Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
ja?
Ik herinner mij nog een aflevering van "de rechtbank" waarbij een gepensioneerde man iemand aanviel, die persoon verdedigde zich door terug te duwen en die gepensioneerde man is ongelukkig ten val gekomen en gestorven.
Jij vindt dat daar sowieso een effectieve gevangenisstraf bij hoort? Want dat terugduwen is bewust geweld plegen, en er is een dode gevallen.
Dat terugduwen kunt ge gerust wettige zelfverdediging noemen, Sanda was daar zelfs nie meer toe in staat.
 
Dat terugduwen kunt ge gerust wettige zelfverdediging noemen, Sanda was daar zelfs nie meer toe in staat.
En dat is dus al een eerste uitzondering op de voorgestelde regel. En zo zijn er nog 100-en voorbeelden, want dat slecht vallen kan ook gebeuren bij pakweg het voetballen. Als je daar iemand tackelt, en die valt verkeerd, dan heb je bewust geweld gebruikt (je hebt iemand bewust tegen de grond gewerkt) en er is een dode gevallen.
Idem voor elke vorm van gevechtssport.

En daarom is er dus een heel systeem dat die strafmaten vastlegt zonder van de extreme standpunten.
 
En daarom is er dus een heel systeem dat die strafmaten vastlegt zonder van de extreme standpunten.
En zo is de cirkel rond en komen we terug bij het debat van gisteren; gebruikmakende van het huidige recht kan een rechter oordelen, waarbij nuances en menselijkheid is toegelaten.
En in dit dossier was het hof van beroep redelijk tov de beklaagden en daar wringt dan het schoentje bij heel veel mensen.

Persoonlijk zou ik ook veel liever voor de politierechtbank verschijnen in Veurne dan in Dendermonde, dus de rechter speelt een grote rol.

Wat mij betreft had dit een assisenzaak mogen geweest zijn en dan zou de uitkomst ongetwijfeld anders zijn geweest.
 
En zo is de cirkel rond en komen we terug bij het debat van gisteren; gebruikmakende van het huidige recht kan een rechter oordelen, waarbij nuances en menselijkheid is toegelaten.
En in dit dossier was het hof van beroep redelijk tov de beklaagden en daar wringt dan het schoentje bij heel veel mensen.

Persoonlijk zou ik ook veel liever voor de politierechtbank verschijnen in Veurne dan in Dendermonde, dus de rechter speelt een grote rol.

Wat mij betreft had dit een assisenzaak mogen geweest zijn en dan zou de uitkomst ongetwijfeld anders zijn geweest.
En dat is dan ook direct de reden waarom er zoveel kritiek is op assisenzaken. Er een heel kader om die wetgeving toe te passen, maar dan zou er toch iets anders gedaan moeten worden...?
Als het aan die jury zou liggen, hadden ze misschien ook de doodstraf terug moeten invoeren ...
 
ja?
Ik herinner mij nog een aflevering van "de rechtbank" waarbij een gepensioneerde man iemand aanviel, die persoon verdedigde zich door terug te duwen en die gepensioneerde man is ongelukkig ten val gekomen en gestorven.
Jij vindt dat daar sowieso een effectieve gevangenisstraf bij hoort? Want dat terugduwen is bewust geweld plegen, en er is een dode gevallen.
Ja, want neem er anders een belachelijke casus uit. Je weet heel goed dat dat er niet onder valt, bovendien is wettige zelfverdediging een schulduitsluitingsgrond.

Tackelen is geen (bewust) gebruik van geweld (tenzij je expres iemands been in tweeschopt). Tackelen is onderhevig aan regels. Net als andere sporten. Bij gereglementeerde sporten gebruik je geen geweld, zelfs niet bij gereglementeerde gevechtssporten omdat uw doel niet is om de andere te misbruiken, pijn te doen, beschadigen of vernietigen. Een letsel is dan gewoon het gevolg van een ongeluk, eerder dan een doel.


zeer goed artikel overigens dit.
 
Ja, want neem er anders een belachelijke casus uit. Je weet heel goed dat dat er niet onder valt, bovendien is wettige zelfverdediging een schulduitsluitingsgrond.

Tackelen is geen (bewust) gebruik van geweld (tenzij je expres iemands been in tweeschopt). Tackelen is onderhevig aan regels. Net als andere sporten. Bij gereglementeerde sporten gebruik je geen geweld, zelfs niet bij gereglementeerde gevechtssporten omdat uw doel niet is om de andere te misbruiken, pijn te doen, beschadigen of vernietigen. Een letsel is dan gewoon het gevolg van een ongeluk, eerder dan een doel.


zeer goed artikel overigens dit.
Wacht, dus iemand op zijn gezicht boksen is geen vorm van geweld omdat uw doel niet is om iemand pijn te doen? Uw doel is letterlijk om iemand KO te slaan he...
Maar neem dan eender welke vechtpartij, er valt iemand ongelukkig en die sterft. Dat is dan sowieso effectieve gevangenisstraf?
 
Wacht, dus iemand op zijn gezicht boksen is geen vorm van geweld omdat uw doel niet is om iemand pijn te doen? Uw doel is letterlijk om iemand KO te slaan he...
Maar neem dan eender welke vechtpartij, er valt iemand ongelukkig en die sterft. Dat is dan sowieso effectieve gevangenisstraf?
Vergelijk je nu een sport situatie, waar een scheidsrechter aanwezig is en alle deelnemers worden geacht de regels te kennen, met een doop, in mensonterende omstandigheden, waar een dode uit is gekomen? Indien je de tackle en boks niet in een sport situatie doet, dan verdien je gerust een gevangenis straf als daar een dode bij valt.
 
Ongeacht of hij gelijk heeft of niet laat hij hier zien dat hij niet echt volwassen is oftewel toch niet zo snugger. Voor de views en clicks gevoelige info openbaar maken en vooral volledig foute info verspreiden is imo niet alleen not done maar ook bijzonder gevaarlijk... Laat het aan influencers over om recht te spreken en het kot staat binnen de kortste keren in lichterlaaie.
 
Vergelijk je nu een sport situatie, waar een scheidsrechter aanwezig is en alle deelnemers worden geacht de regels te kennen, met een doop, in mensonterende omstandigheden, waar een dode uit is gekomen? Indien je de tackle en boks niet in een sport situatie doet, dan verdien je gerust een gevangenis straf als daar een dode bij valt.
Wat ik hier aantoon, is dat van die claims als "als er geweld is, en er valt een dode, dan moet er een effectieve gevangenisstraf zijn" gewoon bullshit zijn.
Nog een voorbeeld: https://www.ad.nl/buitenland/meisje...eluk-wandelaar-25-dood-in-frans-bos~aab4f87b/

En zelfs met een scheidsrechter, en het volgen van alle regels, vallen er doden bij sportwedstrijden he.
Of denk je dat de scheidsrechter hier een gevangenisstraf verdient wegens "niet op tijd ingegrepen" (= wat de Reuzegommers hier verweten wordt)
 
Geen bewust gebruik van geweld tegen dat meisje, dus een enorm jammerlijk jachtongeval

Of denk je dat de scheidsrechter hier een gevangenisstraf verdient wegens "niet op tijd ingegrepen" (= wat de Reuzegommers hier verweten wordt)
Je kan een ethische discussie over boksen houden en dat is strikt genomen op het randje. De vraag die wetenschappers zich stellen is of het gezondheidsrisico niet te groot is (naast overlijden ook bv hersenschade, hoewel gezegd wordt dat met genoeg rust en herstel je normaal niets overhoudt hieraan). Punt is dat het momenteel beschouwd wordt als een gereglementeerde sport waarbij het risico op sterven over het algemeen heel laag ligt (technieken + gereglementeerde setting).

