Rellen in Brussel België-Marokko

Ik heb dat idd ook eens gelezen - maar dat zat wel in een context van misdaad, nu heb ik geen idee of dat bvb ook geld voor relatief mildere vormen van criminaliteit zoals vandalisme, verkeersovertredingen, ...

Mijn brein heeft het heel moeilijk met het feit dat een streng beleid geen effect zou hebben, sterker- nog: stel dat ik morgen een wetgeving invoer die bepaald dat je per km/h te snel 1 jaarloon als boete moet betalen en dat ik elke camera, elke mobiele flitser, elke traject controle zal activeren en alles laat kalibreren tot op 0,1 km/h nauwkeurig - ik durf te wedden dat vanaf morgen de gemiddelde snelheid drastisch zal dalen, er gaan mensen zijn die hun auto spontaan verkopen en te voet gaan.
Maar gaan de mensen zonder jaarloon zich dan ook aanpassen? Of zoals het ooit zo mooi werd voorgesteld in ‘De Rechtbank’: een boete? Gooi het maar op den hoop.

Iemand zei hier dat in NL onderzoek etc naar dit fenomeen geen taboe is en hier wel. Nou moe! Dat vind ik een goeie start alvast, weg met die taboes ... dat lost het probleem zelf nog niet op, maar het wordt alvast minder moeilijk zonder taboes.

We zijn zoals @kay-gell aanhaalt niet het enigste land. FR komt natuurlijk snel ter sprake dan
... en kijk nu, een mooie paper. Dat zou ik graag hier zien! (om te beginnen)

Spijtig genoeg, BE en Brussel en onze politiek. Een zootje.

Ik las deze week nog iets over de rellen in 2005, 10 jaar later, in FR. Niets is verandert... het no future beeld overheerst nog blijkbaar in veel banlieus, niet bij iedereen natuurlijk, maar zo lang dat heerst bij een groep ...

Laatst bewerkt:
Ik heb dat idd ook eens gelezen - maar dat zat wel in een context van misdaad, nu heb ik geen idee of dat bvb ook geld voor relatief mildere vormen van criminaliteit zoals vandalisme, verkeersovertredingen, ...

Mijn brein heeft het heel moeilijk met het feit dat een streng beleid geen effect zou hebben, sterker- nog: stel dat ik morgen een wetgeving invoer die bepaald dat je per km/h te snel 1 jaarloon als boete moet betalen en dat ik elke camera, elke mobiele flitser, elke traject controle zal activeren en alles laat kalibreren tot op 0,1 km/h nauwkeurig - ik durf te wedden dat vanaf morgen de gemiddelde snelheid drastisch zal dalen, er gaan mensen zijn die hun auto spontaan verkopen en te voet gaan.
Misschien. Zou kunnen hoor, dat het vooral gaat over misdaad.

Maar ik vind het raar dat dat steeds als oplossing wordt geopperd, terwijl het helemaal niet zeker is dat dat een oplossing zou zijn. Ook in jouw voorbeeld: Klopt, als het 1 jaarloon zou kosten, ga je mensen hebben die spontaan hun auto verkopen. De overtredingen zullen drastisch dalen. Maar wie blijft er te snel rijden? Zij die lak hebben aan het systeem, een auto kopen voor 300€, onverzekerd rondrijden, de auto in beslag laten nemen en vertrekken.

Wie heb je nu het zwaarst gepakt, de grote probleemgevallen die sowieso al buiten de maatschappij vielen, of de mensen die eigenlijk al hun best deden en braaf betaalden? Een beetje gelijkaardig aan dit, alleen zijn de probleemgevallen voornaamlijk (of alleen) die mensen die er lak aan hebben: Ga je de sociale opstand vanuit een maatschappelijke onderlaag echt zo aanpakken, door ze nog meer in die onderlaag te duwen? Ik zou dat niet zomaar zien als oplossing van het probleem.

Maar gaan de mensen zonder jaarloon zich dan ook aanpassen? Of zoals het ooit zo mooi werd voorgesteld in ‘De Rechtbank’: een boete? Gooi het maar op den hoop.
Misschien. Zou kunnen hoor, dat het vooral gaat over misdaad.

Maar ik vind het raar dat dat steeds als oplossing wordt geopperd, terwijl het helemaal niet zeker is dat dat een oplossing zou zijn. Ook in jouw voorbeeld: Klopt, als het 1 jaarloon zou kosten, ga je mensen hebben die spontaan hun auto verkopen. De overtredingen zullen drastisch dalen. Maar wie blijft er te snel rijden? Zij die lak hebben aan het systeem, een auto kopen voor 300€, onverzekerd rondrijden, de auto in beslag laten nemen en vertrekken.

Wie heb je nu het zwaarst gepakt, de grote probleemgevallen die sowieso al buiten de maatschappij vielen, of de mensen die eigenlijk al hun best deden en braaf betaalden? Een beetje gelijkaardig aan dit, alleen zijn de probleemgevallen voornaamlijk (of alleen) die mensen die er lak aan hebben: Ga je de sociale opstand vanuit een maatschappelijke onderlaag echt zo aanpakken, door ze nog meer in die onderlaag te duwen? Ik zou dat niet zomaar zien als oplossing van het probleem.
Terechte reply die wordt gemaakt, jullie leggen ook de vinger op de wonde - namelijk dat diegenen die lak aan het systeem hebben er niet zelden weinig echte hinder van ondervinden - er is geen geld om een boete te betalen, de gevangenissen zitten vol, begeleidingscentra zitten vol, ... het is immers niet makkelijk om de wetgeving die vandaag van toepassing is gewoon nog maar uit te voeren.

Mss moet men maar eens denken aan alternatieve zaken - er gaan mensen tussen zitten die geen fluit geven om een boete maar gaan huilen als een kind als je hun gsm/tv/Xbox/specifieke kledij of wagen in beslag neemt (of gewoon vernietigd), neem hun rijbewijs af - in België geen probleem om zonder rijbewijs te rijden - maar op reis gaan zonder wordt riskant, sluit tijdelijk hun internet/tv af in hun woning (als er nog bewoners zijn - brute pech, wat sociale druk kan geen kwaad) ... het principe van strafmaat is dat een actie op zijn minst een minder aangenaam gevolg heeft. Werkstraf heeft wellicht ook geen effect want komen niet opdagen - dan moet het maar anders zeker, drukken waar het pijn doet. In geval van een boete en geen geld: huiszoeking - neem alles in beslag wat niet noodzakelijk is en meteen vernietigen - doe dat 10 keer in Brussel - dat gaat rond als een lopend vuurtje.

Vandaag de dag is er maar al te vaak gewoon geen gevolg, zo werkt het uiteraard niet.

Gemiddeld 10 rellen elke wedstrijddag. Gij weet van niks. Gij ligt hier te lullen dat ge de situatie kent omdat ge in die wijken hebt gewoond. Zijt gij dan ieder weekend bij een voetbalmatch?

Geloof mij: als ze iedereen zo hard zouden straffen als voetbalfans, het zou heel wat minder zijn.
ik woon op 300m van het stadion van Antwerp.
en gij?
Ps: daar zijn het zeker niet de Marokkanen dat ruzie zoeken

Vorig jaar, mooie zomeravond waarop iedereen buiten zat verliezen Belgen van Italië. Italianen waren in België gegroepeerd en zijn met evenveel als de Marokkanen (ca. 400k). Waarom loopt het enkel bij de Marokkanen mis?

Vorig jaar, mooie zomeravond waarop iedereen buiten zat verliezen Belgen van Italië. Italianen waren in België gegroepeerd en zijn met evenveel als de Marokkanen (ca. 400k). Waarom loopt het enkel bij de Marokkanen mis?
Ja, waarom?

Ik zou eerder zeggen dat Italo-Belgen niet meer op dezelfde sport van de sociaal-economische ladder staan in onze maatschappij, en dat het niet zozeer ‘Marokkanen’ is, maar de onderste, vergeten en gefrustreerde bevolkingslaag (nogmaals: geen excuus of vergoelijking, gewoon een mogelijke oorzaak). Wat zou jij eraan verbinden?

Ja, waarom?

Ik zou eerder zeggen dat Italo-Belgen niet meer op dezelfde sport van de sociaal-economische ladder staan in onze maatschappij, en dat het niet zozeer ‘Marokkanen’ is, maar de onderste, vergeten en gefrustreerde bevolkingslaag (nogmaals: geen excuus of vergoelijking, gewoon een mogelijke oorzaak). Wat zou jij eraan verbinden?
Was een oprechte vraag, had er zelf niet meteen een antwoord voor.

Vond de reactie van de lijkenwasser wel goed, hopelijk komt er eens iets vanuit de Marokkaanse ploeg zelf (zoals El Arbi probeerde ?)

Jongens, kunnen we beginnen met de zaken juist te benoemen, we hebben het hier over Belgische jongeren met Marokkaanse roots. Moesten het Marrokkanen zijn dan zetten we ze gewoon het land uit.

Net een leuk cijfer in het nieuws: tijdens de Corona rellen werden 800 relschoppers gearresteerd- 2 van hen hebben een voorwaardelijke straf gekregen.

Toch iets om even over na te denken.

Mochten politici 20 jaar geleden geluisterd hebben naar de bezorgdheden van de gemiddelde Vlaming, zou dit probleem zich nu niet in deze mate voordoen volgens mij.

Jarenlange massale immigratie (oa via gezinshereniging) waarbij verplichte inburgering een vies woord was, hebben hun sporen nagelaten.

De laatste jaren is er wel meer aandacht voor verplichte integratie bij nieuwkomers, maar dit komt helaas veel te laat. Het ironische is dat Syrische en Afghaanse vluchtelingen die hier amper twee jaar zijn, zich meer betrokken voelen dan de (kinderen van) immigranten die hier al tientallen jaren zijn.

de gemiddelde belg staat elk weekend te rellen in een voetbalstadion.
of moeten we dat wel normaal vinden?
dat is even erg minstens als wat er hier aan de hand is

Hoeveel rellen per jaar hebben we met 'vreemde afkomst jongeren'?
3?
Er zijn minstens 10 rellen elke wedstrijddag in 1 ste klasse voetbal.
Dat is zo normaal geworden dat dat zelfs niet in het nieuws komt.

Wat? 🤣

Serieus overdrijven is ook een vak natuurlijk.

Ja, hééél af en toe zijn er eens 'relletjes' in de stadions.
10 rellen elke dag? Waar haal je dat in godsnaam vandaan?

En ga onze 'hooligans' (lees: snotneuzen) uit onze competities niet gaan vergelijken met het krapuul dat gisteren vernielingen heeft aangebracht. Dat is gewoon appelen met peren vergelijken. Slaat echt nergens op uw reactie

Jongens, kunnen we beginnen met de zaken juist te benoemen, we hebben het hier over Belgische jongeren met Marokkaanse roots. Moesten het Marrokkanen zijn dan zetten we ze gewoon het land uit.
En nog veel belangrijker een marginaal deel van die personen met Marrokkaanse roots die schuldig zijn aan deze feiten.
Ik zeg bewust personen want het zijn niet enkel jongere die hieraan meedoen.

Het grootste deel van de mensen met Marokkaanse roots gedraagt zich gewoon voorbeeldig, en een heel deel van hen geeft geen zier om voetbal.
Jammer dat deze mensen dan belast worden met de excessen van zo een kleine groep.

Je zou maar Marrokkaanse roots hebben en vandaag naar u werk moeten gaan. Hetgeen je gaat mogen horen, meerdere malen, ken ik al.
En vooral dan de onzin dat die mensen daar dan zogezegd een mening over zouden moeten hebben.
Ik ken die mensen niet, het is geen familie, ik heb er geen mening over en laat mij gerust over deze kwestie.

Als je die paper over Frankrijk leest die ik postte weet je waaraan het ligt. Oa dezelfde sociologische factoren + crisissen + uitzichtloosheid .... Frankrijk die al 4 decennia ervaringsdeskundige is! 'La Haine' weet je wel. Niet voor niks in 1995 gereleased na een paar jaar rellen en een wat kalmer 1995 en 96 (zie de paper).

Ik vroeg me al af hoeveel van die gearresteerden bij de corona rellen bij ons een straf kregen. De minister had toen ook zoiets, dat gaat niet ongestraft! 2 dus! YAY!

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik nog fijn na de match met een Marokkaan over voetbal gesproken en hem proficiat gewenst. Die kerel had het geluk in zijn ogen. Zo kan het ook.

Dit waren al bij al nog lichte rellen, er zijn vroeger nog veel zwaardere rellen geweest. De eerste migrantenrellen dateren al van 1991 in vorst. Het is wel frappant dat er na 30 jaar nog steeds rellen ontstaan bij de minste reden, is het geen voetbal dan is het een circulatieplan, of de arrestatie van een crimineel.

Wacht maar tot oudjaar binnen een maand, dan zullen we weer wat anders zien en zal het niet bij 1 wagen blijven....

Nee, toch. Dan moet je niet zeuren over wiens schuld wat is, maar dan moet je toch gewoon zeggen dat het integratiebeleid beter moet, naast al die andere dingen die ik ook opsomde.
Laat ons allemaal vooral wel eens benoemen wiens schuld het mislukte (afwezige) integratiebeleid is? Er is een heel lange tijd geweest dat dat een vies woord was, je kreeg van alle vuiligheid naar je als je er ook maar iets over durfde te zeggen en nu moeten we zwijgen? Dat is hetzelfde als de mensen die eerst zeiden dat migranten onze pensioenen gaan betalen, maar (potentiële) studies naar de monetaire bijdrage van die groepen a priori wegzetten als 'moet daar nu echt een monetaire waarde opgeplakt worden? Culturele verrijking kent geen prijs, ...'

Hoe dan ook het gaat wel over individuen binnen een gemeenschap, mijn mond valt open dat die elementen die gisteren stonden te vechten niet al in de gevangenis zitten. Mij lijkt rellen/plunderen/vechten met de politie nu niet echt de eerste stap in de criminaliteitsladder. Dit is vooral het falen van jarenlang grootstedelijk beleid waarbij om electorale redenen bepaalde groepen een hand boven het hoofd gehouden werd. En vergis u niet mensen, leef ook maar eens als Marokkaan, Congolees, belg, of wat dan ook in een wijk met zo een jongeren: dat is niet tof. Evengoed zijn Marokkanen, Congolezen,... slachtoffer van de 'kutkinders' in hun gemeenschappen, misschien nog meer dan wij in onze Vlaamse villatjes.

de gemiddelde belg staat elk weekend te rellen in een voetbalstadion.
of moeten we dat wel normaal vinden?
dat is even erg minstens als wat er hier aan de hand is

Hoeveel rellen per jaar hebben we met 'vreemde afkomst jongeren'?
3?
Er zijn minstens 10 rellen elke wedstrijddag in 1 ste klasse voetbal.
Dat is zo normaal geworden dat dat zelfs niet in het nieuws komt.
Elke rel waarbij een groep voor geen enkele reden een hoop amok gaat maken is er eentje teveel. Of dat nu Vlaamse hooligans of Marrokkaanse jeugdbendes zijn.

Trouwens je moet het probleem ook niet minimaliseren... 3 rellen per jaar is wel erg weinig. Kan me nog zo de zomerrellen aan de Blaarmeersen en andere recreatiegebieden voor de geest halen. Net als die raids op de brandweer of oudjaar in Brussel waar er standaard een hoop wagens in de fik worden gestoken. Een groep jongeren van vreemde afkomst zijn notoire relschoppers. Benoem het zoals het is, dat kan ook zonder de racisme kaart te trekken. Het is ook niet de gemiddelde belg die vuurpijlen afschiet in een voetbalstadion.

Ik vind reacties als die van Morad Badaou heel goed. Die durft dat veroordelen en benoemt de zaken zoals ze zijn. Ik hoop dat het voorbeeld zal zijn voor andere Belgisch/Marokkaanse beroemdheden met invloed: voetballers (Bilal El Khannouss?), regisseurs (Adil en Bilal), artiesten (Ander?) of mevrouw Evenepoel (Oumi?)... Mogelijk hebben ze al gereageerd maar ik hoop van harte dat de Marokkaanse gemeenschap zelf hun afkeer laat blijken.

Daarnaast is het vooral aan justitie om snel en accuraat op te treden. De traagheid van ons vervolgingssysteem is geen goede combinatie met de nihilistische levenshouding van die straatschoffies.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/28/rellen-brussel/

Lak aan ouders en politie​

Wat maakt mensen zo kwaad dat ze er niet beter op vinden dan de boel kort en klein te slaan? Volgens Gandoul bestaat daar geen eenduidig antwoord op. “Het is alleszins geen cultureel fenomeen. In pakweg Italië leven ook veel Marokkanen en daar gebeuren dit soort dingen niet. Het is een probleem dat zich specifiek in de Benelux situeert, en in de achterbuurten van Parijs. Er borrelt iets in Brussel. Het krijgt alleen aandacht wanneer de wereld erop staat te kijken, maar het is er altijd.”
"Vaak gaat het om jongeren uit de derde of vierde generatie die zich volstrekt hebben losgetrokken van ouderlijk gezag en lak hebben aan de politie. Bepaalde sociaaleconomische achtergronden zorgen voor problemen die overgaan van vader op zoon. Vader werkloos? Zoon werkloos. Vader laaggeschoold? Zoon laaggeschoold. Een manier om sneller in criminele milieus te belanden.”
Gandoul mist daarnaast een hechte gemeenschap in de hoofdstad. “Er is geen sociaaleconomisch netwerk, en het is een werk van lange adem om dat uit de grond te stampen. Daarvoor is het dus hoog tijd. Nu gaat het nog om adolescenten die amok maken, maar binnenkort zijn deze relschoppers meerderjarig. In wat voor gemeenschap leven we dan?”

Terug
Bovenaan