Review: Family Trainer

Ja, ik moet al jaren iets aan mijn gewicht doen, maar het komt er nooit van. Het is te zeggen: ik slaag er in veel gevallen in om tien kilogram kwijt te spelen door minder of gezonder te eten, om die kilo's er weer even snel bij te krijgen indien ik met die 'gewoonte' stop. Sporten zou ook al veel kunnen doen, maar de tamme zak in mij heeft daar gewoon geen goesting in. Games kunnen mij wél aan het bewegen krijgen. Het mooiste voorbeeld daarvan is de Just Dance-reeks waarin ik mij samen met mijn kinderen laat gaan. Er zijn echter ook games die focussen op sport. Laat me het een kans geven.

Games die je aanzetten om te sporten, bestaan al lang. Denk maar aan de ondertussen bejaarde Wii waarbij je door middel van het zwaaien met de controller calorieën kon verbranden. Ook Family Trainer verscheen in het vervlogen jaar 2008 voor Nintendo's console. Family Trainer werd zelfs uitgebracht met een speelmat die je beenbewegingen registreerde. Vandaag de dag wordt het compacter aangepakt. Je hebt niet meer nodig dan twee Nintendo Switch-controllers en een beendband. Bij de fysieke versie van de game krijg je zelfs twee exemplaren, waardoor je ook een medesporter aan het werk kunt zetten. Na het installeren (of aantrekken, hoe je het ook wil noemen) van de beenband en het in de hand nemen van de andere Joy-Con, kan het echte werk beginnen.

Family Trainer 1.jpg


Springen, lopen, zwaaien

Eens je het spel opstart, kun je aan de slag met de tutorial die je aan de hand van drie voorbeelden de basis leert. Rennen, springen en een combinatie van beide. De minigames zelf vergen echter meer inspanning dan enkel wat lopen en springen. In Free Play kun je je ding doen in zestien uiteenlopende minigames. Zo moet je in het ene spelletje over boomstammen springen, terwijl een andere minigame niet veel meer inhoudt dan een sprintje trekken. Ook touwtjespringen, hordelopen en kajakken staan op het programma. Ook al moet je in de meeste modi niet veel meer doen dan ter plaatse trappelen, springen en bukken, toch voelen de diverse modi verschillend genoeg aan. Helaas werkt de besturing niet even goed bij elke modus. Springen wordt bijvoorbeeld correct geregistreerd, maar het zwaaien met de Joy-Con laat te wensen over.

Family Trainer kan gebruikt worden voor je goede voornemen het sportiever aan te pakken dit jaar.


In Exercise Training krijg je dezelfde zestien minigames voor de kiezen, maar is het de bedoeling dat je een langere tijd in beweging bent. Je krijgt hiervoor een soort workout die enkele van die games bevat en waarbij je tussen de drie en tien minuten aan een stuk bezig bent. Het leuke aan deze modus is dat je te zien krijgt welke delen van je lichaam je gaat trainen. Als laatste heb je ook nog de Outdoor Adventure-modus. In een soort parcours voer je enkele minigames zo goed mogelijk uit. Hoewel deze modus weinig verschilt van de voorgaande, kun je hier wel een moeilijkheidsgraad kiezen. Op die manier is er voor ieder wel wat wils, van de doorwinterde sporter tot de tamzak die amper uit de zetel komt en zijn leven wil beteren.

Family Trainer 2.jpg


Goed voornemen?

Een van de toffe elementen aan Family Trainer is dat je met twee spelers tegelijk aan de slag kunt. Hierdoor kun je samen sporten, maar kun je ook wedstrijdjes spelen. Wie raakt er bijvoorbeeld het snelst over de finishlijn bij het hordelopen? Het zet je alleszins aan om nog beter je best te doen dan moest je alleen in je woonkamer staan spelen. Mijn inziens is het dan ook het best om met iemand anders te spelen. Niet alleen verbrand je dan ongetwijfeld meer calorieën, het is gewoon toffer om niet alleen te moeten zweten. Ook voor wie alles uit het spel wil halen is er goed nieuws, want er zijn maar liefst honderd medailles te verzamelen die je op diverse manieren in je bezit kunt krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door je personage aan te passen, maar ook door een bepaalde snelheid te halen bij het rennen. Het helpt je alleszins bij je goede voornemen het gezonder en sportiever aan te pakken dit jaar.

Hoewel het allemaal leuk en tof klinkt, zijn er ook een aantal nadelen aan Family Trainer. Zo stelt het kleurrijke spel op grafisch vlak wat teleur. Niet alles is helaas even mooi afgewerkt en het water bij het kajakken is helemaal al niet om over naar huis te schrijven. Een ander minpunt had ik eerder in de review al vermeld: de besturing werkt niet even vlot bij elke minigame. Hou er ook rekening mee dat er 'maar' zestien minigames aanwezig zijn in het spel en dat je daarmee alles vrij snel hebt gezien.

Conclusie

Family Trainer doet een verdienstelijke poging om de gamende mens aan het sporten te krijgen. Het laat echter wel enkele steken vallen. Zo stelt het grafisch amper iets voor en werkt de besturing niet even goed bij alle minigames. Het is wel een toffe manier om aan sport te doen en de diverse minigames zorgen ervoor dat je je niet verveelt, al doe je uiteindelijk niet veel meer dan wat rennen en springen. Geef mij maar Ring Fit Adventure.

Pro

  • Toffe manier om aan sport te doen
  • Diverse minigames en modi

Con

  • Stelt grafisch weinig voor
  • Het blijft sporten
  • Niet alle minigames werken even goed
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

3 september 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Sport

Ontwikkelaar

  1. h.a.n.d. Inc.

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan