Review: Life Is Strange: True Colors

Er zijn zo van die dagen dat je gewoon nood hebt aan brainless entertainment. Dat neemt niet weg dat een goed verhaal in een film of spel, een serieuze meerwaarde is. Meer nog, het is voor mij één van de belangrijkste aspecten om me volledig van deze aardbol te kunnen laten verdwijnen en me de dagdagelijkse zorgen even te laten vergeten. Het is net dát wat ik hoopte te vinden in Life is Strange: True Colors. Als ik de review van collega @StanTem mag geloven, zou dat helemaal goed komen. Hij waagde zich eerder aan een review van de PS5-versie. Ondertussen hebben Deck Nine Games en Square Enix ook de Nintendo Switch-versie op de markt gebracht. Of deze evenzeer beviel, komen jullie te weten in onderstaande review!

Life is Strange: True Colors is ondertussen de vijfde telg in de Life is Strange-franchise. Het eerste spel, Life is Strange, werd uitgegeven in 2015. De opvolgers: Life is Strange: Before the Storm, The Awesome Adventures of Captain Spirit, Life is Strange 2 en Life is Strange: True Colors, volgden respectievelijk in 2017, juni 2019, december 2019 en 2021. Voor wie de eerste twee titels nog niet heeft gespeeld, is het zeker de moeite om nog even te wachten tot februari 2022, aangezien dan de release voor de Life is Strange Remastered Collection staat gepland. Over het algemeen werd de franchise erg goed onthaald.

LIS 1.jpg


Een emotionele rollercoaster

Life is Strange: True Colors is net als zijn voorgangers een interactief avonturenspel, waarbij je in derde persoon de rol aanneemt van Alex Chen, een jonge vrouw met het geheime vermogen om emoties van anderen te kunnen lezen en zelfs over te nemen. Na een woelige jeugd, waarbij ze van het ene pleeggezin in het andere terechtkwam, bevindt ze zich nu in Haven Springs, een pittoresk mijnstadje in Colorado. Hier wordt ze opgewacht door haar broer Gabe, die ze in jaren niet meer heeft gezien. Dat het eerste terugzien een beetje awkward aanvoelt hoef ik er vast niet bij te vertellen. Hij neemt Alex mee doorheen Haven Springs, stelt haar voor aan de plaatselijke bevolking en toont haar ook meteen haar nieuwe verblijfplaats. Dat het een erg klein stadje is, wordt meteen duidelijk doordat iedereen reeds op de hoogte lijkt te zijn van Alex' komst.

Ondanks dat Alex vastberaden lijkt om terug van nul te beginnen, merk je aan haar gedachtegang dat ze toch wel wat bagage meedraagt. Een rustige, maar hartelijke thuis is exact wat ze nodig heeft. Laat het nu net dat zijn wat Haven Springs te bieden heeft. Wanneer alles op zijn plaats begint te vallen, en Alex eindelijk terug wat rust in haar leven lijkt te krijgen, slaat het noodlot toe: Gabe komt om bij een tragisch ongeluk. Al snel wordt duidelijk dat er meer aan de hand lijkt te zijn en wordt Alex gedwongen haar krachten te gebruiken om de waarheid te achterhalen.

LIS 2.jpg


Schrijf mee aan het verhaal

Net als in de andere Life is Strange-games is het de bedoeling om met je personage gesprekken te voeren met andere mensen, zaken van dichterbij te onderzoeken of op zoek te gaan naar specifieke items. Door interactie kom je meteen ook meer te weten over Alex' verleden. Hierbij kom je soms zaken tegen die extra emoties oproepen en je door middel van een cutscene een flashback bezorgen. Let zeker goed op de aura's die de andere personages uitstralen, want door middel van Alex haar speciale vaardigheid kan je op deze manier extra, vaak noodzakelijke, informatie te weten komen. Daarenboven kan je zelf ook invloed uitoefenen op de verhaallijn, door middel van de keuzes die je Alex laat maken. Indirect word jij de schrijver van dit verhaal.

Het spel zelf is opgedeeld in vijf hoofdstukken. Elk hoofdstuk duurt ongeveer twee tot drie uur. Wanneer je een deel volledig hebt voltooid, krijg je een overzicht van de keuzes die je hebt gemaakt. Denk goed na, want ze kunnen de uitkomst van het spel veranderen. Dat het in dergelijke spellen niet per se rond snelle actie draait, of je behendig uit de hoek moet komen om progressie te maken staat vast. Om het 'verhalende' toch ietwat te doorbreken en je nog meer in te leven in het personage, hebben de makers een aantal extra minigames voorzien. Zo ga ja bijvoorbeeld aan de slag als serveerster en moet je bestellingen onthouden, kan je een soort Pac-Man spelen op een arcadekast of kan je een drankspelletje spelen in de bar. Leuke extra elementen, al blijft het verhaal toch de centrale motor in het spel.

LIS 3.jpg


Every choice you make, makes you - John C. Maxwell

Een spel als Life is Strange: True Colors staat of valt met de 'voeling' die je hebt met het verhaal of met de verschillende personages. Het voordeel is dat je meteen merkt of het wat voor jou wordt. Ben je niet voor verhalende, trage gameplay, dan laat je deze beter links liggen. Ben je echter fan van een goed verhaal en een spel vol emotie, dan is Life is Strange: True Colors een aanrader. Ik bevind me gelukkig bij de laatste groep. Toegegeven, het is niet meteen het meest originele of meest vernieuwende verhaal, maar het wordt wel op een erg goede manier gebracht. De makers weten vooral de emoties goed over te brengen, waardoor je al snel in het verhaal 'gezogen' wordt. Naar mijn mening ligt dit voor een groot deel aan een goede voicecasting en een érg goede en passende soundtrack. De makers weten dit slim te brengen door hier en daar ook een rustmomentje in te lassen, waarbij je al dagdromend de muziek en de scenery op je af kan laten komen en zelf kan bepalen wanneer je verder gaat met het verhaal.

Een gesloten hoofdtelefoon en een glas rode wijn binnen handbereik, maakten voor mij de ervaring compleet.


Elke keuze in het spel heeft ook een gevolg. Als iemand met keuzestress kan ik je vertellen dat dat niet altijd evident is! Gelukkig geeft het spel je niet vaak het gevoel dat je de 'foute' keuze hebt gemaakt. Als ik toch een puntje van kritiek mag uiten, dan is het vooral dat ik soms het gevoel kreeg dat mijn keuzes ook niet meteen érg veel impact maakten en dat je vooral details veranderde, maar niet per se de grote verhaallijnen. Voor mijn part hadden de mogelijkheden met andere woorden soms iets meer uit elkaar mogen liggen. Dit neemt niet weg dat ik het spel zeker nog eens opnieuw zal spelen en een andere weg zal inslaan.

Zou ik jullie aanraden om het spel te spelen op Nintendo Switch? Wel, ja en nee ... Ja, omdat het een spel is waarbij je echt moet 'meegenomen' worden in het verhaal. Door op de Switch in handheld mode en bijgevolg comfortabel, liggend in de zetel en dichtbij het scherm gekluisterd te spelen, kreeg ik nog meer het gevoel van een immersieve ervaring. Een gesloten hoofdtelefoon en een glas rode wijn binnen handbereik, maakten voor mij de ervaring compleet. Nee, omdat je merkt dat de graphics toch iets te veel werden teruggeschroefd om nog vlot speelbaar te zijn op de Switch. Ondanks dat het spel stabiel op dertig frames per seconde zou moeten draaien, merk je toch regelmatig eens een glitch of stutter. Wie de graphics het belangrijkste vindt, kiest dus beter voor de PS5- of Xbox Series X|S-varianten. Zelf vond ik de cozyness van de handheld best een meerwaarde, waardoor ik deze toch niet meteen zou afschrijven.

Conclusie

Life is Strange: True Colors is net als zijn voorgangers een interactief avonturenspel, waarbij emoties centraal staan. Door de keuzes die je maakt, schrijf je zelf mee aan het verhaal. Vooral het goede verhaal, de aimabele personages, de goede voicecasting en een sublieme soundtrack, zorgen voor een geslaagde combinatie. Ben je op zoek naar de meest immersieve ervaring, dan kan ik de Nintendo Switch-versie zeker aanbevelen. Vind je graphics belangrijker, dan zou ik toch opteren voor de PS5- of Xbox Series X|S-varianten. Hoe dan ook, een spel dat je zeker moet gespeeld hebben!

Pro

  • Verhaal en personages weten te boeien
  • Een spel vol emotie
  • Sublieme soundtrack

Con

  • Keuzemogelijkheden mochten nog iets verder uit elkaar liggen
  • De Switch-versie speelt iets minder vlot
8

Over

Beschikbaar vanaf

7 december 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Stadia
  6. Xbox One
  7. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Deck Nine Games

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan