Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
Dat is toch ook mijn mening, het is helemaal geen elite, moest het echt elite zijn dan studeerden ze helemaal niet in antwerpen of leuven maar zaten ze aan gerenommeerde buitenlandse universiteiten
Er zitten er nu in Singapore, China, ... te studeren omdat de grond in België ze wat te heet onder de voeten werd.
 
Heh? Praktijkassistenten zijn maar zelden op weg om prof te worden. Dat is gewoon iemand met een master en praktijkervaring die deeltijds wordt aangeworven om les te geven, maar die hebben (meestal) geen doctoraat en doen geen onderzoek.
My mistake dan :).
 
Krijg hier echt rillingen van.
 
Het boek Ontmenselijkt is een onthutsende (en vooral onaangename) lezing.

De rechtszaak spitste zich toe op een aantal specifieke gebeurtenissen die leidden naar de dood van Sanda Dia maar ruimer gezien was Reuzegom niet de friste groep en zeker geen ludieke softe club.

Ik denk dat dat het onvoldane gevoel bij sommigen dan ook in de hand werkt. In een zeer enge lezing van de gebeurtenissen kom je tot de bekomen uitspraak, waar mss de werkstraf of gevangenisstraf nog wat kan bediscussieerd worden, maar vele vragen onbeantwoord blijven in het proces (en de vader van Sanda Dia heeft er een heleboel na het proces). Het boek schetst daar een ruimere context.

Hier en daar lees je dan ook de verdediging door te zwaaien met de 118 pagina's: "het staat er niet in dus het is niet gebeurd" maar veel is ook niet gevraagd of onderzocht, dus ik ga eerder voorzichtiger uit van "als het er niet in staat heeft het het onderzoek niet gehaald".
 
Inclusief wereldvreemde insinuaties zoals deze:
Probeert niet elke studentenclub sponsoring te krijgen? Allez, Dexia die 125 EUR sponsort, DVV 250, en ING 750...dit alles om zichtbaarheid te krijgen bij studenten die wat later als TEW'ers of dergelijke op de arbeidsmarkt terecht komen. Dat lijkt me zo precies redelijk...logisch?

En als je dan die tweede tweet bekijkt komt die vooral neer op "mensen met een economisch diploma komen terecht waar je ze verwacht"?

Het lijkt me inderdaad een beetje wereldvreemd, of gewoon zien wat je wil zien.
 
Mnja, door dat stuk in Humo krijg ik in ieder geval de indruk dat er géén racistische motieven meespeelden tijdens de doop. En dat de jonge garde van Reuzegom speelbal werd van hun oud leden en omgeving. Zelf leken ze me een menselijkere reactie te hebben op de dood van Sanda. Dat er bepaalde mensen invloed hebben uitgeoefend op politie en gerecht lijkt me wel als een paal boven water te staan. Maar daar kunnen die jongens op zich niets aan doen.

Het is een ongeval wat mij betreft, maar dat betekent nog altijd niet dat de betrokkenen geen verantwoordelijkheid dragen en moeten opnemen. Zelfs in het licht wat ik hierboven schrijf lijken de straffen me nog altijd zeer mild.
 
De wet laat een breed spectrum aan straffen toe. Maar misschien is het het beste dat we dat niet meer toelaten en de rechters gewoon dwingen bepaalde straffen uit te spreken door het spectrum serieus te verkleinen. Verkrachting gepleegd? Dat is dan minstens 5 jaar effectief. Overval gepleegd? Dat is dan minstens 3 jaar effectief. Lijkt mij wel goed idee eigenlijk.

Ja?

Even de actualiteit van vandaag gebruiken.

Mijn schoonbroer woont in een bosrijk gebied. Daar zijn jagers actief die zijn eigendom ingekleurd hadden (zonder zijn toestemming) als jachtgebied. Nochtans blijft het dan zo dat ze niet binnen mogen zonder toelating.

Een paar jaar geleden ontdekte hij dit toen er plots vlakbij hem enkele jagers in zijn tuin stonden. Stel je voor dat er een verkeerde inschatting gebeurde en dat een van beide kanten (paniek/gewoon per ongeluk jacht) de andere doodschiet. Is het dan nuttig dat iemand per se minstens 5 jaar in de gevangenis zou moeten voor doodslag? Nee, omdat geen van beiden op zich de andere dood wou.

Of de vrouw/man die tientallen jaren (bewezen) geterroriseerd wordt in het huwelijk en uiteindelijk bij een volgende treitering beslist om haar man te doden. Ook minstens 10 jaar wegens moord?

Mensen denken al vlug omdat een rechter soms verkeerde inschattingen doet, dat de rechter verkeerd bezig is als hij nuances zoekt. Terwijl die nuances een rechtspraak rechtvaardiger maken. Gewoon het feit dat je over zoveel rechtzaken niks hoort, is daar eigenlijk een voldoende bewijs van (maar dat komt niet in de media natuurlijk).
 
Die dingen zeggen echt wel twee keer niets. Elke studentenkring- en vereniging gaat op zoek naar sponsoring voor zo'n dingen, dan hebben alle verenigingen banden met het bedrijfsleven. Moest het hier nu om bedragen van duizenden euro's gaan, maar hier is toch echt niets vreemd aan.

En het tweede ook, ik denk dat je veel leden van studentenverenigingen en zeker voormalige presessen in hogere regionen zal vinden.

Er is veel te zeggen over Reuzegom, maar dit soort zaken zeggen echt wel niets.
 
Laatst bewerkt:
Een paar jaar geleden ontdekte hij dit toen er plots vlakbij hem enkele jagers in zijn tuin stonden. Stel je voor dat er een verkeerde inschatting gebeurde en dat een van beide kanten (paniek/gewoon per ongeluk jacht) de andere doodschiet. Is het dan nuttig dat iemand per se minstens 5 jaar in de gevangenis zou moeten voor doodslag? Nee, omdat geen van beiden op zich de andere dood wou.

Of de vrouw/man die tientallen jaren (bewezen) geterroriseerd wordt in het huwelijk en uiteindelijk bij een volgende treitering beslist om haar man te doden. Ook minstens 10 jaar wegens moord?

Mensen denken al vlug omdat een rechter soms verkeerde inschattingen doet, dat de rechter verkeerd bezig is als hij nuances zoekt. Terwijl die nuances een rechtspraak rechtvaardiger maken. Gewoon het feit dat je over zoveel rechtzaken niks hoort, is daar eigenlijk een voldoende bewijs van (maar dat komt niet in de media natuurlijk).
Dat zijn toch andere wetten voor? Eerste lijkt mij jachtongeval of wettige zelfverdediging (als men de perceptie heeft dat die jagers hem bedreigen).

Tweede is uitgelokte dood/opnieuw zelfverdediging/onweerstaanbare dwang, die verschoning kan je dan gewoon meenemen en daar bestaan dus al wetten voor. Bovendien dienen rechters verplicht rekening te houden met verschoningsgrond. Maatschappelijk is er ook gewoon begrip voor mannen en vrouwen die door hun man/vrouw jarenlang gepest worden en dan eens te ver gaan. Daar ligt het probleem ook niet, dat weet je zelf ook wel.

Dat je hogere vaste minimum straffen hebt wil niet zeggen dat je een beperkt aantal spelregels kan hebben zoals uitlokking of zelfverdediging die u strafvermindering of geen straf gaan opleveren.

Bovendien zijn er veel zaken waarvoor dit niet van toepassing is. Verkrachting door uitlokking en zelfverdeding bestaat niet, net als foltering, etc.
 
Mnja, door dat stuk in Humo krijg ik in ieder geval de indruk dat er géén racistische motieven meespeelden tijdens de doop.
Ook niet wanneer Janker het heeft over 'onze goede vriend Hitler'?


‘Er stond die avond nog een hele stapel tafels en stoelen voor een poort. Die moesten terug de zaal in en dat kon ik niet alleen. Dus ik sprak die Reuzegommers aan. Een van hen riep: ‘Hey, neger!’ naar de jongen van wie ik nu weet dat het Sanda Dia was. Sanda was al een eindje ver in de Brusselsestraat en keerde terug. Om in zijn eentje al die tafels en stoelen op hun plek te zetten. Ik zei: ‘Kerel, zoiets laat je je toch niet zeggen?’ Hij zei: ‘Ja, ik kan er niks aan doen.’ Met die Reuzegommers had ik discussie: ‘Doe eens normaal. Op zo’n manier praat je toch niet?’ Ze waren erg agressief. Uiteindelijk zijn Sanda en ik vier uur bezig geweest.’
Voorzitter Kenny Van Minsel van LOKO herinnert zich het voorval: ‘Volgens wat toen aan ons is gerapporteerd, deden clubleden meerdere racistische uitspraken. De hele tijd ‘neger’ en opmerkingen over hoe die jongen ‘als zwarte de blanken moest bedienen’.’
 
Ook niet wanneer Janker het heeft over 'onze goede vriend Hitler'?

Het ging mij om de beschrijving die ik in Humo las over het verloop van de avond.

En ja, die Hitlermop, het gebruik van het woord neger... Dat zou iets kunnen betekenen maar evengoed ook helemaal niets.
 
En wie weet er welke hoeveelheid zout gevaarlijk is? Als toxicologen al aangeven dat artsen/toxicologen dat ook niet weten én niet kunnen vaststellen op basis van symptomen, dan stel ik voor dat we die geloven ...

Wat denk je nu eigenlijk zelf?!




En eigenlijk zou ik hier beter zwijgen en jou eens goed laten nadenken. Maar omdat ik het niet kan laten:
Mensen achtereenvolgens:
- half in coma laten zuipen -> uitdroging
- Kerel kan niet meer zelfstandig stappen.
- toegang tot water ontzeggen -> nog extremere uitdroging
- Extreem zoute visolie laten opdrinken -> nog extremere uitdroging
- Mensen in dergelijke conditie zijn al veel harder onderhevig aan onderkoeling. Wat doen ze? Hem uren in een ijskoude waterput zetten.
- Enzovoort enzovoort.

Justitie: Oeps, ongelukje! Ach, een onvoorzichtigheidje.

Fuck maat. Die hypocrisie, ik krijg er het schijt van.
- Vraag de grootste dommerik hoe ze links of rechts een euro kunnen afpitsen van de overheid, of een minuut vroeger kunnen uitprikken op de prikklok en ze gaan het u van naaldje tot draadje uitleggen
- Iemands lichaam (en geest) dagenlang FOLTEREN en KAPOT maken tot het lichaam helemaal bezwijkt aan orgaanfalen? -> "Ja maar, ze zijn geen professor magna cum laude in de extreem zoute visolie-ologie dus Ze KoNdEn DaT nIeT wEtEn!".

Fuck dat. Echt waar. Een kind van 3 jaar kan dat misschien niet weten.
En als ze echt zo idioot zijn dat ze dat niet wisten, dan zouden ze beter levenslange gevangenisstraf krijgen omdat ze een regelrecht gevaar zijn voor de maatschappij. Wees consequent in je verdediging van het onverdedigbare.
 
Wat denk je nu eigenlijk zelf?!




En eigenlijk zou ik hier beter zwijgen en jou eens goed laten nadenken. Maar omdat ik het niet kan laten:
Mensen achtereenvolgens:
- half in coma laten zuipen -> uitdroging
- Kerel kan niet meer zelfstandig stappen.
- toegang tot water ontzeggen -> nog extremere uitdroging
- Extreem zoute visolie laten opdrinken -> nog extremere uitdroging
- Mensen in dergelijke conditie zijn al veel harder onderhevig aan onderkoeling. Wat doen ze? Hem uren in een ijskoude waterput zetten.
- Enzovoort enzovoort.


Justitie: Oeps, ongelukje! Ach, een onvoorzichtigheidje.

Fuck maat. Die hypocrisie, ik krijg er het schijt van.
- Vraag de grootste dommerik hoe ze links of rechts een euro kunnen afpitsen van de overheid, of een minuut vroeger kunnen uitprikken op de prikklok en ze gaan het u van naaldje tot draadje uitleggen
- Iemands lichaam (en geest) dagenlang FOLTEREN en KAPOT maken tot het lichaam helemaal bezwijkt aan orgaanfalen? -> "Ja maar, ze zijn geen professor magna cum laude in de extreem zoute visolie-ologie dus Ze KoNdEn DaT nIeT wEtEn!".

Fuck dat. Echt waar. Een kind van 3 jaar kan dat misschien niet weten.
En als ze echt zo idioot zijn dat ze dat niet wisten, dan zouden ze beter levenslange gevangenisstraf krijgen omdat ze een regelrecht gevaar zijn voor de maatschappij. Wees consequent in je verdediging van het onverdedigbare.
En al die dingen waren niet de doodsoorzaak. Hij is niet gestorven aan uitdroging. Hij is gestorven aan een specifieke reactie van uw lichaam op zout die niks met vocht te maken heeft.
 
  • Unsure
Waarderingen: derp
Wat denk je nu eigenlijk zelf?!




En eigenlijk zou ik hier beter zwijgen en jou eens goed laten nadenken. Maar omdat ik het niet kan laten:
Mensen achtereenvolgens:
- half in coma laten zuipen -> uitdroging
- Kerel kan niet meer zelfstandig stappen.
- toegang tot water ontzeggen -> nog extremere uitdroging
- Extreem zoute visolie laten opdrinken -> nog extremere uitdroging
- Mensen in dergelijke conditie zijn al veel harder onderhevig aan onderkoeling. Wat doen ze? Hem uren in een ijskoude waterput zetten.
- Enzovoort enzovoort.

Justitie: Oeps, ongelukje! Ach, een onvoorzichtigheidje.

Fuck maat. Die hypocrisie, ik krijg er het schijt van.
- Vraag de grootste dommerik hoe ze links of rechts een euro kunnen afpitsen van de overheid, of een minuut vroeger kunnen uitprikken op de prikklok en ze gaan het u van naaldje tot draadje uitleggen
- Iemands lichaam (en geest) dagenlang FOLTEREN en KAPOT maken tot het lichaam helemaal bezwijkt aan orgaanfalen? -> "Ja maar, ze zijn geen professor magna cum laude in de extreem zoute visolie-ologie dus Ze KoNdEn DaT nIeT wEtEn!".

Fuck dat. Echt waar. Een kind van 3 jaar kan dat misschien niet weten.
En als ze echt zo idioot zijn dat ze dat niet wisten, dan zouden ze beter levenslange gevangenisstraf krijgen omdat ze een regelrecht gevaar zijn voor de maatschappij. Wees consequent in je verdediging van het onverdedigbare.
Zegt mac-bc de arts en gerechtelijke expert dit? Want dat is volkomen tegenstrijdig met alle verklaringen in de rechtszaak.
Je kunt dat typen in mock of in overdrijvingen zoveel je wilt, het blijft een feit dat verschillende experts beweren dat je dat niet kunt weten. En een paar mensen op het internet beweren dat het zo supereenvoudig te weten is. Meestal weet ik dan welke kant ik moet kiezen.
 
Inclusief wereldvreemde insinuaties zoals deze:
Haha, als dit moet bewijzen dat Reuzegom verweven is met de elite. Probeer anders het budget van Ekonomika eens te vergelijken met Reuzegom. (spoiler: 150 euro hier en daar is bij Ekonomika minstens het tienvoud hier en daar).
En ja, ik weet dat Ekonomika een studentenvereniging van de KUL is en Reuzegom een studentenclub was, maar kom he. Dat is echt zoeken naar onnozele details om Reuzegom van kop tot teen zwart te maken.
 
Als ik het goed voorheb is de zaak in het begin naar Hasselt verhuisd omdat er een mogelijk conflict was, ouders van reuzegom leden waren bevriend met 1 of meer rechters in Antwerpen?
Uiteindelijk is die vanuit Hasselt toch weer naar Antwerpen gegaan?
Waarom was dat dan opeens geen probleem meer?

De tijd zegt zelf dat 1 van de leden zoon is van een Antwerpse rechter.

Vanaf daar is mijn scepsis rond deze zaak extreem beginnen groeien:
- Reuzegom gaat specifiek over een Antwerpse kring met de elite uit specifiek de Antwerpse milieus
- Zaak komt voor in Hasselt
-> Ironisch genoeg gaat men daar zogezegde "belangenvermenging" pleiten en slaagt men erin om de zaak naar Het Antwerpse Hof van Beroep te trekken. :laugh: Ik denk dat er in Antwerpen die avond al wat champagnekurken in het rond zijn gevlogen.

Ook aan de KULeuven merkte je dat er alles aan gedaan werd om het te minimaliseren. Die gasten moesten daar een paper schrijven als straf. EEN PAPER. Dat is zo ongeveer de straf die ik moest ondergaan wanneer ik als 16-jarige snotaap BUITEN de schoolmuren en BUITEN de schooluren het aandurfde om een sigaretje op te steken.
 
Vanaf daar is mijn scepsis rond deze zaak extreem beginnen groeien:
- Reuzegom gaat specifiek over een Antwerpse kring met de elite uit specifiek de Antwerpse milieus
- Zaak komt voor in Hasselt
-> Ironisch genoeg gaat men daar zogezegde "belangenvermenging" pleiten en slaagt men erin om de zaak naar Het Antwerpse Hof van Beroep te trekken. :laugh: Ik denk dat er in Antwerpen die avond al wat champagnekurken in het rond zijn gevlogen.

Ook aan de KULeuven merkte je dat er alles aan gedaan werd om het te minimaliseren. Die gasten moesten daar een paper schrijven als straf. EEN PAPER. Dat is zo ongeveer de straf die ik moest ondergaan wanneer ik als 16-jarige snotaap BUITEN de schoolmuren en BUITEN de schooluren het aandurfde om een sigaretje op te steken.
Dat is hier al gepasseerd. De rechter in Hasselt kon maar over 1 aspect van de zaak oordelen en op vraag van de burgerlijke partij (= Sanda Dia z'n familie en vrienden) is het in Beroep behandeld in Antwerpen.
 
Terug
Bovenaan