Rellen in Brussel België-Marokko

Ik hoor niks over straffeloosheid in Brugge, Gent, Luik, antwerp,...of gaat het daar over hooligans en is dat anders?

Ik snap niet waar je heen wil. Kan ik een klinker kopen ajb.
ik snap anders wél waar hij heen wilt.
maar goed:
er leven 180 nationaliteiten in Brussel, waarvan er vele vertegenwoordigd zijn op het WK Voetbal.
slechts 1 van die nationaliteiten neemt deel aan de rellen na quasi elke match die hun land gespeeld heeft.

waaraan ligt het dan? ook niet aan die nationaliteit, trouwens, want anders zouden die dat de mensenkettingen vormen ook gewoon méé rellen.

Ik hoor niks over straffeloosheid in Brugge, Gent, Luik, antwerp,...of gaat het daar over hooligans en is dat anders?

Omdat je daarvoor in het verkeerde topic zit. Als whatabouttism kan dat ook wel tellen, ik had beter van een Crew Member verwacht. Het gaat hier specifiek over relschoppers naar aanleiding van de gebeurtenissen de afgelopen dagen. De opmerking gaat specifiek over straffeloosheid naar aanleiding van steenwerpen.
Maak ik hier een opmerking over nationaliteit? Over locatie? Over welke identificatiefactor dan ook? Neen. Dus ik snap de meerwaarde van je oneliner niet. Of misschien heb je de verkeerde persoon gequote, dat kan ook.

Je kan gerust mijn posts in de desbetreffende voetbaltopics over hooliganisme erover nalezen, ik ben altijd zeer afkeurig geweest en ben voorstander van strenge straffen, ook bij hooligans van mijn eigen club. Als je niks hoort/leest over hooligans en straffen, dan ben je gewoon selectief doof/blind.

Los daarvan, hooligans worden zwaarder bestraft dan de recente relschoppers. Zwaardere geldboetes, zwaardere fysieke aanpak, celstraffen achteraf, etc. De vuurpijlengooier (niemand gewond overigens) van Beerschot tegen Antwerp vorig jaar is veroordeeld tot 2 jaar cel. Verscheidene hooligans die destijds over de balustrade kropen om verhaal te halen, zijn fysiek aangevallen door de politie en eentje is met een schedelbreuk het ziekenhuis ingeklopt. Meerderen van hun hebben geldboetes en stadionverboden gekregen.

Om dan te lezen dat "wat stenen gooien" niets speciaals is en enkel een nachtje cel oplevert, creeert een gevoel van straffeloosheid. Ook voor die mensen lokaal, je hoort vaak genoeg in videos en verslagen dat "ze morgen weer op vrije voeten staan, zonder straf".

Omdat je daarvoor in het verkeerde topic zit. Als whatabouttism kan dat ook wel tellen, ik had beter van een Crew Member verwacht. Het gaat hier specifiek over relschoppers naar aanleiding van de gebeurtenissen de afgelopen dagen. De opmerking gaat specifiek over straffeloosheid naar aanleiding van steenwerpen.
Het ging wat mij betreft over het bewijs dat enkele administratief steenwerpen de straffeloosheid van brussel aantoont. Dit terwijl dat héél vaak gebeurd door kleine groepjes na afloop of zelfs tijdens voetbalmatchen. Het is niets voor niets dat begot een tweedenationaler (vroegere bevordering, dus 4e klasse) als Aalst in combiregeling naar Ieper moet komen en daarvoor de sportzone afgezet werd.

ik snap anders wél waar hij heen wilt.
maar goed:
er leven 180 nationaliteiten in Brussel, waarvan er vele vertegenwoordigd zijn op het WK Voetbal.
slechts 1 van die nationaliteiten neemt deel aan de rellen na quasi elke match die hun land gespeeld heeft.

waaraan ligt het dan? ook niet aan die nationaliteit, trouwens, want anders zouden die dat de mensenkettingen vormen ook gewoon méé rellen.
Combinatie van grote aanwezigheid van die nationaliteit in bepaalde steden (= bron) + slechte economische situatie van die jongeren (= de reden).

Aantal inwoners van de landen (UK natuurlijk moeilijker te splitsen) volgens migratieachtergrond in België, bron: nppdata.
België 786.343
Marokko 218.829
Frankrijk 105.226
Spanje 42.874
Polen 25.934
Portugal 20.928
Duitsland 16.573
Tunesië 16.067
Nederland 11.311
Verenigd Koninkrijk 11.115
Kameroen 9.412
Brazilië 8.106
Iran 5.059
Colombia 3.773
VSA 3.715
Ecuador 3.419
Senegal 2.781
Japan 2.380
Servië 2.004
Ghana 1.762
Kroatië 1.698
Denemarken 1.553
Canada 1.537
Zwitserland 1.423
Zuid-Korea 1.071
Mexico 959
Australië 330
Uruguay 216
Costa Rica 100
Saudi-Arabië 31
Qatar 0

Het ging wat mij betreft over het bewijs dat enkele administratief steenwerpen de straffeloosheid van brussel aantoont. Dit terwijl dat héél vaak gebeurd door kleine groepjes na afloop of zelfs tijdens voetbalmatchen. Het is niets voor niets dat begot een tweedenationaler (vroegere bevordering, dus 4e klasse) als Aalst in combiregeling naar Ieper moet komen en daarvoor de sportzone afgezet werd.

Ik lees eigenlijk vrij weinig over stenengooiende hooligans, maar ik volg het lokale nieuws dan ook niet zo goed. Heb je enkele voorbeelden van de recente 12 maanden?
Biergooiers, vuurwerkgooiers, vechten, etc, dat zie ik wel passeren. Maar dat er tijdens matchen stenen naar elkaar gegooid wordt en dat dit ongestraft gaat, daar ben ik niet van op de hoogte. Dat haalt het nationale nieuws blijkbaar niet.
Wat die combiregeling betreft, die is vaker wel dan niet compleet belachelijk, nutteloos en overbodig.

Ik lees eigenlijk vrij weinig over stenengooiende hooligans, maar ik volg het lokale nieuws dan ook niet zo goed. Heb je enkele voorbeelden van de recente 12 maanden?
Biergooiers, vuurwerkgooiers, vechten, etc, dat zie ik wel passeren. Maar dat er tijdens matchen stenen naar elkaar gegooid wordt en dat dit ongestraft gaat, daar ben ik niet van op de hoogte. Dat haalt het nationale nieuws blijkbaar niet.
Wat die combiregeling betreft, die is vaker wel dan niet compleet belachelijk, nutteloos en overbodig.
Is er een fundamenteel verschil tussen stenen en vuurwerk?

Is er een fundamenteel verschil tussen stenen en vuurwerk?

Er is een fundamenteel verschil tussen stenenwerpen naar mensen en vuurwerk gooien op het veld, dat denk ik wel ja. Voorts sprak je specifiek over steenwerpen, dus ja, als je andere dingen bedoelt, moet je ze ook vermelden en niet achteraf dat er gaan bijsleuren.

Je eerste link spreekt over straffen en vervolging, maar enkelen gaan wegens een procedurefout vrijuit. Anders zouden er celstraffen gevolgd hebben. Dus hoezo is dit relevant in de discussie dat hooligans kunnen doen wat ze willen zonder ervoor gestraft te worden?

Je tweede link is een discussie over het verzwaren van straffen, maar er staan al straffen in zoals SV's van 2 t/m 10 jaar en zware geldboetes. Nogmaals bespeur ik weinig straffeloosheid.

Je derde link zegt reeds in de titel "ze riskeren boetes en gevangenisstraf".

De vierde link zijn wat video's over Gent hooligans, maar verder is er nergens iets van informatieve waarde op die website. Heb je een artikel van een iets betere krant die aangeeft dat ze na een nachtje slapen op het kantoor mochten beschikken?

Afin, 4 links en geen enkele bewijst dat er straffeloosheid heerst in Belgie met betrekking tot hooliganisme in de Belgische stadions. Meer zelfs, elk deftig artikel vermeldt allerlei straffen gaande van (zware) geldboetes, stadionverboden, werkstraffen en zelfs gevangenisstraffen. En men wil het nog meer verzwaren.
Vergelijk dat met wat we in dit topic zien: "voor stenen te smijten word je niet gerechtelijk aangehouden" en "van de 119 relschoppers, moeten er amper 5 voor de rechter verschijnen".

Begrijp je nu waarom ik je opmerking over straffeloosheid in het Belgische voetbal niet kan rijmen met de straffeloosheid voor Brusselse en Antwerpse jongeren? Er is duidelijk een vorm van twee maten, twee gewichten die gehanteerd wordt.

Vergelijk eens het aantal gewelddaden in voetbalstadia met het aantal veroordelingen. Check de verantwoordelijkheid van de clubs, die de daders die niet bestraft worden vaak bij naam kennen. Ook daar kan je over straffeloosheid spreken. Maar dat gebeurt zelden.

Net zoals bij voetbal wordt ook bij rellen zoals gisteren de meerderheid gewoon bestuurlijk aangehouden, niet gerechtelijk. En dat heeft weinig met straffeloosheid te maken.

Vergelijk eens het aantal gewelddaden in voetbalstadia met het aantal veroordelingen. Check de verantwoordelijkheid van de clubs, die de daders die niet bestraft worden vaak bij naam kennen. Ook daar kan je over straffeloosheid spreken. Maar dat gebeurt zelden.

Net zoals bij voetbal wordt ook bij rellen zoals gisteren de meerderheid gewoon bestuurlijk aangehouden, niet gerechtelijk. En dat heeft weinig met straffeloosheid te maken.

Waarom zou ik die moeite doen, jij komt toch af met dat soort whataboutisms dus toon jij dat maar aan. De enige links gedeeld tot dusver tonen compleet het tegenovergestelde van wat je beweert. Ik vraag je om lokaal nieuws wegens je "oh jee, voetbalhooligans bad, zelfs Aalst krijgt combiregeling" en het enige wat je deelt zijn links van Club Brugge en Standard.

Het gaat hier over relschoppers in Brussel en Antwerpen naar aanleiding van de resultaten van het Marokkaanse voetbalelftal. Jij begint over Belgische hooligans en dat ze:
a) ze dit HEEL vaak doen.
b) amper tot niet gestraft worden.

Nogmaals, ik ben hier niet specifiek op een bevolkingsgroep aan het kappen of wat dan ook. Relschoppers dienen bestraft te worden met meer dan een nachtje cel, ongeacht huidskleur of context. Ik heb in andere topics Belgische hooligans al veroordeeld en gepleit voor zwaardere straffen achteraf en opties om preventief op te treden (mensen met SV zich laten melden op het politiekantoor ten tijde van de match bv om zo te voorkomen dat SV'ers toch meegaan op uitwedstrijden en rellen). Bij zware voetbalrellen hoor en zie je meer en meer zware straffen die uitgesproken worden tegen hooligans, gaande van zware geldboetes tot gevangenisstraffen. En het ligt op tafel om straffen nog te verzwaren. Dus ik snap het hele whataboutism-verhaal van je gewoon niet.

Als ik de beelden zag van de feestende Marokkanen in Qatar en in Casablanca lijken die toch van een totaal ander slag dan de relschoppers in Brussel.

Veel getoeter, net een 'MarokkkkkkooooooooooooooooooOoOooooOo' kreet, en enkele vuurpijlen afgeschoten.

Leuk zo'n feestje, en hopelijk zonder rellen en plunderingen, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze nog altijd illegaal de openbare weg aan het innemen en vuurwerk aan het afsteken.

Enige Vlamingen die hier écht blij mee zijn, zijn de bazen van het Vlaams Belang. Al die rellen leveren gemakkelijk een paar duizend stemmen extra op. :unsure:

Geen beelden in het avond nieuws want met een camera op straat komen is geen optie meer.
Waaw.. Alsof het de normaalste zaak van de zaak van de wereld is. Kom zeg waarom doen ze er niets aan?!

Met dat er in het artikel stond dat er feestelijkheden waren in Brussel, Gent, Antwerpen en... Kortrijk, dacht ik, ik spring op mijn fiets en ik ga eens kijken wat er daar nu aan de hand is. Dus ik trotseer de vrieskou, ik kom vol verwachting aan op het stationsplein en ik zie... niemand, heel het plein is verlaten behalve één combi en drie stewards. Ik ga naar die stewards, ik zeg "Ik heb op HLN gelezen dat er hier een groot feest is maar ik zie niemand, waar is iedereen naartoe?" en die steward antwoordt "Ze zijn gaan lopen toen ze u zagen komen". Jah. Blijkbaar is iedereen rond 19u30 naar huis gegaan. Maar ik dacht, wie weet, misschien vind ik er nog een paar in de binnenstad. Helaas, het was gewoon overal kerstmarkt. Tot zover mijn reportage van het front bij Kortrijk.

Terug
Bovenaan