En waarom denk je dat je dit probleem kunt indijken door de consequenties ervan zwaarder te laten wegen, en dat je niet gewoon een zwaardere escalatie in de hand werkt? Want je schrijft het als een feit, en daar moeten we dan op vertrouwen dat dat gaat werken. Ik zeg daarbij -nogmaals- niet dat repressie niet nodig is en niét werkt. Maar dat wordt steevast als enige optie aangedragen, met als onderbouwing: vertrouw er maar op.
En hebben de 'voetbaldarts' en andere spelletjes geholpen in Gent, 'de stad van licht en liefde'? Lijkt mij van niet...
Kunnen we intussen de (huur)prijs van dat die brol aftrekken van het loon de burgemeester en/of politiecommissaris van Gent? Of minstens dubbel aanrekenen in hun extra budget dat ze ten koste van kleinere steden en gemeenten krijgen uit het Gemeentefonds?
Weet niet of ik het idee om te lachen of om te huilen vond.
Je moet er niet louter op vertrouwen dat repressie werkt als middel om recidive te voorkomen, het is minstens even belangrijk als signaal naar de rest van de samenleving en als vergelding op de huidige daders, geweld is in onze samenleving het monopolie van de politie of voor zelfverdediging. Geweld tegen hulpverleners en ordediensten mag dubbel en dik bestraft worden.
Ik geloof overigens wél dat sterker repressie ook preventief zou werken, de straffen zijn nu echter gewoon om te lachen. Je kan echter pas weten dat dit werkt door het in de praktijk te brengen. Als ik dure spelletjes zie die publiek ter beschikking gesteld worden terwijl andere mensen hun oudejaarsentertainment zelf betalen, lijkt me de softe aanpak al afdoende geprobeerd te zijn.
Ik zou graag de aanpak evenredig zien 'escaleren' tot men schrik krijgt bij het idee om zelfs maar per ongeluk een vuilnosbal in brand te steken met oudjaar:
waterkanon, rubberkogels, ouders zwaar beboeten (ook uit hun sociale rechten/uitkeringen ontzetten), weekje isoleercel om het jaar mee te starten voor meerderjarige daders.
Maar goed, to be continued met dezelfde gekende groepen waarvoor De Lijn bussen afleidt met de Afrika-beker, en ongetwijfeld met dezelfde grootstedelijke, jeugdige criminelen (merk op hoe ik criminelen gebruik en niet jongeren) met het WK in juni.