Review: Digimon Survive

Visual novels of grafische romans, ze zijn niet direct aan mij besteed. Een uitzondering wou ik graag maken voor Digimon Survive. De tegenhanger voor velen onder ons, vooral in de westerse wereld, van Pokémon. Die vergelijking is er vooral wegens de kleine monsters die als een soort huisdier met je meereizen. Maar Digimon is een veel volwassenere reeks dat de zwaardere thema's durft aan te snijden.

Tijdens de vakantie gaan een aantal tieners die samen school lopen op uitstap naar een beroemde tempel. Als een meisje die ze net ontmoet hebben spoorloos verdwijnt in een wirwar van ondergrondse tunnels, gaan ze op zoek naar haar. Aan het einde van die tunnels komen ze in een bos plots oog in oog te staan met een vreemd monster en beseffen ze dat ze in een andere wereld zijn terechtgekomen. Gelukkig is er ook een vriendelijk wezen - dat ze eveneens niet herkennen - waarmee ze kunnen communiceren. Het lijkt hen te willen beschermen tegen het monster dat hen belaagt en springt voor hen in de bres. Het vriendelijk wezentje is echter niet alleen, want elk van de tieners zal zo een eigen wezentje ontmoeten en een band krijgen om samen deze vreemde wereld te trotseren. De wezens zijn gekend als Digimon en hebben zo elk hun eigen karakter en specifieke eigenschappen. Persoonlijk vind ik het grafische aspect ook goed uitgewerkt met mooie omgevingen en animaties.

Behalve het sterke verhaal en de bijhorende keuzes is er weinig echte actie.


Op zich is het verhaal interessant, maar er vallen heel vaak herhalingen. Verschillende personages zeggen telkens hetzelfde. Na een scène kan je dan tegen bepaalde personages zelf praten. De dialoog die volgt is dan dikwijls een uitgerekte versie wat in de voorgaande scène al besproken was waardoor er zeer veel van het verhaal herhaald. Vooral het eerste deel van het verhaal moet je doorworstelen tot het plots interessant wordt en duidelijk is dat Digimon een volwassen reeks is. Je wordt dan meegezogen in het verhaal doordat beslissingen een serieuze rol spelen in het verloop ervan. Personages waar je geen, of een te zwakke band mee hebt, kunnen zich tegen je keren of zelfs sterven! Typisch voor een sterke visual novel zijn de verschillende eindes die te ontdekken zijn, afhankelijk van welke beslissing je neemt en wie overleeft.

DigimonSurvive_1.jpg


Wat is er meer te doen?

Tussen de verhaalstukken door zijn er verschillende stappen die je moet doen. Praten met de personages en vooral de volgorde met wie je praat bepalen grotendeels het verloop van het verhaal en met wie je dus de beste band krijgt. Die banden zorgen tevens voor specifieke effecten die je tijdens gevechten ter ondersteuning krijgt. Zorgzame personages en hun Digimon geven meer ondersteunende effecten en moedige personages zorgen bijvoorbeeld voor extra schade bij aanvallen.

Behalve de personages onderzoek je ook de locatie waar je bent. Specifieke plaatsen worden automatisch aangeduid en in de fotomodus kan je zelf doorheen de scène navigeren om speciale dingen te ontdekken. Verplaatsen tussen locaties gebeurt via de wereldmap die niet alleen de verschillende locaties toont maar ook de bijhorende activiteiten. Zo kan je sneller door het verhaal gaan of meer zijactiviteiten ontdekken, extra voorwerpen verzamelen die je kunnen helpen of vrije gevechten voeren om andere Digimon te overtuigen je team te vervoegen en je eigen team te versterken.

DigimonSurvive-2.jpg


Digimon ... overtuigen?

Overtuigen je team te vervoegen? Inderdaad, je vangt geen Digimon maar moet ze overtuigen. Tijdens een gevecht kan je met ze praten om je team te vervoegen. Een systeem waarbij de Digimon vragen stelt aan jou en jij een antwoord moet geven waarvan ze blij worden. Als dit leuk klinkt dan heb ik helaas slecht nieuws. Er is initieel geen enkele hint hoe de Digimon die je wil vangen in elkaar zit. Gelukkig zijn alle Digimon van dezelfde soort wel gelijkaardig en verschilt het niet individueel. Toch zal je genoeg gevechten moeten doorworstelen om voldoende goede antwoorden te ontdekken en te geven. Zelf als je alles perfect beantwoordt is er maar een bepaald percentage kans dat ze je team vervoegen. Een frustrerende ervaring als je veel verschillende Digimon wil vangen - excuseer - vragen om je team te vervoegen. Er zijn er meer dan honderd in het spel dus je bent wel even zoet.

DigimonSurvice-2.jpg


Gebrek aan tactiek

De echte actie vindt plaats tijdens de tactische gevechten. Als je al van actie mag spreken natuurlijk. De opties zijn te beperkt om van een echte uitdaging te spreken. Elke Digimon heeft twee aanvallen: een standaard aanval en één speciale aanval. Als je geen aanval kan uitvoeren, door bijvoorbeeld te ver van de tegenstander te eindigen, dan komt je Digimon in verdedigingsmodus. Maar dat is enkel voor aanvallen komende vanuit de richting die je bepaalt. Eenvoudig te omzeilen door tegenstanders als ze zich zijwaarts of aan de achterzijde kunnen positioneren. Van veel tactiek is er geen sprake, sommige gevechten zijn iets moeilijker maar door ze opnieuw te spelen weet je al snel een oplossing te vinden. Het opnieuw spelen van een gevecht is door de makers gewoon al mogelijk gemaakt. Er is zelfs een optie om gevechten volledig automatisch te laten verlopen of om de algemene snelheid aan te passen zodat het allemaal veel sneller voorbij is. Volgens mij waren ze het zelf al beu en hebben ze later die opties toegevoegd in plaats van het allemaal leuker te maken.

Gevechten zijn duidelijk geen focus van het spel.


Digimon kunnen ook evolueren, al is dat van tijdelijke aard tijdens een gevecht en keren ze nadien telkens terug naar hun basisvorm. Ook hier spelen je keuzes in het verhaal een rol want die bepalen in welk van de mogelijke evoluties je Digimon zich transformeert. Uitrustingen zijn ook beschikbaar om de Digimon in het team onder andere van extra bescherming te voorzien maar dit is ook niet bijster uitgebreid. Voorwerpen worden door de Digimon zelf toegepast en hier is de locatie op het veld wel van cruciaal belang. Eenzaam en alleen een tegenstander te lijf gaan houdt dus wel risico's in.

Conclusie

Toegegeven, visual novels zijn niet volledig mijn ding al had ik dit graag anders gezien bij Digimon Survive. Het verhaal is zeker goed maar erg langdradig, vooral in het eerste deel, zowel tijdens en na de scènes. Het tweede deel van het verhaal is gelukkig veel sterker en maakt veel goed op dat vlak. De gevechten zijn allesbehalve tactisch te noemen en Digimon overtuigen om je team te vervoegen gaat gepaard met de nodige frustraties. Het feit dat er tal van opties zijn om alles sneller te laten verlopen tijdens de gevechten spreekt eigenlijk boekdelen. Enkel aan te raden voor de pure liefhebbers van visual novels.

Pro

  • Sterk verhaal op zich...
  • Keuzes beïnvloedden effectief het verhaal

Con

  • ... maar langdradig tijdens het eerste deel
  • Gevechten zijn saai
  • Digimon overtuigen kan een frustrerende zoektocht naar juiste antwoorden zijn
6

Over

Beschikbaar vanaf

28 juli 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. Hyde

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan