Review: Gelly Break Deluxe

Ik vind coöperatieve spellen bijzonder leuk, maar moet hierbij wel een kanttekening maken. Als er geen online co-op functie aanwezig is, ben ik gebonden aan mijn vriendin. Haar vaardigheden liggen voor de volle honderd procent bij games voor tablet, waaronder Homescapes en Gardenscapes. Hoewel ze al meermaals (gedwongen) een controller in de hand heeft gehad, bakt ze er (net als in de keuken) niet veel van. Maar liefde overwint alles, dus ook het gezaag tijdens het spelen van coöperatieve spellen zoals Gelly Break Deluxe.

Oké, ik ben in de inleiding niet bijzonder lief geweest voor mijn vriendin. Er steekt nochtans een grote waarheid in, want een consoleheldin zal ze helaas nooit worden. Ze doet wel altijd haar best, maar naar mijns inziens niet goed genoeg. Dat ervoer ik ook bij Gelly Break Deluxe, waar je elk een gelachtig iets bestuurt. De ene is groen, de ander is oranje. Samen verken je diverse levels die heel vaak worden afgewisseld met een toffe eindbaas. In co-op wilde dat echter niet altijd even goed lukken...

Gelly 1.jpg


Alleen of met twee?

Hoewel Jelly Break Deluxe gemaakt is met het coöperatieve aspect in gedachten, heeft de ontwikkelaar gelukkig ook de optie toegevoegd om de game alleen te spelen. De speler bestuurt in dat geval beide balletjes die zich als één entiteit voortbewegen: de een vanonder en de ander vanboven. Een beetje zoals in de liefde. Op sommige momenten draai je de rollen om. Dan wisselen beide van plaats. Ook zo'n beetje zoals in de liefde dus. Er zit eigenlijk maar één verschil in de gameplay tussen het solo spelen en met een partner. Daar waar je in co-op zowel beide entiteiten apart kunt voortbewegen, kan dat in je solo spel niet. Op zich is dat geen probleem, want ook in de coöperatieve modus zit je meestal op elkaar (haha!).

Gelly Break Deluxe is een toffe, kleurrijke platformer.


Op elkaar kruipen is namelijk het eenvoudigst. De onderste beweegt zich dan voort, terwijl degene die vanboven zit kan schieten op de vele vijanden die voorbijkomen. Speel je met twee en wil je van positie verwisselen, dan druk je samen een bepaalde knop in en de switch gebeurt. Dat is nodig om vooruitgang te boeken in de levels. Je vindt daar namelijk heel wat platformen terug die een specifieke kleur hebben: net zoals de personages oranje en groen. Groen kan op groen bewegen, oranje op oranje. Springt het groene gelachtige blobje op een oranje platform, dan zakt die erdoor. Je moet dus samen voortbewegen en dit element is dan ook waarom ik al vrij snel koos voor een solo ervaring.

Gelly 2.jpg


Met liefde gemaakt

In bepaalde levels moet je heel snel afwisselen tussen wie vanboven en vanonder zit terwijl je op zwevende platformen moet springen. Degene die onderaan zit, moet de sprongen uitvoeren. Het probleem dat mijn vriendin had, was dat ze ook sprong toen ze het bovenste personage bestuurde. Ze vloog dus vele tientallen keren de afgrond in, waardoor mijn geduld op was. Niet dat ze er rouwig om was, want ze had enkele uren onbeperkt leventjes in Gardenscapes. Zucht.

Gelly Break Deluxe is eigenlijk een spelletje dat wat meer aandacht verdient. Je ziet in het ontwerp van de levels dat het ontwikkelingsteam met veel liefde aan de game heeft gewerkt. Er zitten enkele originele platformerelementen in en je komt bijvoorbeeld regelmatig nieuwe vijanden tegen, iets dat uiteraard goed is tegen de repetitiviteit. Ook de baasgevechten zijn bijzonder tof én afwisselend, waardoor je elke keer opnieuw verrast wordt. Daarnaast ziet het er ook allemaal erg oké uit. Ik was zonder al te veel verwachtingen begonnen aan Gelly Break Deluxe maar ben wel aangenaam verrast.

Conclusie

Gelly Break Deluxe is een toffe, helaas te korte platformer die je vaardigheden als duo op de proef stelt. Gelukkig kan je ook solo aan de slag, al wordt dat een stuk eenvoudiger en is er dus een pak minder uitdaging. De levels zijn divers, kleurrijk en uitgebreid en de eindbazen zorgen voor toffe verrassingen. Gelly Break Deluxe moet je dus geprobeerd hebben.

Pro

  • Eigenlijk toffer met twee
  • Mooie, kleurrijke platformer
  • Enkele toffe features

Con

  • Solo stuk eenvoudiger
  • Aan de korte kant
7

Over

Beschikbaar vanaf

12 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. ByteRockers' Games

Uitgever

  1. ByteRockers' Games
 
Terug
Bovenaan