Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
Lijkt me wel logisch als je een duurdere advocaat kan inhuren dat dat de strafmaat kan beïnvloeden , als die met een goed dossier afkomt(wat je bij een duurdere advocaat dan kan verwachten) . Is dat dan klassenjustitie ? Nee , ik vind van niet .


Wat ze ook ze wel zei : het op voorhand uitlekken van de namen(wat gebeurt is) , heeft wel een invloed op de strafmaat gehad .

Allez jongens gaan we nu echt het licht van de zon ontkennen? Natuurlijk is dit klassenjustitie. Net zoals er klassenonderwijs, klassengeneeskunde, en klassenfiscaliteit is in dit land.

Noem een kat toch gewoon een kat en kom er gewoon voor uit. Het is dat schijnheilige gewriemel wat net olie op het vuur gooit bij de bevolking. Iedereen weet hoe de vork in de steel zit. Op zo'n moment moet je dan gewoon eerlijk zijn. Het zou denk ik al veel doen om de publieke opinie wat te kalmeren.

In een land zonder klassenjustitie is de rechtspraak onafhankelijk van de kostprijs van de advocaat. Voila.
 
Ik vraag mij af of al die types die zitten te protesteren tegen de uitspraak dit ook zouden gedaan hebben indien het ging over Maxim Verschelden ipv Sanda Dia. Men wil er duidelijk een racistisch motief in zoeken en bij uitbreiding een racistische klassenjustitie.
Het racistisch motief vindt ik ook ver gezocht, geen echte bewijslast voor... mogelijks een te aangedane vader. Als je zoon op die manier sterft en je dan weinig of geen antwoorden krijgt op het proces ... een mens zou van minder spoken zien. Neem daarbij de mogelijks gewiste berichten etc ... Dan denkt die vader misschien aan schild en vrienden en trekt de lijn door. Afijn, ik hou het liever sereen op dat vlak, ik raad er maar naar ...

Wat Sven Mary zegt intrigeert me wel.... nooit in z'n carierre de namen van de 'daders' niet voluit weten geschreven NA een uitspraak en veroordeling ... stinkt een beetje denk ik dan. Hij zegt ook wel dat hij niets zag die niet juridisch correct was in het proces... als je er vanuit gaat dat er geen bewijslast verdween natuurlijk. Dus kan ik wel begrijpen dat m'n vooral naar de feiten van Sanda's laatste uur keek (wat werd hem echt fataal op relatief korte tijd) en niet lang daarvoor ...
 
Allez jongens gaan we nu echt het licht van de zon ontkennen? Natuurlijk is dit klassenjustitie. Net zoals er klassenonderwijs, klassengeneeskunde, en klassenfiscaliteit is in dit land.

Noem een kat toch gewoon een kat en kom er gewoon voor uit. Het is dat schijnheilige gewriemel wat net olie op het vuur gooit bij de bevolking. Iedereen weet hoe de vork in de steel zit. Op zo'n moment moet je dan gewoon eerlijk zijn. Het zou denk ik al veel doen om de publieke opinie wat te kalmeren.

In een land zonder klassenjustitie is de rechtspraak onafhankelijk van de kostprijs van de advocaat. Voila.
Ik zie dit als 'het leven zoals het is' rich people.

Geld en macht jong , daar open je veel deuren mee, en sluit je deuren voor anderen.
 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/20/sanda-dia-onderzoeksvideo/

Gisteren dit eens bekeken, waarschijnlijk hebben de meeste het al gezien, maar ik zet het hier eens want de onderzoeksvideo schept wel goed beeld over de gebeurde feiten. Schetst kort de aanloop en het verloop van de doop. 12 schachten in september (begin schooljaar), op december nog 3 over... .
Toch behoorlijk zieke toestanden.
 
Laatst bewerkt:
Die wilt per se een racistisch motief in Sanda's dood zien terwijl dat er volgens mij niet is. Moest Sanda zijn doop overleefd hebben zou hij het jaar daarop ook schachten vernederen en martelen. Zoals hier al aangehaald is, was hij uiteindelijk zelf ook een Reuzegommer en lid van de club. Ik wil niet aan victim blaming doen maar dit verhaal heeft toch meerdere kanten die niet volledig belicht zijn zoals het motief van Sanda om lid te worden van deze club. Maar zijn dood blijft uiteraard tragisch.
Dat er daadwerkelijk een racistisch motief is, kan ik ook moeilijk geloven (desondanks bepaalde reuzegommers zichzelf vergeleken met nazi-duitsland en Hitler).
Dat er misschien werd neergekeken naar zijn sociaal-culturele achtergrond kan ik dan wel weer bijtreden.

Lid zijn van Reuzegom betekent nog niet meteen dat Sanda in de jaren daarop dezelfde vernederingen zou doorvoeren naar anderen, Die 'eer' is dan eerder weggelegd voor de schachtentemmer, praeses, etc...

Wat was zijn beweegreden om zich aan te sluiten?
Zoals bij vele studentenclubs is de hoofdreden gewoon groepsdruk, er bij willen horen, zonder dat ze per se hetzelfde gedachtegoed delen.
 
(desondanks bepaalde reuzegommers zichzelf vergeleken met nazi-duitsland en Hitler).
Die gasten kunnen waarschijnlijk nog niets eens deftig Duits en kennen waarschijnlijk niet eens de geschiedenis correct. Een schande dat ze zichzelf vergelijken met nazi-duitsland en met Hitler. Als er iets erger is dan nazi's zijn het neo-nazi's.
 
Jean Lambrecks, de vader van Dutroux-slachtoffer Eefje, roept op tot debat over de uitspraak van de rechter in de zaak-Sanda Dia: "We moeten altijd kritisch blijven nadenken over hoe het bij justitie anders en eventueel beter kan." De woede over de rechterlijke beslissing om Michelle Martin, de ex-vrouw van Dutroux, voorwaardelijk vrij te laten, leidde tien jaar geleden tot een wetswijziging.
"Ook in het Reuzegom-dossier kan het niet zijn dat een beslissing van een rechter niet aanleiding zou mogen zijn tot een breed debat", zeggen Lambrecks en zijn vrouw.

 
Allez jongens gaan we nu echt het licht van de zon ontkennen? Natuurlijk is dit klassenjustitie. Net zoals er klassenonderwijs, klassengeneeskunde, en klassenfiscaliteit is in dit land.

Noem een kat toch gewoon een kat en kom er gewoon voor uit. Het is dat schijnheilige gewriemel wat net olie op het vuur gooit bij de bevolking. Iedereen weet hoe de vork in de steel zit. Op zo'n moment moet je dan gewoon eerlijk zijn. Het zou denk ik al veel doen om de publieke opinie wat te kalmeren.

In een land zonder klassenjustitie is de rechtspraak onafhankelijk van de kostprijs van de advocaat. Voila.
Bullshit. Meer kan ik hier niet over zeggen , de kostprijs van de advocaat heeft hier echt totaal niet de strafmaat bepaald . In Wallonië zijn er 2 dezelfde zaken voorgekomen , 2x werkstraf. Ik ben ook geen fan van onze justitie maar het recht is het recht , als een goedkopere advocaat hetzelfde dossier kan voorleggen , dan heb je hetzelfde arrest , daar ben ik van overtuigd .
 
Bullshit. Meer kan ik hier niet over zeggen , de kostprijs van de advocaat heeft hier echt totaal niet de strafmaat bepaald . In Wallonië zijn er 2 dezelfde zaken voorgekomen , 2x werkstraf. Ik ben ook geen fan van onze justitie maar het recht is het recht , als een goedkopere advocaat hetzelfde dossier kan voorleggen , dan heb je hetzelfde arrest , daar ben ik van overtuigd .
Vooral: als het klassejustitie is omdat de Reuzegommers allemaal elite zijn. Dan is Sanda Dia toch ook elite? Hoe kan het nu klassenjustitie zijn als uw slachtoffer uit dezelfde klasse komt?
 
Vooral: als het klassejustitie is omdat de Reuzegommers allemaal elite zijn. Dan is Sanda Dia toch ook elite? Hoe kan het nu klassenjustitie zijn als uw slachtoffer uit dezelfde klasse komt?

Ze spreken van klassenjustitie wanneer de "elite" bevoorrecht worden tov anderen, dus bv lakser gestraft worden. Of Sanda dan elite is of niet speelt geen rol.

Tandartsen, advocaten, restaurantuitbaters... De elite van Vlaanderen.
 
Heb al voor minder een reis naar de nieuwe wandeling gewonnen . Ben dan ook geen Royal he eerder het vuil van de straat .
 
Ze spreken van klassenjustitie wanneer de "elite" bevoorrecht worden tov anderen, dus bv lakser gestraft worden. Of Sanda dan elite is of niet speelt geen rol.

Tandartsen, advocaten, restaurantuitbaters... De elite van Vlaanderen.
Evengoed als er bij een misdrijf tegen een elite lid een zwaardere straf wordt uitgesproken he. Lees: de auto van een minister is gestolen, dan krijg je 10 jaar gevangenisstraf. De auto van Joske, dan krijg je een boete.
Als zowel dader als slachtoffer in dezelfde klasse zitten, kan je imo geen klassenjustitie hebben.

Maar ik vermoed dat hier nu naar boven gaat komen dat Sanda blijkbaar toevallig de enige Reuzegommer zonder invloedrijke ouders was...
 
Bullshit. Meer kan ik hier niet over zeggen , de kostprijs van de advocaat heeft hier echt totaal niet de strafmaat bepaald . In Wallonië zijn er 2 dezelfde zaken voorgekomen , 2x werkstraf. Ik ben ook geen fan van onze justitie maar het recht is het recht , als een goedkopere advocaat hetzelfde dossier kan voorleggen , dan heb je hetzelfde arrest , daar ben ik van overtuigd .
Enkel en alleen prijs op zich misschien niet, maar er is meer nuance. Een goedkopere advocaat zal meer dan waarschijnlijk niet hetzelfde dossier pleiten. Het zijn die topadvocaten die net het verschil maken. Persoonlijk heb ik meer het gevoel dat dit toch naar een soort van klassenjustitie neigt om de volgende redenen:

Tenzij je die ene witte raaf nog kan vinden zijn alle advocaten die uitmuntend zijn in hun vak vrij duur.
Als de algemene aanname correct is dat de beschuldigden uit financiële sterke kringen komen, dan heb je gemakkelijker toegang tot advocaten van het hogere prijssegment. In een reeks op canvas lieten strafpleiters wat in hun uurloon kijken. Bedragen van 240 tot 400€ per uur zijn geen uitzondering.
Tenzij de advocaten afzien van een stuk van hun honorarium, wat ze soms doen, kan ik persoonlijk niet zomaar +50k vrijmaken voor een rechtszaak, niet goed wetende waar dit in tijd kan eindigen. Daar heb je dus al imho je verschil in klasse.
Vermogende partijen in een rechtszaak kunnen hun financiële middelen dus als “wapen” gebruiken. (Uitstellen, laten aanslepen, bijkomende onderzoeksdaden, experten allerhande aanstellen enz.)
Dan heb je nog het strategisch lekken van informatie. Die toppers weten wel hoe het te spelen hoor.

Ik vraag me wel soms af hoe de uitspraak zou geweest zijn had deze zaak in het hof van assisen zou bepleit geweest zijn…
 
Laatst bewerkt:

2 zaken in Wallonië , de Waalse Sanda Dia ook werkstraf.

Daar lees je dan wel gewoon
De beschuldigden Thomas, Lydie, Vincent, Amaury en Enzo – allen tussen 21 en 24 jaar oud, enkel hun voornamen zijn bekend – pleitten onschuldig.

Dus niet 'zaadje', 'janker' enzovoort. Ik vind dat een zware fout van onze media, dat ze die reuzegommers tijdens het hele proces met die onnozele bijnamen genoemd hebben. Dat is kiezen voor sensatie (veel sappiger zo van die namen als "strontvlieg" i.p.v. pakweg "Jan M."), en tegelijkertijd krijg je de indruk dat men angstvallig de beschuldigden beschermde.

Een heel gedoe over deontologie als het gaat over niet de volledige namen te willen publiceren, maar over het gebruik van die bijnamen heb ik nog geen mea culpa gezien van de media.

(terzijde: "Jan M." is verzonnen - voordat ik hier halsoverkop geband zou worden)
 
Daar lees je dan wel gewoon


Dus niet 'zaadje', 'janker' enzovoort. Ik vind dat een zware fout van onze media, dat ze die reuzegommers tijdens het hele proces met die onnozele bijnamen genoemd hebben. Dat is kiezen voor sensatie (veel sappiger zo van die namen als "strontvlieg" i.p.v. pakweg "Jan M."), en tegelijkertijd krijg je de indruk dat men angstvallig de beschuldigden beschermde.

Een heel gedoe over deontologie als het gaat over niet de volledige namen te willen publiceren, maar over het gebruik van die bijnamen heb ik nog geen mea culpa gezien van de media.

(terzijde: "Jan M." is verzonnen - voordat ik hier halsoverkop geband zou worden)

Was dat een even gemediatiseerde zaak eigenlijk (oprechte vraag)?
 
Was dat een even gemediatiseerde zaak eigenlijk (oprechte vraag)?

Geen idee...
Hier ging het om een cafétocht waarbij er gewoon veel te veel gedronken werd, die jongen op straat in elkaar zakte, en ze onmiddellijk de hulpdiensten gebeld hebben enz.

Dat is echt nog iets anders dan wat de reuzegommers allemaal uitgestoken hebben. Maar de straffen zijn vergelijkbaar...
 
Dit is toch volgens mij een veel betere manier om met het onrecht om te gaan dat wat paljas acid uitgestoken heeft. Hopelijk smijt hij geen ruiten in voor die protesten wanneer hij terug content mag posten.
Ik hoop wel dat collectief links - dat zich anders vaak inzet TEGEN zware straffen - ergens ook wel beseft dat dit ergens wel hun oogst is.

Anderzijds is het opmerkelijk dat collectief rechts, anders toch wel serieus Law en Order, hier heel stil blijft.

Ik hoop echt dat we het debat over wat een straf moet behelzen terug kunnen opentrekken, opdat dergelijke juridische fratsen nooit meer kunnen voorkomen . Een overlijden waarbij bewust gepleegd geweld bij betrokken is - of dat nu oneerbare behandeling is, iemand doodpesten of iemand met een geweer doodschieten is - moet altijd bestraft worden met een effectieve gevangenisstraf.

Alle respect voor het idee dat gevangenen beter moeten worden, maar er moet altijd een serieuze straf blijven bestaan. Dit om te voorkomen dat mensen zelf wraak beginnen nemen. In feite is justitie vooral bezig geweest om aan zijn eigen poten te zagen.
 
Ik hoop wel dat collectief links - dat zich anders vaak inzet TEGEN zware straffen - ergens ook wel beseft dat dit ergens wel hun oogst is.

Anderzijds is het opmerkelijk dat collectief rechts, anders toch wel serieus Law en Order, hier heel stil blijft.

Ik hoop echt dat we het debat over wat een straf moet behelzen terug kunnen opentrekken, opdat dergelijke fratsen nooit meer kunnen. Een overlijden waarbij bewust geweld bij betrokken is - of dat nu oneerbare behandeling is, iemand doodpesten of iemand met een geweer doodschieten is - moet altijd bestraft worden met een effectieve gevangenisstraf.

Alle respect voor het idee dat gevangenen beter moeten worden, maar er moet altijd een serieuze straf blijven bestaan. Dit om te voorkomen dat mensen zelf wraak beginnen nemen. In feite is justitie vooral bezig geweest om aan zijn eigen poten te zagen.
Als we beginnen met zaken als collectief links en collectief rechts zijn we wel de discussie op voorhand al de nek aan het omwringen he.
 
Alle respect voor het idee dat gevangenen beter moeten worden, maar er moet altijd een serieuze straf blijven bestaan. Dit om te voorkomen dat mensen zelf wraak beginnen nemen.
Helemaal akkoord hiermee, ik ben zelf pro-herintegratie in de maatschappij. Maar niet van het principe voorwaardelijk vrij, enkelband of zelfs geen gevangenisstraf. Er moet meer gebeuren van in de gevangenis, om gevangen daar te rehabiliteren en terug klaar te maken voor de maatschappij.

Ik ben eens naar een vrij open gevangenis geweest en heb daar deelgenomen aan een event waarin we een praatgroep deden tussen burgers en gevangenen. Je kan echt wel zien dat de mensen in de gevangenis het enorm appreciëren als er met hun activiteiten worden gedaan, dat ze misschien vrijwilligerswerk kunnen doen om hunzelf "nuttig te voelen" en eventueel zelfs meer toegankelijke educatie aanbieden.
 
Ik hoop echt dat we het debat over wat een straf moet behelzen terug kunnen opentrekken, opdat dergelijke juridische fratsen nooit meer kunnen voorkomen . Een overlijden waarbij bewust gepleegd geweld bij betrokken is - of dat nu oneerbare behandeling is, iemand doodpesten of iemand met een geweer doodschieten is - moet altijd bestraft worden met een effectieve gevangenisstraf.

Alle respect voor het idee dat gevangenen beter moeten worden, maar er moet altijd een serieuze straf blijven bestaan. Dit om te voorkomen dat mensen zelf wraak beginnen nemen. In feite is justitie vooral bezig geweest om aan zijn eigen poten te zagen.
ja?
Ik herinner mij nog een aflevering van "de rechtbank" waarbij een gepensioneerde man iemand aanviel, die persoon verdedigde zich door terug te duwen en die gepensioneerde man is ongelukkig ten val gekomen en gestorven.
Jij vindt dat daar sowieso een effectieve gevangenisstraf bij hoort? Want dat terugduwen is bewust geweld plegen, en er is een dode gevallen.
 
Terug
Bovenaan