Review: Digimon World: Next Order

Toen ik de aankondiging van deze game zag, werd ik direct terug gekatapulteerd naar het PlayStation 1-tijdperk. Als kind kwam ik af en toe op bezoek bij een neef, die Digimon World in zijn collectie had. Ik begreep toen al iets van de Engelse taal, maar aangezien ik al volop in de wereld van die andere monsters verzeild was, lagen mijn verwachtingen toch wat anders met de nodige verwarring tot gevolg. Een vergelijking met Tamagotchi is eigenlijk beter geplaatst, want de verzorging van monsters speelt bij Digimon een zeer grote rol.

Digimon World: Next order is dus een vernieuwde versie van Digimon World op Playstation 1. Heel veel heb ik de originele versie niet kunnen spelen, omdat die bezoeken - en dus bijhorende speeltijd - vrij kort waren. Ik was dus benieuwd of deze game mij nog zoveel zou aanspreken, zoals toen wel het geval was. Een band opbouwen met je eigen monsters, die eigenlijk meer partners zijn in het verhaal, was daarvan één van de grootste aantrekkingspunten.

DigimonWorldNextOrder_01_Front.jpg


Een nieuwe wereld​

Als jonge held kom je plots in een digitale wereld terecht, waarin een groot gevaar dreigt. In deze wereld zijn een verscheidenheid aan monsters te vinden, met elk hun eigen specialiteiten en groeimogelijkheden. Maar zoals elke digitale omgeving kunnen er mogelijk virussen opduiken. Laat dit nu ook hier het geval zijn, waardoor deze monsters ongewenst transformeren naar MachineDramon. Niet alleen krijgen ze hiermee ongezien krachten, ze kunnen ook hun acties niet meer controleren, waardoor ze verwoesting zaaien waar ze komen. Floatia, de stad waarin je terechtkomt, heeft ook bezoek gekregen van een MachineDramon. Het gevolg is dat de meeste bewoners de stad hebben verlaten, uit schrik voor een volgende aanval.

Je kan het al raden, het wordt jouw taak om Floatia te herstellen en nieuwe bewoners te overtuigen naar de stad te komen. En als het nog even kan, om ondertussen ook de oorsprong van het virus - en bijhorende remedie - te ontdekken. Hiervoor krijg je de hulp van twee Digimon. Voor je het goed beseft moet je twee eieren kiezen uit tien mogelijkheden. Je kan wel wat vage informatie krijgen over elk ei, maar voor de rest krijg je maar weinig info mee. Op dat moment krijg wel het gevoel dat je er wat ingesmeten wordt en maak je een keuze uit de opties die je het meeste aanspreken. Op goed geluk dus en wat je favoriete kleuren zijn..

DigimonWorldNextOrder_02.jpg


Trainen, rusten, kakken en weer doorgaan​

Ondanks die twee grote opdrachten, zal het meeste van je speeltijd kruipen in het trainen en verzorgen van je gekozen Digimon-partners. Bij het verzorgen hoort eten geven, op tijd een bezoek naar het toilet voorzien en zorgen voor voldoende rust. Je monsters geven dit aan door het gebruik van emoticons die de boodschap duidelijk maken. De vergelijking met Tamagotchi is dus niet overdreven. Elke Digimon heeft ook zijn eigen voorkeur qua eten. Sommige monsters geven de voorkeur aan plantaardig eten zoals paddenstoelen en andere eerder aan vlees. Het vlees wordt trouwens gekweekt zoals groenten in de tuin, toch wel bizar maar in de digitale wereld kan veel natuurlijk.

De meeste tijd kruipt in het verzorgen en trainen van je Digimon partners.


De verzorging is één deel van de helft, de andere is het trainen en evolueren van je partners. Na voldoende training, meestal in de Training Room, kan jouw monster evolueren. Elke Digimon heeft verschillende mogelijke evoluties, afhankelijk van een verschillende paramaters. Op bepaalde momenten kan je bijvoorbeeld jouw monsters loven of een uitbrander geven waardoor die gelukkiger of opstandiger worden. Samen met nog verschillende zaken zal dit bepalen welke evolutie zal gebeuren. Doorheen het spel speel je hints vrij welke zaken belangrijk zijn om een bepaalde evolutie te verkrijgen. De Training Room heeft verschillende punten om op te concentreren, waarbij je apart kiest voor elke partner waar zijn focus zal liggen. Als die focus dezelfde is of tegenstrijdig, worden er mogelijk bonussen toegekend aan de hand van een roulette. Een goede timing is dan mooi meegenomen, want het stoppen van de roulette op het juiste moment bepaalt of de bonus verkregen is.

DigimonWorldNextOrder_03.jpg


Op onderzoek​

In de stad zijn er een aantal Digimon die meer uitleg verschaffen over de verschillende onderdelen in het spel. Dat is mooi meegenomen, want het begin kan wel overweldigend zijn. Je wordt al snel de wereld ingestuurd op zoek naar nieuwe bewoners. Een gevecht tegen ronddwalende monsters verloopt voor jou vooral vanop de zijlijn. Bij voldoende Order Power kan je een partner aansturen om een bepaalde skill uit te voeren. Afhankelijk van je band met desbetreffende partner start je een gevecht met meer of minder Order Power. In een soort ring zullen de Digimon het onder elkaar uitvechten, waarbij jij dan orders doorgeeft. Er is wat mij betreft één groot probleem: eens je aangeeft om een bepaalde skill te gebruiken, voert jouw partner dat direct uit. Bij aanvallen zal die zich dus niet eerst naar de juiste positie verplaatsen, maar de aanval uitvoeren waar die zich op dat moment bevindt. Opletten dus want anders gaat er kostbare tijd en Order Power verloren.

Ook als trainer kan je groeien en na voldoende ervaring speel je Trainer Points vrij, waarmee je handige bonussen aanschaft. Een grotere rugzak om meer voorwerpen bij te houden, extra ervaring opdoen na gevechten of beter trainen zijn daarvan maar een paar voorbeelden. Bij groeien hoort ook ouder worden en je partners sterven dan ook van ouderdom. Na het emotionele afscheid achter al die uren training en samenwerking, krijg je terug een ei dat een deel van de eigenschappen van de vorige Digimon overerft. Hierdoor start de opvolger telkens met een voordeel en kan je verder werken naar de ultieme evolutie.

Conclusie

Hoewel het concept mij nog steeds aanspreekt, heeft Digimon World: Next Order toch enkele minpunten. Allereerst is het verhaal traag, want na een twintigtal uur was ik nog niet voorbij de eerste MachineDramon in het eerste hoofdstuk van het verhaal. Er kruipt veel tijd in het trainen van je partners, waarna deze soms te vroeg heengaan naar mijn gevoel. Gevechten spreken ook niet echt aan, zeker als je moet wachten op het juiste moment om een Order door te geven. In de praktijk zal je Digimon de aanval al inzetten voor je zelf net diezelfde opdracht zou geven, vooral bij de meest gebruikte aanvallen. Om niet te spreken van het verschil in kracht bij vijanden. Het verschil tussen level 1- en level 2-monsters kan heel groot zijn, waarbij je soms na één slag verliest bij de andere. Als het principe van het verzorgen, trainen en het uitzoeken en vrijspelen van verschillende evoluties jou niet aanspreekt zal je snel afgeschrikt worden door de trage vooruitgang in het verhaal en door de vele uren die gespendeerd moeten worden aan training.

Pro

  • Band opbouwen met je partners
  • Concept van Tamagotchi zit goed
  • Veel evoluties vrij te spelen

Con

  • Trage vooruitgang in verhaal
  • Veel herhaling in training
  • Gevechten spreken niet aan
6

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. B.B. Studio

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan