Blijft ten alle tijden een moeilijke discussie en ik zou niet graag in de rechter zijn schoenen staan. Ongeacht of het "zoontjes van" zijn is dit een gebeurtenis welke niemand heeft gewild en welke voorkomen had kunnen/moeten worden.
Zijn het daarom allemaal moordenaars? M.i. niet, er zullen binnen die groep ook wel "meelopers" zijn die niets gedaan hebben maar ook niet "durfden" reageren. Anderen zullen wel actief deelgenomen hebben, maar wie ging er "te" ver? Persoon A die hem dronken voerde? Persoon B die hem in de put zette? Persoon C die hem de visolie gaf? Persoon D van wij hij nog niet uit de put mocht?...
Zijn ze allen verantwoordelijk? M.i wel, ze hadden dit allemaal/individueel kunnen voorkomen en hebben (blijkbaar) mee getracht de bewijzen te verdoezelen. Vooral dit laatste vind ik, uiteraard naast de dood op zicht, zeer erg.
Maar langs de andere kant vermoed ik dat velen, al dan niet in hun jeugd, wel een situatie hebben meegemaakt van "oei, dat hat hier wel eens anders kunnen aflopen". Een stomdronken vriend alleen met de fiets naar huis laten vertrekken, en later te horen krijgen dat hij net niet tegen een duiker in de gracht is beland en door voorbijgangers naar huis is gebracht. Of niemand die het op vriendenweekend nodig vond de dronken vriend in de jacuzzi wakker maakt waardoor hij er s'morgens nog in ligt te slapen. Ok, situaties waarbij de anderen "niet actief" hebben bijgedragen, maar waarbij we m.i. wel deels verantwoordelijk zouden zijn mocht het anders afgelopen zijn.
Verdienen ze het om correct gestraft te worden: Ja, maar dat geld voor iedereen, ongeacht de "zoontjes van". vb:
(Belga) Een 31-jarige vrouw uit Tielt-Winge is op de Leuvense correctionele rechtbank schuldig bevonden aan schuldig verzuim bij het overlijden van een 45-jarige man uit Tielt-Winge. Die dronk zich begin november 2010 dood. De rechter vond dat de vrouw meer had kunnen doen om haar buurman te...
www.knack.be
Maar een straf dient uiteraard wel een "straf" te zijn en een huisarrest, schadevergoeding,taakstraf,... is m.i. voor hen geen geschikte straf (mogelijks voor andere personen wel). Iets afnemen wat ze niet kunnen "kopen" is dit m.i. wel en dan kom je al snel uit bij hun "vrijheid" en een gevangenisstraf. Geen 10 jaar, maar eerder vb 3-4 maanden. Maar dan kom je bij de Belgische problematiek van de overbevolkte gevangesissen/enkelband/niet uitvoeren van korte gevangenisstraffen en het feit dat ik vind dat gevangenissen, tenzij voor de zwaarste misdadigers, niet bijdragen aan de maatschappij (kosten, herintegratie, return maatschappij,...). In dat opzicht ben ik wel "fan" van de Amerikaanse cherif Joe Arpaio. Uiteraard is dit de USA en iets te "extreem", maar na 3 maanden in een "basis" voorziening met 3 maanden hetzelfde "basis" eten en dagelijks verplicht openbaar maatschappelijk nuttig werk in de regio waar ze de personen kennen (vb het opruimen van zwerfvuil, aanleg groenzone,...) en dan zullen ze hopelijk hun verantwoordelijkheid wel inzien.