Review: Alwa’s Legacy

Mensen, we moeten eerlijk zijn met onszelf. De gemiddelde leeftijd op BeyondGaming ligt niet meer in de tienerjaren. Enerzijds confronterend, anderzijds fijn om te zien dat de community gewoon ‘meegroeit’ en dat we kunnen rekenen op zo’n stabiele en loyale userbase. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat er tussen de leden heel wat mensen zitten die ook in de jaren ’80 en ’90 al actief aan het gamen waren. Ik ben er daar eentje van. Naast af en toe eens een goede oude retrogame, vind ik het ook fijn om bij recente spellen ook die retro feel terug te vinden. Nergens komt dit beter tot zijn recht dan in een Metroidvania-game. Metroid en Castlevania moet ik jullie vermoedelijk niet meer leren kennen, maar er zijn uiteraard nog andere toppertjes in het genre. Denk maar aan games zoals Wonder Boy, Hollow Knight of Ori and the Will of the Wisps. Ik ging alvast aan de slag met Alwa’s Legacy. Of het spel naar mijn mening in hetzelfde rijtje thuishoort, kom je te weten in onderstaande review!

Alwa’s Legacy is een vervolg op Elden Pixels’ Alwa’s Awakening uit 2017. Het originele idee was om een 8-bit ‘NES-game’ te maken voor een moderne console. Het idee ontstond in 2014 en kwam drie jaar later effectief tot leven. Dit spel werd over het algemeen goed onthaald, waardoor een vervolg niet op zich kon laten wachten.

AlwasLegacy_04.png


Het verhaal is nog niet ten einde!

Alwa’s Legacy verschilt niet erg veel van de originele titel uit 2017. De bedoeling van het spel is nog steeds hetzelfde: met behulp van je staf en een paar ‘magische krachten’ het land van Alwa doortrekken, vijanden en bazen bestrijden, puzzels oplossen en alzo de mensen van het land van Alwa bevrijden.

In Alwa’s Legacy ga je opnieuw aan de slag als Zoe. Na haar avonturen in het eerste spel, staat ze op het punt terug huiswaarts te keren. Als ze wakker wordt, blijkt het land van Alwa echter nog steeds niet te zijn vrijwaard van mysterieuze krachten en staat ze aan het begin van een nieuw verhaal. Eén probleem: ze is zowel haar geheugen als haar krachten kwijt en weet niet meer hoe ze daar is geraakt. Na een korte aanvaring met de slechterik uit het vorige spel, Vicar, moet ze opnieuw het land doortrekken, magische artefacten verzamelen en demonen bestrijden. Met mondjesmaat kom je meer van het verhaal te weten. Hopelijk helpt dit haar volledige geheugen terug te brengen!

AlwasLegacy_03.png


Simpel, maar doeltreffend

De controls in het spel zijn simpel: Je kan springen, slaan met een staf en naarmate je vordert in het spel, speciale vaardigheden gebruiken zoals blokjes maken om op hogere gebieden te geraken, bellen maken die je mee de lucht in nemen, et cetera. Deze extra abilities zorgen ervoor dat je gebieden kan bereiken waar dat eerder in het spel nog niet het geval was. Zoals het een typische Metroidvania betaamt, is het dus ook de bedoeling om meermaals verschillende zones opnieuw te doorkruisen.

Alwa’s Legacy blinkt net als zijn voorganger uit in zijn simpliciteit.


Gelukkig bestaat er in het spel zoiets als Warp Points. Deze zorgen ervoor dat je op een snellere manier van de ene plaats naar de andere plaats kan geraken zonder het hele doolhof aan levels opnieuw te doorlopen. En een doolhof is het! Ondanks dat je al snel een map ter beschikking krijgt, blijkt het niet altijd evident om meteen je weg te vinden, waardoor je al snel in cirkeltjes draait. Met momenten vervelend, maar uiteraard eigen aan Metroidvania-games. Wat ook niet helpt, is dat telkens wanneer je een kamer verlaat en je vervolgens terugkeert, ook de vijanden die je eerder had verslaan terug tot leven zijn gekomen. Gelukkig zijn er voldoende Save Locations, waardoor je niet steeds gefrustreerd het spel moet opnieuw beginnen als je sterft. Voor wie dat nog niet genoeg is, kan er ook voor kiezen om in de settings de Quick Respawn-modus te activeren. Deze zorgt ervoor dat je meteen terug tot leven komt op de plaats waar je het leven liet.

AlwasLegacy_07.png


16-bit in een fris, nieuw jasje

Net als Alwa’s Awakening, valt Alwa’s Legacy meteen op door zijn leuke pixelart. Vergeleken met zijn voorganger hebben de graphics wel een aanpassing gekregen (nu 16-bit-geïnspireerd in tegenstelling tot de 8-bit in het originele spel) en is het spel een stuk kleurrijker en ‘aantrekkelijker’ geworden, zonder echter de originele retro feel te verliezen. Dit gecombineerd met een leuke oldschool soundtrack en je waant je opnieuw in de jaren ’90. Voor wie de ervaring compleet wil maken, leg alvast je meest kleurrijke trainingspak en witte sokken klaar en laat je nektapijt en snor maar groeien!

Alwa’s Legacy blinkt net als zijn voorganger uit in zijn simpliciteit. Het verhaal is nooit exuberant aanwezig, maar weet toch voldoende te boeien. De gameplay omvat een goede combinatie van platforming en puzzelen en is voldoende uitdagend, zonder ooit absurd moeilijk te worden, zoals dat in sommige Metroidvania’s wel al eens het geval durft te zijn. Toegegeven, hier en daar zat er uiteraard een vervelend stukje dat ik twintig keer opnieuw moest proberen, maar het was nooit van die orde dat ik het spel van miserie aan de kant wou schuiven. Wat wel soms confronterend was, is de counter die bijhoudt hoe vaak je al het leven liet (tip: je kan die ook uitschakelen in het settings-menu). Voor de volhouders: om het spel volledig uit te spelen moet je toch minstens op een tiental uurtjes rekenen. Ik vond alvast dat de tijd voorbij vloog!

Conclusie

Met Alwa’s Legacy weet Elden Pixels opnieuw te scoren. Net als zijn voorganger valt het spel meteen op door de leuke retro pixelart en blinkt het uit in zijn simpliciteit. Fans van retrogames, of Metroidvania-games in het bijzonder, zullen er zeker hun ding in vinden. Hoewel je het spel als standalone kan spelen, raad ik mensen die Alwa’s Awakening nog niet hebben gespeeld aan om meteen te kijken voor Alwa’s Collection. Veel speelplezier!

Pro

  • Leuke pixelart
  • Moderne 16-bit ervaring

Con

  • Mag soms iets responsiever (tegelijkertijd springen en een trap omhoog kruipen is bv. niet altijd evident)
  • Mocht iets langer zijn
  • Puzzels mogen soms iets moeilijker
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 december 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer
  3. Puzzle

Ontwikkelaar

  1. Elden Pixels

Uitgever

  1. Elden Pixels
 
Terug
Bovenaan