Review: Agent Intercept

James Bond, Mission Impossible of zelfs frivole cinema à la Johnny English en Spy Kids hebben ongeacht hun onderlinge fixaties één ding gemeen: ze trachten elk hun eigen fantasieën omtrent spionagewerk met allerlei sensationele omstandigheden in beeld te brengen! Ook in de videogame-industrie kun je makkelijk titels met drastische verschillen opsporen, want een Metal Gear Solid valt niet te vergelijken met een Hitman, noch met een Splinter Cell, enzovoort. In de huid kruipen van een spion is niet altijd een (min of meer) intieme belevenis waarin je onwetende slachtoffers hoort te benaderen, want ooit bestonden er spellen zoals Spy Hunter! Hierin controleerde je geen man die dagelijks een klaargestoomde smoking (mét bijbehorende vlinderdas) uit z’n klerenkast haalt, of een flexibele acrobaat in een strakke outfit die door luchtschachten kruipt, maar je nam wel het stuur over van een technologisch hoogstaand voertuig. Een… gewapende sportwagen waarmee je spontaan een leger van terroristen kunt bekogelen met allerlei snufjes. Jawadde!

Ontwikkelaar PikPok miste blijkbaar dit soort simpliciteit uit vervlogen tijden, want met Agent Intercept blazen ze nieuw leven in dit uiterst specifiek concept. Oorspronkelijk probeerden ze Warner Bros. te overtuigen om een officiële sequel van Spy Hunter te financiëren - zie hier en hier voor bewijs - maar de mediagigant toonde weinig interesse. Niettegenstaande zulke zakelijke weerstand, bleef PikPok verder werken aan deze vermakelijke power fantasy die qua verhaal meer gemeen heeft met een James Bond Jr., weliswaar zonder een melig intro deuntje. Klungelige slechterikken veroorzaken herhaaldelijk onheil, wat voor de hand lag wanneer ze hun organisatie als C.L.A.W. bestempelden, en als lid van een vredeshandhavend agentschap probeer je al hun pogingen teniet te doen. Dit ter land, ter zee en in de lucht, want je gevechtsklare automobiel kan ogenblikkelijk van gedaante veranderen, waardoor het de vorm van onder andere een boot of een vliegtuig kan aannemen.

Agent_Intercept_Apr_22_R_02.jpg


“Danger is your middle name”

Agent Intercept neemt zichzelf niet al te au sérieux, deels omdat de groep van tegenstanders bestaat uit bijvoorbeeld een malafide artificiële intelligentie, of handlangers zoals Doctor Torpedo. Het team achter dit spel wist dat het type actie dat ze voor ogen hadden, in de praktijk zou profiteren van een meer overdreven stijl. Die mentaliteit merk je op in verscheidene onderdelen: de gameplay om te beginnen komt op bombastische wijze uit de hoek, laat staan dat PikPok met de algemene presentatie geen waanideeën (zoals realistische esthetica) achterna liep. De game barst met arcadey energie en het verheugt zichzelf - ongegeneerd nota bene - met massa’s explosies, eclectische persoonlijkheden en een eenvoudige kern dat men niet wou verdoezelen met hedendaagse trends zoals pakweg een crafting-systeem.

De game barst met arcadey energie en het verheugt zichzelf met massa’s explosies, eclectische persoonlijkheden en een eenvoudige kern ...


Qua structuur mag je dus het volgende verwachten: een beknopt verhaal bestaande uit drie hoofdstukken die vooral voor relevante context zorgen in plaats van bredere narratieve diepgang, en ieder hoofdstuk bevat vijf missies met verschillende objectieven. Gedurende deze missies rijd je meestal rond terwijl je ettelijke vijanden van de (letterlijke en figuurlijke) baan veegt, maar de scenario’s daaromtrent veranderen regelmatig tijdens de twee à drie uur durende campagne. Het tegenhouden van een onderzeeër, het ontwijken van orbitale laserstralen die door een satelliet worden afgevuurd, of zelfs het verticaal bestijgen van een pas gelanceerde raket! Dramatische set pieces die gradueel escaleren met andere woorden, en Agent Intercept houd je bezig met kleinere aspecten alvorens alles er hevig aan toe gaat.

Agent_Intercept_Apr_22_R_03.jpg


C-C-C-Combo!

In die bovenstaande zin (van de vorige alinea) schuilt dus de secundaire fixatie: het verlengen van combo’s en vervolgens het verdienen van hogere scores des te langer je deze routine volhoudt. Niet exact een verplichte vereiste, maar de ontwikkelaars bedachten hoe dan ook de nodige nuances die op hun beurt een zeker ritme aanmoedigen. Driften in een bocht, het elimineren van stilstaande of bewegende obstakels, het verzamelen van punten-gerelateerde pick-ups enzovoort; dit terwijl je doorgaans het verstrijken van de combo timer kunt beletten. Net voldoende turbo boost verbruiken (welke pas na een poosje herlaadt) zodat je diezelfde timer tijdig verlengt, maakt het het hele gebeuren interessanter en je moet alsook opletten dat je jezelf niet té veel beschadigt. Je voertuig mag dan wel veelzijdig zijn, maar diens levensbalk duidt aan dat deze niet onverwoestbaar is!

Hetgeen wat de Campaign Mode aanbiedt is telkens van korte duur; op zich geen slechte zaak, aangezien ik games met een sneller tempo prefereer tegenover langdradige bedoeningen. Zij die echter een tikkeltje meer willen, hebben eveneens keuze uit andere modi, met name onafhankelijke Side Missions en Score Attack. Die tweede modus hanteert voornamelijk dezelfde levels die je misschien elders reeds speelde, maar PikPok implementeerde een reeks subtiele aanpassingen, verspreid over drie categorieën. Highscore Chase spreekt voor zichzelf en hier kun je een level meestal met een ononderbroken combo timer uitspelen, mits enige finesse en oefening. Time Trial is eveneens een standaard concept, maar hierin bestaan extra turbo-opties en botsingen tegen andere voertuigen worden afgestraft. Target Practice daarentegen verlangt dat je talloze stilstaande doelwitten nauwkeurig raakt, met puntenwaarden die variëren op basis van je reactiesnelheid. Lichtjes vervormde regels en omgevingen kort samengevat, welke gezamenlijk voor verfrissing zorgen zonder overbodige tussenfilmpjes of dialogen.

Agent_Intercept_Apr_22_R_04.jpg


Shaken and Stirred

PikPok was vastberaden om niets onnodig ingewikkeld te maken betreffende de gameplay, en voor de presentatie volgden ze hetzelfde pad. Het grafisch uiterlijk is alles behalve gecompliceerd, maar door middel van vibrante cel shading leverden de ontwikkelaars visuals die gewoonweg aangenaam zijn om te aanschouwen. Zeker wanneer je regelmatig ook entertainende animaties ziet zoals een wagen die een vliegende helikopter in tweeën splitst na een rechtstreekse collisie! Bovendien draait de framerate nagenoeg perfect: Quality Mode (met z’n hogere beeldresolutie) durft sporadisch wel eens haperen, maar het potentieel voor verloren frames verdwijnt volledig na het selecteren van Performance Mode. Minder scherp dan die eerste optie, maar het garandeert wel een feilloze 60 frames per seconde.

Wil je na een zware dag even over niets nadenken en tevens genieten van cartoonesque chaos, dan is Agent Intercept verre van een slechte aankoop!


Het geluid sloeg er overigens in om me te verrassen: ik geef toe dat ik wellicht minder van het spel verwachtte vanwege diens mobiele origines, maar het capabele stemtalent in Agent Intercept presteerde hier vol enthousiasme. De mannen en vrouwen in dit rooster van excentrieke personages omarmden het cheesy script met zelfvertrouwen en aanstekelijke charme, one-liners inbegrepen, wat de algemene pret alleen maar verhoogt. Daarbovenop blinkt de soundtrack hier in verschillende opzichten uit, zoals diens dynamische natuur op basis van wat er tijdens de gameplay gebeurt. Herkenbare trompetten die van zich laten horen zodra explosies ontketenen, een tonale omwenteling telkens je voertuig transformeert, graduele evoluties gebaseerd op de stijl van de omgeving of vordering binnenin een level, et cetera. Alles samengevat componeerde PikPok een geslaagde kruising van familiaire muzikale clichés in het teken van het spionage-genre, met enkele moderniseringen vandien gezien de vloeiende aard van interactieve media. Niet even formidabel als de soundtrack van Shatter, maar dat wil niet zeggen dat het op kwalitatief niveau teleurstelt!

Conclusie

Wil je na een zware dag even over niets nadenken en tevens genieten van cartoonesque chaos, dan is Agent Intercept verre van een slechte aankoop! Dankzij zijn herspeelbaarheid via optionele objectieven en online leaderboards, kun je jezelf hiermee tegen een relatief lage prijs makkelijk zoet houden. Soms kampt deze charismatische on-rail shooter met enkele akkefietjes, zoals hoe de boot stroever aanvoelt vergeleken met andere gedaantes, maar gelukkig hadden zulke minuscule tekortkomingen weinig negatieve invloed op mijn plezier met dit spel. De PS5-port bevindt zich eveneens in een acceptabele staat, compleet met zeer korte laadtijden, hoewel de ontwikkelaars unieke console-gerichte features zoals Haptic Feedback of Activity Cards helaas achterwege lieten. Al bij al een aardig en pretentieloos staaltje arcadey fun dat een bedrijf uit Nieuw-Zeeland met overtuigende competentie voltooide!

Pro

  • Stabiele PS5-port...
  • Audiovisuele presentatie is respectabel
  • Korte laadtijden
  • Arcadey gameplay

Con

  • ... met weinig console features
  • Besturing van bepaalde vormen mocht iets beter zijn
  • Geen perfecte 60 frames per seconde in Quality Mode
8

Over

Beschikbaar vanaf

31 maart 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Racing

Ontwikkelaar

  1. PikPok

Uitgever

  1. PikPok
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan