Review: Book of Travels

Book of Travels is een succesvol Kickstarter-project dat eind 2019 gelanceerd werd door het Zweedse bedrijf Might and Delight. Nu twee jaar later is het spel in Early Access beschikbaar op Steam. Deze zou een tweetal jaar moeten duren en zal naast bugfixing gaandeweg van extra content voorzien worden. Ik mocht al een kijkje nemen hoe het eraan toegaat in de wereld van Book of Travels.

De ontwikkelaar omschrijft het spel als een serene TMORPG (Tiny Multiplayer Online Roleplaying Game). Dat komt omdat er niets 'massiefs' zal zijn aan het multiplayer-aspect van het spel. Servers zijn gelimiteerd tot zeven spelers waardoor de kans bestaat dat je gedurende een ganse speelsessie geen enkele andere speler tegenkomt. Hiermee proberen ze een game-ervaring te bouwen dat wanneer je dan toch elkaars paden kruist, het meteen een gedenkwaardig moment wordt. Als je ervoor kiest om alleen rond te dwalen, mis je niets van 's werelds wonderen en betoveringen. Maar als je een band van reizigers wilt vormen, zal de schaarste aan andere mensen je gezelschap speciaal maken en de band met je groep veel dieper.

Book of Travels_2021.11.16-18.39.png


Uitgebreid maar deels nutteloze character creation

Wanneer je het spel opstart en inlogt in een gekozen server, krijg je als eerste taak de character creation. Deze is op zich heel uitgebreid maar focust eerder op de achtergrond van je personage dan op het uiterlijk. Je merkt meteen dat er gekozen werd om de liefhebbers van roleplaying te plezieren. Gedurende het creëren van je personage krijg je heel veel tekst naar je toe gesmeten. Je staat vaak voor verschillende keuzes die je maar moeilijk kunt beantwoorden vooraleer je het spel eens gespeeld hebt. Hieronder een klein overzicht.

De eerste keuze die je dient te maken is het type afkomst van je personage. Elk type heeft zijn sterktes en zwaktes. Wat ze precies zijn? Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. De ene keer wordt er een resem aan informatie gegeven, de andere keer veel te weinig. Mijn personage stamt af vanuit het Asken-volk. Deze bevatte geen natuurlijke fysieke zwakheden of standvastigheid, maar hun inherente spiritualiteit stelt hen in staat de taal van magie te beheersen.

Na je afkomst kies je een achtergrond. Dit kan gaan van slaaf tot ambachtsman tot een illegaal die werd grootgebracht door bandieten, noem maar op. Alles hiervan is puur voor het roleplaying-aspect en geeft je verder geen voor- of nadelen in het spel.

Net wanneer ik mijn personage een naam had gegeven en klaar was om de wereld in te springen, kreeg ik een server disconnect tegen mijn tanden.


Verder kun je een aantal persoonlijkheden kiezen zijnde, twee positieve en een negatieve. Denk hierbij aan empathisch, charmant, stoer, romantisch, enzovoort. Als negatieve kun je dan weer kiezen tussen o.a. gedesoriënteerd, vergeetachtig, gulzigheid, stijf, slaapkop, noem maar op. Jammer genoeg zijn veel van deze punten voorlopig nog niet geïmplementeerd. Ik koos voor Self-Sacrificing als negatieve trait. Hierdoor krijg ik minder energie tijdens het eten en drinken in een party. Aangezien je maar zes andere spelers in de wereld tegen kunt komen, is de kans klein dat ik hier last van zou hebben.

Hierna was het de beurt om je skills te kiezen. Ik kreeg de keuze uit: Tricks of the Messenger, Mind of the Tactician en Read Strengths. Opnieuw stond nergens uitgelegd wat deze drie skills deden. Ik koos voor Tricks of the Messenger wat uiteindelijk inhield dat ik op verharde wegen wat sneller kon wandelen.

Als laatste kun je je oogkleur, type stem en begin items kiezen. Je equipment krijg je random toegewezen maar indien het je niet bevalt, kun je steeds opnieuw willekeurig laten kiezen. En net wanneer ik mijn personage een naam had gegeven en klaar was om de wereld in te springen, kreeg ik een server disconnect tegen mijn tanden. Hierdoor mocht ik al wat voorafging, nog eens opnieuw doen.

Book of Travels is een unieke ervaring die je hand niet vasthoudt. Zoals eerder werd gezegd wordt er enorm gefocust op de roleplay-ervaring. Geïnspireerd door genre klassiekers zoals Pathfinder of Dungeons & Dragons, is dit een online avontuur zonder de beperkingen van lineaire zoektochten en verhaallijnen. Er is geen overkoepelend doel, geen echt begin of einde, en uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor het vormgeven van je eigen reis.

Dit klinkt allemaal goed op papier. Maar als ik heel eerlijk mag zijn, zonder een echt duidelijk communicatiesysteem, wat is dan het nut van het hele background gegeven? Je bent gelimiteerd in het communiceren via emoticons want een voice- of normale chat is er niet. Hoe kan een andere speler dan weten wat voor een personage jij hebt gemaakt? Het antwoord is simpel: Gewoon niet, tenzij je met vrienden speelt.

Book of Travels_2021.11.16-13.26-min.png


Een spel zonder doel

Mijn avontuur begon bij het wakker worden bij een schapenhoeder. Deze stuurde me richting een theehuis in the town of Crossings. Bij dat theehuis kreeg ik te horen over het eiland Bat Saha. Daar zou er in het zuiden langs de kustlijn een tempel moeten liggen. Ik had meteen mijn eerste doel voor ogen!

Om het eiland van Bat Saha te bereiken moest ik een ferry nemen. Hier begonnen de rough edges van het spel zich al te tonen. Zowel het bewegen als interactie met de wereld doe je met behulp van een aantal muisklikken. Na een aantal minuten wachten in de haven, kwam eindelijk de boot tevoorschijn. Eenmaal geankerd was het mogelijk het schip te enteren. Nu, het kan liggen aan het feit dat ik af en toe een simpele ziel ben óf aan het gebrek van een duidelijke uitleg om de boot te steigeren, maar blijkbaar moest je bovenaan de boot op een aparte knop duwen om in het schip te geraken. Onwetend en vooral onschuldig klikte ik op de vloer van de boot waardoor mijn personage er wel in ging maar tot mijn verbazing eruit werd gesmeten toen de departure timer verstreek. Hierdoor mocht ik weer moederziel alleen wachten op de volgende boot aan de haven.

Zonder een echt duidelijk doel is er niets wat mij na deze review nog zal aansporen om het spel opnieuw op te starten.


Aangekomen in de Dandelion’s Temple kreeg ik wat meer te horen over het leren van knots (magie), skills en het begrijpen van talen en grammatica die ermee gepaard gaan. Ik kreeg een opdracht om een leerkracht te gaan zoeken die me de Vellan-taal kon aanleren. Deze leerkracht was er eentje van de oude stempel en wou enkel met je in gesprek gaan indien je naast hem ging neerzitten. Indien je dit respect voor hem niet had, was interactie niet mogelijk.

Na het aanleren van een nieuwe taal kreeg ik verder geen opdrachten meer. De meeste informatie over het spel verschafte ik in de loading screens. Daarin werd me duidelijk dat ik verkregen info met pen op papier moest schrijven want een traditionele quest log was er niet. Ook daarin merkte ik op dat de theehuizen die je in bijna alle steden tegenkomt, vaak informatie bevatten om quests te vinden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb uren rondgewandeld in de wereld van Braided Shore. Van stad naar stad, theehuis naar theehuis en met zoveel mogelijk mensen gesproken. Na een aantal quests te volbrengen werd mij duidelijk dat dit spel mij maar geen deftig gevoel van voldoening gaf. Zonder een echt duidelijk doel is er niets wat mij na deze review nog zal aansporen om het spel opnieuw op te starten.

Book of Travels_2021.10.18-19.06-min.png

Simpele Edenian in de boot, maar toch niet echt.​

Een zware start

Book of Travels had bij launch een redelijk zware start. Ikzelf ben pas een paar weken na launch beginnen spelen maar nog steeds ging het niet van een leien dakje. Zo zijn er nog vaak serverproblemen, FPS-stuttering, vooruitgang en zelfs personages die verdwijnen, audio repeat, laadtijden die vastlopen, teleporteren in plaats van wandelen, het aanklikken van NPC’s dat niet lukt zoals het moet, noem maar op. Ik bleef deze recensie maar uitstellen omwille van het feit dat het nooit aangenaam speelbaar was. Bij elke speelbeurt kwam er een moment waarop ik dacht, ik sluit het af en probeer binnen een week nog wel eens.

Ze hebben veel leuke ideeën waaronder het verplichte neerzitten naast een bepaald personage om er mee te kunnen converseren, maar die zijn steeds slecht geïntegreerd. Zo zijn er momenten dat je met een andere speler een interactie kunt aangaan zoals samen een zware steen opheffen om waardevolle items eronder op te rapen. Maar omdat het spel niet vlot verloopt lukt het soms niet of zit er vertraging op. Er is gewoon teveel dat nog niet werkt zoals het moet.

Het is jammer want het spel ziet er prachtig uit door de handgetekende art en mooie soundtrack die steeds te horen is. Maar omdat het spel niet gepolijst genoeg is en door het gebrek aan plezier zie ik geen reden om het nog te spelen, toch niet in deze staat. Het concept is ok maar momenteel is er veel te weinig content, veel te veel bugs en het doelloze rondlopen verveelt gewoon.

Conclusie

Book of Travels heeft leuke ideeën waarvan er voorlopig te weinig goed zijn geïmplementeerd. Ik kan het spel onmogelijk aanraden in de staat waarin het zich momenteel bevindt. Op audiovisueel vlak zit het echter wel allemaal goed, als ze de FPS-haperingen oplossen tenminste. De mogelijkheid om je personage te voorzien van een uitgebreide achtergrond zal veel roleplayers gelukkig maken, al stel ik me vragen bij het ingame nut ervan. Mits meer afwerking en content kan er iets moois van gemaakt worden, maar deze weg is nog voor een tijd niet in zicht.

Pro

  • Uitgebreide achtergrond voor je personage...
  • Visueel
  • Soundtrack

Con

  • ... waar enkel fanatieke roleplayers gelukkig mee zullen zijn
  • Bugs
  • Te veel doelloos rondlopen
  • Beperkte interactie met spelers
  • Te vaak prutsen en tijd verliezen door onafgewerkte implementaties
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Ontwikkelaar

  1. Might and Delight

Uitgever

  1. Might and Delight
 
Terug
Bovenaan