Rellen en de aanpak ervan

Voor voetbalhooligans is er niet alleen de voetbalwet maar wordt ook de oproerpolitie ingezet en niet op een zachtzinnige manier. Bij dit gespuis staat de politie er gewoon wat bij te kijken en nemen ze inspirerende maatregelen zoals “de frituur sluiten” om “vechtpartijen te voorkomen”…

Zolang de beleidsmakers denken dat dat deze jongeren rellen omdat het ‘druk’ is en ze lang moeten aanschuiven voor een frietje gaat er net niks gebeuren wat noodzakelijk is.

Wat nodig is is het zwaar bestraffen van dit soort bedrag, al is het maar door de oproerpolitie er eens goed op te laten slaan. Stop met het bestraffen van gewone vakantiegangers en neem eindelijk eens actie. Wat een kutpolitici hebben wij toch soms.

Voor mij maakt het trouwens niet uit, voetbalgespuis of jongerengespuis, ze mogen wat mij betreft allemaal de baton in hun nek krijgen. Heb er echt 0 procent medelijden mee.

Net die beelden van die vis gezien... Die dachten zeker dat ze nog in Brussel zaten waar onverdoofd slachten toegelaten is? Dit probleem wordt ieder jaar exponentieel groter, en nooit hoor ik praten over structurele oplossingen buiten wat administratief gewauwel.

We mogen van geluk spreken dat het WK voetbal in de winter doorgaat en er dus geen grote schermen zullen staan...

Ik denk dat ik dit vorig jaar bij een gelijkaardig topic al eens geschreven heb. De mensen die de ruimte hebben en het zich kunnen veroorloven zetten een zwembad in de hof. En veel kinderen en jongeren zullen dus meer vrije tijd doorbrengen in een veilige omgeving bij elkaars thuis.

En dat zal het onbegrip, afgunst en haat tussen dat soort stadscrapuul en de iets meer gegoede jeugd alleen maar vergroten. Maar thuis is het ook van dat hoor. Liever dat mijn dochters thuis of bij vriendinnen gaan zitten dan te moeten worden uitgescholden, betast en wat nog meer door dit soort tuig.

Er is natuurlijk ook nog altijd een middenklasse die kapot belast wordt om onder meer dit soort openbare faciliteiten te financieren, maar die net niet het budget heeft om thuis een zwembad waarvan de prijs start bij €30k aan te leggen hé. En daarnaast ook héél wat minder gegoede die gewoon financieel pech hebben en er minder goed voor staan maar die wel héél brave mensen zijn.

Al die hun dochters verdienen het ook te gaan zwemmen zonder gemolesteerd te worden door onopgevoed (vnl.
mannelijk) uitschot dat uitzwermt uit onze kosmopolitische hoofdstad waar men zowel nalaat een deftig beleid te voeren op vlak van migratie als op vlak van recreatie voor de eigen inwoners.

Er is natuurlijk ook nog altijd een middenklasse die kapot belast wordt om onder meer dit soort openbare faciliteiten te financieren,
Als ik het goed heb gaat dat over minder dan 1% van de bijdragen die we leveren.

De vergelijking met de voetbalwet vind ik ook moeilijk. De voetbalwet werkt omdat er veel handhaving is. Er moeten steeds middelen vrijgemaakt worden om de voetbalwedstrijd te laten plaatsvinden.
Als je de vergelijking dan doortrekt zouden we dus ook gewoon standaard politiekorpsen ter plaatsen moeten hebben wanneer het mooi weer is? Misschien geen slecht idee, maar zijn er daar voldoende manschappen voor? En is het probleem echt van die grootorde dat dat nodig is?

Als ik het goed heb gaat dat over minder dan 1% van de bijdragen die we leveren.

De vergelijking met de voetbalwet vind ik ook moeilijk. De voetbalwet werkt omdat er veel handhaving is. Er moeten steeds middelen vrijgemaakt worden om de voetbalwedstrijd te laten plaatsvinden.
Als je de vergelijking dan doortrekt zouden we dus ook gewoon standaard politiekorpsen ter plaatsen moeten hebben wanneer het mooi weer is? Misschien geen slecht idee, maar zijn er daar voldoende manschappen voor? En is het probleem echt van die grootorde dat dat nodig is?

Absurd weerwoord aangezien veel uitgaven van de overheid onder 1% van het totaal vallen afhankelijk van hoe je dat totaal gaat definiëren natuurlijk.

Ik zou inderdaad, en dat is reeds deels het geval, standaard politie voorzien bij plaatsen als de Blaarmeersen. Maar verschillend van de huidige aanpak: amokmakers laten kennismaken met matrak en zeer zwaar bestraffen. Pak hun ouders maar een paar maanden het kindergeld af en/of geef ze een nationaal zwembadverbod en/of een stevige taakstraf. De gevolgen van de softe aanpak zie je nu: het werkt niet.

Bij risico wedstrijden voorziet men ook standaard de oproerpolitie zoals @808 State aanhaalde.

Ik krijg persoonlijk geen goesting om te discussiëren wanneer hier gewoon continu met vitriool doorspekte posts worden neergevlamd over hoe ge vindt dat mensen in hun eigen stad moeten blijven en dat de politie hard met de matrak mag kloppen om mensen dingen af te leren. Pol & Actua onwaardig imo.

Allee we kunnen weer pagina's gaan discussieren over de definitie van allochtoon of autochtoon.

Je hebt gelijk, het zijn al decennia Jan, Piet en Mieke uit Wimmertingen die de boel op stelten zetten in zwemrecreatie gelegenheden.
Omdat het te druk is hé, natuurlijk.
"Je moet het durven benoemen (maar niet te specifiek benoemen, want dan passen onze vooroordelen weer niet meer)"

Ik krijg persoonlijk geen goesting om te discussiëren wanneer hier gewoon continu met vitriool doorspekte posts worden neergevlamd over hoe ge vindt dat mensen in hun eigen stad moeten blijven en dat de politie hard met de matrak mag kloppen om mensen dingen af te leren. Pol & Actua onwaardig imo.
met die matrak kloppen moeten ze doen om die gasten weg te krijgen op dat moment zodat het weer toegankelijk is voor de andere mensen. Met "wilt u aub de plaats verlaten?" ga je ze er niet weg krijgen. Dus welke opties heb je nog om ze daar op dat moment weg te krijgen? Of je kan ze heel de boel verder laten afbreken, dat is dan de andere optie..

Door alleen maar te kijken naar de problemen die zich nu voorgedaan hebben (en die imo op zich al erg genoeg zijn), wordt de ernst van het probleem undershoot. Wat in sociale media opduikt is maar het tipje van de ijsberg en iedereen weet dat. Daarom dat deftige mensen daar preventief wegblijven en veiligere oorden opzoeken. Een beetje zoals de discotheken 20 jaar geleden dus zoals hier eerder al aangehaald werd.

Er moet ruimer gekeken worden hoever de situaties kunnen escaleren in de afwezigheid van gezag. En dat is heel ver. Mensen die een koptrap krijgen omdat ze dat gedrag veroordelen, drugsgebruik, meisjes die omsingeld worden en beurt om beurt aan hun borsten en in hun slipje betast worden, …. Gebeurt nu al.
Als er geen gezag van bovenaf komt, dan zullen die jongeren het gezag in eigen handen nemen. Deze incidenten zijn voor die jongeren ook geen spontane acties maar wederkerende en geplande tradities.
Dit is niet anders dan de eindejaarsfeesten in Brussel waar met vuurpijlen op politieagenten geschoten wordt om te verwonden en wagens in brand gestoken worden.

Op zijn typisch Belgisch moet er jammer genoeg eerst weer een serieus incident in de media komen vooraleer politiek veel te laat in actie schiet met de gewoonlijke ondoordachte en impulsieve paniekvoetbal maatregelen.
Terwijl de media de kop in het zand steekt en met ‘constructief journalisme’ alle aandacht van het jongeren probleem afleidt door naar het hete weer, de drukte, gebrek aan recreatieplaatsen te wijzen of zoals in 2020 de schuld bij de zee met zijn vervelende getijden legt.

Hard met de matrak kloppen op al wat beweegt vind ik natuurlijk ook niet de oplossing, maar ik vind wel dat er veel strenger moet worden opgetreden tegen dit soort zaken. Wat je dan met twee of drie combi's kan doen tegen zo een grote hoop zonder de boel te laten escaleren weet ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat het huidige beleid van 'we staan er bij en kijken er naar' helemaal niet werkt. Wanneer duidelijk wordt dat dit soort zever ter plekke meteen die kiem in wordt gesmoord en, indien toepasselijk, legale gevolgen heeft dan gaan die relschoppers zich ook op termijn minder untouchable voelen, zou ik denken.

Voorts geef ik je wel gelijk over die posts: je leest hier soms gewoon echt flagrant racistische meuk die dan een beetje wordt opgesmukt om niet te platvloers te zijn, maar dat neemt vind ik niet weg dat er wel degelijk waarheden in sommige van die posts zitten. Deze aanpak van niets doen werkt gewoon echt niet. En wat van die pleisteroplossingen als een frituur sluiten of weet ik veel gaan daar niks aan veranderen. In essentie vind ik gewoon dat bij bepaalde groepen (en neen, dat zijn niet enkel allochtonen) het respect voor 'het gezag' (justitie, de politie, maar ook bijvoorbeeld redders of parkwachters of ...) bijna volledig weg is, en daar moet men iets aan veranderen.

Niet overdrijven he, wie van ons heeft ooit niet in zijn jeugd iets uitgestoken in groep waarvan je achteraf denkt dat het eigenlijk maar redelijk marginaal was.

Imo waren er vroeger ook problemen hoor, hier in de buurt hadden ze overal last van noord-fransen die de boel op stelten kwamen zetten. Ik ga nergens ontkennen dat er geen probleem is maar om nu weer te gaan zeggen dat het exclusief door allochtonen is, dat is me toch wel weer een brug te ver. Idioten zijn overal. We kunnen niet ontkennen dat er in de huidige maatschappij veel minder respect is voor autoriteit en dat is in mijn ogen het grootste probleem, niet dat er allochtonen zijn.

Je zegt hier zelf dat er vroeger overal problemen waren met Noord-Fransen? Die veralgemening mag dan plots wel weer volgens jou?

We kunnen toch niet ontkennen dat er in die recreatieparken vooral problemen ontstaan door het gedrag van allochtone jongens. Ik vind niet dat ze er met de matrak moeten op slaan. Maar er kan maar een oplossing komen indien we ook het probleem mogen benoemen. Struisvogelgedrag zal ertoe leiden dat Vlaams Belang absolute meerderheid haalt. Grootste slachtoffers zullen allochtonen zijn die het wel goed voor hebben.

En srsly, ik ken niemand die in zn jeugd een dier zo mishandelt hoor. Die mannen op die beelden vind ik overigens geen 'jeugd' meer, maar zijn volgens mij al meerderjarig.

... Als er geen gezag van bovenaf komt, dan zullen die jongeren het gezag in eigen handen nemen. Deze incidenten zijn voor die jongeren ook geen spontane acties maar wederkerende en geplande tradities.
Dit is niet anders dan de eindejaarsfeesten in Brussel waar met vuurpijlen op politieagenten geschoten wordt om te verwonden en wagens in brand gestoken worden.
...

Klopt, dat is een groot verschil, dit is georganiseerd krapuul dat in grote massa's samenkomt omdat ze weten dat ze niet bestraft worden en ze met zoveel samen komen dat het gewoon getolereerd wordt. Zelfde probleem als in o.a. Italië trouwens.

Hard met de matrak kloppen op al wat beweegt vind ik natuurlijk ook niet de oplossing, maar ik vind wel dat er veel strenger moet worden opgetreden tegen dit soort zaken. Wat je dan met twee of drie combi's kan doen tegen zo een grote hoop zonder de boel te laten escaleren weet ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat het huidige beleid van 'we staan er bij en kijken er naar' helemaal niet werkt. Wanneer duidelijk wordt dat dit soort zever ter plekke meteen die kiem in wordt gesmoord en, indien toepasselijk, legale gevolgen heeft dan gaan die relschoppers zich ook op termijn minder untouchable voelen, zou ik denken.

Voorts geef ik je wel gelijk over die posts: je leest hier soms gewoon echt flagrant racistische meuk die dan een beetje wordt opgesmukt om niet te platvloers te zijn, maar dat neemt vind ik niet weg dat er wel degelijk waarheden in sommige van die posts zitten. Deze aanpak van niets doen werkt gewoon echt niet. En wat van die pleisteroplossingen als een frituur sluiten of weet ik veel gaan daar niks aan veranderen. In essentie vind ik gewoon dat bij bepaalde groepen (en neen, dat zijn niet enkel allochtonen) het respect voor 'het gezag' (justitie, de politie, maar ook bijvoorbeeld redders of parkwachters of ...) bijna volledig weg is, en daar moet men iets aan veranderen.
Probleem is ook voor een groot deel personeelstekort. Moest er daar politie aanwezig zijn of toch heel regelmatig aanwezig zijn dan kunnen ze die rellen al wat in de kiem smoren voor ze echt gaan beginnen.
En vaak gaan ze er ook al niet aan beginnen als er al politie is. Maar daar moet je natuurlijk volk voor hebben.

Door alleen maar te kijken naar de problemen die zich nu voorgedaan hebben (en die imo op zich al erg genoeg zijn), wordt de ernst van het probleem undershoot. Wat in sociale media opduikt is maar het tipje van de ijsberg en iedereen weet dat. Daarom dat deftige mensen daar preventief wegblijven en veiligere oorden opzoeken. Een beetje zoals de discotheken 20 jaar geleden dus zoals hier eerder al aangehaald werd.

Wat is dat nu voor zever. Letterlijk elk incident waarbij 'jongeren' aan te pas komen worden goed in de verf gezet, net omdat dit soort incidenten enorme hoeveelheden trafiek genereert en omdat er een enorm grote groep mensen zijn voor wie het nog steeds een kick is om daar dan opmerkingen met een donkerbruine rand onder te zetten om vervolgens gespeeld verontwaardigd te doen wanneer ze er op gewezen worden. Dat is in essentie de HLN comment-sectie en met momenten dus blijkbaar ook BG Pol & Actua. Bij HLN trekken ze bij wijze van spreken een fles champagne open wanneer dit soort dingen zich voordoet.

Probleem is ook voor een groot deel personeelstekort. Moest er daar politie aanwezig zijn of toch heel regelmatig aanwezig zijn dan kunnen ze die rellen al wat in de kiem smoren voor ze echt gaan beginnen.
En vaak gaan ze er ook al niet aan beginnen als er al politie is. Maar daar moet je natuurlijk volk voor hebben.
Het probleem is dat er uberhaupt al massaal politie aanwezig moet zijn in een recreatiepark.

Maar daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar uw toonzetting is dan ook wel een héél pak anders dan sommige andere posters hier.

Maar daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar uw toonzetting is dan ook wel een héél pak anders dan sommige andere posters hier.
Bwa, dat de ene het wat botter uitdrukt dan de andere is toch ook geen reden om met de ene persoon welk akkoord te gaan en de andere niet terwijl de stelling op zich juist hetzelfde is.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan