Review: NBA 2K22

Basketbal. Het doet me terugdenken aan mijn kindertijd. Samen met mijn stiefvader naar de play-offs kijken, languit in de zetel genieten van de Slam Dunk Contests en All-Star games. Het waren toen de gloriedagen van The Chicago Bulls. Net als menig andere tiener, was ik op dat moment uiteraard ook een grote Bulls-fan en was het al Michael Jordan wat de klok sloeg. Mijn stiefpa niet, die had het meer voor Kobe Bryant en Shaquille O’Neal bij de Lakers. Uiteraard zetten we onze voorliefde voor basketbal ook geregeld om in wedstrijdjes tegen elkaar. Zowel in real life op de oprit (voor mijn moeder tot vervelens toe), als virtueel in de toenmalige NBA Live-reeksen. Het doet nog steeds pijn om het toe te geven, maar mijn stiefvader maakte mij geregeld in. Zoveel jaar later wordt het misschien tijd voor een rematch. Hoewel ik zelf de NBA iets minder volg dan vroeger, is het voor mijn stiefpa nog steeds een wekelijks gebeuren. Gamen doet hij zelf niet meer, maar het wordt misschien de moment om hem toch nog eens te triggeren! Of NBA 2K22 op PlayStation 5 hier de geschikte game voor is, kom je te weten in onderstaande review!

De NBA 2K-reeks van ontwikkelaar Visual Concepts bestaat sinds 1999. Vanaf dan werd jaarlijks een nieuwe versie uitgebracht. Oorspronkelijk enkel op de Dreamcast onder Sega, maar later ook op een resem aan andere platformen. Ondertussen wordt het spel uitgegeven door 2K Sports en telt de franchise 23 games.

NBA 4.jpg


From the streets to the court!

Laat me meteen beginnen met te zeggen dat NBA 2K22 een uitgebreid spel is dat veel mogelijkheden biedt. Wie de NBA 2K-franchise nooit eerder speelde zal ontdekken dat er heel wat menu's en submenu's op je afkomen. Plan je snel een wedstrijdje te spelen, dan kan je daarvoor terecht in de Play Now-sectie. Daar krijg je echter al meteen de keuze tussen een Quick Play, NBA Today (hetzelfde als Quick Play, maar met accurate spelerdata en up-to-date lineups van het moment), een online-sectie (waarbij je zowel met een team als een enkele speler kan spelen), 2KU (soort training waar je alle knoppen en acties leert kennen) en Blacktop (straatbasketbal, waar je kan kiezen tussen 1v1, 2v2, tot 5v5). Je ziet het al, heel wat opties voor een simpele 'Play Now'.

Daarnaast heb je nog een MyNBA-sectie, waarbij je zelf de regels bepaalt en teams samenstelt of waar je zelf een play-off tabel kan samenstellen en in een aantal matchen kan bepalen wie de kampioenstitel meeneemt naar huis, en een MyWNBA-sectie, waarbij je heel wat gelijkaardige opties hebt, maar dan voor het vrouwenbasketbal. Een legio aan mogelijkheden, maar wie nieuw is, raad ik vooral aan te beginnen in de 2KU-sectie, zodat je voeling krijgt met de knoppen, het nemen van shots en alle mogelijke layups, dunks, spins, fakes, gathers, et cetera die je maar kan bedenken. Oefening baart kunst!

NBA.jpg


It's a long way to the top!

Goed, op naar het echte werk. Waar het spel echt losgaat, zijn de MyCareer- en MyTeam-modi. Ik begon alvast in MyCareer, waarbij je start met het maken van een eigen character. Op basis van heel wat aanpassingsmogelijkheden bepaal je zelf wat je belangrijk vindt in je speler. Je start met het bepalen van je positie en je fysieke kenmerken. Afhankelijk van wat je kiest, heeft dit ook invloed op je skills. Zo zullen grote spelers iets sterker zijn en vlotter kunnen dunken, maar zijn kleine spelers iets wendbaarder en sneller. Vervolgens krijg je een hoeveelheid punten die je kan verdelen over verschillende eigenschappen. Dit bepaalt het potentieel van je speler, waarbij je keuzes dient te maken tussen afwerking, het nemen van shots, spelmaken, hoe goed je bent in defensief spel, je fysieke kenmerken, et cetera. Kortom, je zal keuzes moeten maken over welk soort speler het best bij jou past. Ik koos alvast voor een Point Guard, waarbij op basis van mijn keuzes het kenmerk "2-way scoring machine" werd meegegeven. Of dat terecht was, moest uiteraard nog blijken.

Van zodra je speler is aangemaakt, kom je in 'The City' terecht. Je begint als het ware als een rookie, waarbij het je ultieme doel is om in de NBA terecht te komen. Of dat lukt en op welke manier je dat doel probeert te behalen, is volledig aan jou. In ware GTA-stijl kan je de hele stad rondtrekken, gesprekken aangaan met heel wat mensen, opdrachten uitvoeren en uiteraard ook potjes basketbal spelen. De mensen die je tegenkomt helpen je mee om te bepalen welke weg je volgt. Zo krijg je in het begin de keuze of je wenst te starten in College of meteen in de G-League. Kies doordacht, want je keuze zal uiteraard ook effect hebben op je verdere carrièrepad!

Het spel biedt voldoende afwisseling om basketbalfans te blijven boeien!


Naast het basketbalgebeuren zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om je reputatie te boosten. Zo kan je ook een muziekcarrière uitbouwen of een modelijn starten en als influencer aan de slag gaan. Zaken die ervoor zorgen dat het spel erg ruim wordt en veel mogelijkheden en uitdagingen biedt. Je kan je de vraag stellen of het niet allemaal iets té ver gaat, maar goed, de liefhebber zal er zeker zijn ding in vinden. Voor mij persoonlijk hoeven de zijmissies niet echt. Het feit dat je via sociale media wel een bepaalde invloed kan uitoefenen op teamkeuzes, vind ik dan weer wel leuk, maar het hele gebeuren leidt naar mijn mening soms iets af van waar het echt om draait: basketbal. Daarnaast zijn er toch wel wat zaken die me persoonlijk stoorden aan The City. Zo liggen de laadtijden met momenten vrij hoog, had ik regelmatig last van framedrops en ligt algemeen de grafische kwaliteit wat lager. Dit is gelukkig helemaal niet het geval tijdens het spelen van wedstrijden. Daarenboven stoorde ik me aan de slechte lipsynchronisatie tijdens gesprekken, maar bovenal aan de soms lange verplaatsingen die je moet doen om naar de volgende opdracht te gaan. Wat dat laatste betreft, kan je gelukkig gebruik maken van een skateboard of, als je voldoende geld bij elkaar hebt gespaard, van een fiets, maar ook dat begint na een tijdje wel wat te vervelen. Neem daarnaast nog eens de overmatige aanwezigheid van product placement en dan begrijp je vast dat ik toch met wat gemengde gevoelens 'rondliep' in The City. Puntje voor het idee, maar aan de uitwerking toch nog wat werk!

NBA 2.jpg


MyTeam, my dream!

Goed, iedereen nog mee? Next! MyTeam. Ook dit is een klassieker in de NBA 2K-franchise. In MyTeam kan je door het verzamelen van spelerskaarten je eigen droomteam samenstellen. Je start met een draft, waarbij je meteen een team hebt en je aan de slag kan gaan. Hoe meer wedstrijden je speelt, hoe meer kaarten je kan verzamelen en hoe verder je geraakt in het spel. Er zijn ook seizoenen, waar specifieke kaarten kunnen vrijgespeeld worden. Helaas komt er naast een virtuele munt ook het aspect van echt geld bij kijken, waardoor het al snel de pay-2-win toer op gaat. Verder vind ik het persoonlijk niet de meest gebruiksvriendelijke interface, waardoor het voor nieuwe spelers in het begin wat zoeken zal zijn. Zo krijg je regelmatig meldingen in submenu's (aangeduid als een rode bol), maar is het niet altijd meteen duidelijk op wat de melding slaat. Een beetje wennen, maar uiteraard komt ook dat wel goed. Ik had het al aangehaald, maar het spel is zodanig uitgebreid, dat je ook in deze modus soms het gevoel krijgt alsof je een volledig ander spel aan het spelen bent. Zelf was ik, ondanks de opmerkingen over The City, iets meer fan van het MyCareer-gebeuren, maar uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk. Hoe dan ook biedt het spel voldoende afwisseling om basketbalfans te blijven boeien!

NBA 3.jpg


Nothin' but net?

Juist! Je zou haast vergeten dat je in NBA 2K22 ook gewoon een wedstrijdje basketbal kan spelen. Ik ben nu al een hele tijd aan het lullen over alle verschillende modi, zonder het effectief gehad te hebben over de wedstrijd-gameplay op zich. Wat meteen opvalt, is hoe gelikt het er allemaal uitziet. Zeker op een next-gen console merk je dat het spel grafisch goed in elkaar zit. Waar The City wat te kampen kreeg met mindere graphics, is dat tijdens een wedstrijd absoluut niet het geval. Ook het geluid is wat je ervan verwacht. Typisch opzwepende hiphop-muziek, alsook de gekende aangename commentaren tijdens wedstrijden. Op dat vlak alvast niets op aan te merken!

Goed, de essentie, de gameplay zelf. Heb je eerder NBA 2K-games gespeeld, dan ben je vertrouwd met de veelzijdigheid aan controls en plays. Voor nieuwe spelers is er omwille van de vele combinaties wel een zekere leercurve. Zoals ik hierboven reeds aanraadde, duik je best even de 2KU-leerschool in alvorens effectief wedstrijden te spelen. Zo moet je zeker in het begin de shotmeter wat gewoon worden. Deze meter geeft aan wanneer je het best de bal kan lossen om vlot de ring in te gooien. Hoe verder je van de basket staat, hoe sneller de meter gaat en hoe kleiner het window van een goed shot. Logisch toch? Daarnaast zal je ook rekening moeten houden met je uithoudingsvermogen. Ren je op korte tijd het hele veld rond, dan zal je op dat moment ook veel moeilijker een gericht shot kunnen nemen. Wat realisme betreft, kan dat alvast tellen. Waar ik persoonlijk zelf wat tegenaan liep was het feit dat een aanval doorgaans iets makkelijker is dan verdedigen. Je kan bij een aanval wel eens een actie missen, maar toch nog scoren. Een foutje bij het verdedigen en je betaalt daar meteen de prijs voor. Dat neemt niet weg dat ook het offensieve verhaal zijn uitdaging kent. Zo verdedigt de tegenstander doorgaans erg goed, waardoor het vaak moeilijk is om een speler vrij te spelen. Zowel voor de nieuwe als voor de getrainde gamer toch een uitdaging!

Conclusie

Met NBA 2K22 weet 2K Sports opnieuw te bevestigen. Het spel is door diverse modi zodanig uitgebreid dat het garant staat voor uren spelplezier. Het voelt bijna aan alsof je meerdere spellen in één hebt, waardoor de vrij hoge aankoopprijs toch te verantwoorden valt. Voor NBA-fans is dit spel een absolute must! Ben je al jarenlang fan van de franchise, dan zal je vooral wijzigingen merken in de MyCareer-modus, waarbij je in ware GTA-stijl doorheen de stad kan lopen en verschillende uitdagingen kan aangaan. Hierbij durven naar mijn mening de zijmissies soms iets te ver uit te lopen, waardoor je het risico loopt de essentie te missen van het spel. Niettemin is NBA 2K22 op zijn sterkst waar het dat moet zijn, namelijk een goed potje baskbetal!

Pro

  • Grote veelzijdigheid door verschillende modi
  • Realistische gameplay
  • De franchise blijft bevestigen

Con

  • Je moet per se een account aanmaken om MyCareer te spelen
  • Toch wat bedenkingen bij The City in de MyCareer-modus
  • Aanwezigheid van microtransacties
  • Geen goedkoop spel
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

10 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Visual Concepts

Uitgever

  1. 2K Games
 
Goeie review.
Blijft wel belachelijk dat de PC versie niet de nextgen versie is, aangezien een groot deel van de moderne pc's krachtiger zijn dan een ps5 :(
 
Terug
Bovenaan