens het spelen. Het verhaal van Abe blijft lang genoeg boeien en de tussenfilmpjes zien er best leuk uit. Jammer genoeg doet de achterhaalde besturing de game geen deugd en moet je je hier echt wel weten over te zetten.

Pro

  • Sfeervolle wereld
  • Platformstukken
  • Verschillende speelstijlen mogelijk

Con

  • Gebrekkige besturing
  • Bugs
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

6 april 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Microids
  2. Oddworld Inhabitants

Uitgever

  1. Oddworld Inhabitants
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan