Review: Humanity

Het is toch moeilijk om een mens te zijn. We hebben geld nodig om te overleven, maar haten de jobs waarvoor we geld krijgen. We willen niet alleen zijn, maar kiezen vaak voor de partners die helemaal niet juist voor ons zijn. We geraken over het minste in conflict, maar hebben nog steeds niet geleerd hoe met conflict om te gaan. Het was allemaal makkelijker als er wat begeleiding was. Zoals een door God uitverkoren Shiba Inu die ons de beste weg door het leven toonde. Daar moeten wij wellicht nog een paar eeuwen op wachten, maar voor de mensen in Humanity is het zover.

Humanity komt van de nieuwe studio tha* en wordt uitgegeven door Enhance, die ons ook al de unieke audiovisuele traktaties leverde van Rez Infinite en Tetris Effect. Humanity is sinds gisteren beschikbaar voor pc en de PlayStation 4 en 5. Dan werd Humanity ook onmiddellijk toegevoegd aan de PlayStation Plus line-up. Elke bijhorende VR-set is ook compatibel met de game, al is de VR voor deze review niet getest geweest. Wint deze Shiba Inu naast de harten van de mensheid in het spel ook die van spelers? Kom het hier te weten.


Een trouwe gids naar de verlossing?​

Op een dag word je wakker als een Shiba Inu en zegt een krachtige stem in je hoofd je dat het jouw taak is om de mensheid naar het licht te begeleiden. Er lijken in deze omgeving toch geen andere honden hun achterkanten of bloemetjes te zijn om aan te snuffelen, dus er valt niet veel anders te doen. Dus beginnen we er maar mee: al snel zal je vinden dat de mensheid zodanig breinloos is dat zij zichzelf maar al te graag van een afgrond zullen werpen. Nog een eigenschap van de mensheid: ze lijken honden graag te hebben, dus wanneer jij deze domme tweevoeters door het landschap begeleidt, kan je ze als een wetenschapper met ratten in een doolhof, tegen hun weten in verder helpen. Het verhaal komt om de paar puzzels zijn hoofd uit de grond steken in een stukje narratief, maar is helemaal niet zo'n groot deel van de ervaring.

Humanity balanceert een mysterieus Lovecraftiaans en kafkaiaans verhaal met een luchtige, goedlachse atmosfeer.


Toch krijg je van zowel de gameplay als de presentatie en de woordkeuze van elk puzzelniveau het gevoel dat er grotere concepten verkend worden met elke puzzel. De filosofische diepte wordt alleszins niet in de dialoog zelf bereikt, maar kan, afhankelijk van de speler, zich juist onder de oppervlakte schuilhouden, of juist een illusie zijn. Welke het ook is, de kracht van suggestie is sterk in deze game, al helemaal door het minimalisme dat in elk aspect behalve het puzzeldesign wordt gehandhaaft. De ruimte tussen elk stuk tekst in, geeft je de tijd en materie om na te denken over de kafkaiaanse en Lovecraftiaanse elementen die zich hier voordoen. Bewust of niet, het geeft Humanity een unieke atmosfeer, die je steeds doet afvragen "wat is er echt aan de hand?". Maar het is ook mysterieus, luchtig en goedlachs genoeg dat een snuggere speler weet dat ze geen serieuze antwoorden moeten verwachten. Dat komische element komt bijvoorbeeld ook terug in de physics waarmee duizenden mensen rondgeslingerd zullen worden in deze wereld van wit en blauw alsof het niets is. Daar zal jij verantwoordelijk voor zijn in de puzzels waarin je de mensheid door wat complexe parcours navigeert.


Spelen met het lot van de mensheid​

In de vele puzzels van Humanity heb je één doel: de oneindige stroom van mensen uiteindelijk naar een pilaar van licht begeleiden. Dit doe je met commando's: bevelen die je op specifieke plaatsen in het pad kan plaatsen om de stroom van richting te doen veranderen. Al begint het simpel met een paar richtingsveranderingen en een springcommando, neemt de complexiteit van niveaus al heel rap toe, vooral wanneer limitaties in de ruimte of in het aantal beschikbare commando's opgelegd worden. Ook omgevingselementen zoals blokken van water, schakelaars en te duwen blokken kunnen je wat hoofdpijn bezorgen. Progressie verloopt toch mooi gestaag door de constante toevoeging van nieuwe mechanics, obstakels en commando's die geïntroduceerd worden. Daarboven zijn deze puzzels niet statisch en is de executie ervan, zelfs als je ongeveer weet wat te doen, ook een uitdaging. Er is namelijk een real-time aspect (dat mensen steeds aan het bewegen zijn) dat een tijdslimiet op sommige opdrachten kan opleggen en steeds wat spanning toevoegt aan je acties.

Die gouden uitdagingen zijn heerlijk, want de mentale energie die ze vergen wordt ook mooi beloond.


Als de puzzels nog niet moeilijk genoeg voor je zijn, kan je de optionele uitdagingen proberen om elk niveau wat pittiger te maken. Zo moet je vaak compleet out of the box denken om alle mogelijke "Goldies" (gouden mensen; waarschijnlijk bedoelen ze hiermee mensen zoals Albert Einstein en Keanu Reeves) in een niveau te verzamelen en alsnog de mensheid naar hun bestemming krijgen. Die gouden uitdagingen zijn heerlijk, want de mentale energie die ze vergen wordt ook mooi beloond. Met Goldie Points ontdek je niet enkel nieuwe modellen en skins voor de mensheid (zoals modellen met grote hoofden, of in de vorm van LEGO-mannetjes), maar kan je ook quality-of-life features ontgrendelen. Zo zijn de opties om de actie te pauzeren, om een niveau te herproberen met dezelfde commando's behouden die je al gelegd hebt, of om er op voorhand achter te komen wat elke schakel in het niveau doet, elk zeer handige addities die je enkel kan gebruiken als je genoeg Goldies meepakt. Voor nóg een extra niveau van moeilijkheid, kan je je brein breken aan de "Zeven Wonderen", uitdagingen die worden beloond met een trophy of achievement, die vaak een bijna onmogelijk lijkende limitatie opleggen. Liefhebbers van intense puzzels zijn dus heel zoet met Humanity. Tot slot kan je niet enkel genieten van de geweldig ontworpen niveaus van de ontwikkelaars, maar is het met een Creatiemodus ook mogelijk om je eigen niveaus te maken à la Super Mario Maker of Dreams. Hier kan je je verbeelding en je zin voor mentaal sadisme op hol laten slaan en je niveaus met bepaalde tags delen naar de volledige mensheid om van te genieten.

Conclusie

Een creatieve en sterk ontworpen actiepuzzelgame waar jij als een Shiba Inu de mensheid via programmeerprocessen naar het licht leidt. Het verhaal wordt vaag gelaten, maar laat ruimte voor zowel een humoristische insteek als filosofische en Lovecraftiaanse elementen. Dat maakt deze game net als zijn viervoetige protagonist heel charmant, maar laat dat je niet afleiden van het feit dat het hier om een pure breinbrekende puzzelgame gaat. Het realtime-aspect brengt wat spanning en planning met zich mee, maar het merendeel van de speeltijd zal je naar het scherm zitten fronsen totdat een nieuw idee in je opkomt. Verwacht dus geen casual verhaalervaring waar je zonder veel mentale energiebesteding doorvliegt. Als je wel van dit soort mentale uitdaging houdt, dan zul je Humanity een zeer verrijkende en belonende ervaring vinden.

Pro

  • Creatieve en sterke realtime breinbrekers
  • Optionele uitdagingen nog moeilijker en belonend
  • Bizarre komisch-existentiële atmosfeer
  • Creatie- en publieke speelmodi

Con

  • Vereist je volste aandacht, enkel voor puzzelliefhebbers
  • Platforming met de hond zelf soms wat onhandig
8

Over

Beschikbaar vanaf

16 mei 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. PlayStation VR
  5. PlayStation VR2

Genre

  1. Puzzle
  2. Simulator
  3. VR

Ontwikkelaar

  1. tha*

Uitgever

  1. Enhance
 
Terug
Bovenaan