Review: LEGO: Builder's Journey

Mannen blijven altijd kleine kinderen. Dat is toch hetgeen ze zeggen en volledig ontkennen kan ik het niet. Als mijn kinderen met die gekleurde blokjes van Deense makelij spelen, kriebelt het toch altijd om te helpen dingen in elkaar te steken. En regelmatig is het dan tegen hun zin. Gelukkig kan ik sinds kort aan de slag met LEGO voor volwassenen en dit virtueel in LEGO: Builder's Journey. Wat ik ervan vind, lees je in deze review die helaas met wat vertraging online verschijnt (mijn fout!).

De key voor LEGO: Builder's Journey werd aangeboden onder het mom van "het is 's werelds eerste Unity-game die ray tracing ondersteunt". Oke, ik heb een NVIDIA GeForce RTX 3060 dus het spel draaien met ray tracing enabled is geen enkel probleem. Ik kon dan ook niet wachten om virtueel met de steentjes te spelen!

LEGO 1.jpg


Virtuele blokjes

Ik kan nu al verklappen dat het geen lange review zal worden, want bijzonder veel content zit er niet in LEGO: Builder's Journey. De pc-versie is dan ook meer een demo voor wat de NVIDIA RTX-kaarten kunnen en daarbij goochelt NVIDIA met heel wat termen (uit persbericht geknipt): "verbeterd door ray-traced Ambient Occlusion, Global Illumination, Reflections, Shadows en versneld met NVIDIA DLSS". Een mondvol dus en daardoor waren de verwachtingen hoog. Dat de game oorspronkelijk verscheen op Apple Arcade als mobiele platformgame en gelijktijdig met de pc-release voor Nintendo Switch verscheen, deed er op dat moment niet meer toe. Mijn lichaam en pc waren helemaal klaar.

LEGO: Builder's Journey is een spel dat uitblinkt door de ray tracing-opties.


LEGO: Builder's Journey vertelt een fantastisch verhaal zonder dat er ook maar één woord wordt gesproken. De emoties spatten van het scherm en dat is best vreemd voor een game waarin alles uit de gekende blokjes bestaat. Korte cinematische stukjes die wat doen denken aan Pixar-kortfilms worden afgewisseld met stukken waarbij de speler in kwestie aan het puzzelen gaat. Deze game is namelijk een puzzelgame. Zo moet je blokjes op de juiste plekken van een groter geheel plaatsen om progressie te maken. Is de puzzel gelukt, dan wordt het volgende korte filmpje getoond dat het grotere verhaal wat meer duiding geeft, waarna de speler opnieuw aan zet is. Simpel concept, maar het werkt.

LEGO 2.jpg


Sublieme graphics

Moeilijk worden de puzzels echter nooit. Op het geheel waarop je je personage moet voortbewegen kan je enkele blokjes plaatsen en die blokjes krijg je aangeboden. Zelf je fantasie de vrije loop laten gaan zit er dus niet in. Zet je die aangeboden stukjes op de juiste plaats, dan kan je je figuurtje vooruit verplaatsen. Dit herhaal je tot je het eindpunt van het level hebt bereikt waarna het volgende level wordt geïntroduceerd. Het blijft niet droog met "pak dit en plaats het daar", want sommige levels gaan wel wat dieper. Zo is er bijvoorbeeld drijfzand. Sta je te lang daarop, dan zak je en moet je weer aan de slag om boven te geraken. Dit houdt het geheel fris waarbij je hersencellen toch eens aan het werk worden gezet zonder echt moeilijk te worden.

De sterktepunten van de pc-versie van LEGO: Builder's Journey zijn ongetwijfeld de schitterende graphics en belichting. En nee, dat is geen verkooppraatje. Het verschil tussen het spelen met of zonder ray tracing is bijzonder groot. Heb je zo'n RTX grafische kaart in je pc zitten, dan is het niet meer dan logisch dat je alles wat met ray tracing te maken heeft, aanzet voor een veel mooiere ervaring. Ook al gaat het hier maar om blokjes, de levels lopen over van de sfeer. Een knappe prestatie. Ook op de PlayStation 5 en Xbox Series X wordt nu ray tracing ondersteund, dus een nieuwe standaard voor belichting is gezet. Ik kijk alvast uit wat de feature nog in petto heeft.

Conclusie

LEGO: Builder's Journey is een game die barst van sfeer en emotie en daar heeft NVIDIA een groot aandeel in. Het verschil tussen het spelen met of zonder ray tracing, is bijzonder groot. Net deze zaken zorgen voor de sfeer en emoties in het spel. De puzzels zijn ook erg tof, maar te eenvoudig. Daarnaast is de game aan de korte kant. Het LEGO-verhaaltje werd wel verteld, maar een paar extra levels hadden zeker geen kwaad gekund.

Pro

  • Sublieme belichting en graphics
  • Toffe puzzels

Con

  • Erg kort
  • Te makkelijk
8

Over

Beschikbaar vanaf

22 juni 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Ontwikkelaar

  1. Light Brick Studio

Uitgever

  1. The Lego Group
 
Terug
Bovenaan