Review: Darksiders 3

De Darksiders-reeks van THQ Nordic bestaat inmiddels al een goed decennium. Het is met schaamrood op mijn kaken dat ik moet bekennen dat ik nog geen van de delen gespeeld heb. Toen Darksiders III in november 2018 uitkwam voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One, is deze in eerste instantie met gemengde gevoelens ontvangen geweest. Dit onder andere vanwege de slechte camera tracking, de extreem lange laadtijden en framerateproblemen. Na de release is dit gelukkig wel gepatched en zijn de camera tracking en de framerate aanzienlijk verbeterd.

De gamers met een Nintendo Switch hebben tot 30 september van dit jaar moeten wachten tot het spel op hun teerbeminde handheld uitkwam. Hoe speelt Darksiders III op de Nintendo Switch? Het is een toch aanzienlijk minder krachtig systeem dan bijvoorbeeld de Playstation 4 of Xbox One. In de eerste twee delen waren respectievelijk “War” en “Death” de protagonisten. In dit derde deel van de Darksiders-serie speel je als hun zus Fury. Zij is in het spel net als War en Death in de voorgaande spellen één van vier ruiters van de Apocalyps.

Lord of Hollows.jpg


Burning pile of rubble

Aan het begin van het spel wordt Fury ontboden door de ‘Charred Council’, een groep wezens die eruitzien als een groepje brandende rotsen (WTF?). Hun taak bestaat uit het behouden van de balans en orde in het universum waarbij geen enkele kracht de overmacht krijgt. Fury vindt bij aankomst haar broer ‘War’ geketend voor de ‘raad der verkoolden’. Van de Charred Council krijgt ze vervolgens te horen dat haar broer de zevende zegel verbroken heeft en dat zodoende de Apocalyps nadert. De ’zeven dodelijke zonden’ zijn vrij en bevinden zich op aarde. Het is aan Fury deze zeven zonden te vangen en op te sluiten zodat de balans in het universum kan terugkeren. Voor deze queeste krijgt ze echter wel een ‘watcher’ mee om op Fury te babysitten, gezien de raad haar toch niet 100% vertrouwt.

Na de bijna acht minuten durende intro waarin bovenstaande onder andere uit de doeken gedaan wordt, land je in een grote vuurbal op aarde en begint het spel. Binnen tien stappen zit je al meteen vol in de actie en mag je met behulp van je zweep, Barbs of Scorn, de op je afstormende monsters naar andere oorden sturen. Direct wordt duidelijk dat Darksiders III geen walk in the park zal zijn. Terwijl je nog nat achter je oren bent en nog druk bezig bent met de controls enigszins onder de knie te krijgen, krijg je na nog geen vijftien minuten de eerste boss voorgeschoteld. Om het helemaal leuk te maken, is Envy bovendien ook nog eens een van de lastigere eindbazen. De toon is dus behoorlijk snel gezet. Samen met wat andere leentjebuur elementen is deze moeilijkheid een duidelijke aanwijzing dat de makers onder meer bij ‘Dark Souls’ hun mosterd gehaald hebben. Ik moet toegeven dat na diverse mislukte pogingen om Envy te verslaan, ik het spel bijna terug van mijn Nintendo Switch gezwierd had.

Gelukkig was de eerste eindbaas niet de makkelijkste en verdere progressie in het spel liep, op enkele punten na dan ook aanzienlijk vlotter. Naast stevige bazen kom je tijdens het spelen ook veelvuldig puzzels tegen. De meeste van de puzzels zijn prima op te lossen, maar ook zijn er een aantal die wat vergezocht of compleet onduidelijk zijn. Na het verslaan van sommige eindbazen kan Fury in bezit komen van nieuwe wapens en ‘Hollows’. Deze Hollows ontvang je van ‘The Master of Hollows’ en bezitten specifieke krachten waar onze protagonist uit kan tappen. Zo kun je bijvoorbeeld met de ‘Flame Hollow’, welke je als eerste ontvangt, hoger springen en bepaalde zaken in brand steken. De verschillende Hollows zorgen er ook voor dat je bepaalde gebieden kunt bereiken welke tot dan afgesloten waren voor de speler. Op deze manier is het leuk om gebieden welke je al doorkruist hebt, nog eens te spelen en de eerder ontoegankelijke locaties te exploreren.

Im_serious.jpg


Give me more!

Naast het basisspel krijg je bij de Nintendo Switch-versie ook direct alle DLC tot je beschikking. Deze bestaat uit ‘The Crucible’ en ‘Keepers of the Void’. Keepers of the Void is een DLC die voornamelijk puzzelgericht is. De puzzels moet je oplossen door gebruik te maken van de verschillende Hollows die je in het spel zelf ontgrendeld hebt. Als je zodoende bepaalde Hollows nog niet hebt, is het nog niet mogelijk alle puzzels op te lossen. The Crucible is dan weer volledig op het vechten gericht. Hierin krijg je een overvloed aan monsters te verslaan welke in verschillende golven op je afkomen. In totaal zijn er zo honderd en één ‘waves’ die je in je voordeel moet proberen te beslechten. Via ‘The Crucible’ en ‘Keepers of the Void’ kan de speler nog extra uitrusting vrijspelen.

Grafisch is Darksiders III een van de betere games die ik op de Nintendo Switch heb mogen spelen.


Grafisch is Darksiders III een van de betere games die ik op de Nintendo Switch heb mogen spelen. De sfeer is goed aanwezig en de wereld is sfeervol. Behalve dat de textures soms door de snelle wisseling van de beelden bij sommige cutscenes nog wat moeten laden en dus niet helemaal lekker kunnen volgen, speelt het spel verder erg vlot. Sterker nog, ik heb zowel op groot scherm als in handheldmode zeer weinig noemenswaardige framedrops ervaren. Het geluid is ook prima, hoewel de stemmen niet altijd even overtuigend zijn, zijn de meeste dialogen wel geloofwaardig gebracht. Er had voor sommige interacties iets meer variatie ingebouwd mogen worden, maar de herhaling van bepaalde dialogen wanneer je de merchant Vulgrim aanspreekt zijn verder niet echt storend.

Conclusie

Tegenwoordig wordt Darksiders III nog altijd beschouwd als het minste deel uit de serie. Darksiders III heeft mij, waarschijnlijk omdat ik niet bevooroordeeld ben door de voorgangers in de serie, over de gehele lijn verrast. Op af en toe wat rare haperingen na, speelt het spel verder enorm soepel. Het is soms wat frustrerend dat input niet altijd correct geregistreerd wordt, maar dat is iets dat mijn Switch wel vaker lijkt te hebben. Ik weet dus niet met honderd procent zekerheid te zeggen of het aan het spel ligt, of aan mijn console. Zowel in handheld mode als op groot scherm speelt het spel prima. En op de soms wat lange laadtijden na, heb ik eigenlijk niet veel slechte woorden over deze heerlijke hack and slash game. Als je enigszins fan bent van het hack and slash genre of games zoals ‘Dark Souls’ of ‘Nioh’, is Darksiders III zeker een aanrader voor op de Nintendo Switch.

Pro

  • Graphics
  • Intense gevechten
  • Gevarieerde omgeving
  • Inclusief uitdagende DLC

Con

  • Soms lange laadtijden
  • Checkpoints soms ver
  • Misschien iets te kort
  • Soms onlogische puzzels
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

30 september 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Gunfire Games

Uitgever

  1. THQ Nordic
 
Terug
Bovenaan