Review: Life is Strange: True Colors

De eerste Life is Strange, die begin 2015 werd uitgebracht, heeft me verliefd gemaakt op de serie. Het meeslepende verhaal werd op het perfecte tempo gebracht, de keuzes die je kon maken waren erg boeiend en de soundtrack was prachtig. Ook Before the Storm en Life is Strange 2 speelde ik met heel veel plezier. Ondertussen ligt de meest recente release bijna twee jaar achter ons, maar vrijdag is het zover: dan verschijnt het langverwachte Life is Strange: True Colors!

Ja, je mag dus wel zeggen dat ik een fan ben van de serie. Dat ik als fervent PlayStation-gamer het spel Tell Me Why - dat zowat dezelfde opzet heeft - moest missen, sneed er hard in. Het leed werd nu echter verzacht door Life is Strange: True Colors. In tegenstelling tot de vorige spellen uit de franchise, is deze nieuwe iteratie niet episodisch. Daar waar je de oude Life is Strange-spellen dus speelde in drie tot vijf episodes, waarbij meestal een tweetal maanden of meer tussen twee afleveringen zat, is dit bij True Colors niet het geval. Ik vergat in dat geval regelmatig wat er vorige keer gebeurde en kon wel een opfrissing gebruiken. Dat concept wordt door ontwikkelaar Deck Nine overboord gegooid en kozen ze ervoor om de ervaring in één keer naar de spelers te brengen. Eind deze maand verschijnt nog downloadbare content, maar dat is uiteraard iets anders.

Life is Strange 1.jpg


Divers allegaartje aan personages

In Life is Strange: True Colors ga je aan de slag met de 21-jarige Alex Chen. Deze jongedame zal haar broer Gabe voor het eerst sinds jaren zien en reist daarvoor af naar Haven Springs, een mijnstadje dat diep verscholen ligt in de bergen van Colorado. Eens aangekomen in het stadje, wacht het nieuwe leven Alex op, uiteraard in het bijzijn van haar oudere broer. Ze maakt er kennis met de vele inwoners, waaronder Jed, Ethan en Steph. Eerstgenoemde is met zijn 67 jaar de oudste die je leert kennen en heeft een verleden in de mijnwereld. Nu houdt hij al vele jaren de Black Lantern bar open. In het appartement boven de bar woont Gabe en die plek wordt ook de slaapplaats van Alex. Ethan is met zijn tien jaar de jongste en is grote fan van LARP: live action role-playing; een tof iets dat in True Colors uitgebreid aan bod komt. Steph, 25 jaar en openlijk queer, kennen we nog uit Life is Strange: Before the Storm. In deze True Colors is er een grotere rol voor haar weggelegd en in de Wavelengts DLC die later deze maand verschijnt, krijgt ze zelfs de hoofdrol.

Deck Nine bewijst met True Colors wat het in z'n mars heeft. Op naar de volgende game!


Naast de kort omschreven drie personages, zijn er nog een aantal andere die regelmatig opduiken. Zowat iedereen krijgt een belangrijke rol toebedeeld. Je wordt betrokken bij hun problemen, want net als in de vorige games, bevat ook deze True Colors iets paranormaal. Alex kan namelijk de gevoelens en emoties van mensen aanvoelen. Bij sterke emoties kan ze zelfs voelen wat er precies aan de hand is, en dat zorgt voor heel wat inlevingsvermogen. Door de emoties te lezen is Alex in staat anderen te helpen, al zorgt het uiteraard ook bij Alex zelf voor wat problemen. Ze heeft namelijk een pak emotionele bagage te dragen: beide ouders verloren, opgegroeid in een pleeggezin, haar broer jarenlang niet gezien... Dat hakt er natuurlijk allemaal behoorlijk in.

Life is Strange 3.jpg


Herinneringen

Nu Alex de moed had verzameld om haar leven terug op de rails te krijgen, slaat het noodlot toe. Haar broer komt namelijk om bij een ongeluk, al lijkt er meer aan de hand te zijn. In een emotionele rollercoaster moet je als Alex achterhalen hoe het ongeluk is kunnen gebeuren en of er eventuele schuldigen aangeduid kunnen worden, zodat je het verlies van je broer een plaats kunt geven. Daarbij komt haar paranormale kracht goed van pas, want om de waarheid te achterhalen, zal je regelmatig moeten luisteren naar de emoties en gevoelens van anderen en daarop inspelen. Je beslist hierbij ook regelmatig of je je geheim al dan niet deelt met bepaalde personages. Net zoals in voorgaande delen, hebben alle keuzes die je maakt invloed op het verdere verloop van het spel. Het verhaal blijft gelijk, maar hoe alles zich ontwikkelt en hoe personages met Alex omgaan, is verschillend. Dat moedigt je aan om na het uitspelen van de eerste playthrough het spel toch nog eens een tweede keer te doorlopen, om te zien hoe verschillend de uitkomst van je gemaakte keuzes is.

Het verhaal van True Colors is opgedeeld in vijf hoofdstukken van elk (ruw geschat) zo'n twee uur. Na het voltooien van elk hoofdstuk, krijg je een samenvatting te zien met welke keuzes je hebt gemaakt en wat de andere mogelijkheden zijn. Het toffe hierbij is dat je ook kan zien hoeveel anderen (vrienden of de rest van de wereld) dezelfde of andere keuzes hebben gemaakt. Er zijn ook heel wat verzamelobjecten te vinden. Deze keer in de vorm van herinneringen. Die ene paraplu of een barst in een muur roepen bepaalde herinneringen op als je je erop focust. Ze geven het verhaal ook wat meer diepte en mocht je er enkele missen, dan kan je via chapter select achterhalen in welk hoofdstuk je het een en ander bent vergeten.

Op vlak van graphics is het spelen op een PlayStation 5 een grote sprong voorwaarts. Het stadje heeft enorm veel details en de gelaatsuitdrukkingen van de vele personages worden perfect overgebracht. Helaas ben ik minder lovend over het gebruik van de DualSense controller, want de speciale features worden hierbij genegeerd. Hier kon gerust meer mee gedaan worden. Naast de prijs (Square Enix vraagt nu de volle pot) kan ik geen andere minpunten bedenken. Deck Nine heeft als ontwikkelstudio weer bewezen wat het in z'n mars heeft en ik moet nu al bekennen dat ik hoop dat de reeks nog een toekomst heeft. Eind september komt de Wavelengths DLC uit voor dit spel en ik kijk er nu al naar uit!

Conclusie

Life is Strange: True Colors is een heel vermakelijk spel waarin je zelf in de hand hebt hoe het verhaal zich ontplooit. In grote lijnen staat alles vast, maar hoe personages op jou reageren, hangt af van de gemaakte keuzes. In een verhaal waar je de geheimen van je broer zijn dood wil achterhalen, zal je kennismaken met heel wat interessante personages, kom je heel wat herinneringen tegen en kan je gebruik maken van je kracht om emoties en gevoelens te lezen en te voelen. Eind september wordt de Wavelenghts DLC op het gamende publiek afgevuurd met Steph in de hoofdrol. Laat maar komen!

Pro

  • Niet meer episodisch
  • Grafisch een stap vooruit
  • Boeiende personages
  • Veel keuzemogelijkheden
  • Opnieuw knappe soundtrack

Con

  • DualSense onbenut
  • Stuk duurder dan voorgangers
8

Over

Beschikbaar vanaf

10 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Deck Nine Games

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan