Review: NEO: The World Ends With You

We hebben er maar liefst veertien jaar op moeten wachten, maar eindelijk is het er. De Nintendo 3DS-cultklassieker The World Ends With You heeft een vervolg gekregen. Het succes van de Kingdom Hearts-reeks is de voornaamste reden waarom we zo lang moesten wachten, beide titels werden immers gemaakt door grotendeels hetzelfde team. Met het slotstuk van deze reeks achter de kiezen, was het hoog tijd dat het team opnieuw de wereld van The World Ends With You kon induiken. Ondertussen werd de titel levendig gehouden, onder meer met een mobile port, een remaster voor de Nintendo Switch en een anime die eerder dit jaar is verschenen.

Wat de originele The World Ends With You zo geweldig maakte, was een opvallende combinatie van een verfrissende setting, een boeiend verhaal, fascinerende personages, een geweldige soundtrack en creatieve gameplay. Zonder teveel te verklappen, speelt The World Ends With You zich af in een hedendaags Shibuya, Tokio, waar je als Neku terechtkomt in een dodelijk spel dat je gedwongen wordt om te spelen, genaamd de Reaper's Game. In dit tweede deel neem je opnieuw deel aan dit dodelijke spel, maar deze keer volgen we twee tieners, Rindo Kanade en Tosai "Fret" Furesawa, die terechtkomen in de Reaper's Game. Fans van het spel zullen blij zijn dat veel van de ingrediënten die het origineel zo succesvol maakten opnieuw van de partij zijn, al worden natuurlijk ook heel wat nieuwe elementen geïntroduceerd, waarbij een volledige 3D-wereld en de afwezigheid van touch controls de belangrijkste zijn.

Neo The World Ends WIth You (1).jpg


Spelen om te overleven

In NEO: The World Ends With You (TWEWY) kruip je in de huid van bovengenoemde Rindo, die samen met zijn boezemvriend Fret moet deelnemen aan de Reaper's Game nadat ze beiden in het bezit komen van een speld en er plots vreemde gebeurtenissen plaatsvinden in Shibuya. Al snel leren ze de regels van het spel en ondervinden ze dat het belangrijk is om allianties te smeden, maar dat je ook niet zomaar iedereen kan vertrouwen. De enige manier om te ontsnappen, is na zeven dagen als eerste te eindigen in het spel. Hiervoor moet je elke dag een opdracht uitvoeren en punten verzamelen. Maar niets is zo simpel als het lijkt natuurlijk, en net als in het originele spel, wringt het verhaal zich in allerhande bochten en gaat het veel dieper dan gewoon twee vrienden die het spel proberen te overleven.

NEO: TWEWY is opgedeeld in verschillende hoofstukken, waarbij elk hoofdstuk een nieuwe dag vormt, dit verspreidt over een periode van drie weken in het spel. In de Reaper's Game krijgen ze elke dag een nieuwe uitdaging voorgeschoteld, die meestal bestaat uit het oplossen van een puzzel om het doelwit dat je moet elimineren te onthullen. Maar niet elke dag verloopt hetzelfde uiteraard, want onze groep heeft zijn eigen agenda om het spel tot een goed einde te brengen. Elk hoofdstuk neemt ongeveer één à twee uur in beslag om te voltooien, waarbij je een groot deel van die tijd aan het lezen zal zijn. NEO: TWEWY bevat heel wat verhaal en dit wordt vooral weergegeven aan de hand van visual-novelachtige scènes. Deze worden knap in beeld gebracht met 2D-tekeningen en tekstballonnen, alsof je een stripverhaal zit te lezen. Verder wordt het verhaal ook uit de doeken gedaan via meer conventionele geanimeerde scènes, alsook door gesprekken terwijl je de stad aan het verkennen bent.

Neo The World Ends WIth You (2).jpg


Bekend terrein

Het gebied dat je mag verkennen is dus opnieuw de Shibuyawijk in Tokio. Dit winkeldistrict is vooral bekend voor zijn iconisch kruispunt en torenhoge gebouwen met enorme reclameschermen. Daarnaast werd de map ook uitgebreid ten opzichte van het vorige deel en zo maakt Harajuku, bekend voor zijn modecultuur, nu ook deel uit van de spelwereld. Het spel geeft je een vrij goede weergave van dit levendige stadsgedeelte in Tokyo, al is er veel vereenvoudigd natuurlijk en mocht het er toch iets gedetailleerder uitzien. Maar wie al eens in Shibuya en Harajuku is geweest, zal de setting onmiddellijk herkennen met iconische plaatsen zoals het kruispunt, het standbeeld van Hachiko, het Tokyu Hands-warenhuis en Tower Records in Shibuya of Takeshita Street in Harajuku. En zelfs als dit alles je niet bekend in de oren klinkt, dan kan je nog steeds rekenen op eens iets anders wat de omgeving betreft voor een rollenspel. Al is dit natuurlijk niet de enige reeks die Tokio als decor gebruikt, waarbij elke titel zijn eigen voorkeur heeft voor een wijk in Tokyo, zoals Akihabara in Akiba's Trip of Kabukicho, dat als inspiratie diende voor Kamurouchi in de Yakuza-serie.

Smartphone in de hand en mondmaskers op, NEO: TWEWY is helemaal mee met zijn tijd.


Wat nog opvalt tijdens het spelen is dat de setting in het spel uiteraard mee is geëvolueerd met zijn tijd. Smartphone in de hand en mondmaskers op, NEO: TWEWY is helemaal mee met zijn tijd. Zo zal je ook heel wat tekst voorgeschoteld krijgen door middel van het chatten onder de personages via apps . Wat je ook snel zal opvallen, zijn de vaste camerastandpunten, waarbij de makers af en toe creatief uit de hoek proberen te komen en lenseffecten toevoegen. Dit zorgt ervoor dat de omgeving en vooral de gebouwen vervormd worden weergegeven. Ik kan me wel voorstellen dat dit storend kan zijn voor sommige mensen. Ik stoorde mij bij de vaste camera vooral aan het feit dat je soms uit beeld loopt en navigeren wat lastig kan zijn. Bovendien is de map opgedeeld in kleinere gebieden en word je op lange laadtijden getrakteerd iedere keer je van gebied wisselt. Combineer dit met de vaste camera en het gebeurde meer dan eens dat ik per ongeluk terugliep, wat nog meer laadschermen betekende.

Neo The World Ends WIth You (3).jpg


Collectathon

Naast de objectieven vervullen, zal je in de stad voornamelijk winkels en restaurants bezoeken. Shoppen doe je voornamelijk voor nieuwe kledij die je uitrusting vormt, maar ook spelden, cd's of boeken bijvoorbeeld, waarbij die laatste in-game hints zijn. In de restaurants kan je zoals verwacht maaltijden verorberen, wat je stats verbetert. Hoewel NEO: TWEWY een JRPG is, is het levelingsysteem toch wat speciaal. Wanneer je in level stijgt, krijg je enkel een boost van je levenspunten, waarbij tijdens de gevechten je personages een gedeelde levensbar hebben. Je andere stats kan je dus enkel boosten door te eten of betere uitrusting te kopen. Het vechtsysteem is ook bijzonder in deze titel, maar dat was bij het eerste deel ook al het geval. Deze keer maak je echter niet gebruik van touch controls om je aanvallen uit te voeren. Wapens heb je niet in dit spel. In de plaats daarvan heb je spelden die je kan gebruiken en die je personages speciale krachten geven. De aanvallen van deze spelden kunnen worden ingedeeld in vier types met hun eigen type gebruik, zoals een knop snel indrukken of ingedrukt houden, en een individuele cooldown. Het tactische aspect van de gevechten draait vooral om deze aanvallen optimaal te alterneren, waarbij je ook je Beat Drop-meter probeert te vullen. Want eens deze is gevuld, kan je het activeren om je aanvalskracht zomaar even te viervoudigen!

Toch zal je merken dat je, vooral bij de makkelijkere gevechten, al snel zonder veel na te denken zal zitten button bashen. Hoewel er massa's spelden te verzamelen zijn en je dus wordt uitgenodigd om te experimenteren met verschillende combinaties, vind je snel je favorieten en kan je wat vastgeroest geraken. Dit zorgt ervoor dat de gevechten na een tijdje wat repetitief en monotoon overkomen. Gelukkig zijn de gevechten niet de drijfveer van het spel, en zijn er nog tal van andere mechanismen die de gameplay interessant maken. Zo krijg je vele puzzels voorgeschoteld, waarbij bijvoorbeeld je het onderbewustzijn van personen probeert te manipuleren of via tijdreizen zelfs de tijdlijn zal manipuleren. Bovendien zullen mensen met verzameldrang helemaal in hun nopjes zijn, want in NEO:TWEWY valt er héél wat te verzamelen. Om je een idee te geven: er zijn maar liefst 333 spelden, 277 kledingstukken, 51 cd's en 107 boeken te verzamelen! Tot slot wil ik ook nog benadrukken hoe geweldig de muziek wel niet is. De soundtrack, die voor een deel bestaat uit remixen van liedjes van het originele spel, geeft je een aanstekelijke mix van jazzy tunes, J-pop, hippe electro-beats en stevige rock. De muziek alleen al was voor mij voldoende reden om met plezier de wereld van NEO: The World Ends WIth You in te duiken.

Conclusie

NEO: The World Ends With You is een waardige opvolger van de cultklassieker uit 2007, die je opnieuw meeneemt naar het hippe Shibuya waar een nieuwe groep spelers de dodelijke Reaper's Game probeert te overleven. Er zijn enkele kleine probleempjes die de spelervaring lichtjes hinderen, maar al bij al schotelt het spel je een boeiende ervaring voor waarbij de ziel van het origineel grotendeels behouden blijft.

Pro

  • Zalige soundtrack
  • Boeiend verhaal
  • Fantastische personages
  • Zeer uitgebreid

Con

  • Laadtijden
  • Camerastandpunten
  • Monotone gevechten
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 juli 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4

Ontwikkelaar

  1. h.a.n.d. Inc.
  2. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan