Review: F1 2021

Terwijl de titanen van de motorsport de strijd nog volop aan het beslechten zijn in het huidige F1-seizoen, kunnen wij sinds deze week eindelijk ook achter het stuur kruipen van de F1-bolides in de nieuwste editie van Codemasters’ F1-reeks. Leuk weetje, dit is het eerste F1-spel in achttien jaar dat opnieuw wordt uitgegeven door Electronic Arts nu zij Codemasters hebben opgekocht.

De grootste vraag bij de release was natuurlijk wat dit zou betekenen voor de reeks. Gezien mijn vorige ervaring dateert van F1 2019, vreesde ik meteen het ergste wanneer ik zag dat je in-game currency kon aankopen en je op het moment dat je voor de eerste keer het spel opstart direct gevraagd wordt of je de seizoenspas wilt aankopen. Microtransacties en seizoenspassen hebben duidelijk hun weg gevonden naar de F1-reeks. Maar na F1 2020 even te streamen via PlayStation Now, bleek dat de seizoenspas en in-game currency al aanwezig waren in de editie van vorig jaar. Hier kan ik EA gelukkig dus niet voor afrekenen.

F1® 2021_20210716145436.jpg


In het heetst van de strijd

Buiten dat het voor mij zeer nostalgisch was om opeens weer “EA Sports, it’s in the game” te horen (ik heb al jaren geen sportspel van EA meer aangeraakt), lijkt de stempel van de uitgever eerder miniem en mocht Codemasters blijkbaar vooral hun eigen ding doen. Wie een van de vorige edities heeft gespeeld, zal zich snel thuisvoelen in deze nieuwe editie. De meeste features zijn opnieuw aanwezig, al werd het menu wel wat herschikt waardoor het soms even zoeken kan zijn. Zo vind je de mogelijkheid om je eigen kampioenschap te maken nu onder Grand Prix in plaats van onder Championship en heeft Theatre geen eigen tab meer, maar staat dit onder Home. De grootste veranderingen zal je echter vinden in de vorm van de Breaking Point-mode en de mogelijkheid om met twee een Career te voltooien.

Breaking Point is waarschijnlijk de meest opmerkelijke toevoeging aan het spel. Dit is een volledig nieuwe ervaring die je haast een volwaardige verhaalmodus voorschotelt. Hoewel verschillende racespellen al experimenteren om meer verhaal te steken in hun carrièremodus, leunt Breaking point dichter aan bij avonturenspellen. Het verhaal bestaat uit verschillende hoofdstukken en volgt de klassieke drie-actstructuur. Centraal staat de verhitte rivaliteit tussen Aiden Jackson en Casper Akkerman, twee piloten die voor hetzelfde team rijden en die we volgen over een periode van twee seizoenen. Dit staat uiteraard garant voor heel wat drama en emoties, zowel tijdens de races als in de paddocks. Een leuke verrassing was dat Devon Butler, het arrogante klootzakje dat zijn opwachting maakte in de carrièremodus van F1 2019, ook hier weer van de partij is om het bloed van onder je nagels te halen.

Heel wat drama en emoties, zowel tijdens de races als in de paddocks.


Achter het stuur vertaalt deze structuur voor jou zich voornamelijk in het behalen van doelstellingen onder bepaalde voorwaarden, zowel tijdens volledige races als races die bijvoorbeeld al halverwege zijn. Zo moet je in een bepaald hoofdstuk een race afwerken met een haperende versnellingsbak of moet je ervoor zorgen dat je voor een bepaalde coureur of een bepaald team eindigd. Het klinkt allemaal beloftevol, maar voor mij was de verhaalmodus helaas te flauw en te fragmentarisch. Je krijgt slechts flarden te zien van het kampioenschap en doordat er nooit gewag wordt gemaakt van de ranglijst had ik niet echt het gevoel dat ik ergens naar aan het opbouwen was en dat je positie vaak eigenlijk niet echt uitmaakte. Bovendien wisselt het spel op een gegeven moment van speelbaar personage, waardoor ik ook nooit echt een band kreeg met wie ik speelde. Ergens vond ik het spijtig dat je niet met één personage, al dan niet je eigen creatie, dit verhaal kon doorlopen.

F1® 2021_20210716144934.jpg


Business as Usual

De carrièremodus voor twee spelers is een andere opvallende toevoeging. Zij laat je toe om heel de carrière te doorlopen samen met een vriend, waarbij je de keuze hebt om al dan niet voor hetzelfde team te rijden. Net als bij de carrière voor één speler kan je trouwens kiezen om een volledig seizoen of een verkort seizoen van 16 of 10 races te spelen. Verder kan je nog tal van andere aanpassingen doen zoals de lengte van de races bepalen, net zoals de moeilijkheidsgraad van de A.I., of bijvoorbeeld persmomenten of R&D-management uitschakelen. Assists zoals de racelijn, ERS en DRS Assist of stuur- en remassistentie kan je ook in- of uitschakelen naar believen. Je kan de carrièremodus dus volledig op jouw maat spelen. Wat de tweespelercarrière betreft, vind ik het wel enorm spijtig dat dit enkel online gespeeld kan worden, wat je als huishouden bijvoorbeeld verplicht om twee consoles in huis te hebben. Er is gelukkig wel een splitscreenmodus aanwezig, maar die laat je enkel toe om een kampioenschap of grand prix te racen.

Verder zal je zowat alles terugvinden wat je verwacht van dit soort spellen. Naast hierboven genoemde singleplayer modes, heb je ook nog het obligatoire Time Trial en de carrièremodus laat je kiezen tussen Driver en My Team, waarbij je in die laatste ook je eigen team mag creëren en managen. In de Driver-carrière kan je er trouwens voor kiezen om te starten waar het huidige seizoen zich bevindt en het spel haalt hierbij de resultaten op van het huidige kampioenschap! Verder is er een robuuste multiplayer aanwezig met Ranked en Social play, wekelijkse events en Leagues, waarbij je met een vaste groep mensen races kan rijden, zijn ook weer van de partij. Uiteraard is er ook een F1 Esports-gedeelte, maar dat is niet aan leken zoals mij besteed. In de Showroom kan je vervolgens wat gaan kwijlen op de racebolides in het spel en tot slot kan je jezelf creatief uitleven met het ontwerpen en aanpassen van car liveries, kleding, badges voor je team en je piloot zelf natuurlijk.

F1® 2021_20210716145729.jpg


Geen (r)evolutie

Zoals je kan merken, geeft Codemasters ons enkele broodnodige nieuwigheden, maar blijven ze op veel vlakken ook vasthouden aan de gekende formule. En waarom ook niet, never change a winning formula. De extra's maken het alleen maar mooier, inhoudelijk dan toch. Grafisch had ik toch net een tikkeltje meer verwacht van deze eerste uiting van de reeks op de nieuwe generatie consoles. F1 2021 gebruikt duidelijk dezelfde basis als de vorige spellen, waardoor de gezichtsanimaties er nog steeds vrij belabberd uitzien, zeker van de crewleden. De gezichten die je kan kiezen voor je piloot, zijn ook exact dezelfde als die in F1 2020 en F1 2019. De visuele upgrade tegenover vorig jaar lijkt dus miniem, maar gezien de vorige edities al visueel knap waren, valt er weinig te klagen natuurlijk. Zoals we intussen helaas al gewoon zijn, is het ook hier op PlayStation 5 wel weer kiezen tussen een Quality- en Performance-modus. Tijdens het racen merkte ik weinig verschil tussen beiden. Maar na de race merkte ik in de daaropvolgende scènes wel een serieuze frame drop bij Quality en was er hier ook veelvuldig screen tearing zichtbaar. De haptic feedback en adaptive triggers op de PlayStation 5 zijn wel een leuke toevoeging, met bijvoorbeeld het geklik wanneer je van versnelling verandert of de specifieke trillingen tijdens het remmen. Maar ik heb wel het gevoel dat hier niet het onderste uit de kan wordt gehaald.

Verder moet ik helaas ook wel melden dat het spel momenteel nog vrij veel bugs en glitches bevat. Zo zijn er meldingen van mensen die de trophies niet correct krijgen en heb ik ook al een filmpje gezien van iemand waarbij de race plots was afgelopen na de eerste ronde. Zelf ben ik ook al enkele problemen tegengekomen. Zo moest ik tijdens een interview vertellen wie ik als mijn grootste rivaal zag en de antwoordkeuzes die ik kreeg, waren Rival_1, Rival_2, Rival_3 en Rival_4 en bleef het spel eens hangen tijdens een laadscherm. Een meer verontrustend probleem, was dat ik in de carrièremodus opeens de kalender niet meer kon laten verdergaan, waardoor ik niet aan de volgende Grand Prix kon beginnen en deze savegame bijgevolg omzeep was. De enige optie was om te herbeginnen gezien mijn online save ook al "corrupt" was. Ook al zou dit soort problemen niet mogen voorkomen, we kunnen enkel hopen dat ze snel zullen worden gladgestreken met enkele patches.

Conclusie

Codemaster levert ons opnieuw een geslaagd F1-spel af dat voortbouwt op de gekende formule en enkele verrassende nieuwigheden brengt. Helaas gaat ze met enkele van deze nieuwigheden wel de mist in, waardoor de ervaring minder is dan gehoopt. Verder kampt het spel ook met iets teveel problemen om dit zomaar door de vingers te zien, en kunnen we enkel hopen dat deze problemen snel zullen worden opgelost.

Pro

  • Meest complete F1-ervaring
  • Zeer veel content
  • Het racen is volledig aanpasbaar naar je eigen smaak en kunnen

Con

  • Breaking Point is een gemiste kans
  • Tweespelercarrière enkel online te spelen
  • Gezichtsanimaties
  • Kleine, storende gebreken
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

16 juli 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Codemasters

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan