Review: BeeFense BeeMastered

Zelf krimp ik ineen als ik er eentje rond een bloembak zie vliegen en wandel ik er vervolgens in een grote boog omheen, maar bijen zijn blijkbaar zeer nuttige insecten. Ze bevruchten bloemen en planten door het stuifmeel dat ze verspreiden en zijn zo als het ware een indicator voor ons ecosysteem. Ontwikkelaar ByteRockers' Games wil deze beestjes bedanken voor bewezen diensten door hen centraal te plaatsen in BeeFense BeeMastered. Verdedig de honing waar je zo hard voor gewerkt hebt tegen die verdomde mieren en andere vreselijke kutbeesten. Altijd al geweten dat bijen van nature niet vredelievend zijn. Hoe ik het ervan afbracht, kom je in deze review te weten.

Je bestuurt een zwerm bijen onder de leiding van Queen Bee. Ze probeert een leuke plek uit zoeken waar ze zich met haar bijenvolk kan settelen. Dit is tegen de zin van Queen Hornetta, de hoornaar, die de bijen liefst uitgeroeid ziet en hen belaagt met onder meer vlooien, motten en zelfs zombiebijen. Deze flauwe woordspelingen met de namen van de personages werkten tegen mijn verwachtingen in toch enigszins aanstekelijk. De bijen proberen met man en macht deze golven van vijanden te weerstaan en te ontsnappen naar veiligere gebieden vooraleer ze onder de voet worden gelopen. Deze tower defense-game verscheen in 2017 reeds voor pc en kreeg na al die jaren een remaster, of moet ik ‘beemaster’ zeggen, voor de consoles. Het is dan steeds bang afwachten hoe de controls van het toetsenbord en de muis worden overgezet, maar er valt weinig op aan te merken. Het verplaatsen van de cursor en selecteren van de bijen en spelvlakken gaat bijzonder vlot.

BeeFense BeeMastered_1.jpg


De bloemetjes en de bijtjes had ik me toch iets anders voorgesteld

De game bevat 26 kleurrijke levels die de spelers een spelbord voorschotelen, gevuld met spelvlakken in de vorm van een zeshoek. Dit is ook de vorm van een honinggraat, wat erop wijst dat men zorgvuldig heeft nagedacht over de look die men de game wenste mee te geven. Je hebt als doel de bijenkorf met daarin de voorraad honing te beschermen, maar je start steeds slechts met een enkele bij. Je kan extra bijen kweken, maar die kosten geld. Je kan dit verdienen door stuifmeel te verzamelen. Het geld kan je eveneens gebruiken om wapens aan te schaffen. Dit is noodzakelijk om de vijanden weg te houden van de honing. Je moet een afweging maken tussen deze twee opties en zorgvuldig omgaan met het spenderen van je zuurverdiende centen. Verder dien je ook nectar te verzamelen om de fysiek van de bijen, die de wapentorens bemannen, te onderhouden. Indien zij te veel in het rood gaan, zullen zij hun job niet naar behoren kunnen uitvoeren. Tenslotte kan je nog water verzamelen om de wapentorens van een boost te voorzien, waardoor zij sneller zullen vuren en dus meer schade aanrichten voor een korte periode. Zelf ben ik niet echt bekend met het genre, dus was het bij de start even aftasten en uitzoeken welke manier van aanpak ik zou hanteren.

Het grinden neemt het oorspronkelijke plezier tijdens het spelen van deze game weg.


De game introduceert gaandeweg nieuwe wapens en vijanden om niet in herhaling te vallen. Zo start je met een klassiek machinegeweer, maar kan je al vrij snel een bommenwerper vrijspelen. Niet enkel wapenupgrades zijn beschikbaar, maar ook meer algemene upgrades die invloed hebben op de prestaties van de bijen. Zo kan je ervoor kiezen dat de bijen een grotere hoeveelheid stuifmeel kunnen puren uit een spelvlak, wat ertoe leidt dat je meer geld kan uitgeven tijdens de missies. Deze upgrades dien je aan te kopen met honingdauw. Deze vloeistof kan je verzamelen in de levels, maar eveneens verdienen door de vooropgestelde objectieven van een level te voltooien. Hiervoor dien je het level uit te spelen binnen een bepaalde tijdslimiet en ervoor te zorgen dat geen enkele vijand aan de haal gaat met een pot honing. Het laatste objectief is afhankelijk van het level en dus steeds verschillend. Dit zorgt ervoor dat je levels opnieuw zal spelen om die objectieven toch te behalen, maar legt ook meteen het grootste pijnpunt van de game bloot. Ik kwam snel op een punt waar ik moest grinden naar centen om upgrades vrij te spelen die mij in staat stelden om levels uit te spelen. Op bepaalde momenten schiet de moeilijkheid stevig de hoogte in, waardoor ik er maar in slaagde slechts de helft van de golven te overleven vooraleer ik alle honing kwijt was. Upgrades kosten aardig wat geld en het herspelen van levels haalt de vaart volledig uit de game. Gevolg hiervan is de goesting die na enige tijd ontbreekt om de game weer op te starten en verder te gaan.

BeeFense BeeMastered_2.jpg


Grinden tegen beter weten in

Ik geraakte het overzicht tijdens de levels meermaals kwijt in al de hectiek die ermee gepaard ging. Je moet voortdurend de afweging maken tussen het kweken van bijen en het bouwen van wapentorens. Je moet er dan ook voor zorgen dat de bijen aan het werk blijven. Het viel meermaals voor dat het vlak, waar zij voedingsmiddelen verzamelden, volledig kaal geplukt was waarna zij stopten met werken en je ze zelf een nieuwe opdracht moest geven. Werkloze bijen verzamelen zich voor de bijenkorf waar de honing wordt bewaard, maar waar eveneens de andere bijen hun verzamelde voedingsmiddelen komen afleveren. Indien er meer dan tien bijen rondzwermen en taken uitvoeren, duurt het soms even vooraleer je doorhebt dat een bij inactief is en heb je reeds kostbare tijd verloren die nuttig besteed had kunnen worden. Dit had men op een minder verwarrende manier kunnen weergeven. Al bij al valt de gameplay zeker te pruimen, maar wordt die jammer genoeg overschaduwd door het irritante grinden waardoor het plezier na enige tijd met rasse schreden afneemt.

Conclusie

BeeFense BeeMastered is een aangename tower defense-game met kleurrijke levels en een groot arsenaal aan wapens en upgrades, die je in staat stellen om de levels aan te pakken op je eigen manier. Jammer genoeg dwingt de game je om levels te herspelen door de plotse verhoging van de moeilijkheidsgraad om zo de nodige upgrades vrij te spelen. Met als gevolg dat dit ontaardt in een grindfest waaruit nog weinig voldoening valt te halen. Leuk om je even bezig te houden, maar ik gok dat er betere games in het genre te vinden zijn.

Pro

  • Mooi vormgegeven levels
  • Controls goed overgezet
  • Hoeveelheid wapens en upgrades
  • Flauwe humor

Con

  • Moeilijkheidsgraad die stevig de lucht ingaat
  • Grinden
6

Over

Beschikbaar vanaf

24 juni 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. ByteRockers' Games

Uitgever

  1. ByteRockers' Games
 
Terug
Bovenaan