Van mij zou boksen verboden mogen worden, maar tot zolang het niet zo is moet een ongeval hierbij niet als geweldpleging aanzien worden. Zie oa ook de rechtspraak ivm hooligans die afspreken om elkaar ongereglementeerd in elkaar te timmeren in bossen.
 
Waarom? Hier is al gezegd dat de schachtenmeester verantwoordelijkheid is voor de veiligheid van de schachten. De rol van een scheidsrechter is imo hetzelfde?
Een bokswedstrijd is een gereglementeerde organisatie waarbij de scheidsrechter een opleiding heeft gevolgd, er zeer snel ingegrepen wordt bij problemen, er een nuchter medisch team klaarstaat en je ten allen tijde kan opgeven en er geen groepsdruk is om verder te doen als je zelf niet wil. Bovendien is een boksmatch sterk beperkt in tijd (12 X 3 minuten) en zijn er bepaalde zaken die de gezondheid van de deelnemers in gevaar brengen niet toegelaten. Ben je dronken of niet in staat om vrijwillig deel te nemen aan het gebeuren kom je de ring niet in.

Reuzegom weigerde een doopcharter te tekenen, het was moeilijk om te stoppen tijdens de doop, gigantisch veel groepsdruk, de schachtentemmer en anderen waren onder invloed, en wisselden constant van positie. Bovendien duurde de doop niet een paar minuten maar twee dagen. Bovendien konden ze weten dat dergelijk gedrag fysiek gevaarlijk kon zijn. Getuige ook hun onmiddellijke paniek rond onderkoeling.
Die doop was een ongereglementeerde en marginale bijeenkomst. Bovendien stelden ze onterende behandelingen, hetgeen volgens mij dus een geweldsdelict is.
 
Een bokswedstrijd is een gereglementeerde organisatie waarbij de scheidsrechter een opleiding heeft gevolgd, er zeer snel ingegrepen wordt bij problemen, er een nuchter medisch team klaarstaat en je ten allen tijde kan opgeven en er geen groepsdruk is om verder te doen als je zelf niet wil. Bovendien is een boksmatch sterk beperkt in tijd (12 X 3 minuten) en zijn er bepaalde zaken die de gezondheid van de deelnemers in gevaar brengen niet toegelaten. Ben je dronken of niet in staat om vrijwillig deel te nemen aan het gebeuren kom je de ring niet in.

Reuzegom weigerde een doopcharter te tekenen, het was moeilijk om te stoppen tijdens de doop, gigantisch veel groepsdruk, de schachtentemmer en anderen waren onder invloed, en wisselden constant van positie. Bovendien duurde de doop niet een paar minuten maar twee dagen. Bovendien konden ze weten dat dergelijk gedrag fysiek gevaarlijk kon zijn. Getuige ook hun onmiddellijke paniek rond onderkoeling.
Die doop was een ongereglementeerde en marginale bijeenkomst. Bovendien stelden ze onterende behandelingen, hetgeen volgens mij dus een geweldsdelict is.
Nochtans zijn er 9 mensen af gehaakt voor de doop. Dus dat wil toch zeggen dat je er uit kon stappen? En ondanks al die voorzorgen, vallen er dus toch nog doden tijdens boks/MMA wedstrijden (op die korte tijd)... De kleine kans dat er een dode valt tijdens een bokswedstrijd is nog steeds vele malen groter dan de kans dat er een dode valt tijdens een doop hoor. En al die studenten weten dat die doop zwaar wordt (getuige de 9 die al afgehaakt hadden), dus die nemen daar ook vrijwillig aan deel.

Maar mijn punt is ook niet dat een scheidsrechten van een boksmatch een gevangenisstraf moet krijgen he, mijn punt is dat claims als "als er een dode valt na geweld, moet er een effectieve gevangenisstraf zijn" gewoon fout zijn. Want er is altijd nuance te maken en net daarvoor zijn er rechters en advocaten nodig, en dat is exact wat er hier ook gebeurd is.
 
Ik hoop echt dat we het debat over wat een straf moet behelzen terug kunnen opentrekken, opdat dergelijke juridische fratsen nooit meer kunnen voorkomen . Een overlijden waarbij bewust gepleegd geweld bij betrokken is - of dat nu oneerbare behandeling is, iemand doodpesten of iemand met een geweer doodschieten is - moet altijd bestraft worden met een effectieve gevangenisstraf.

Stel dat uw zoon van 18 op zijn eerste avondje uit een slag uitdeelt, waardoor het slachtoffer ongelukkig neervalt en komt te overlijden. Moet dat dan ook gestraft worden met een effectieve gevangenisstraf?
 
Stel dat uw zoon van 18 op zijn eerste avondje uit een slag uitdeelt, waardoor het slachtoffer ongelukkig neervalt en komt te overlijden. Moet dat dan ook gestraft worden met een effectieve gevangenisstraf?
Ja, is het normaal dat je begint te vechten op u eerste avondje uit dan?

Nochtans zijn er 9 mensen af gehaakt voor de doop. Dus dat wil toch zeggen dat je er uit kon stappen? En ondanks al die voorzorgen, vallen er dus toch nog doden tijdens boks/MMA wedstrijden (op die korte tijd)... De kleine kans dat er een dode valt tijdens een bokswedstrijd is nog steeds vele malen groter dan de kans dat er een dode valt tijdens een doop hoor. En al die studenten weten dat die doop zwaar wordt (getuige de 9 die al afgehaakt hadden), dus die nemen daar ook vrijwillig aan deel.
Appels met appels en peren met peren vergelijken hé. De kans dat er een dode valt bij een doop à la Reuzegom is veel groter dan dat er een dode valt bij zeg maar een bokswedstrijd of zelfs maar supportersgeweld. Gewoon omdat er daar mensen voor een lange tijd blootgesteld worden aan extreme ontberingen.

We gaan nu niet doen alsof de doop van Reuzegom normaal was en dat men daar niet kon voorspellen dat het daar eens fout ging lopen. Getuige ook de reactie van één van de leden dat dit ooit wel eens moest gebeuren.

Het traject ervoor kon je uitstappen. Doop zelf was veel moeilijker, getuige filmpje van het jaar ervoor waar iemand die smeekt om te mogen stoppen terug in die put gegooid wordt.
 
Nochtans zijn er 9 mensen af gehaakt voor de doop. Dus dat wil toch zeggen dat je er uit kon stappen? En ondanks al die voorzorgen, vallen er dus toch nog doden tijdens boks/MMA wedstrijden (op die korte tijd)... De kleine kans dat er een dode valt tijdens een bokswedstrijd is nog steeds vele malen groter dan de kans dat er een dode valt tijdens een doop hoor. En al die studenten weten dat die doop zwaar wordt (getuige de 9 die al afgehaakt hadden), dus die nemen daar ook vrijwillig aan deel.

Maar mijn punt is ook niet dat een scheidsrechten van een boksmatch een gevangenisstraf moet krijgen he, mijn punt is dat claims als "als er een dode valt na geweld, moet er een effectieve gevangenisstraf zijn" gewoon fout zijn. Want er is altijd nuance te maken en net daarvoor zijn er rechters en advocaten nodig, en dat is exact wat er hier ook gebeurd is.

De parallel die gij hier probeert te te trekken irriteert mij mateloos, een doop en een sportwedstrijd zijn niet hetzelfde dus probeer dat er gewoon niet van te maken. Probeer het nu gewoon eens te hebben over wat er in 2018 daar in Vorselaar gebeurd is, ge hoeft er geen bij de haren getrokken parallellen bij te betrekken om uw punt te maken, de discussie verdient beter dan dat. Als ge een punt wilt maken kunt ge dat ook prima op basis van de feiten die op tafel liggen bij de dood van Sanda.

Als ge dan toch wilt vergelijken, dan moet de scheidsrechter eerst zeggen: 'we gaan er een gestoord brute boksmatch van maken' u de dag ervoor vol met alcohol kappen, u daarna de toegang tot water ontzeggen zodat ge gedehydradeerd aan de match begint, u daarna uit uw bed halen terwijl ge eigenlijk al niet meer op uw benen kunt staan, u over de straat naar de boksmatch sleuren, onderweg naar de boksmatch liegen tegen een bezorgde prof dat ge eigenlijk juist al uwe boksmatch hebt gehad en dat ze u in uw bed gaan leggen, om u vervolgens toch nog naar de boksmatch te brengen. En dan nog: HET IS GEEN BOKSMATCH.

Ik vind niet dat elke dode per se tot een gevangenisstraf moet leiden. Iedereen begrijpt dat de wet niet zwart wit is. Iedereen begrijpt dat een rechter een strafmaat kan uitspreken die gekoppeld is aan een delict. Iedereen begrijpt dat een rechter zal proberen om objectief en enkel op basis van aantoonbare feiten een uitspraak te doen.

De Reuzegommers hebben het juridische spel (want dat is het uiteindelijk in zekere mate: degene die het best kan zwijgen, bewijsmateriaal kan toedekken of in diskrediet brengen) vuil gespeeld. Of in juridische termen: goed gespeeld. Dat kan wanneer ge de beste advocaten in dienst kunt nemen.

Dat gezegd zijnde: er is bewijsmateriaal vernietigd, er zijn zaken gebeurd die inderdaad niet meer ondubbelzinnig voor de rechtbank bewezen kunnen worden, waar ge dus ook maar moeilijk iemand voor kunt bestraffen, er is getreuzeld, en er is iemand in een put gestorven terwijl 18 Reuzegommers er op hebben staan kijken.

Maakt racisme integraal onderdeel uit van het verhaal, hebben de Reuzegommers bewust/onbewust Sanda Dia een hardere behandeling gegeven? We zullen het nooit weten. Het is een denkoefening waard om eens voor uzelf te kijken hoe ge u er bij zou voelen moest een blanc-bleu-belge in een put sterven omringd door 18 jongens van kleur die er op staan te kijken, vind ik. Eens ge dat hebt gedaan kunt ge misschien toch al iets beter begrijpen waarom ook die component velen een wrang gevoel geeft. Ge hoeft het daarom nog niet te geloven, maar ge kunt het wel proberen te begrijpen.

Dus ja, 'gerechtigheid geschiedt' is hier in de ogen van velen niet van toepassing. Eerder iets in de trant van: de Reuzegommers hebben de letter van de wet maximaal in hun voordeel gebogen, om zodoende zo veel mogelijk van hun verantwoordelijkheid te ontlopen, en dat is hun aardig gelukt.
 
Laatst bewerkt:
De parallel die gij hier probeert te te trekken irriteert mij mateloos, een doop en een sportwedstrijd zijn niet hetzelfde dus probeer dat er gewoon niet van te maken. Probeer het nu gewoon eens te hebben over wat er in 2018 daar in Vorselaar gebeurd is, ge hoeft er geen bij de haren parallellen bij te trekken om uw punt te maken. Ik vind dat een discussie als dit beter verdient dan dat wij hier pagina's lang moeten proberen om het over ongerelateerde metaforen te hebben. Als ge een punt wilt maken kunt ge dat ook prima op basis van de feiten die op tafel liggen bij de dood van Sanda.

Ik vind niet dat elke dode per se tot een gevangenisstraf moet leiden. Iedereen begrijpt dat de wet niet zwart wit is. Iedereen begrijpt dat een rechter een strafmaat kan uitspreken die gekoppeld is aan een delict. Iedereen begrijpt dat een rechter zal proberen om objectief en enkel op basis van aantoonbare feiten een uitspraak te doen.

De Reuzegommers hebben het juridische spel (want dat is het uiteindelijk in zekere mate: degene die het best kan zwijgen, bewijsmateriaal kan toedekken of in diskrediet brengen) vuil gespeeld. Of in juridische termen: goed gespeeld. Dat kan wanneer ge de beste advocaten in dienst kunt nemen.

Dat gezegd zijnde: er is bewijsmateriaal vernietigd, er zijn zaken gebeurd die inderdaad niet meer ondubbelzinnig voor de rechtbank bewezen kunnen worden, waar ge dus ook maar moeilijk iemand voor kunt bestraffen, er is getreuzeld, en er is iemand in een put gestorven terwijl 18 Reuzegommers er op hebben staan kijken.

Maakt racisme integraal onderdeel uit van het verhaal, hebben de Reuzegommers bewust/onbewust Sanda Dia een hardere behandeling gegeven? We zullen het nooit weten. Het is een denkoefening waard om eens voor uzelf te kijken hoe ge u er bij zou voelen moest een blanc-bleu-belge in een put sterven omringd in een doop terwijl 18 jongens van kleur er op staan te kijken, vind ik. Eens ge dat hebt gedaan kunt ge misschien toch al iets beter begrijpen waarom ook die component velen een wrang gevoel geeft. Ge hoeft het daarom nog niet te geloven, maar ge kunt het wel proberen te begrijpen.

Dus ja, 'gerechtigheid geschiedt' is hier in de ogen van velen niet van toepassing. Eerder iets in de trant van: de Reuzegommers hebben de letter van de wet maximaal in hun voordeel gebogen, om zodoende zo veel mogelijk van hun verantwoordelijkheid te ontlopen, en dat is hun aardig gelukt.
Maar dan zeggen we dus hetzelfde, want hier werd letterlijk gezegd "elke vorm van geweld waar een dode bij is, moet een effectieve gevangenisstraf betekenen". Dus niet iedereen begrijpt dat de wet niet zwart wit is...

En heel die beoordeling is hier gewoon correct gebeurd door de rechter onder invloed van de advocaten van beide partijen. Er wordt hier geschreewd dat de Reuzegommers een lage straf hebben gekregen omdat ze goede advocaten hadden. Volgens mij is Sven Mary nochtans toch ook geen sukkelaar qua advocaat...

Ik ben er ook écht van overtuigd dat ras hier eigenlijk niks mee te maken had. Dat Reuzegom een vooral blanke studentenkring is, is gewoon omdat een gevolg van het feit dat het een elite-club is, en de Belgische elite grotendeels uit blanken bestaat. In mijn (niet-elite) studentenkring zaten destijds ook geen zwarten trouwens. Moesten ze echt racisten zijn, dan had Sanda Dia al nooit tot aan die doop geraakt.

Ik denk ook écht niet dat de rechter hier licht is overgegaan omdat het "elite" zou zijn. Dat zou namelijk als rechter namelijk zelfmoord voor uw carrière zijn aangezien het publieke idee al leefde dat ze geen straf gingen krijgen omdat het elite zou zijn. Ze zijn ook niet onschuldig verklaard he, ze hebben zelfs de maximum straf voor de feiten gekregen. Alleen valt "iemand vissaus geven met als doel dat hij moet overgeven" niet onder "gevaarlijke substanties", waar ik de rechter ook wel in kan volgen. Waarschijnlijk is dat gebruik met die goudvissen ook iets dat jaarlijks gebeurt, en dan zouden alle voorgaanden ook veroordeeld moeten worden...
 
Ik ben er ook écht van overtuigd dat ras hier eigenlijk niks mee te maken had. Dat Reuzegom een vooral blanke studentenkring is, is gewoon omdat een gevolg van het feit dat het een elite-club is, en de Belgische elite grotendeels uit blanken bestaat. In mijn (niet-elite) studentenkring zaten destijds ook geen zwarten trouwens. Moesten ze echt racisten zijn, dan had Sanda Dia al nooit tot aan die doop geraakt.
Dat is heel fijn dat gij daar van overtuigd zijt, de vader van Sanda denkt daar duidelijk anders over, ik zeg alleen maar dat ge kunt proberen om te begrijpen waarom, ge weet wel met inlevingsvermogen en al.

En heel die beoordeling is hier gewoon correct gebeurd door de rechter onder invloed van de advocaten van beide partijen.
De veroordeling is gebeurd met het maximum aantal beschikbare informatie. Aangezien de Reuzegommers de lippen stijf opeen hebben gehouden en weigeren informatie te lossen die hen waarschijnlijk verder zou incrimineren. Ook excuses weigeren te geven, omdat dat een indicatie is van schuld. Juridisch heel logisch natuurlijk, want dat zorgt er voor dat ze er goed mee weggeraken, maar of dat dan rechtvaardig is? Blijkbaar vinden velen van niet.

Ik denk ook écht niet dat de rechter hier licht is overgegaan omdat het "elite" zou zijn. Dat zou namelijk als rechter namelijk zelfmoord voor uw carrière zijn aangezien het publieke idee al leefde dat ze geen straf gingen krijgen omdat het elite zou zijn. Ze zijn ook niet onschuldig verklaard he, ze hebben zelfs de maximum straf voor de feiten gekregen. Alleen valt "iemand vissaus geven met als doel dat hij moet overgeven" niet onder "gevaarlijke substanties", waar ik de rechter ook wel in kan volgen. Waarschijnlijk is dat gebruik met die goudvissen ook iets dat jaarlijks gebeurt, en dan zouden alle voorgaanden ook veroordeeld moeten worden...
Ik ga hier geen juridische discussie met u voeren, ik ben zelf geen jurist en ik ben van het principe van 'schoenmaker blijf bij uw leest', maar ze hebben voor alle duidelijkheid niet de maximumstraf gekregen voor de feiten waarvoor ze veroordeeld zijn. Ze hebben de maximum werkstraf gekregen.

Voor onopzettelijke slagen en verwondingen (waar ze dus voor veroordeeld zijn) kunt ge wel degelijk de bak in vliegen, de rechter heeft die strafmaat gewoon niet uitgesproken. Dat is dus wel degelijk iets waar over te discussiëren valt.

Voor schuldig verzuim (waar ze niet voor veroordeeld zijn, mogelijks omdat de rechter vond dat dat niet cumuleerbaar was met de veroordeling voor onopzettelijke slagen en verwondingen? Geen idee) kunt ge ook wel degelijk de bak in vliegen, en daar zijn ze in mijn ogen althans ook zeker 100% schuldig aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook écht niet dat de rechter hier licht is overgegaan omdat het "elite" zou zijn. Dat zou namelijk als rechter namelijk zelfmoord voor uw carrière zijn aangezien het publieke idee al leefde dat ze geen straf gingen krijgen omdat het elite zou zijn. Ze zijn ook niet onschuldig verklaard he, ze hebben zelfs de maximum straf voor de feiten gekregen. Alleen valt "iemand vissaus geven met als doel dat hij moet overgeven" niet onder "gevaarlijke substanties", waar ik de rechter ook wel in kan volgen. Waarschijnlijk is dat gebruik met die goudvissen ook iets dat jaarlijks gebeurt, en dan zouden alle voorgaanden ook veroordeeld moeten worden...
Walter Pauli stelde zich in de Knack terecht de vraag hoe het kan dat iets dat als braakmiddel gebruikt wordt niet als gevaarlijke substantie gezien wordt. Ze kennen zogezegd de gevaren niet van vissaus, maar ze gebruiken het en weten uit eigen ervaring dat je daarvan moet overgeven.


Dan weet je op zijn minst dat dat geen gunstig effect heeft op uw lichaam (want overgeven). Ik weet van elk ander braakmiddel (of ander middel dat mijn lichaam zal dwingen om vloeistoffen af te scheiden) dat als ik het zou nemen, ik er geen overdosissen van moet nemen.
 
Terug
Bovenaan