Rellen in Brussel België-Marokko

Met dat er in het artikel stond dat er feestelijkheden waren in Brussel, Gent, Antwerpen en... Kortrijk, dacht ik, ik spring op mijn fiets en ik ga eens kijken wat er daar nu aan de hand is. Dus ik trotseer de vrieskou, ik kom vol verwachting aan op het stationsplein en ik zie... niemand, heel het plein is verlaten behalve één combi en drie stewards. Ik ga naar die stewards, ik zeg "Ik heb op HLN gelezen dat er hier een groot feest is maar ik zie niemand, waar is iedereen naartoe?" en die steward antwoordt "Ze zijn gaan lopen toen ze u zagen komen". Jah. Blijkbaar is iedereen rond 19u30 naar huis gegaan. Maar ik dacht, wie weet, misschien vind ik er nog een paar in de binnenstad. Helaas, het was gewoon overal kerstmarkt. Tot zover mijn reportage van het front bij Kortrijk.
HLN :)

maak het maar mee, als vrijwilliger 3 vingers verliezen door iemand..

Laatst bewerkt:
Geen beelden in het avond nieuws want met een camera op straat komen is geen optie meer.
Waaw.. Alsof het de normaalste zaak van de zaak van de wereld is. Kom zeg waarom doen ze er niets aan?!
Omdat heel België dit soort gedrag pampert en goedpraat. Het is ver gekomen.

Gaat dat over mij? Ik doe aan burgerjournalistiek voor het forum. Voor hetzelfde geld werd mijn fiets in brand gestoken. Ik ben praktisch een jongere Rudy Vranckx.
Neen, over een aantal verwijderde posts met hooguit een half nietszeggend zinnetje.
Ik apprecieer uw moedige verslaggeving.

Ik woon in Molenbeek maar was met vrienden in het centrum van Brussel. De politie heeft gewoon alle bruggen over het kanaal afgesloten. Kon dus gewoon niet naar huis wandelen. Leek mij toch serieus overdreven wetende dat het grootste lawaai en problemen afkomstig is uit Lemonnier/Brussel Zuid. Zo net toch weer de toegangen open gelaten.

Als ik de beelden zag van de feestende Marokkanen in Qatar en in Casablanca lijken die toch van een totaal ander slag dan de relschoppers in Brussel.

Omdat volgens mij een groot deel van die relschoppers gewoon of geeneens de Marokkaanse nationaliteit hebben of voetbal hun zowat gestolen kan worden.

Ik vind de beelden en initiatieven van de Marokkaanse gemeenschap om die relschoppers in bedwang te houden alvast hartverwarmend en fantastisch om te zien.

Maar nu gaat volgens mij Frankrijk wel met een immens probleem zitten. Ik kan mij inbeelden dat ze nu in Parijs, Marseille, Lyon,... met serieuze schrik zitten voor die halve finale van volgende week.

Toffe supporters in Parijs hebben de gsm van m’n schoonbroer gestolen toen het inneens een drukte werd na de match. Toch ook maar na 1 ploeg dit wk dat je telkens diezelfde misserie hebt.

Als ik de beelden zag van de feestende Marokkanen in Qatar en in Casablanca lijken die toch van een totaal ander slag dan de relschoppers in Brussel.
Het is dan ook geen probleem van de Marokkaanse cultuur, eerder van de straatcultuur bij jongeren in bepaalde wijken.

Maar op enkele plekken komen ook “probleemjongeren” samen, die ook deel uitmaken van de feestvierders en zich onder hen mengen. Die kerels kampen met een multiproblematiek: armoede, problemen met sociaal gedrag en psychologische problemen. En het zijn zeer jonge jongens, 15 tot 25 jaar, daar komt dus veel testosteron bij kijken. Maar ook een innerlijke drang naar spanning. Zij hebben geen zinvolle dagbesteding, zijn schoolmoe, hebben geen baan en ze vervelen zich. En die innerlijke spanning drijft hen ertoe om de grenzen op te zoeken. Grenzen die ze tijdens zulke massabijeenkomsten risicoloos kunnen opzoeken, want de pakkans is minimaal. Ze zien de politie als de gemeenschappelijke vijand en wie een steen naar agenten durft gooien, wordt makkelijk twee jaar als stoer aanzien.’

Toffe supporters in Parijs hebben de gsm van m’n schoonbroer gestolen toen het inneens een drukte werd na de match. Toch ook maar na 1 ploeg dit wk dat je telkens diezelfde misserie hebt.
Nochtans is mijn ruit van mij bestelwagen vorig jaar in Parijs ingeslagen en was er geen voetbalwedstrijd. Imo heeft criminaliteit geen causaal verband met voetbalwedstrijden.

Nochtans is mijn ruit van mij bestelwagen vorig jaar in Parijs ingeslagen en was er geen voetbalwedstrijd. Imo heeft criminaliteit geen causaal verband met voetbalwedstrijden.

Als in heel Europa bij elke WK match het telkens groepen Marokkaanse "supporters" zijn die de boel afbreken na een match wel.
Maar goed, nog ff en het is nieuwjaar dan kunnen de usual suspects een andere reden gebruiken om de boel af te breken over heel Europa.

Dus ja, eender welke reden is goed dat klopt nog wel. Het moet inderdaad niet perse voetbal zijn.

Laatst bewerkt:
Als in heel Europa bij elke WK match het telkens groepen Marokkaanse "supporters" zijn die de boel afbreken na een match wel.
Maar goed, nog ff en het is nieuwjaar dan kunnen de usual suspects een andere reden gebruiken om de boel af te breken over heel Europa.

Dus ja, eender welke reden is goed dat klopt. Het moet inderdaad niet perse voetbal zijn.
Maar dat is het hem net. Nu is het voetbal, dan nieuwjaar, 2 jaar geleden Covid, volgend jaar mss weer iets anders.

Dan is de uitleg in de post van @StevenFM gewoon plausibel toch? Het gaat om probleemjongeren die in deze situatie een kans zien om rel te schoppen. Ze schoppen geen keet omdat Marokko goed of slecht speelt. Ze doen dat omdat ze zelf gewoon andere issues hebben. En voetbal is voor hen nu jammer genoeg dat excuus.

En dat is heel erg jammer, want het doet wel afbreuk aan de prestaties van de Marokkaanse ploeg, terwijl de echte supporters gewoon trots zijn en feest willen vieren.

Edit/ uw laatste zin stond er nog niet bij toen ik de quote plaatste, dus uiteindelijk bedoelen we wel min of meer hetzelfde vermoed ik.

Dus ja, eender welke reden is goed dat klopt. Het moet inderdaad niet perse voetbal zijn.
Carrion sprak over een gsm die werd gestolen in de drukte. Is een mensenmassa niet altijd ideaal voor zakkenrollers? Dat nu linken aan voor wie die massa daar was is toch wat kort door de bocht.

Ik volg dan ook @StevenFM en @stungunner. Die commentaren hier ook altijd over hoe "ze" dat in Marokko niet doen omdat men daar zoveel strenger is, en dat nu de oplossing is voor hier, kunnen voor mijn part ook gewoon in de vuilbak maarja.

Carrion sprak over een gsm die werd gestolen in de drukte. Is een mensenmassa niet altijd ideaal voor zakkenrollers? Dat nu linken aan voor wie die massa daar was is toch wat kort door de bocht.

Ik volg dan ook @StevenFM en @stungunner. Die commentaren hier ook altijd over hoe "ze" dat in Marokko niet doen omdat men daar zoveel strenger is, en dat nu de oplossing is voor hier, kunnen voor mijn part ook gewoon in de vuilbak maarja.
Voor mij mag het ook strenger hoor, maar niet omdat het in Marokko zo is maar omdat het hier de spuigaten uitloopt dat er een hoop amokmakers bij de minste gelegenheid die ze hebben het kot in rep en roer zetten.

Voor mij mag het ook strenger hoor, maar niet omdat het in Marokko zo is maar omdat het hier de spuigaten uitloopt dat er een hoop amokmakers bij de minste gelegenheid die ze hebben het kot in rep en roer zetten.
Uiteraard, het uitblijven van gevolgen is deel van het probleem.

Uiteraard, het uitblijven van gevolgen is deel van het probleem.
Ik vraag me zelfs af of Belgen van Marokkaanse origine het ook zo leuk vinden dat zulk geweld niet bestraft wordt. Want als je dat zo ziet zijn zij eigenlijk nog meer geaffecteerd door dat geweld.

Laatst bewerkt:

Het gaat niet zomaar om een gsm die gestolen is in een gewone drukte, genre Disneyland. Nee, het is na het kerstshoppen eerst platgedrukt worden in een metro waar honderden zotten deuren aan het openbreken zijn, ramen proberen uit te duwen, etc. Om nadien bovengronds te komen en tussen duizenden neanderthalers terecht te komen die aan het gooien zijn met stenen, glas, de politie traangas inzet, etc. En dat terwijl ze ook hun 13-jarige dochter moeten beschermen om dan uiteindelijk toch veilig (en 1 gsm lichter) het hotel te bereiken.

En het is dit wk ook steeds na dezelfde ploeg dat die misserie zich voordoet. Ik heb dergelijke taferelen niet gezien toen België, Kameroen, Nederland, Ghana, etc naar huis moesten gaan. En dit is dan nog tijdens overwinningen. Wat denk je dat het gaat geven als Marokko hun match tegen Frankrijk gaat verliezen? Of moeten we echt verbaasd zijn dat dit topic niet Canada of Kroatië in de titel heeft?

Voordien was het enkel oudjaar dat je wist dat alles in brand ging staan. Nu gaan we daar een 4-jaarlijks WK aan mogen toevoegen als ze erin slagen zich steeds te plaatsen.

Terug
Bovenaan