Review: NERF Legends

Mensen met kinderen kennen ze heus wel, de NERF-geweren. In ‘mijnen tijd’ had je pijl en boog met zuignapjes op de pijl. Van een ander kaliber dan wat die kleine monsters nu gewoon zijn. Hoewel de munitie van een NERF-geweer gemaakt is van kunstschuim, kunnen de pijlen best ver vliegen, en indien goed gemikt, ook hard aankomen. Op sommige plaatsen is het zodanig populair, dat er grootse evenementen en wedstrijden rond worden gehouden. Niet enkel voor kinderen, ook volwassenen zien het als een eenvoudigere versie van paintball of airsoft. Hoewel dat voor mij een brug te ver is, moet ik toegeven dat ik er wel plezier aan beleef om met mijn zoon ‘oorlogje’ te spelen met de schuimpijltjes. Gezien de populariteit kon uiteraard ook een digitale variant niet uitblijven. FUN Labs waagde zich aan deze opdracht en ontwikkelde NERF Legends. Of het een schot in de roos was, lees je in onderstaande review!

Ik zal meteen toegeven dat het spel voor weinig animo zorgde onder de redactieleden. Aangezien ik toch mijn FPS-skills op console wat wou oefenen (en niet meteen wil afgaan met COD of Battlefield), ging ik de uitdaging aan. Je weet nooit dat het een verborgen Unreal Tournament zou worden! OK, die verwachting was misschien niet erg realistisch, but you never know…

NERF 1.jpg


Knal je een weg naar de top!

De aankondiging van het spel was alvast veelbelovend: “NERF Legends is een razendsnelle, energieke First Person Shooter, waarin je NERF als nooit tevoren hebt ervaren. Baan je een weg door spannende gevechtsarena’s, neem het op tegen verschillende tegenstanders met blasters en laat je vaardigheden zien met vliegende trick shots. Speel de single player story mode of neem het op tegen vrienden in de online multiplayer om de ultieme NERF-legende te worden!”. Klinkt goed toch?

Met veel moed dook ik in de single player-modus, waarbij je eerst door een tweedelige tutorial moet geraken. Je leert springen, glijden en schieten. En… ja, that’s it eigenlijk. Na welgeteld drie minuten was ik klaar met de tutorial en kon ik aan het echte werk beginnen. De instap leek op het eerste zicht niet erg hoog, dus voor een leek als ik ideaal. Ook de setting was best tof, met leuke, kleurrijke graphics. Ik had er zin in! Benieuwd welke verhaallijn FUN Labs voor ons in petto had. Ik ging verder en begon aan mijn eerste echte missie.

NERF 2.jpg


Een frustrerende ervaring

Al snel bleek dat er van een verhaallijn niet echt sprake was. Een uitgebreid verhaal hoeft niet per se, maar ik krijg bij een spel toch altijd graag wat context. Opeens sta je in één of ander fort en moet je missies uitvoeren om verder te geraken. Waarom? Geen idee. Voor wie? I don’t know… De enige hulp die je krijgt, is van je coaches. Zij vertellen je wat je moet doen om verder in het spel te geraken. Om de single player uit te spelen moet je in totaal, naast de eerste training, vijf levels voltooien, elk onderverdeeld in een aantal sublevels. Tijdens deze levels verdien je punten. Hoe meer punten je verzamelt, hoe hoger je score en hoe beter de medaille die je wint. Ga je dood, dan verlies je punten en wordt het moeilijker om de gouden medaille te halen.

Wie een echte NERF-uitdaging zoekt, raad ik eerder aan om NERF-geweren te kopen in een speelgoedwinkel.


Je merkt al snel dat de focus niet enkel ligt op het uitschakelen van vijanden, maar ook op het oplossen van puzzels. Wel ja, “puzzels”, zie het eerder als het vinden en raken van doelen in de juiste volgorde. Een afwisseling op het neerschieten van vijanden, maar ook niet meer dan dat. Ook in de vijanden zelf zit helaas nooit erg veel variatie. Daarenboven zijn er heel wat momenten in het spel dat er in de verste verte geen vijand te bespeuren valt. Zijn ze er wel, dan komen ze gewoon naar je toe en beginnen ze in het wilde weg op jou te schieten. Ze doen dat trouwens nooit erg ‘intelligent’. De meeste blijven gewoon staan tot wanneer je ze overhoop knalt. Wat je natuurlijk overhoop knallen kan noemen. In realiteit schiet je gewoon wat schuimpijlen richting je vijand en na een aantal rake hits, verdwijnen ze. Hierbij heb je nooit echt het gevoel dat je op sublieme wijze, grandioos je tegenstander hebt uitgeschakeld. Veel voldoening geeft het met andere woorden niet.

Daarenboven zijn de vuurgevechten op zich ook vrij frustrerend. Sommige vijanden moet je namelijk erg vaak raken, waardoor je bijna constant (en tergend traag) moet herladen. Hou daarnaast nog eens rekening met een overdreven terugslag bij het schieten (het zijn schuimpijlen man, geen bazooka’s…) en je begrijpt dat het al snel begint te vervelen. Gelukkig zit er nog een béétje afwisseling in door de aanwezigheid van power ups en de mogelijkheid om je personage en geweren te personaliseren.

NERF 3.jpg


Beschamende multiplayer

Dergelijke spellen hoeven echter nog niet te falen omwille van een magere single player. Waar ik écht op hoopte was een leuke multiplayer. Een soort Unreal Tournament met schuimpijlen. Vol hoop ging ik naar de multiplayer-modus. Hierbij kan je kiezen om zelf te hosten of om een bestaande lobby te vervoegen. Ik koos voor het laatste. Helaas kreeg ik niet meteen een match. Goed, even wachten en opnieuw proberen. Ook de tweede keer niets. Voor de zekerheid keek ik toch even mijn internetconnectie na. Alles leek in orde, maar ook een derde keer proberen bleek niet te helpen… Ik heb hier helaas maar één woord voor: schrijnend. Tot op de dag van vandaag ben ik nog niet één andere medespeler tegengekomen. Hopelijk ligt dit aan een defect en niet aan het effectief ontbreken van spelers. Hoewel ik omwille van mijn ervaringen, meer en meer voor dat laatste begin te vrezen.

Conclusie

NERF Legends blijkt helaas niet het spel waarop ik had gehoopt. Hoewel alles er op het eerste zicht vrij fraai uitziet, is het om verschillende redenen een serieuze tegenvaller. Wie een echte NERF-uitdaging zoekt, raad ik eerder aan om NERF-geweren te kopen in een speelgoedwinkel. Daar zal je veel meer plezier aan beleven dan aan het spelen van NERF Legends. Helaas dus geen schot in de roos.

Pro

  • Graphics zijn wel oké

Con

  • Geen verhaallijn
  • Vijanden zijn niet erg goed uitgewerkt
  • Gameplay voelt nooit vlot aan en verveelt snel
  • Multiplayer werkt niet
3

Over

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. FUN Labs

Uitgever

  1. GameMill Entertainment
 
Terug
Bovenaan