Review: Assassin’s Creed: The Ezio Collection

The Ezio collection: veel uitleg hoeft deze game natuurlijk niet, want Ezio van de Assassin’s Creed-verhalen staat bij menigeen geboekt als een geliefkoosd personage in de gaming-geschiedenis. Nu is dat stukje geschiedenis ook geteleporteerd naar de Nintendo Switch. In deze collectie maak je het complete levensverhaal van Ezio Auditore da Firence mee en overspan je Assassin’s Creed II, Assassin’s Creed Brotherhood en Assassin’s Creed Revelations. In deze review gaan we dan ook geen uitleg geven over het verhaal of de gameplay an sich. Wel of het het waard is om deze te kopen.

Het gaat om relatief oude games, maar zelf vond ik het grafisch allemaal nog wel goed te doen. Bovendien laadt alles vlotjes in en heb je geen haperingen tijdens het rennen door de straten of over de daken. Wat bovendien ook wel leuk is, is dat Assassin's Creed the Ezio Collection niet gestript is van alle niet noodzakelijke dingen. Dat betekent dat je ook nog steeds wat kan leren van de plekken die je tegenkomt, want regelmatig verschijnt er een melding dat een gebouw, persoon of beroep in de database staat en daar krijg je dan wat meer informatie over. Op zich doet dit weinig aan de beleving van de game, maar het is toch fijn dat ze zo’n extra’s behouden hebben.

ezio 1.jpg


Kleine irritaties

Spijtig genoeg zijn er ook een aantal zaken waarbij je toch wel wenst dat ze deze niet behouden hadden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de asynchrone snelheid van Ezio en de NPC’s. Als een deel van je missies eruit bestaat dat je mensen moet begeleiden, volgen of beschermen, zou het ondertussen wel mogen dat je ongeveer dezelfde wandelsnelheid hebt. Helemaal als ze ondertussen ook nog een uitleg tegen je moeten doen en het belangrijk is dat je bij elkaar in de buurt blijft. Blijkbaar is dit echter moeilijk te programmeren, want ook in deze game loop je ofwel constant voor of moet je telkens een korte rustpauze pakken na vijf stappen. Het is een eeuwenoud euvel, maar het blijft gewoonweg irritant.

Het zou ondertussen wel mogen dat je ongeveer dezelfde wandelsnelheid hebt als NPC's


Een ander irritant probleem is de besturing. Op de pc kon iedereen al wel eens vloeken dat Ezio ineens besliste om de andere kant uit te springen dan de bedoeling was, maar op de Switch is dit nog erger. Dit zal wel deels liggen aan het feit dat ondergetekende geen heel vaste hand heeft, maar toch. Het zal misschien ook beteren met een andere controller, maar ik ga ervan uit dat als een game gemaakt wordt voor iets, het ook met de standaardonderdelen speelbaar moet zijn. En die bleek toch wel heel gevoelig te zijn.

ezio 2.jpg


Een aanradertje

Op zich blijft de grootste teleurstelling, als ik dat woord mag gebruiken, dat de kleine irritaties niet uit het spel zijn gehaald, maar eigenlijk is dat maar een klein punt. De game speelt heel vlotjes, grafisch is het ook zeker goed genoeg en enkel aan het begin had ik even een bug, maar voor de rest waren er geen problemen. Bovendien is het aangenaam om nu ook vanuit uw luie zetel of in je bed over de daken te kunnen rennen en halsbrekende toeren uit te halen. Of je de serie ooit of nooit hebt gespeeld, het loont de moeite om deze te ontdekken op de Switch.

Conclusie

De game voldoet ondanks zijn leeftijd nog steeds aan alle voorwaarden voor uren vermaak. Het is misschien nog moeilijk om deze onder een topgame te klasseren en er zijn irritaties die Ubisoft had kunnen wegwerken, maar eigenlijk is er bijna geen reden waarom je deze collectie niet in je bezit zou willen.

Pro

  • (Her)beleef de verhalen van Ezio

Con

  • Niet naar daar springen, Ezio!
  • Asynchrone wandelsnelheden
8

Over

Beschikbaar vanaf

17 januari 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Stealth

Ontwikkelaar

  1. Virtuos

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de review! Ben serieus aan het twijfelen om deze te kopen, maar aan je review te merken, is het wel echt de moeite op Switch.
 
Tof voor wie het nog niet gespeeld of voor wie het lang geleden is. Ik denk dat het ook de enige handheld waarop je het kan spelen. Als het niet meer fris in je hoofd zit of je hebt het nog nooit gespeeld, dan is het wel de moeite waard. Ik denk wel dat dit goed zou werken op de Switch en de graphics passen perfect voor dat toestel vandaag.

Op de pc kon iedereen al wel eens vloeken dat Ezio ineens besliste om de andere kant uit te springen dan de bedoeling was, maar op de Switch is dit nog erger.

Is het echt erger op de Switch dan op PC of PS3, want volgens mij was het al erg op die toestellen, en is dat gewoon eigen aan het spel (en gewenning). Parkour is ook wat minder gestroomlijnd dan latere AC games, met meer nadenken en meer complexiteit in de II nog.
 
Terug
Bovenaan