Review: Circuit Superstars

Eenvoudig en toegankelijk in het begin, maar verdomd moeilijk naarmate je vordert. Nee, ik heb het niet over mijn relatie, al had dat perfect gekund, maar over de recentste racegame die ik in handen kreeg. ‘Makkelijk op te pakken, maar lastig om te meesteren’ is dan ook de omschrijving die Square Enix meegeeft over deze top-down arcaderacer. Of deze eigenschap het spel net uitdagend en interessant maakt, of eerder zorgt voor een toename in verkoop van PS-controllers, kom je te weten in onderstaande review!

Circuit Superstars is ontwikkeld door Original Fire Games en wordt uitgegeven door Square Enix Collective. De Early Access-versie was reeds beschikbaar voor Steam op 5 maart 2021. De officiële release op pc en Xbox One volgde op 12 oktober 2021. Recent werd nu ook de PS4-versie vrijgegeven, welke ik heb gereviewd op de PlayStation 5. De Nintendo Switch-release volgt binnenkort.

CS 2.jpg


Top-down racer waarin parcourskennis centraal staat

Circuit Superstars is geen typische racegame waarbij je vanuit de cockpit of vanaf de achterzijde van je wagen het parcours verkent. Je trekt namelijk ten strijde tegen je tegenstanders vanaf een top-down view. Dat de hele map niet volledig zichtbaar is maakt het een stuk uitdagender, aangezien je snel zal moeten schakelen om als eerste de finishlijn te bereiken. Hoewel dat in het begin geen al te groot probleem lijkt te zijn, wordt dat al snel anders en zal je toch enige parcourskennis nodig hebben om als overwinnaar uit de bus te komen. Even gewoon worden, maar eenmaal je ermee weg bent, is het een enorm leuke manier van racen. Op veel momenten deed het me nostalgisch terugdenken aan Micro Machines V3, een spel dat ik letterlijk versleten heb op de eerste PlayStation.

CS 3.jpg


Simpel, maar uitdagend tegelijkertijd

Dat Circuit Superstars op zich geen complex spel is, zie je ook al meteen aan de menustructuur. Van zodra het spel is opgestart, kom je terecht in de verschillende spelmodi. Zo heb je om te beginnen de Grand Prix-modus, waarbij je in verschillende Cups en Series je carrière kan uitbouwen. Elk onderdeel heeft verschillende moeilijkheidsgraden, gaande van Amateur tot Superstar, waarbij de moeilijkheidsgraad al snel de lucht in gaat. Het leuke aan de verschillende races is ook dat je telkens in een verschillende motorsportdiscipline terecht komt. Zo kan je onder andere racen met rallywagens, GT-racewagens, open eenzitters of zelfs trucks. Kortom, voor elk wat wils! En het fijne is, dat de makers reeds hebben aangekondigd dat ze in de toekomst nog veel meer gratis content zullen toevoegen!

Naast de Grand Prix-modus heb je nog keuze tussen de Practice-modus, een Free Play-modus, waarbij je zelf je circuit kan samenstellen en kan kiezen met welke motordiscipline je aan de slag gaat, een online gedeelte waarin cross-play wordt ondersteund, de Weekly Time Trials waarbij je een ghost car moet verslaan en de Top Gear Time Attack gebaseerd op de wereldberoemde Top Gear Test Track. In al deze modi krijg je toegang tot twaalf voertuigen en negentien circuits op dertien levendige locaties. Hoewel dat behoorlijk divers klinkt, moet ik toegeven dat het aantal racetracks voor mijn part nog iets uitgebreider mocht zijn, aangezien deze al snel vrij vertrouwd begonnen aanvoelen. Enerzijds goed voor je parcourskennis, maar anderzijds toch soms iets te repetitief.

CS 1.jpg


Oefening baart kunst

Ik ging aan de slag in de Grand Prix-modus. Zonder al te veel uitleg of een duidelijke verhaallijn, kom je meteen terecht in je eerste race. Dat het geen walk in the park ging worden, had ik al snel door. De top-down view was even wennen, maar het was vooral de moeilijkheidsgraad die direct duidelijk werd. Hoewel de leuke, speelse graphics zouden suggereren dat het een makkelijk spel zou worden, bleek dat in de realiteit toch anders uit te draaien. Tenzij driften en omheiningen raken het doel waren, leek ik toch iets fout te doen. Starten in de amateurcompetitie en wat vertrouwen opbouwen was dus de boodschap.

De responsieve controls, de top-down view en de leuke graphics zorgen voor een erg vermakelijke ervaring.


In mijn eerste competitie, de Piccino Cup, bestaande uit vier maps waarin telkens vijf laps dienden te worden gereden, slaagde ik er niet in om als eerste de finishlijn te bereiken. Dat je strafpunten krijgt als je delen van het parcours niet volgt, of als je de boarding iets te lang gebruikt om 'bij te sturen', hielpen daar uiteraard niet bij. Ik besliste om toch over te gaan naar de volgende uitdaging en koos de Euro Truck Meeting. Wat meteen opviel, was dat deze keer de besturing helemaal anders aanvoelde en de 'logge trucks' compleet anders reageerden dan de iets vinnigere Piccino cars. Deze stijl lag me duidelijk iets beter en ik haalde voor de eerste keer goud. Wat me vooral opviel, en meteen als één van de grootste pluspunten van het spel kon worden beschouwd, was dat de besturing gewoon erg goed in elkaar zat. De responsieve controls, de top-down view en de leuke graphics zorgen voor een erg vermakelijke ervaring.

Naarmate je de racetracks begint te kennen, het gevoel van de wagens gewoon wordt en je de bochten wat beter kan inschatten, kan je opteren om naar de hogere moeilijkheidsgraden over te schakelen. Hierbij zal echter snel duidelijk worden dat je toch echt wat parcourskennis nodig hebt om het er heelhuids vanaf te brengen. Foutjes worden namelijk sneller afgestraft, waardoor het zo'n typische game dreigt te worden waarbij je toch regelmatig de restart-knop opzoekt en de bijhorende frustraties de kop opsteken. Opeens voelt het spel toch iets minder eerlijk aan en besef je dat oefenen de boodschap is. Hoewel mijn controller het gelukkig heeft overleefd, is het ook op dat moment dat ik wat minpuntjes begon op te merken. Zo werd duidelijk dat dezelfde racetracks soms iets te vaak de revue passeerden en dat hoewel rondetijden perfectioneren enigszins uitdagend is, dit na verloop van tijd toch ook repetitief dreigde te worden. Gelukkig biedt het spel regelmatig ook extra uitdagingen, waarbij bijvoorbeeld je brandstoftank belangrijk wordt of je banden kunnen verslijten en je verplicht bent de pitstop in te rijden. Meer parcours, maar vooral meer mogelijkheden om je auto's te verbeteren hadden echter wel een leuke toevoeging geweest. Want naast een aantal nieuwe helmen en nieuwe overwinningsdansjes komt er maar weinig extra bij kijken wanneer je in level stijgt. Hopelijk iets waar de makers, naast extra wagens en een aantal extra circuits, aandacht aan besteden bij toekomstige updates. Desalniettemin, een leuke racer die je tijd zeker meer dan waard is!

Conclusie

Niet alle racegames hoeven er superrealistisch uit te zien om goed te zijn. Dat bewijst ook Circuit Superstars. Wie op zoek is naar een charmant en fijn racespel, is bij deze titel aan het juiste adres. De top-down view, de vlotte bediening en het grafische aspect, zijn maar enkele punten die het spel interessant maken. Een iets uitgebreider aanbod aan parcours en iets meer mogelijkheden om je wagen te finetunen hadden het spel mogelijks naar een nog iets hoger niveau kunnen tillen. Hoe dan ook is Circuit Superstars voor zowel de ervaren racer als de sporadische gamer zeker een aanrader. Laat je daarbij niet misleiden door de schattige looks, want voldoende uitdaging is er zeker en vast!

Pro

  • Leuke graphics
  • Vlotte bediening
  • Toegankelijk, maar uitdagend

Con

  • Iets te weinig variatie in parcours
  • Weinig mogelijkheden om je wagen te finetunen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 januari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Original Fire Games

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan