Rellen en de aanpak ervan

Goed. Kunnen we dan eindelijk het feit erkennen dat die Islamitische achtergrond tenminste een DEEL bijdraagt tot deze problematiek. Kijk naar de beelden hier. Kijk naar de beelden van die rellen in Italië. Kijk naar de beelden van de vechtpartij in Duitsland. Ik zie dat het daar gaat om éénzelfde profiel. Jongeren van grotendeels Noord-Afrikaanse afkomst.
Zoals men weet worden die meestal ook Islamitisch opgevoed. Er bestaat een groot risico dat men dan een stroming meekrijgt waarin ongelovigen worden beschouwd als minderwaardig. Waarin er wordt gezegd dat men niet naar ongelovigen moet luisteren. Waarin de vrouw als minderwaardig wordt beschouwd. Dat het woord van god als waarheid wordt beschouwd. Dat wereldlijke wetten en regels ondergeschikt zijn aan de religieuze. Dit wordt onderwezen in een andere taal dan die waar men woont. Dit wordt onderwezen door mensen die al schuimbekken als men in eeuwenoude geschriften nog maar één komma durft te veranderen, laat staan dat men die eeuwenoude teksten interpreteert.
Dit zijn vaak derde/vierdegeneratiemigranten, maar nog steeds wordt er in die culturen onderling getrouwd. Nog steeds worden in het land van herkomst huwelijkspartners gezocht. Nog steeds wordt bijna alleen maar media geconsumeerd van het thuisland.

Combineer zo'n achtergrond met een ongeziene hyenamentaliteit en dit is vragen om rampen. In het Westen is de individualisering zo hard doorgedrongen dat we niet meer voor elkaar durven en/of willen opkomen. Je kan het niet kwalijk nemen, want wie zou willen tussenkomen als je het risico loopt om een mes tussen de ribben te krijgen.

En ja, er zijn vanuit onze kant ook fouten geweest. En ja, die worden nog steeds gemaakt. Maar je kan toch echt niet ontkennen dat dat cultuur- en mentaliteitsverschil voor een deel aan de basis van deze problematiek ligt?

De post van @derp is plots weg, maar ik vond het wel een interessante opmerking, nl. hoe lossen we dat dan op?

Lijkt me inderdaad vrij duidelijk dat die 'jongeren' een gemeenschappelijke achtergrond hebben zoals jij schetst, en dat dat een deel van de oorzaak is. Iemand die dit ontkent probeert gewoon politiek correct te zijn.

Ik zie ook geen snelle oplossingen eerlijk gezegd, behalve een soort repressief beleid wanneer grenzen worden overschreden. De verhalen die ik hier lees over het niet optreden van politie (in andere situaties) tonen echter aan dat we daar momenteel blijkbaar niet op mogen hopen.

Mijn oplossing van gisteren (maak er een naaktzwembad van) is helaas ook verwijderd - vermoedelijk te humoristisch.
Zwembaden in de buurt van Brussel bouwen verlegt het probleem ook gewoon naar ergens anders he.

Terzijde: wel straf hoe hoog de gemoederen zelfs hier oplaaien. Toont toch aan dat er een structureel probleem is in onze maatschappij, waarbij we niet akkoord zijn (of niet weten) hoe we dat moeten oplossen.

Zelfs dan. Er waren onlangs problemen in Puyenbroeck met jongeren uit Charleroi en Brussel. Ik wil niet weten of eigenlijk wel hoe die daar geraakt zijn. Dat is nu zo goed als onbereikbaar zou ik denken. Ligt met de bus op een half uur van Lokeren als dichtstbijzijnde station denk ik.
1h20 van aan Gent-Sint-Pieters, lange rit inderdaad. Ik zou als buschauffeur toch ook niet op mijn gemak zijn als daar zo een bende opstapt, naar een buskaartje moet je ze ook al niet vragen want zwartrijden is in Brussel toch de norm.

Waren er trouwens geen chauffeurs van De Lijn die nog weigerden om de lijn naar de Blaarmeersen te rijden op drukke dagen?

Ik woon op 5 minuten van het provinciaal domein van Huizingen. Dat zwembad is altijd zeer populair geweest, maar de criminaliteit inderdaad eens zo groot. Dat was echt gekte. Bussen overladen met Brusselse jongeren, vaak gepaard met amok. Daarna is er een prijsverhoging geweest voor niet-Beerselaars, denk dat de prijs ergens vervijfdubbeld werd. Het gevolg was dat de jongeren nog steeds afkwamen, maar dan de draad openknipten en langs daar binnen glipten. Hoe het uiteindelijk net is gesloten weet ik niet meer.
Ah buurtgenoot!
De prijs is verhoogd van 2€ ingang domein en 2€ ingang zwembad naar 8€ + 8€ (voor niet inwoners vlaams brabant).
2j erna zag het zwembad er eerder een versterkte burcht uit met hoog hek en prikkeldraad er op.
Ook moest je je ingangsticket van het domein tonen bij het zwembad om zo er van zeker te zijn dat je zeker de ingang van het domein had betaald.
Voor inwoners van de gemeente Beersel was de prijs 0€ ingang domein en 2€ ingang zwembad.
Dat je niet zo goed op de hoogte bent van de historie bewijst mijn vorige post nog. Er gaan bijna geen buurtbewoners meer omdat je gewoon meer miserie had dan leute.

In de Warande in Wetteren hebben ze enkele jaren geleden (2017) ook een oplossing gevonden:

Het gemeentebestuur van Wetteren wil hangjongeren die voor overlast zorgen mee betrekken in het sportbeleid. In samenspraak met de Jeugddienst, politie en integratiedienst wordt werk gemaakt van een project van het Instituut Sport Beheer (ISB) om via subsidies een nieuwe voetbal- en boks club op te richten waar de jongeren zelf het touw in handen nemen. Aanleiding is onder meer enkele recente opstandjes waar een bende jonge, vaak allochtone minderjarigen, amok maakten op het sport en recreatie domein De Warande. Personeel werd er lastig gevallen en een groepje trainende volleybalsters kreeg er schunnige opmerkingen naar het hoofd. "In plaats van hen te berispen, bestraffen en representatief op te treden, willen we deze, vaak kansarme, jongeren mee trekken in het sportbeleid van de gemeente en hen verantwoordelijkheid geven als begeleider of lesgever in hun eigen club", legt schepen van jeugd en sport Katrien Claus (CD&V) uit. "Deze jongeren zijn zelf vragende partij om iets nuttigs te doen. Via het project ISB willen we hen een doel geven. Ze zullen dan zelf een eigen boksclub kunnen oprichten en beheren in plaats van langs de zijlijn te staan roepen", weet Claus. Het project werd ingediend en Wetteren hoopt dat ze binnen een maand groen licht krijgen. "De reacties zijn positief en op die manier kunnen we de huidige problemen in iets positief omzetten", besluit de schepen. (DVL)

Het probleem van amokmakende jongeren oplossen door hen te leren boksen :oink:

De Warande is lange tijd onze vaste stek geweest in de jaren 80 en 90. Maar het feit dat het zwembad dicht tegen het station van Wetteren ligt zorgde er voor dat de overlast ook daar enorm begon toe te nemen. Ooit eens op de parking een serieuze clash gezien tussen een groep uit Lokeren/Zele en Brusselaars.

Er mag toch zeker nagedacht worden over factoren die mogelijk (mogelijk) bijdragen tot de problematiek? Of denk je dat die jongeren uit de baarmoeder komen als onruststokers? Nee toch? Dan moeten we toch kijken hoe dat zo komt dat die zich geen reet aantrekken van anderen en de marginaal uithangen? En ja, dat van die lange treinreizen is naar alle waarschijnlijkheid nog geen 1% van de reden waarom die zo marginaal doen, maar ik heb nooit anders beweerd.
Waarom haal je het hier dan aan als één van de redenen? Het probleem is imo heel duidelijk: een kleine minderheid vertrekt naar daar met de bedoeling om keet te gaan schoppen of om ambras te maken. Daar moet kordaat en krachtig tegen worden opgetreden. Het is echt niet nodig om (verre) verklaringen te gaan zoeken in lange treinreizen, een gebrek aan massale security, een tekort aan zwembaden in het Brussels of racistische reacties die op HLN worden geplaatst (zie Derk zijn post van hierboven).

Wat mij betreft is het (op korte termijn) simpel: pak die groepen margi's aan als voetbalhooligans, zet meer politie op dagen waarbij er overlast voorspeld wordt (na enkele keren hardhandig optreden zal dat wel verminderen) en doe ook eens iets aan die straffeloosheid (dat is al wat minder simpel aangezien dat een hervorming van justitie vraagt) maar als je dit structureel wilt oplossen dan ga je toch ook naar andere factoren moeten kijken. En opnieuw: ik zeg dus niet dat die treinreizen daar een significante factor in is.
Laat ons het eerst al maar eens bestraffen en dan zien of dat structureel werkt, in plaats van het a priori al niet te proberen. De politie kan ze wel oppakken, maar als ze daarna gewoon worden vrijgelaten maakt die arrestatie weinig verschil uit.

En nu ga ik het echt zo laten. Wat een tijdsverlies over 1 enkele zin, die dan nog eens selectief gequote werd ook.
Ik (of anderen) vallen niet over die ene zin. Wel zie ik in jouw posts een tendens om van het probleem (relzoekende allochtone jongeren) af te wijken en de oorzaken te gaan verleggen naar andere zaken die er nauwelijks iets mee te maken hebben. Dat is nergens voor nodig en helpt ons hier ook niet vooruit.

Ah buurtgenoot!
De prijs is verhoogd van 2€ ingang domein en 2€ ingang zwembad naar 8€ + 8€ (voor niet inwoners vlaams brabant).
2j erna zag het zwembad er eerder een versterkte burcht uit met hoog hek en prikkeldraad er op.
Ook moest je je ingangsticket van het domein tonen bij het zwembad om zo er van zeker te zijn dat je zeker de ingang van het domein had betaald.
Voor inwoners van de gemeente Beersel was de prijs 0€ ingang domein en 2€ ingang zwembad.
Dat je niet zo goed op de hoogte bent van de historie bewijst mijn vorige post nog. Er gaan bijna geen buurtbewoners meer omdat je gewoon meer miserie had dan leute.
Aha, zo was het dus. Bedankt voor de verduidelijking.

1h20 van aan Gent-Sint-Pieters, lange rit inderdaad. Ik zou als buschauffeur toch ook niet op mijn gemak zijn als daar zo een bende opstapt, naar een buskaartje moet je ze ook al niet vragen want zwartrijden is in Brussel toch de norm.

Waren er trouwens geen chauffeurs van De Lijn die nog weigerden om de lijn naar de Blaarmeersen te rijden op drukke dagen?
Maar schrijf nu eens je post uit. Als er wat voor een bende opstapt? Een bende amokmakers? Dat weet je toch pas als ze erop zitten en bezig zijn?

Goed. Kunnen we dan eindelijk het feit erkennen dat die Islamitische achtergrond tenminste een DEEL bijdraagt tot deze problematiek. Kijk naar de beelden hier. Kijk naar de beelden van die rellen in Italië. Kijk naar de beelden van de vechtpartij in Duitsland. Ik zie dat het daar gaat om éénzelfde profiel. Jongeren van grotendeels Noord-Afrikaanse afkomst.
Zoals men weet worden die meestal ook Islamitisch opgevoed. Er bestaat een groot risico dat men dan een stroming meekrijgt waarin ongelovigen worden beschouwd als minderwaardig. Waarin er wordt gezegd dat men niet naar ongelovigen moet luisteren. Waarin de vrouw als minderwaardig wordt beschouwd. Dat het woord van god als waarheid wordt beschouwd. Dat wereldlijke wetten en regels ondergeschikt zijn aan de religieuze. Dit wordt onderwezen in een andere taal dan die waar men woont. Dit wordt onderwezen door mensen die al schuimbekken als men in eeuwenoude geschriften nog maar één komma durft te veranderen, laat staan dat men die eeuwenoude teksten interpreteert.
Dit zijn vaak derde/vierdegeneratiemigranten, maar nog steeds wordt er in die culturen onderling getrouwd. Nog steeds worden in het land van herkomst huwelijkspartners gezocht. Nog steeds wordt bijna alleen maar media geconsumeerd van het thuisland.
Hier ga je bijzonder kort door de bocht...

Ik denk dat eerder de socio-economische context zoals de gansta rapper macho-cultuur verheerlijking ermee te maken hebben. Plus het nihilisme dat met die cultuur gepaard gaat. In de VS hebben ze dezelfde problemen en godsdienst heeft er niets mee te maken. Die jeugd heeft de foute rolmodellen en een slechte socio-economische context. Die mannen zien de bling-bling van hun influencers in combinatie met de arrogantie en vaak illegale manier waarop ze de statussymbolen hebben verkregen. Dat in combinatie met een lakse justitie zorgt voor problemen.

https://www.hln.be/brussel/brussels...erval-voor-videoclip-met-echt-wapen~ac52b8a7/

Zoek maar 's rond Brusselse hip-hop, rap en de bende-cultuur. Dat is wat die jongeren beïnvloedt... Die laten zich niet beïnvloeden door een Imaan in een Moskee.

Hier ga je bijzonder kort door de bocht...

Ik denk dat eerder de socio-economische context zoals de gansta rapper macho-cultuur verheerlijking ermee te maken hebben. Plus het nihilisme dat met die cultuur gepaard gaat. In de VS hebben ze dezelfde problemen en godsdienst heeft er niets mee te maken. Die jeugd heeft de foute rolmodellen en een slechte socio-economische context. Die mannen zien de bling-bling van hun influencers in combinatie met de arrogantie en vaak illegale manier waarop ze de statussymbolen hebben verkregen. Dat in combinatie met een lakse justitie zorgt voor problemen.

https://www.hln.be/brussel/brussels...erval-voor-videoclip-met-echt-wapen~ac52b8a7/

Zoek maar 's rond Brusselse hip-hop, rap en de bende-cultuur. Dat is wat die jongeren beïnvloedt... Die laten zich niet beïnvloeden door een Imaan in een Moskee.
Het hoeft niet of- of te zijn. Het kan ook en - en zijn. In de eerste plaats zal het inderdaad die gansta rapper macho-cultuur zijn. Maar daar mag ook bijgezegd worden dat heel die cultuur gebaseerd is op een bepaalde identiteit en dat bendeleden gerekruteerd worden op basis van hun (Noord-)afrikaanse ethnische afkomst.

Het wordt Mocro-maffia genoemd omdat dit de lading beter dekt dan gansta rapper macho-maffia. En ook omdat het beter bekt.

Wel zie ik in jouw posts een tendens om van het probleem (relzoekende allochtone jongeren) af te wijken en de oorzaken te gaan verleggen naar andere zaken die er nauwelijks iets mee te maken hebben.
Ik ga nog 1 keer happen (ook al zou ik het niet mogen doen) en dan ga ik ander dingen doen want alles is toch gezegd en het gaat hier maar in rondjes, maar je geeft gewoonweg toe dat je mijn posts niet eens leest. Ik zeg namelijk exact hetzelfde als wat jij zegt, alleen kom ik nog iets verder dan 'allochtonen bad amirite' zoals sommigen hier. Een bloemlezing van mijn posts in dit topic:

maar ik vind wel dat er veel strenger moet worden opgetreden tegen dit soort zaken. Wat je dan met twee of drie combi's kan doen tegen zo een grote hoop zonder de boel te laten escaleren weet ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat het huidige beleid van 'we staan er bij en kijken er naar' helemaal niet werkt. Wanneer duidelijk wordt dat dit soort zever ter plekke meteen die kiem in wordt gesmoord en, indien toepasselijk, legale gevolgen heeft dan gaan die relschoppers zich ook op termijn minder untouchable voelen, zou ik denken.
Deze aanpak van niets doen werkt gewoon echt niet. En wat van die pleisteroplossingen als een frituur sluiten of weet ik veel gaan daar niks aan veranderen. In essentie vind ik gewoon dat bij bepaalde groepen (en neen, dat zijn niet enkel allochtonen) het respect voor 'het gezag' (justitie, de politie, maar ook bijvoorbeeld redders of parkwachters of ...) bijna volledig weg is, en daar moet men iets aan veranderen.
Op korte termijn denk ik persoonlijk dat de eerste stap hier gewoonweg harder optreden is. En daarmee bedoel ik niet 'met de matrak er op kloppen,' maar gewoon zoals @EvilTwin zegt optreden zoals bij voetbalhooligans. Neem de ergsten er uit, laat die een nacht afkoelen in de cel en geef die een boete mee.

Dat jij het 'niet nodig vindt' om te gaan zoeken naar verklaringen of redenen waarom deze groepen zich zo gedragen moet jij weten, maar ik denk graag iets langer na over de zaken. Of wat vind jij? Dat die mensen al van aan de geboorte gedoemd zijn om onruststokers te zijn en we er dus niets aan kunnen doen? Indien ja, dan ben je een racist. Indien neen, dan zijn er toch verklaringen voor die hun gedrag, neen? Waarom loont het dan niet de moeite om daar naar te gaan zoeken? Moeten we het dan op zijn beloop laten en die marginale groepen nog meer laten marginaliseren?

Het is niet omdat ik erken dat er in die wijken (die inderdaad hoofdzakelijk bewoond worden door gezinnen die niet oer-Belgisch zijn) een probleem is en ook graag eens zou kijken naar de socio-economische verbanden en oorzaken van dat marginale gedrag (om die dan misschien hopelijk ooit structureel te kunnen oplossen) dat ik een of andere apologist ben. Ik wil zelfs ook kijken naar of praten over de invloed van pakweg de Islamscholen op deze problemen, ik ben daar echt niet blind voor. Het is een gigantisch probleem dat die wijken eigenlijk helemaal geisoleerd leven in een soortement eigen bubbel zonder enig respect voor 'het gezag,' dat weet ik ook. Ik ben daar ook niet blind voor. En neen, ik heb nooit gezegd dat die treinreizen een grote factor zijn of whatever, dus laat dat ook maar varen hoor.

De enigen die blind zijn in deze discussie zijn zij die het maar gewoon willen laten op schuimbekkend roepen tegen allochtonen, immigranten, of mensen met een andere huidskleur. En maar roepen en tieren dat 'er geen excuses moeten worden gezocht' maar waar gaat deze thread dan eigenlijk over, als we al niet mogen nadenken over mogelijke structurele oplossingen voor dit probleem? Is het gewoon een thread om wat te roepen op immigranten en allochtonen? Want als je ook maar iets van nuance probeert te brengen dan ben je al iemand die 'afwijkt van het probleem'. Welk probleem dan, als we niet mogen kijken naar socio-economische factoren?

Is het probleem dan gewoon 'de allochtonen'? Voor zo'n thread, daar pas ik voor hoor. Ja, er is een probleem in die wijken. Dat erken ik. En nu? Thread gedaan dan? Of mogen we ook nog verder denken? Of wordt mijn mening pas geaccepteerd als ik er nog hier en daar een 'te lang in de zon gelegen' mopje bij steek, of eens ludiek refereer naar 'die soort' of weet ik veel? Moet er vitriolistische onzin in mijn post staan vooraleer ik kan worden gerespecteerd als iemand met een echte mening?

Verontwaardigde 'heb je mij nu net een racist genoemd? 😯😯😯' reacties mogen trouwens achterwege blijven. Als 'het probleem' volgens jou (nu heb ik het niet tegen jou specifiek maar tegen eender wie dit leest) gewoon 'de allochtonen' zijn,en je weigert om te kijken naar wat eventueel die problemen mee zouden kunnen veroorzaken of hoe het zo ver is kunnen komen dan ben je gewoon een racist, want dan zeg je eigenlijk dat die mensen per definitie amok maken.

Triestige thread, echt. Bekijk het hier maar.

[Edit] @shellshock (ik weet dat tags niet werken in edits, maar goed): ik lees jouw reply nu pas en ik voeg deze edit snel toe omdat ik niet iemand ben die 'moeilijke vragen' uit de weg wil gaan. Je kan in mijn post hier wel zien dat ik op zijn minst wat je post niet negeer of met de mantel der liefde bedek. Het gedachtengoed van de extremistische Islam heeft wat mij betreft geen plaats in onze samenleving.

Hoe komt het echter dat daar nog steeds jongeren (inderdaad derde of vierde generatie) zo weinig voeling hebben met waarden als respect voor vrouwen en het leven en laten leven van ongelovigen, bijvoorbeeld? Hoe komt het dat die in een geheel eigen bubbel in onze hoofdstad opgroeien? Dat is toch deels een socio-economisch probleem, tenzij je denkt dat elke moslim een amokmaker is, dus daar moet dan toch iets aan kunnen gedaan worden? Het is dat maar wat ik wil zeggen.

We kunnen berusten in roepen en tieren op allochtonen/moslims/Islam/... of we kunnen zoeken naar oplossingen zodanig dat de vijfde generatie niet zo marginaal/verloren/respectloos/... zal zijn. Ik kies dan voor het tweede, en het is spijtig dat je net dan door sommigen wordt verweten dat je het probleem uit de weg wilt gaan, net omdat je wel naar oplossingen zoekt in plaats van gewoon aan de zijlijn wat populistische zever te brullen.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn post al verwijderd jong, ik geef het hier op. Uiteindelijk gaat het hier meer om het 'recht' van sommigen hier om 'problemen te mogen benoemen zoals ze zijn' --- dus het benoemen van de religie of de afkomst van de betrokkenen, en daar ook pagina's lang op blijven doorhameren --- eerder dan dat hier effectief de wil is om een inhoudelijke discussie te voeren. Gij vindt dat misschien fascinerend maar ik niet.

Relevantie afkomst?
  • Aanpassing van huidig migratiebeleid om te leren uit fouten van het verleden. i.e. ik neig dan idd naar een migratiestop, eventueel zelfs een selectieve (bv. op basis van onderwijsniveau)
  • Gerichte socio-economische maar ook juridische maatregelen (cfr. Denemarken) in wijken/gebieden waar er problemen zijn:
    • Is het ontbreken van een openluchtzwembad hét grote probleem? Richt er één op, maar verantwoordelijkheid Brussel.
    • Komen er meer amokmakers uit bepaalde gebieden? Treed daar dan harder tegenop.
Relevantie religie en cultuur?
  • Het zijn niet voor niets de jongens die domineren bij dit soort probleemgedrag (toegegeven mannen domineren tout court bij misdrijven), één illustratie die ik al gegeven heb: Vlaamse leerkrachten maken zich zorgen over invloed Koranscholen: "Kinderen vragen waarom ik stuk van mijn been toon"
    Een relevant citaat uit dat artikel zelfs:
    "Meisjes mogen zelfs niet zwemmen. Ze krijgen een doktersbriefje van hun eigen dokter. Ze nemen niet deel aan onze maatschappij. Toen ik begon met lesgeven was dat niet zo erg. De laatste 2 à 3 jaar is dat veel erger geworden."

• Dan bepleit jij ook nog eens ronduit vrouwenzwemmen, i.e. seksistische segregatie, vnl. omwille van religieuze redenen. Weigert vervolgens te erkennen dat dit een seksisme is dat vergelijkbaar is met het racisme waar je anderen van beticht en vervolgens zeg je dat je het er niet meer over wilt hebben terwijl je het zelf mee hebt aangehaald.

• Ik zie de gansta rapper macho-cultuur verheerlijking waar @ThomasMore naar verwijst niet als een alternatieve hypothese, de twee kunnen elkaar perfect aanvullen en versterken. Net gelijk mafioso voor de schijn naar de kerk konden gaan. M°°nblade's verwijzing naar Mocromaffia is dan ook niet verkeerd.

Ik zie de gansta rapper macho-cultuur verheerlijking waar @ThomasMore naar verwijst niet als een alternatieve hypothese, de twee kunnen elkaar perfect aanvullen en versterken. Net gelijk mafioso voor de schijn naar de kerk konden gaan. M°°nblade's verwijzing naar Mocromaffia is dan ook niet verkeerd.
Dan heb je hoogstens een positieve correlatie maar geen causaliteit. Dus wat dan? Elke moslim de toegang tot openbare parken ontzeggen? Je kan tussen de amokmakers en geslacht ook een positieve correlatie berekenen. Dus evengoed zou je dan alle mannen kunnen weigeren... Dat is geen oplossing.

Bouwen aan een cultuurverandering wel. Op twee fronten: harder optreden tegen de rolmodellen/influencers die illegale voorbeeldgedrag vertonen. In een groep heb je leiders en volgers. De leiders aanpakken geeft het beste resultaat. Tweede front: de socio-economische factoren aanpakken. Er een discriminerend of racistisch debat van maken draagt niks bij. Is alleen maar olie op het vuur en versterkt de mocro-maffia cultuur.

Dat jij het 'niet nodig vindt' om te gaan zoeken naar verklaringen of redenen waarom deze groepen zich zo gedragen moet jij weten, maar ik denk graag iets langer na over de zaken. Of wat vind jij? Dat die mensen al van aan de geboorte gedoemd zijn om onruststokers te zijn en we er dus niets aan kunnen doen? Indien ja, dan ben je een racist. Indien neen, dan zijn er toch verklaringen voor die hun gedrag, neen? Waarom loont het dan niet de moeite om daar naar te gaan zoeken? Moeten we het dan op zijn beloop laten en die marginale groepen nog meer laten marginaliseren?
Waarom zoeken naar antwoorden als het kruimelpad dat naar deze zomerrellen leidt intussen minstens 10 jaar gekend is?

Allochtoon -> gebrek aan integratie en taalkennis * -> geen 'kansen' in de maatschappij ** -> groepje vormen met mensen die in hetzelfde marginale schuitje zitten -> criminaliteit als broodwinning en rellen als hobby ***

* preventief aanpakken door integratie en assimilatie af te dwingen als voorwaarde verblijfsrecht in België
** ga terug naar start ⬆️
*** repressief aanpakken, ga terug naar start ⬆️ en eventueel repatriëren als ze nog geen Belgische nationaliteit hebben, of die terug intrekken als ze een dubbele nationaliteit hebben

Soms is het echt niet moeilijker dan het is. Het is 1 grote waterval, alleen ontbreekt zowel de politieke moed en de juiste ideologische insteek om het aan te pakken.
Dat zijn de enige die in dit verhaal blind zijn want ik zie niemand de discussie schuimbekkend reduceren tot 'allochtonen.punt.'

Al de rest dat erbij gesleurd wordt zoals 'meer zwembaden' is bijzaak, geen echte oorzaak en lost weinig op want het is puur symptoombestrijding en dat in Brussel terug onder de mat vegen.

Uiteraard worden mensen hierdoor ook richting extreemrechts geduwd, he.

Elke keer er zo ergens boel is, zitten daar gezinnen met kinderen op te kijken. Zo enkele negatieve ervaringen zijn genoeg om een bepaald beeld te krijgen.

Waarom zoeken naar antwoorden als het kruimelpad dat naar deze zomerrellen leidt intussen minstens 10 jaar gekend is?

Allochtoon -> gebrek aan integratie en taalkennis * -> geen 'kansen' in de maatschappij ** -> groepje vormen met mensen die in hetzelfde marginale schuitje zitten -> criminaliteit als broodwinning en rellen als hobby ***

* preventief aanpakken door integratie en assimilatie af te dwingen als voorwaarde verblijfsrecht in België
*** repressief aanpakken, ga terug naar start ⬆️ en eventueel repatriëren als ze nog geen Belgische nationaliteit hebben, of die terug intrekken als ze een dubbele nationaliteit hebben

Soms is het echt niet moeilijker dan het is. Het is 1 grote waterval, alleen ontbreekt zowel de politieke moed en de juiste ideologische insteek om het aan te pakken.
Dat zijn de enige die in dit verhaal blind zijn want ik zie niemand de discussie schuimbekkend reduceren tot 'allochtonen.punt.'
Dat is je kruimelpad naar zomerrellen?

Je pad is ook van toepassing op pakweg Joden of Chinezen... Daar vind je ook veel voorbeelden van mensen die geen (of enkel gebrekkig) Nederlands of Frans kunnen. De Brusselse rappers uit mijn voorbeelden, daarentegen, lijken me toch goed Frans te kunnen.

Ook kan je zomerrellen verruimen tot asociaal gedraag. Of je nu amok maakt in de Blaarmeersen, aan een voetbalstadion, op school, een bus of random in een straat... maakt geen zak uit.

Politieke moed? Ik vind het vooral de rechterlijke macht een serieus tandje mag bijsteken. Ideologische insteek lijkt me net gevaarlijk in dit discours. Kan olie op het vuur zijn of ontkenning van het probleem.

Racisme moet gewoon uit de problematiek worden gehaald. Zolang dat erbij gesleurd wordt blijft het in een impasse zitten.

Laatst bewerkt:

Al de rest dat erbij gesleurd wordt zoals 'meer zwembaden' is bijzaak, geen echte oorzaak en lost weinig op want het is puur symptoombestrijding en dat in Brussel terug onder de mat vegen.

De Belgische nationaliteit verliezen, kan je bijna enkel bij serieuze misdrijven zoals terrorisme. Ten tweede kan je de Belgische nationaliteit niet verliezen, zelfs bij dubbele nationaliteit, als je zelf in Belgie geboren bent of als ten minste een van je ouders in Belgie geboren is. Ten derde moet je meerderjarig zijn en de meesten/een grote minderheid van die jongeren zijn minderjarig.

Dat je de Belgische nationaliteit kan verliezen, is pas mogelijk sinds de aanslagen in Brussel. En jij denkt dat dit nog verruimd kan worden op basis van zwembadterreur?

Ook repatrieren is niet zo gemakkelijk, als ik me niet vergis, is dit enkel mogelijk voor straffen >2 jaar. Gaan we die mensen nu al een gevangenisstraf geven van meer dan 2 jaar voor wat te rellen? Gelet op de verscheidene studies en reportages dat kruimeldieven en kleine criminelen in Belgische (en andere West Europese) gevangenissen een snelcursus professionele crimineel krijgen?

Heel gemakkelijk om zo'n dingen te posten, een pak moeilijker om dit geregeld te krijgen. Er staan hier een pak voorstellen die goedkoper, efficienter en meer haalbaarder zijn. Zelfs het idee van meer openbare zwembaden in Brussel met lokale mensen als stewards is een pak makkelijker te realiseren.

Dan heb je hoogstens een positieve correlatie maar geen causaliteit. Dus wat dan? Elke moslim de toegang tot openbare parken ontzeggen? Je kan tussen de amokmakers en geslacht ook een positieve correlatie berekenen. Dus evengoed zou je dan alle mannen kunnen weigeren... Dat is geen oplossing.

Mee eens, ik heb eerder al gezegd dat ik hooguit zo ver zou gaan om te doen wat Oost-Vlaanderen nu doet als wanhoopspoging in de Blaarmeersen: een quotum op postcodes uit Brussel of andere provincies. Als ik al met een boutade geschermd heb van te screenen op basis van iets als religie of huidskleur, dan was dat om te stellen dat het vrouwenzwemmen dat nochtans door één van de luidste racisme-roepers werd geponeerd als mogelijk deel van de oplossing, éven fout was als "amokmakervrij"-zwemmen.

Wat zou ik wél doen? Zoals ik al eerder zei in (vele) andere posts dus ik herhaal mezelf:
gericht migratiebeleid om de fouten uit het verleden niet te laten aanzwellen (ook om andere redenen overigens, qua bevolkingsdichtheid zit dit land ook "vol"), strenge controle op koranscholen, huwelijksmigratie, juridisch lik-op-stuk beleid.
Ook de positieve aanpak mag daarnaast volop op ingezet worden: zwembaden in Brussel, bokslessen tussen politie en jongeren uit de buurt, initiatieven als MolenGEEK, ... doe maar op, het mag een EN-EN-verhaal zijn maar dat is het momenteel onvoldoende, en dat voelen mensen aan op vele vlakken.

Bouwen aan een cultuurverandering wel. Op twee fronten: harder optreden tegen de rolmodellen/influencers die illegale voorbeeldgedrag vertonen. In een groep heb je leiders en volgers. De leiders aanpakken geeft het beste resultaat. Tweede front: de socio-economische factoren aanpakken. Er een discriminerend of racistisch debat van maken draagt niks bij. Is alleen maar olie op het vuur en versterkt de mocro-maffia cultuur.

Allemaal mee eens hoor. Maar als je aan zo'n harde aanpak wilt beginnen mag de politieke ontkenning en het roepen van racisme stilaan wel stoppen. Om het eens los te koppelen van de zwembaden:
Op een kleine 2 weken tijd heeft Lieven Verstraete uitgebreid door het stof moeten kruipen omdat hij het standpunt van extreem-rechts over "omvolking" in Brusselse wijken voor de voeten van de nieuwe Groen-voorzitters (absurd dat dat meervoud is, maar soit) had geworpen, maar nauwelijks een week later haalt Molenbeek het nieuws met gewelddadige schietpartijen die de buurt onveilig maken... tja, ik zou er toch niet graag wonen.

Ik ga het hele artikel hier niet plakken want het is betalend. Dat zo een gemeente een cocktail is om ontspoorde jongeren te kweken hoeft niemand te verbazen.

Ze schieten overdag, want ’s nachts is de pakkans groter. En ze schieten in elkaars benen, puur om te intimideren. In Sint-Jans-Molenbeek woedt al maanden een drugsoorlog, met in de hoofdrol schietgrage Marokkanen en Albanezen. Na maanden krijgt de Molenbeekse burgemeester gehoor: vandaag mag ze op de koffie bij minister Verlinden. “Al zullen agenten van buitenaf niets aan het probleem veranderen.”

Maandagnamiddag, amper twee dagen later, was het opnieuw prijs: pal aan een school in de Vierwindenstraat vielen plots ook schoten. De kinderen in basisschool Ket & Co werden noodgedwongen een tijd binnengehouden. Een vrouw zou gewond geraakt zijn, maar het parket is karig met commentaar. “De onderzoeken lopen volop, de daders zijn nog niet gevat.”

Zo gaat het al maanden. En er wordt ook al maanden geschoten, blijkt uit de statistieken van de Molenbeekse politie: minstens twaalf keer was er het voorbije jaar een schietpartij in de Brusselse gemeente, die sowieso qua reputatie op dat vlak al niet bijster hoog scoort. Restant van de aanslagen in Parijs én in Brussel, toen bleek dat het merendeel van de terroristen Molenbeekse roots had.

Navraag leert dat drie van de twaalf schietpartijen, onder wie één dodelijke, niet drugsgerelateerd zijn, de rest is dat wel. Anders dan in Antwerpen gaat het niet om de strijd om cocaïne, maar om marihuana. Een verhaal van jonge Marokkanen en Albanezen die strijden om de macht, om territoriumdrang. De nieuwe criminelen, veelal jonge twintigers, vuren niet met kalasjnikovs, maar met kleine kalibers. Het doel is niet doden, maar verjagen.

En dan ook nog dit:

In het station Mechelen-Nekkerspoel heeft een treinbegeleidster van de NMBS een groep jongeren die naar Brussel wilde reizen, niet laten opstappen omdat ze zich bedreigd voelde. Ze zal klacht indienen bij de spoorwegpolitie. Waarover de klacht precies gaat is niet duidelijk, de NMBS spreekt van "een geval van agressie". De jongeren zijn met een volgende trein zonder problemen huiswaarts kunnen keren.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan