Review: Blanc

Blanc valt direct op door de zwart-witte minimalistische tekenstijl. Het is een coöperatief avontuur over twee jonge dieren die samen moeten werken om te overleven en hun families terug te vinden. Een schattig duo in een fantastisch mooi handgetekende omgeving. Slaag je erin om ze heelhuids naar hun families te loodsen? Of raak je toch verdwaald in de besneeuwde wildernis?

In Blanc zijn na een sneeuwstorm beide dieren gescheiden geraakt van hun familie. Een jonge wolf en een hertenjong moeten zo noodgedwongen samenwerken, om alle obstakels op hun pad te kunnen overwinnen en te overleven. Doen ze dat niet, dan worden hun overlevingskansen serieus ingeperkt en zullen ze hun familie nooit meer terugzien.

Blanc-Front.jpg

Zwart-wit​

De tekenstijl past goed in deze setting. De zwart-witte tekenstijl zorgt voor een ongure omgeving, waarbij de sneeuw centraal staat. Er is ook geen enkele uitleg in tekst, maar enkel aan de hand van kleine tekstballonnen worden mogelijke acties aangegeven. Sta je op bijvoorbeeld op een plaats om over te springen, dan komt de desbetreffende knop en voorbeeld tevoorschijn als tekstballon boven je hoofd. Een keuze die bijdraagt aan het gevoel dat je met dieren aan het spelen bent, die zonder communicatie elkaar moeten begrijpen en helpen. Het spel is dan ook volledig taalonafhankelijk, wat het voor de kleinste spelers ook mogelijk maakt om er van te genieten.

De achterliggende boodschap is duidelijk en de fantastische tekenstijl spreekt enorm aan.


Bij de start mijden ze elkaar nog volledig, maar het wordt al snel duidelijk dat ze de hulp van de andere nodig hebben. De schattige animaties van de dieren zorgen voor een enorm aaibaar duo, waardoor je al snel hoopt dat alles goed komt. In mijn achterhoofd had ik wel altijd één vraag: wat als de roedel wolven hen eerst ontdekt, met alle gevolgen van dien voor het hertenjong? Ik kan me voorstellen dat die nogal honger zullen hebben na een zware sneeuwstorm. Toegegeven, een lugubere gedachte, maar na een paar uur spelen kom je al te weten hoe alles eindigt.


Samenwerken is de boodschap​

Je kan aan de slag op drie manieren: online co-op, lokale co-op of solo. Speel je alleen, dan bestuur je met de linkerzijde van de controller of linker Joy-Con het wolfje, en met de rechterzijde van de controller of de rechter Joy-Con het hertenjong. Solo is het bij momenten toch verwarrend, omdat de dieren niet steeds aan hun eigen kant blijven van het scherm. Ook al is de besturing eenvoudig omdat er geen ingewikkelde handelingen nodig zijn, ik raad zeker aan om het verhaal coöperatief te spelen, want het draait om de achterliggende boodschap van samenwerken. De hints of aanwijzingen van de acties kan je trouwens ook uitschakelen, zodat je zelf moet ontdekken welke handelingen je kan uitvoeren.

Onze hoofdpersonages hebben elk een speciale eigenschap of actie die ze kunnen uitvoeren. Het wolfje kan bijten op dingen om eraan te trekken en het hertje kan met zijn kop objecten verduwen. Die specifieke verschillen vormen dan ook het grootste onderdeel om de puzzels op te lossen. Het pupje is ook een stukje kleiner dan zijn vriend, waardoor hoger gelegen plaatsen moeilijk bereikbaar zijn. Bij momenten zal het hertje dus een zetje moeten geven om verder te kunnen.

Conclusie

Dit schattige duo in Blanc heeft een vrij kort verhaal, maar de tekenstijl en manier van spelen draagt bij tot een gevoel van samenwerken en op elkaar te zijn aangewezen. De puzzels zijn bij de start wel beter of moeilijker, wat naarmate het spel vordert wat begint af te zwakken. De mogelijke acties zijn natuurlijk beperkt, wat ervoor zorgt dat de situaties ook niet elke keer blijven verbazen. De duurtijd is niet lang te noemen met een speeltijd van twee à drie uur. Het verhaal wordt niet nodeloos uitgerekt, al zou er zeker ruimte geweest zijn om het wat uit te breiden. Zo moeten ze bijvoorbeeld eens schuilen in een grot en blijven ze dan gewoon wachten, de tijd gaat dan eenvoudigweg versneld vooruit. Uiteindelijk is Blanc een aangename beleving, die ik zowel met vrouwlief als met mijn beide zonen gespeeld heb. Een veel te korte, maar aangename afwisseling op al dat ander geweld.

Pro

  • Fantastische tekenstijl en schattige animaties
  • Samenwerken staat centraal
  • Eenvoudig voor kinderen

Con

  • Te kort
  • Te eenvoudig voor volwassenen
6

Over

Beschikbaar vanaf

14 februari 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Adventure
  2. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Casus Ludi

Uitgever

  1. Gearbox Publishing
 
Terug
Bovenaan