Rellen in Brussel België-Marokko

Het gaat over deze wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0019388/2018-06-13 Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk zou zijn in België, alleen zal bij ons niemand dat overwegen omdat je zo mensen naar "betere" buurten dwingt, wat vele gemeenten (en kiezers) niet willen. Zie de gewoonte van vele gemeenten om OCMW klanten te huisvesten in steden ipv in hun eigen gemeenten (ze betalen daar de huur).

En als het niet zinnig is of te extreem is én er geen aantoonbare verbetering is, zie ik niet in waarom je het zou doen.

Het ging me over de attitude.

De attitude om niet-efficiente, niet-zinnige/ extreme wetten te gebruiken?
Nu ben je gewoon aan het discussiëren om te kunnen discussiëren.
Als Nederland dit niet had gedaan dan was dit niet geweten en had men het in België evengoed niet gedaan.
Net zoals er in België bv niets bestaat als een integratie rapport criminaliteit waar er tot de Xste generatie wordt geregistreerd.

Ik stel zelf in mijn post dat het niet zinnig is en dan nog moet er over gediscussieerd worden...

Chappeau, imo mogen diegene die een signaal vanuit de Marokkaanse gemeenschap verwachten nu ook wel eens inbinden.

1 van die steekpartijen was in Sint-Gillis (net daar wonen die vrienden).
En nu uit Laken + Molenbeek ook weer tof nieuws:

It's a hellhole...
Ik woon letterlijk op 100m waar dat incident plaatsvond. Still not a hellhole.

Alsof da daar iedere week mensen doodgestoken worden en je daar nooit of te nimmer kan wandelen en de politie daar nooit is...

Als pakweg Hans van temsche iemand neersteekt of Joe van Holsbeek neergestoken wordt in bxl centraal, dat zijn toch ook incidenten?

Mja mss relativeer ik te veel ofzo ? OK het is niet pakweg Tervuren of Ukkel of gotbetert erpskwerps, maar een wijk in een hoofdstad.

Ik passeer het bethlehemplein iedere dag 2x als ik naar de crèche van mijn dochter wandel. Op dat plein is een lagere school en enkele lekkere Griekse restaurantjes en ne goeie Italiaan. Op zich is dat gewoon een gezellig Brussels pleintje. In de zomerse hitte spelen de kleine kindjes in de fonteinen en is er een middernacht openlucht cinema.

Na de match tegen Marokko werd hier vuurwerk afgestoken en reden wat pippo's rond al tuuterend. Het werd hier niet agressief zoals aan lemonnier wat verderop. So what?

Maar als er dan mensen beginnen over hellhole, tja, dan denk ik dat je het nieuws wat oppervlakkig leest en je je vooroordelen opnieuw bevestigd ziet.

Soit ik woon hier graag. Dat zal je wel al doorhebben. Het is niet voor iedereen, dat zeker, maar forceer mij om te verhuizen naar Aarschot, Leuven, Aalst,... En ik word depri denk ik

Ik denk vooral dat als je Trump gaat citeren over iets waar hij weinig van af wist, de kans niet groot is dat het raak zal zijn.

Haha nooit een saaie avond in Brussel precies. Als de 'jongeren' de boel niet op stelten zetten, worden er wel een paar mensen neergestoken.

Ik heb vrienden in Brussel die mij vaak zeggen dat ze het heel tof vinden om daar te wonen.
Ze mogen het toch hebben, hoor, ik vermijd Brussel zo veel als mogelijk.

1 van die steekpartijen was in Sint-Gillis (net daar wonen die vrienden).
En nu uit Laken + Molenbeek ook weer tof nieuws:

It's a hellhole...

Vind ik nogal een snel gegeven commentaar, en eerder van het niveau dat je ziet passeren op de socials van hln. Zo spijtig dat je dit niet op een andere manier kan verwoorden.

Ik woon hier samen met 1,2 miljoen andere Brusselaars. Yes, hier gebeuren criminele feiten, afrekeningen in het criminele milieu, zinloos geweld. Noem mij 1 grote stad waar dit niet gebeurt? Niet dat ik dat goedpraat. Uiteraard zijn wij Brusselaars niet blind voor wat er gaande is. Wij zien de problemen ook en ontkennen ze zeker niet. Er zijn problemen, met integratie en criminaliteit. Triestig dat dit gebeurt. Maar om dan die kam te scheren over de hele stad, een hellhole te noemen, een plaats die je altijd zal mijden. Alsof wonen in Brussel onmogelijk is. Onleefbaar is. Alsof iedere inwoner dagdagelijks geconfronteerd wordt met intimidatie en criminaliteit.

Ik woon in 'het beruchte' Schaarbeek. Denk jij dan dat ik me dagelijks door drugdeals en steekpartijen moet worstelen om thuis te geraken? Dat ik bibber en beef om naar de supermarkt te gaan? Dat ik op mijn trein wacht en terwijl hoop van niet neergestoken of beroofd te worden? Het is hier een prachtige gemeente om te wonen trouwens, wijken vol art nouveau herenhuizen en prachtige parken, perfect gemengde bevolking met veel burencontact, maar ik kan me wel inbeelden dat je dat niet kan begrijpen als je enkel Brussel kent van de krantenkoppen. Al die criminele feiten die jij hier aanhaalt, daar ben ik in heel mijn leven dat ik in én rond Brussel spendeer nog nooit mee geconfronteerd geweest in de stad. Ik heb wel het ongeluk gehad dat ik de aanslagen in Zaventem moest meemaken, maar in dit gesprek vind ik dat nogal irrelevant omdat dat over internationaal gesponsord terrorisme gaat en iets van een andere orde. Dit gaat over het dagelijkse leven in Brussel. Ik kan je eerlijk bekennen dat wonen in Brussel voor mij heerlijk is. Nul spijt van, veel genot van en net zelfs gecementeerd door hier iets te kopen. Ik zie de stad ook met de jaren veiliger en properder worden.

Stop toch met zo gratuite commentaar te geven op een stad die je niet kent omdat je je laat leiden door sensationele krantenkoppen. Sint-Gillis is trouwens een prachtige gemeente, en waarschijnlijk zelfs de duurste tegenwoordig om te wonen. Maar Brusselse gemeenten zijn groot, en de ene wijk is de andere niet. Sint-Gillis aan het Zuidstation kan wat heftiger zijn. Net zoals Schaarbeek aan Brussel-Noord waarschijnlijk de heftigste buurt is van Brussel. Tuurlijk is die steekpartij vreselijk. Tuurlijk veroordeel ik dat. Criminele afrekeningen zijn wel typisch grootstedelijke fenomenen. Denk je dat ik Antwerpen een hellhole noem omdat daar om de week granaataanslagen gebeuren? Dat ik daarom Antwerpen zou mijden? Absurd toch?

Wat voor een leven leid je als je je laat leiden door angst en je je mening daardoor vormt? Brussel is niet voor iedereen weggelegd. Dat snap ik zeker. Maar smijten met termen als 'hellhole' helpt niemand verder, zeker niet jezelf.

Zucht, je zou ze een knebbeke geven :(

Je zou bijna gaan pleiten om zelf een knokploeg samen te stellen om die amokmakers neer te knuppelen. Maar dat soort vigilantisme wordt niet geapprecieerd zeker? :unsure: Ik hoop dat de Marokkaanse gemeenschap zelf optreed en zoals in Brussel een mensenketting maakt zodat de relschoppers hun gangen niet kunnen gaan.

Je zou bijna gaan pleiten om zelf een knokploeg samen te stellen om die amokmakers neer te knuppelen. Maar dat soort vigilantisme wordt niet geapprecieerd zeker? :unsure: Ik hoop dat de Marokkaanse gemeenschap zelf optreed en zoals in Brussel een mensenketting maakt zodat de relschoppers hun gangen niet kunnen gaan.

Mss er eens wat geld en manschappen (het leger) tegenaan gooien en effectief ieder probleemgeval oppakken en sanctioneren m.b.v. snelrecht - niet te sterk maar wel instant en met iets dat hen effectief treft, dat kan al starten met de inhoud van hun zakken in beslag te nemen (geld, gsm, ...), of werkstraf (direct uit te voeren, 50km papier, plastic en sigarettenpeuken sorteren langs wegen/paden/oevers) - uiteraard te combineren met flink wat media -aandacht, spread the word

Het is weer begonnen ...
We moeten leren omgaan met deze nieuwe manier van vieren...

Het erge is, hoe langer ze in het tornooi blijven, hoe zwaarder de teleurstelling wanneer ze er uit gaan. Maar dan zullen we de dag nadien horen dat we dat moeten begrijpen.

Stop toch met zo gratuite commentaar te geven op een stad die je niet kent omdat je je laat leiden door sensationele krantenkoppen. Sint-Gillis is trouwens een prachtige gemeente, en waarschijnlijk zelfs de duurste tegenwoordig om te wonen. Maar Brusselse gemeenten zijn groot, en de ene wijk is de andere niet. Sint-Gillis aan het Zuidstation kan wat heftiger zijn. Net zoals Schaarbeek aan Brussel-Noord waarschijnlijk de heftigste buurt is van Brussel. Tuurlijk is die steekpartij vreselijk. Tuurlijk veroordeel ik dat. Criminele afrekeningen zijn wel typisch grootstedelijke fenomenen. Denk je dat ik Antwerpen een hellhole noem omdat daar om de week granaataanslagen gebeuren? Dat ik daarom Antwerpen zou mijden? Absurd toch?
Ik ken nochtans behoorlijk wat mensen (voornamelijk vrouwen) die vertrokken zijn uit Brussel omdat het vuil is en ze er 's avonds niet op straat kunnen rondlopen. Ik denk dat dat veel te maken heeft met wat je tollereert.

Het is weer begonnen ...
Tutut! Burgemeester Moreaux (PS) zegt: "Blijkbaar is dit manier om te feesten" :laugh:

En die bedoelt dat niet sarcastisch he.
Pas op, die weet zelf wel beter, maar haar electorale strategie is om dit te laten gebeuren, het welgekende "laissez faire" beleid van PS en Ecolo in BXL.
Natuurlijk is doordat PS al enkele decennia sterk staat dat beleid via postjes uitdelen ook in justitie doorgedrongen, en zal het zeker en paar decennia duren eer we dat daar weer helemaal uit krijgen.

In dit topic komen veel mensen met zeer goede oplossingen aan. Ze vergeten blijkbaar 1 ding: het is niet van niet kunnen in ons beleid, maar van niet willen. Die zijn echt niet zo onnozel dat ze zelf niet op die oplossingen kwamen. Maar ze doen het bewust niet, uit electorale strategie.

PS en Ecolo zitten ook in Vivaldi. Men zou iedereen die voor Vivaldi gestemd heeft (of dat nog overweegt) moeten verplichten vandaag mee te gaan vieren, of toch tenminste hun auto daar te gaan parkeren.

Ik weet ook dat 99.9% in Brussel daar vandaag geen last van heeft. Maar ik denk wel dat veel van die ettertjes dat nu de boel kapot slagen, de rest van het jaar ook mee verantwoordelijk zijn dat veel vrouwen zich niet meer op hun gemak voelen op straat, of dat mensen het beu worden dat er voor de zoveelste keer in hun auto werd ingebroken, of aangesproken worden door een groepje met attitude voor een sigaret... Dit is de uitgelezen kans in feite om wat ambetanteriken vant straat te plukken en te houden, die het hele jaar door ws heel wat mensen ambeteren en hun hele gemeenschap een slechte naam geven.

De grootste grap uit dat artikel uit 2019 komt op het einde:
Moureaux richt zich vooral naar minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Die opperde enkele dagen geleden nog dat de oplossing voor dit soort problemen een eengemaakte politiezone is. De voorbereiding en planning schoten volgens hem tekort.
Volgens Moureaux ligt het probleem niet daar, maar bij de systematische onderfinanciering van haar politiezone.

Dus wat ze zegt is: mijn flikken die ik vraag om vooral niet te cordaat in te grijpen zijn onderbetaald, dat is het probleem :rofl: Haja, want meer geld krijgen wil zeggen nog een kennis een slapend jobke kunnen geven...

We verwachten dat er fatsoenlijk gereageerd wordt op posts. ipv een unsure of lmao smiley. Zoals jullie in de regels kunnen lezen, is met dit soort smiley reageren tegen de regels op P&A
Unpopular opinion, ik kan ergens wel begrijpen uit wat voor gevoel die zin tot rebelleren voortkomt…

Veel van die relschoppers hebben een laag zelfbeeld, weten geen blijf met zichzelf, leven in armoede op kleine appartementen en voelen dagdagelijks vooroordelen omwille van (in hun hoofd) hun uiterlijk, naam,… of het gevoel dat ze zich meer moeten bewijzen dan anderen. ik denk dat zij de winsten van Marokko zien als een vorm van overwinning op “autochtoon” België en dat ze de situatie nu voor een keer omgekeerd zien: plots kunnen ze objectief trots zijn op hun afkomst ipv zich ervoor te moeten schamen. Dat gevoel van “revanche” op een maatschappij die hen al jaren impliciet uitsluit, in combinatie met verhalen van racisme bij de politie, lijkt me de voedingsbodem van die rellen.

Daarnaast vind ik het wel ontroerend te zien hoe de Marokkaanse gemeenschap die gewoon viert (zij het wat uitbundig) die intense trots en vreugde ervaart, en hoe veel “ouderen” hun best doet om verantwoordelijkheid te nemen tov die relschoppers. Ook mooi hoe de media minder stigmatiserend schrijft en wel degelijk een onderscheid lijkt te maken tussen “Marokkaanse supporters” en relschoppers. Laat dat een verdere stap zijn om racisme de wereld uit te helpen.

Ik moet hier blijkbaar oppassen met aanhalingstekens en smileys wanneer het gaat over Brussel, maar bon, mijn persoonlijke ervaringen met Brussel zijn stuk voor stuk onaangenaam. Dronkaards die u ambeteren op de metro, rare situaties op straat, pisgeur... Het is zo een beetje Klein Parijs (ook een vreselijke stad).

Maar bon, wat betreft de rellen: op de radio vanochtend zeiden ze dat degenen die gisteren opgepakt werden deze ochtend alweer zijn vrijgelaten.
In Brussel zijn er uiteindelijk 119 relschoppers opgepakt na de rellen, het parket beslist of 5 van hen voor de rechter moeten verschijnen.
Ik ben benieuwd of het allemaal gewoon geseponeerd wordt. Dan kan je dus straffeloos de openbare orde verstoren en andermans eigendom vernielen.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/06/marokko-spanje-supporters/

De mensen die opgepakt waren, zullen bestuurlijk aangehouden zijn. Dat wil zeggen dat ze max 12u in de cel gaan.

Dat staat los van enig gerechtelijk gevolg. Voor wat stenen te smijten zal men hen niet gerechtelijk arresteren.

De mensen die opgepakt waren, zullen bestuurlijk aangehouden zijn. Dat wil zeggen dat ze max 12u in de cel gaan.

Dat staat los van enig gerechtelijk gevolg. Voor wat stenen te smijten zal men hen niet gerechtelijk arresteren.

"wat stenen smijten" alsof het een fait divers is. Tenzij het om kiezelsteentjes gaat, kan je mensen serieus verwonden met bakstenen, straattegels of kasseien. Qua signaal over straffeloosheid in Brussel kan dat weer tellen.

Terug
Bovenaan