Review: Chocobo GP

Crash Bandicoot, Sonic, Sackboy, Garfield, en zelfs Spongebob Squarepants: allemaal hebben ze hun eigen kartspel. Maar met Super Mario Kart blijft de geliefde Italiaanse loodgieter heer en meester van het genre. Toch probeert Square Enix een gooi naar de troon te doen door een vergeten PlayStation-klassieker vanonder het stof te halen. Chocobo Racing verscheen oorspronkelijk in 1999 en meer dan twintig jaar later krijgt het spel met Chocobo GP eindelijk een opvolger.

Chocobo GP werd in september vorig jaar aangekondigd tijdens een Nintendo Direct en tot mijn verbazing werd het spel aangekondigd als een Nintendo-exclusive. PlayStation-eigenaars die hadden gehoopt op een vleugje jeugdnostalgie zullen helaas op hun honger blijven zitten. Gelukkig heb ik ook een Nintendo Switch in huis en kon ik met de geliefde Final Fantasy-personages naar de racebaan trekken.

NSwitch_ChocoboGP_Race_12.jpg


Al racend op avontuur

Chocobo GP bouwt verder op de gekende formule van het genre en presenteert ons een leuk en schattig kartspel met geliefde personages uit het Final Fantasy-universum in de hoofdrol. Wie fan is van deze reeks zal heel wat bekende en soms minder bekende gezichten zien opduiken, waaronder Chocobos, Moogles, Cid, Vivi en summons zoals Shiva, Ramuh en Ifrit. Het leeuwendeel van deze personages speel je vrij in de verhaalmodus, iets wat ook geldt voor de circuits. Ook hier zal je gekende locaties terugvinden, zoals de Golden Saucer, het kasteel van Alexandria of Zozo. De meeste cicruits hebben bovendien een aantal variaties die kunnen worden opgedeeld in kort, lang, technisch en hyperspeed. Elk personage heeft ook nog eens drie types voertuigen, een standaard model en een grip en speed model. Variatie genoeg dus.

De verhaalmodus zelf bestaat uit negen hoofdstukken, onderverdeeld in één of meerdere races, met een licht verhaal ertussen gewoven. Hoewel dit verhaal met redelijk wat humor en zelfbewustzijn wordt gebracht, voelt het toch vooral aan als bijzaak. Na een tijdje begon ik de cutscenes eerlijk gezegd gewoon over te slaan. De verhaalmodus zal je dan ook voornamelijk spelen om de extra personages en circuits vrij te spelen. Vervolgens kan je hiermee aan de slag gaan in de Time Attack-, Custom Race- en Series Race-modi. Die eerste twee spreken voor zich, terwijl de laatste je een aantal kleine kampioenschappen bestaande uit vier races voorschotelt. Speel je alleen, dan is het wel spijtig dat er geen mogelijkheid is om een race te herstarten, iets dat mij compleet absurd lijkt. Zeker in een kartspel waarbij je door enkele ongelukkige aanvallen van je tegenstanders snel van de eerste naar de laatste plaats kan vliegen. Zowel Custom Race als Series Races bieden je gelukkig wel de mogelijkheid om samen met een andere speler in splitscreen te spelen. Tot mijn grote teleurstelling was er echter geen vierspeler splitscreenmodus aanwezig, dus op dit vlak heeft Mario Kart 8 Deluxe geen competitie te vrezen van Chocobo GP.

NSwitch_ChocoboGP_Race_07.jpg


Jij tegen de wereld

Wat wel mogelijk is, is om met zeven andere Switch-eigenaars via een lokaal netwerk te spelen en het zo tegen elkaar op te nemen. Daarnaast heb je ook een klassieke online multiplayer met een lobby-systeem, maar veel volk zal je hier niet vinden. De hoofdattractie van het spel is namelijk de online Chocobo GP-modus. Dit is een toernooimodus waarbij je samen met 63 andere spelers een aantal eleminatierondes speelt totdat er één winnaar overblijft. Elke ronde valt de helft van het spelersaantal af en uit de acht gelukkigen die de finale halen, zal er eentje zich tot kampioen mogen kronen. Doordat zo'n toernooi in een klein minuutje is opgestart, is de verslavingsfactor om opnieuw te proberen zeer groot, zeker als je in de eerste race al afvalt. Naar de volgende ronde verdergaan voelt bovendien steeds bevredigend aan. Wat me wel opviel tijdens het spelen, is dat het spel duidelijk veel populairder is in Japan dan bij ons, aan het aantal Japanse namen te zien waartegen je speelt.

De hoofdattractie van het spel is de online Chocobo GP-modus.


Er is wel een element dat een domper op de feestvreugde zet: Chocobo GP is na Marvel's Avengers en Babylon's Fall opnieuw een poging van Square Enix om een live-service game voor consoles op de markt te brengen. Het grote verschil met al hun free-to-play spellen voor mobile, is dat je hier opnieuw de volle pot mag betalen en je vervolgens wordt getrakteerd op een hele hoop microtransacties, season passes en maar liefst drie verschillende types virtuele valuta waarmee je dingen kan kopen in het spel. Gelukkig gaat het voornamelijk om cosmetische items zoals een likje verf of een kostuum. Maar meer zorgwekkend is dat ze voor dit eerste seizoen bijvoorbeeld Cloud uit Final Fantasy VII hebben weggestoken achter level 60 van de season pass, met de mogelijkheid om deze levels te unlocken met echt geld, en Squall uit Final Fantasy VIII 3000 gil kost, en zijn twee andere voertuigen zelfs 9000 gil elk. De hoeveelheid gil die je verdient door de dagelijkse en wekelijkse uitdagingen verbleken echter in het niets met wat je krijgt via de season pass, waardoor je haast gedwongen wordt om deze te kopen als je Squall ook aan je collectie wilt toevoegen. Hierdoor voelt het aan als een zoveelste misstap van de uitgever die op weinig begrip kan rekenen bij de gebruikers, zo getuige de Metacritic-userscore. Dit is spijtig, want achter de hebzuchtige live-service implementatie schuilt een charmant kartspel met een geweldige online modus. Oh, en alsjeblief Square Enix, ontsla de persoon verantwoordelijk voor het lied dat speelt in de menu's. Hoe geweldig de herwerkte deuntjes zijn tijdens het racen, zo hatelijk is dit liedje en loopt het voor mij gewoon de spuigaten uit!

Conclusie

Chocobo GP is een leuk en charmant kartspel in het geliefde Final Fantasy-universum. Helaas wordt het spel gehinderd door enkele twijfelachtige designkeuzes en een hebzuchtige live-service implementatie. Een leuk tussendoortje dus, vooral vanwege zijn Chocobo GP-modus, maar helaas is het spel geen partij voor zijn geweldige tegenstander, Mario Kart 8 Deluxe.

Pro

  • Chocobo GP-modus
  • Hoge schattigheidsfactor
  • Het racen is leuk
  • Final Fantasy-setting

Con

  • Irritant hoofdlied
  • Microtransacties
  • Overbodig verhaal
  • Geen Retry-functie
  • Splitscreen beperkt tot twee spelers
6

Over

Beschikbaar vanaf

10 maart 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan