Wel zie ik in jouw posts een tendens om van het probleem (relzoekende allochtone jongeren) af te wijken en de oorzaken te gaan verleggen naar andere zaken die er nauwelijks iets mee te maken hebben.
Ik ga nog 1 keer happen (ook al zou ik het niet mogen doen) en dan ga ik ander dingen doen want alles is toch gezegd en het gaat hier maar in rondjes, maar je geeft gewoonweg toe dat je mijn posts niet eens leest. Ik zeg namelijk exact hetzelfde als wat jij zegt, alleen kom ik nog iets verder dan '
allochtonen bad amirite' zoals sommigen hier. Een bloemlezing van mijn posts in dit topic:
maar ik vind wel dat er veel strenger moet worden opgetreden tegen dit soort zaken. Wat je dan met twee of drie combi's kan doen tegen zo een grote hoop zonder de boel te laten escaleren weet ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat het huidige beleid van 'we staan er bij en kijken er naar' helemaal niet werkt. Wanneer duidelijk wordt dat dit soort zever ter plekke meteen die kiem in wordt gesmoord en, indien toepasselijk, legale gevolgen heeft dan gaan die relschoppers zich ook op termijn minder untouchable voelen, zou ik denken.
Deze aanpak van niets doen werkt gewoon echt niet. En wat van die pleisteroplossingen als een frituur sluiten of weet ik veel gaan daar niks aan veranderen. In essentie vind ik gewoon dat bij bepaalde groepen (en neen, dat zijn niet enkel allochtonen) het respect voor 'het gezag' (justitie, de politie, maar ook bijvoorbeeld redders of parkwachters of ...) bijna volledig weg is, en daar moet men iets aan veranderen.
Op korte termijn denk ik persoonlijk dat de eerste stap hier gewoonweg harder optreden is. En daarmee bedoel ik niet 'met de matrak er op kloppen,' maar gewoon zoals @EvilTwin zegt optreden zoals bij voetbalhooligans. Neem de ergsten er uit, laat die een nacht afkoelen in de cel en geef die een boete mee.
Dat jij het 'niet nodig vindt' om te gaan zoeken naar verklaringen of redenen waarom deze groepen zich zo gedragen moet jij weten, maar ik denk graag iets langer na over de zaken. Of wat vind jij? Dat die mensen al van aan de geboorte gedoemd zijn om onruststokers te zijn en we er dus niets aan kunnen doen? Indien ja, dan ben je een racist. Indien neen, dan zijn er toch verklaringen voor die hun gedrag, neen? Waarom loont het dan niet de moeite om daar naar te gaan zoeken? Moeten we het dan op zijn beloop laten en die marginale groepen nog meer laten marginaliseren?
Het is niet omdat ik erken dat er in die wijken (die inderdaad hoofdzakelijk bewoond worden door gezinnen die niet oer-Belgisch zijn) een probleem is
en ook graag eens zou kijken naar de socio-economische verbanden en oorzaken van dat marginale gedrag (om die dan misschien hopelijk ooit structureel te kunnen oplossen) dat ik een of andere apologist ben. Ik wil zelfs ook kijken naar of praten over de invloed van pakweg de Islamscholen op deze problemen, ik ben daar echt niet blind voor. Het is een gigantisch probleem dat die wijken eigenlijk helemaal geisoleerd leven in een soortement eigen bubbel zonder enig respect voor 'het gezag,' dat weet ik ook. Ik ben daar ook niet blind voor. En
neen, ik heb nooit gezegd dat die treinreizen een grote factor zijn of whatever, dus laat dat ook maar varen hoor.
De enigen die blind zijn in deze discussie zijn zij die het maar gewoon willen laten op schuimbekkend roepen tegen allochtonen, immigranten, of mensen met een andere huidskleur. En maar roepen en tieren dat 'er geen excuses moeten worden gezocht' maar waar gaat deze thread dan eigenlijk over, als we al niet mogen nadenken over mogelijke structurele oplossingen voor dit probleem? Is het gewoon een thread om wat te roepen op immigranten en allochtonen? Want als je ook maar iets van nuance probeert te brengen dan ben je al iemand die 'afwijkt van het probleem'. Welk probleem dan, als we niet mogen kijken naar socio-economische factoren?
Is het probleem dan gewoon 'de allochtonen'? Voor zo'n thread, daar pas ik voor hoor. Ja, er is een probleem in die wijken. Dat erken ik. En nu? Thread gedaan dan? Of mogen we ook nog verder denken? Of wordt mijn mening pas geaccepteerd als ik er nog hier en daar een '
te lang in de zon gelegen' mopje bij steek, of eens ludiek refereer naar '
die soort' of weet ik veel? Moet er vitriolistische onzin in mijn post staan vooraleer ik kan worden gerespecteerd als iemand met een echte mening?
Verontwaardigde '
heb je mij nu net een racist genoemd? 

' reacties mogen trouwens achterwege blijven. Als 'het probleem' volgens jou (nu heb ik het niet tegen jou specifiek maar tegen eender wie dit leest) gewoon 'de allochtonen' zijn,en je weigert om te kijken naar wat eventueel die problemen mee zouden kunnen veroorzaken of hoe het zo ver is kunnen komen dan ben je gewoon een racist, want dan zeg je eigenlijk dat die mensen per definitie amok maken.
Triestige thread, echt. Bekijk het hier maar.
[Edit]
@shellshock (ik weet dat tags niet werken in edits, maar goed): ik lees jouw reply nu pas en ik voeg deze edit snel toe omdat ik niet iemand ben die 'moeilijke vragen' uit de weg wil gaan. Je kan in mijn post hier wel zien dat ik op zijn minst wat je post niet negeer of met de mantel der liefde bedek. Het gedachtengoed van de extremistische Islam heeft wat mij betreft geen plaats in onze samenleving.
Hoe
komt het echter dat daar nog steeds jongeren (inderdaad derde of vierde generatie) zo weinig voeling hebben met waarden als respect voor vrouwen en het leven en laten leven van ongelovigen, bijvoorbeeld? Hoe
komt het dat die in een geheel eigen bubbel in onze hoofdstad opgroeien? Dat is toch deels een socio-economisch probleem, tenzij je denkt dat elke moslim een amokmaker is, dus daar moet dan toch iets aan kunnen gedaan worden? Het is dat maar wat ik wil zeggen.
We kunnen berusten in roepen en tieren op allochtonen/moslims/Islam/... of we kunnen zoeken naar oplossingen zodanig dat de vijfde generatie niet zo marginaal/verloren/respectloos/... zal zijn. Ik kies dan voor het tweede, en het is spijtig dat je net dan door sommigen wordt verweten dat je het probleem uit de weg wilt gaan, net omdat je
wel naar oplossingen zoekt in plaats van gewoon aan de zijlijn wat populistische zever te brullen.