Rellen en de aanpak ervan

Hulpdiensten aanvallen...onaanvaardbaar in onze EN in elke maatschappij.
Stel je voor dat ze je huis aan het blussen zijn of een familielid aan het reanimeren en die pipo's vallen dan die hulpdiensten aan, dan ga je toch door het lint?

Schieten met scherp en daarna korte, maar hevige pijn doorstaan (grote rellen neerslaan, opkuis doen). Voor een zachte oplossing zoals praten, straathoekwerkers enz... is het te laat, want het vuurwerkgeweld wordt elk jaar erger.

Dit is toch gewoon naar wat de samenleving geëvolueerd is? Is toch gewoon geen nieuws meer... Faits divers, niets meer aan te doen. Hou gewoon uw dochters uit Brussel en Antwerpen weg en negeren die steden.

Stel u voor dat ge nog een job aanneemt in een praktijkomgeving als straten van zone Brussel-Zuid. Dan zoek je het zelf eigenlijk. Da's de realiteit niet erkennen.

Men zou kunnen starten met een strengere aanpak van wie opgepakt werd n.a.v. bewezen (gezien door ordehandhavers, gefilmd) feiten. Ik ken de steden te weinig maar als het elke keer kermis is - kan men niet wat beter anticiperen (meer mensen in de buurt, eventueel soort tijdelijk camera -systeem op gevoelige plaatsen, bestaat er geen manier om mensen te markeren vanop afstand ...

De vraag naar "een oplossing" is ook geen oplossing natuurlijk - er is geen pasklaar antwoord, maar het zozo moeten laten gaat ook niet - ook politici die doodleuk verklaren dat "het een manier van vieren is" mogen duchtig aangepakt worden (ontslag + levenslang verbod publieke functie). We kunnen ook gewoon met scherp gaan schieten en doodleuk verklaren dat dit "onze nieuwe manier van aanpakken is" op dat elan.
Meer repressie lijkt mij ook deel van de oplossing hoor, en het lassez-faire beleid is een schromelijke vergissing, maar ik vroeg me af welke miraculeuze "oplossing" er was die weer niet mocht gezegd worden wegens "racistisch".

Maar die kan dan kennelijk niet geformuleerd worden, met wat excuses.

Meer repressie is de enige oplossing , strenger straffen , meer ruimte voorzien voor gevangenisinstellingen , snellere justitie . Het moet allemaal een stuk strenger , harder aanpakken . Geen laissez-faire .

Oppakken en sanderdaags weer vrijlaten , daar moeten we vanaf .

Zolang de lokale politie onder gezag staat van de burgemeester(s) zal dit voor Brussel geen zoden aan de dijk brengen.

1fc08056b1bd2ed4e654078d2bb8c079.jpg

Dit is er nodig.

Meer repressie lijkt mij ook deel van de oplossing hoor, en het lassez-faire beleid is een schromelijke vergissing, maar ik vroeg me af welke miraculeuze "oplossing" er was die weer niet mocht gezegd worden wegens "racistisch".

Maar die kan dan kennelijk niet geformuleerd worden, met wat excuses.
Ja dat kan "kennelijk" niet geformuleerd worden want het wordt dan toch weer racistisch geïnterpreteerd door mensen zoals jij.

Oplossing is keihard repressie, ik durf zelfs zeggen met scherp schieten door speciale eenheden.

Grootste probleem is dat je gewoon weet dat het zal gebeuren en men er niks aan doet.

Eigenlijk mag je zelfs spreken van schuldig verzuim van de burgemeester(s) aldaar.
Weten dat het komt, maar er toch niet alles aan doen om het te voorkomen?
Ik ga ervanuit dat die jongeren reeds in allerlei databanken zitten als “gekend bij het gerecht”.

Ja dat kan "kennelijk" niet geformuleerd worden want het wordt dan toch weer racistisch geïnterpreteerd door mensen zoals jij.

Oplossing is keihard repressie, ik durf zelfs zeggen met scherp schieten door speciale eenheden.
Ik interpreteer niks. Er was kennelijk een oplossing die niet mocht gezegd worden. Heb jij er een gelezen dan om te intepreteren? Ik heb enkel wat gedraai rond de pot gezien hoor.

Aan repressie is an sich niets racistisch.

Echt waar, "mensen zoals jij"...vraag iemand hier eens om zijn gezever wat te onderbouwen en je bent weer het probleem. Ik word die zwakzinnige zever hier beu hoor.

Laatst bewerkt:
Lees bovenstaande posts van verschillende forumleden. Voor jou is dat gedraai rond de pot blijkbaar, niet voor mij en anderen.

En geen zwakzinnige zever hoor. Zwakzinnige zever is zaken posten zoals "en wat is jouw oplossing dan wel"

Aan repressie is an sich niets racistisch.
Maar anderzijds zorgt de repressie van criminaliteit onder de minderheidsgroepen er indirect wel voor dat deze groepen nog verder gestigmatiseerd worden en er een collectief beeld gevormd wordt (in hoeverre deze al niet gevormd is) waardoor de vicieuze cirkel maar blijft verder draaien?
Keiharde repressie zorgt voor een negatief beeld onder bepaalde groepen waardoor er voor deze maatschappelijk minder kansen gegeven worden. Genoeg voorbeelden van discriminatie te vinden in de arbeidsmarkt/huurmarkt. Net daardoor (of grotendeels) zetten ze hun af tegen de maatschappij, zien we die uitingen bij elk evenement waar ze anoniem in de massa kunnen opgaan, en kunnen we weer van vooraf aan beginnen met een rondje repressie. Een cirkeltje dat nu al een paar decennia draait ondertussen.
An sich is dat niet racistisch maar heb je wel gevolgen die racisme aanwakkeren.

Laatst bewerkt:

En wat gaat met scherp schieten precies oplossen? Geweld kweekt geweld, creëert nog meer een haat tegenover de maatschappij, creëert nog meer een wij-zij denken. Een paar keer op de manier reageren waarvan jij droomt, en we gaan met heel veel heimwee terugdenken aan de relletjes van nu.

Naar wat voor maatschappij streef je dan eigenlijk, als je zoiets voorstelt? Het Rusland van Poetin? Het Syrië van Assad? Het China van Xi Jingping? Het Iran van Khameini? Want dat zijn het type landen waar ze zo'n repressie hanteren. Enfin, zelfs voor die landen is met scherp schieten weliswaar een acceptabel middel in het draaiboek, maar toch iets dat ze meestal ook proberen te vermijden.

Je huis in brand steken om het mierennest in de berging te bestrijden, daar komt dit soort oplossingen eigenlijk op neer. Overgoten met een flinke portie ontmenselijking van een minderheidsgroep. Uiteraard.

En verder toch ook weer stuitend dat je kennelijk minder moeite hebt om mensen, vaak dan nog minderjarigen, zonder proces af te knallen dan met de insinuatie dat je gedachtegoed wel eens racistisch zou kunnen zijn.

En wat gaat met scherp schieten precies oplossen? Geweld kweekt geweld, creëert nog meer een haat tegenover de maatschappij, creëert nog meer een wij-zij denken. Een paar keer op de manier reageren waarvan jij droomt, en we gaan met heel veel heimwee terugdenken aan de relletjes van nu.

Naar wat voor maatschappij streef je dan eigenlijk, als je zoiets voorstelt? Het Rusland van Poetin? Het Syrië van Assad? Het China van Xi Jingping? Het Iran van Khameini? Want dat zijn het type landen waar ze zo'n repressie hanteren. Enfin, zelfs voor die landen is met scherp schieten weliswaar een acceptabel middel in het draaiboek, maar toch iets dat ze meestal ook proberen te vermijden.

Je huis in brand steken om het mierennest in de berging te bestrijden, daar komt dit soort oplossingen eigenlijk op neer. Overgoten met een flinke portie ontmenselijking van een minderheidsgroep. Uiteraard.

En verder toch ook weer stuitend dat je kennelijk minder moeite hebt om mensen, vaak dan nog minderjarigen, zonder proces af te knallen dan met de insinuatie dat je gedachtegoed wel eens racistisch zou kunnen zijn.

Met welk middel wil je ze pijn doen? Met woorden? Met een boete dat ze niet/amper kunnen betalen? Met een bezoek aan de gevangenis voor een paar uren? Been there, done that.
Huidige situatie: Eenzijdig geweld waartegen niet tot amper opgetreden wordt creëert nog meer een haat tegenover een minderheidsgroep, creëert nog meer een wij-zij denken ("Want wij moesten dat eens proberen").

De landen naar waar je verwijst schieten met scherp vanaf er 1 persoon op straat durft protesteren tegen eender wat.
Die aanvallen op hulpdiensten zijn van een gans andere orde, lijkt me.

Wanneer ze de hulpdiensten bestoken met vuurwerk, terwijl die hulpdiensten m'n huis aan het blussen zijn en een familielid met rookvergiftiging aan het reanimeren zijn, maakt het dan uit wie die aanvallers zijn? Finnen, Zweden, Nederlanders, Duitsers, Marokkanen, Belgen .... gaan we onderscheid maken vooraleer we handelen, nee toch?

Wanneer men niet wil dat extreem-rechts nog meer groeit en -spaar ons daarvan- aan de macht komt, dan dienen de huidige partijen te laten zien dat ook zij dit probleem kunnen en durven aanpakken. Maar ja...

Laatst bewerkt:
Kunnen we daders van meervoudig bewezen agressiedaden niet chemisch castreren? Testosteronniveau verlagen kan toch wel nut hebben, zowel bij de jeugd in grootsteden als bij hooligans in voetbalstadions.

Niet alleen in België. Ik lees net in Berlijn, Hamburg, Leipzig net hetzelfde. In Berlijn heeft de brandweer een kleine 1700 interventies gehad gisterennacht/deze morgen. Daarbij 38 keer aangevallen zijn. En daarbij zijn 15 brandweermannen en 18 agenten gewond geraakt. In Frankrijk ook weer een jaarlijks fenomeen.

Dat zijn mensen die zich gaan inzetten voor de maatschappij en zo bedankt worden om hun familiefeest opzij te zetten. Aanvallen op zo'n functies zouden ze toch strenger mogen bestraffen. Zo'n aanvallen zijn gewoon laf. Schandalig. Degoutant gewoon. De personen die die ambulanciers die bezig waren met reanimeren aanvielen mogen ze van mij doodslag in hun schoenen schuiven. Gewoon zwaar straffen. Alleen hebben we het probleem dat er op die dagen bij de politie al een minimum bezetting is. Laat staan dat ze nog daadkrachtig kunnen optreden. En als er al mensen opgepakt worden dan is het justitie wel waar het straffen mank loopt.

Maar anderzijds zorgt de repressie van criminaliteit onder de minderheidsgroepen er indirect wel voor dat deze groepen nog verder gestigmatiseerd worden en er een collectief beeld gevormd wordt (in hoeverre deze al niet gevormd is) waardoor de vicieuze cirkel maar blijft verder draaien?
Keiharde repressie zorgt voor een negatief beeld onder bepaalde groepen waardoor er voor deze maatschappelijk minder kansen gegeven worden. Genoeg voorbeelden van discriminatie te vinden in de arbeidsmarkt/huurmarkt. Net daardoor (of grotendeels) zetten ze hun af tegen de maatschappij, zien we die uitingen bij elk evenement waar ze anoniem in de massa kunnen opgaan, en kunnen we weer van vooraf aan beginnen met een rondje repressie. Een cirkeltje dat nu al een paar decennia draait ondertussen.
An sich is dat niet racistisch maar heb je wel gevolgen die racisme aanwakkeren.

Sluit nauw aan bij de eigen mening, een probleem van selectie op basis van (al dan niet bewezen) cijfers is wellicht onderdeel van de maatschappij geworden, die ongeschreven vorm van discriminatie is een extra obstakel voor diegenen die oprecht hun weg zoeken op o.a. de huur en arbeidsmarkt - maar wat ik echt mis in dit verhaal is een actie vanuit de directe eigen omgeving van deze relschoppers - men moet gewoon inzien dat dergelijke acties de maatschappij en specifiek hun eigen maatschappij en leefcultuur steeds meer in een slecht daglicht plaatsen.

Het lijkt ook alsof we meteen een aantal stappen willen overslaan - repressie en keiharde acties VS quasi totale straffeloosheid is de teneur. Mss moeten we gewoon eens starten met sancties te treffen die wel in verhouding staan met wat aangericht wordt: financieel waar mogelijk (en daarin ook opnemen dat beslag van goederen ook mogelijk is - geld op bankrekeningen hebben velen niet - TV's, GSM's, cash geld, des te meer, alternatief elders - denk aan rijbewijs, werkstraf, enkelband, ....

Was te verwachten dat dit weer ging gebeuren, het ergste is nog dat toenemende geweld tegenover hulpverleners. In Antwerpen was er huisarrest opgelegd aan de risicogevallen. Maar hoe ga je zoiets opvolgen, laat staan bestraffen, als zelfs het feitelijke geweld zo goed als onbestraft blijft.

Ik vraag mij trouwens af wie nog bij de brandweer, politie of ambulancediensten in het Brusselse wil gaan werken?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan