Welk nut heeft dat?
- het gebrekkige integratiebeleid aankaarten
- de concentratie van de gevolgen van deze gebrekkige concentratie in bepaalde regio's zoals Brussel
- het beleid in Brussel dat deze last afschuift naar de rest van het land: waar is het Brussels openluchtzwembad om hun ongeïntegreerde ketjes op te vangen?
- aan te kaarten dat het ook voornamelijk jongens zijn uit deze milieus die keet komen scheppen en dat de meisjes thuis (moeten) blijven.
Van zodra de categorie breed genoeg is, is er blijkbaar géén probleem om wél mensen op één hoop te gaan gooien en bepaalde groepen te gaan weigeren: vrouwenzwemmen (géén mannen), ouderenzwemmen (géén jongeren), etc.
Uiteraard ben ik zeker geen voorstander van "geen jongeren met migratie-achtergrond" te gaan hanteren als principe, dat is je reinste racisme en discriminatie.
Wat je dan wel kan doen? Tja, ik vrees van die trieste zaken als reservatiesystemen en zwembaden beperken tot de inwoners van de eigen provincie/stad. Dat is dieptriest natuurlijk voor al degenen die zich wel braaf aan de regels houden, mét of zonder migratieachtergrond overigens want ik geloof nog oprecht dat er ook véél jongeren zijn met migratieachtergrond waar je inderdaad géén problemen mee hebt.
Persoonlijk zou ik dan liever een overkoepelend systeem zien: rel schoppen in zwembad A betekent ook een verbod voor zwembad B, het zal véél sneller gedaan zijn. Maar dan moet je opnieuw iedereen met e-ID registreren en maak je er een halve politiestaat van, louter voor wat zwemplezier.