Review: Chivalry 2

Eind april kon ik mij, in functie van de preview, via de cross-play closed bèta al drie dagen bezondigen aan het zinvolle geweld in Chivalry 2. Ik was toen al erg enthousiast over wat ik zag en beleefde in deze online hack-and-slash multiplayer game. Nu deze game sinds 8 juni voor iedereen beschikbaar is, moesten we deze wel onderwerpen aan een finale review!

In een notendop samengevat is Chivalry 2 net als zijn voorganger een mêlee-combat game waarbij zowel techniek, precisie als tactische keuzes de kern van de gameplay uitmaken. In de game zijn er drie hoofdmodi beschikbaar. Vooreerst zijn er twee zogenaamde “Mixed Modes”, waar je als lid van de Mason-factie het Agatha-kamp bevecht of vice versa, en dit terwijl Team Deathmatch en Team Objective geregeld elkaar afwisselen. Er is zowel een Mixed Mode met een maximum van 40 als één met een maximum van 64 spelers, natuurlijk aangevuld met bots wanneer deze aantallen niet worden bereikt. Daarnaast is er de Free-For-All, een modus waarbij je in je eentje moet zien te overleven, want enkel de laatste man die er rechtop blijft staan, is de winnaar.

Chivalry 2 Screenshot 2021.06.14 - 09.10.10.86.png


Tutorial én Practice-Mode

Zoals ik al in de preview in detail toelichtte, vergt het in eerste instantie wat oefening om de verschillende vormen van aanval en verdediging te leren beheersen. Gelukkig beschikt Chivalry 2 naast de vele uitgebreide guides over een prima tutorial. Voor wie net als mij al van de bèta proefde, is er wat deze betreft niet meteen iets nieuws te bespeuren. Al hoeft dit helemaal niet erg te zijn.

In de Offline Practice-mode leer je tegen bots de combat beter te beheersen.


Zo werd in Chivalry 2 immers ook een Offline Practice-Mode voorzien., al lijkt dit een eerder misleidende naam aangezien je wel degelijk nog een online connectie maakt naar het slagveld. Bijzonder is hier evenwel dat je er via vijandelijke bots leert om efficiënt te vechten en hoe je de doelen van je team dient uit te voeren. Toch dient vermeld te worden dat de vijandelijke A.I. in deze modus niet meteen van de snuggerste is, waardoor je toch snel naar meer begint te verlangen. Ik had heel graag in de plaats liever meteen een private multiplayer gezien (lees: private, naast de nu enkel publieke servers) waarbij je ongestoord met vrienden een aantal dingen kan testen of een scenario kan uitvechten. Maar misschien komt dit er nog?

Chivalry 2 Screenshot 2021.06.14 - 09.05.42.95.png


Slagveld als de beste mentor

Voor je begint aan het echte werk, heb je nog ruim de mogelijkheid om nog maataanpassingen door te voeren voor je uiterlijk, je outfit en je wapenarsenaal. Dat echte werk, het slagveld van één van de drie hoofdmodi dus, blijkt al snel naast de meest waardevolle lessen het meeste spanning en plezier te bieden. Hoe meer matches je er speelt, hoe vaker je de gaten in de verdediging bij je tegenstanders begint op te merken en hoe meer je een eigen vechtstijl leert ontwikkelen. Wanneer je een goede partij afwerkt, verhoogt je globale ranking, worden er nieuwe wapens vrijgespeeld (er zijn meer dan 60 wapens in de game) en verbetert ook je vaardigheid met de verschillende wapens. Dit type level-ups maakt de game natuurlijk enkel nog meer verslavend.

Hoe meer matches je speelt, hoe beter je eigen vechtstijl zich ontwikkelt.


Ik vond het heel leuk om tijdens de moeilijkere momenten eens de vier verschillende klassen uit te proberen. Het was soms echt wel handig om vanop een veilige afstand de vijanden met pijlen neer te kunnen schieten of om mij net sneller te kunnen verweren met een zwaard wanneer de situatie te hectisch werd. Elke keer je sterft, heb je de optie om voor een Archer, Vanguard, Footman of Knight te gaan. Op dat moment kun je ook wisselen van team en afhankelijk van je level een ander secundair wapen uitkiezen. Dit mechanisme houdt de matches, die toch wel even kunnen duren, uitdagend en verfrissend tegelijk.

Conclusie

In Chivalry 2 volgen epische taferelen van chaos en gruwel elkaar in een snel tempo op. In combinatie met de solide mêlee-combat en de uiterste verslavende gameplay zorgt dit voor een onvergetelijke multiplayer-ervaring. Soms zul je enkel wild om je heen kunnen slaan (en al zeker wanneer je in brand staat), op andere momenten lukt het je om tactisch slim in de rug van drie kansloze vijanden te duiken. Meestal zoeven er enkel pijlen rond je hoofd, maar soms zijn het de lijken van je teamgenoten die door het luchtruim vliegen nadat de stormram geraakt werd door een vijandelijke katapult. In welke game kun je een afgehakt hoofd meenemen wanneer je wat gezelschap wenst tijdens een middeleeuws gevecht op leven en dood? Kortom, alles is mogelijk op het slagveld in Chivalry 2 en dit maakt het een absolute aanrader voor wie van dit type games houdt.

Pro

  • Uiterst verslavend
  • Solide combat
  • Gruwel en chaos

Con

  • (Nog?) geen private multiplayer
9

Over

Beschikbaar vanaf

8 juni 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Torn Banner Studios

Uitgever

  1. Tripwire Interactive
 
Terug
Bovenaan