Zoals twee posts plaatsen vol nederengels en met meer witregels dan tekst, of?
Ik denk dat je een beetje (heel veel) aan het overdrijven bent. Er zijn slechte wijken in de twee enige plaatsen die het waard zijn een stad te noemen in België, en daar loopt het uit de hand. Niemand keurt dat goed, maar als dit nu het failliet van een land betekent, zijn er dan nog veel functionerende landen eigenlijk? Het merendeel van de Belgen kijkt eens naar het nieuws of leest de krant op 2 januari, zucht wat, en gaat verder met zijn leven dat internationaal gezien gewoon uitpuilt van de welvaart.
Dit is compleet gek hé, je wil dat Belgen op straat komen tegen "het systeem" en vergelijkt ons daarvoor met een derdewereldland waar mensen nog weinig te verliezen hebben.
Op dit eigenste moment is er een thread lopende waar de poll moest aangepast worden omdat er meer mensen dan gedacht maandelijks >8000 EUR binnenharken in loondienst. Ja, laat ons het systeem dat die welvaart verzorgt even torpederen, en een periode van instabiliteit ingaan waar we allemaal aan gaan verliezen, want de onderlaag van de maatschappij, waar de meesten van ons 0.0 interactie mee hebben, steekt wagens in brand en daar gebeurt niet genoeg tegen.
Je bent zelf woonachtig in Oost-Europa, correct?
Overdrijf ik of steek jij je hoofd in het zand, wie zal het zeggen ? Je vernoemt die BG poll, hoe representatief is de BG community als blauwdruk van belgië? Ik zou durven gokken dat merendeel op dit forum waarschijnlijk veelal minstens een bachelor diploma heeft hier, dus wrs niet super representatief?
Je spreekt van welvaart torpederen, ben jij van mening dat de huidige welvaart relatief in stand worden gehouden, met de huidige manier van werken in dit land? Het is allemaal koffiedik kijken en giswerk, maar de middenklasse zal al getorpedeerd worden op heel korte termijn, ik zie met de huidige politieke structuur van dit land daar 0 verbetering in komen voor de komende 2-3 decennia.
België staat voor gigantische uitdagingen, met Europa dat in de nek ligt de hijgen en dan heb ik het niet enkel over het begrotingstekort.
(Debunk gerust waar ik fout zit, op 10000 km van belgië ben ik niet meer met alles mee

)
1) Demografisch: Urne denk ik op dit moment, gemiddeld 41 jaar, beperkte netto groei die waarschijnlijk dan nog door immigratie is ingegeven.
2) Socio-economisch: Kwaliteit van onderwijs gaat naar beneden, algemene kennis gaat naar beneden op alle vlakken. Armoedecijfers zijn ook best onrustwekkend in combinatie met de hogere algemene levensverwachting, stijgende ziektekosten.
3) Militair: Eigenlijke compleet lege doos op EU vlak, faling van EDC in de jaren 50 is toch wel een grote vergissing achteraf. We gaan fameus onze tenen mogen uitkuisen met NATO bijdragen en we hebben al gigantische budgettaire tekorten.
Cyber: tjah.
4) Migratie: behoeft geen verdere uitleg lijkt me.
5) Infrastructuur: Traditionele infra allemaal relatief oud en net niet versleten.
Tech infra:
Data centers: US: Amazon/Microsoft/Google | China: Alibaba | Europa: relatief lege doos.
Telco:
US: ATT/Verizon/Lumen (oude Qwest/Level3) (hebben relatief grote Metro fiber netwerken outside US footprints en crosscontinental sea FO cable infra)
UK: Vodafone/BT/Colt, laatste ook gigantisch geïnvesteerd in metro loops laatste jaren.
Europa: Deutsche Telecom & Telefonica hoewel globale spelers, hebben zeker geen globale metro presence, Teleconica historisch misschien wat meer in LATAM, moeilijk in te schatten
China: geloof ik niet in dat die buiten china veel strategische metro telco infra hebben.
6) Macro-Economisch: Inflatie was in december nog 3%, unemployment rond de 5%, begrotingstekort, inkomende handelsoorlog onder
Trump met wederzijdse import taxen incoming, gebrek aan 24-uurs* economie in bepaalde sectoren
*Met 24 uur economie bedoel ik dat service & horeca bedrijven 24-uur vol continue opereren, in vrgl, Azië zit vol met BPO dat gaat zeker niet afnemen integendeel. Frans-,duits,nederlands, spaanstaligen worden reeds tewerkgesteld in landen as Filipijnen om lokale EU/LATAM markten te bedienen! Bovendien is de gemiddelde leeftijd van hun bevolking is ook zowat de helft van de onze, de helft!
Volgens Statbel was er een ook record aantal faillissementen voor ’24 in bouwnijverheid en vervoer/opslag diensten. Fameus teken aan de wand voor oververhitting in real estate markt. Logistiek ook toch 1 van de kernsectoren gezien de ligging en multimodale infra best heel zorgwekkend!
Wat blijft er nog over:
a) Landbouw: Doodgeknepen door europese regelgeving, wat mij betreft gigantische strategische fout van de EU om voedsel niet nog belangrijker te maken en lokaal te houden. We importeren nu al massa’s uit Rusland/Oekraine, een toekomst met global warming, slechte oogsten, slechtere yield belooft een regelrechte ramp!
b) Visserij: Kleine sector, te bekijken wat global warming en verandering (golf)stromen zal effect hebben op bepaalde vissoorten en andere crustacean.
c) Industrie en energie:
Hebben we dat nog, kan Ineos nu beginnen met ethaan kraker of niet, ik ben met al de rechtzaken de laatste updates uit het oog verloren wel? Dacht laatste ook nog gelezen te hebben dat er voor het de verlenging van doel en thiange ook nog altijd een vormvereiste niet vervuld was door de regering? Eigen energie voorziening dat dit strategisch ook niet op de agenda staat ipv een speelbal te blijven van import van landen tjah..
d) Handel: Kleinhandel als die nog niet doodgeknepen is door online zal de trend zich verder zetten,
grote spelers gaan België vermijden teveel regels rond nachtwerk, nachtvluchten reglementering, loonkost, etc.
e) Horeca: Al fameuze klappen gehad door Covid en regelgeving, blijft niet gek meer over zeker?
f) Vervoer en opslag: Grootste container schepen kunnen antwerpen niet aandoen dacht ik vanwege uitdiepingsproblemen,
ondat Nederland steeds blijft tegenwerken?
g) Informatie en communicatie: Gaan steeds meer jobs in verloren gaan, telco bijvoorbeeld, was 10 jaar terug al volledig aan het leeglopen zowel quoi engineering, customer service/care, provisioning, project management etc. richting landen als Czech Republic , India en deels Filipijnen, dat gaat enkel nog meer en meer ten voordele van Azië.
h) Vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten: De vrije beroepen die relatief safe zijn imo zijn de medische beroepen, ook al vanwege de vele tekorten, ik zeg relatief, want het is wachten tot er bijvoorbeeld meer en meer filipino nurses beginnen landen en dan gaat veel van dat verdiende geld niet naar de belgische economie terugvloeien maar terug naar Azië via remittance
Relatief safe zijn ook de loodgieters, schrijnwerkers, kortom de "stieleman"
Overige diensten zoals notarissen, engineering, legal, accountancy, zelf R&D ik durf er gif op innemen dat binnen afzienbare tijd de "grotere bureau’s" enkel nog verkoopkanalen zijn lokaal en al het operationele in lage loon landen met relatief hoge opleidingsniveau zal zitten.
En het gebeurt nu al, ik ken belgen die engineering doen vanuit Azië voor belgische klanten.. denk je dat dit gaat stoppen?
i) entertainment & tourisme: Moeilijk in te schatten hoe dit gaat evolueren, geizen met de vraag naar buitenlandse diensten gaat afnemen, komt er meer ruimte voor binnenlandse ventures.
j) Onderwijs: Massa’s tekorten en weinig aantrekkelijk,
met de pensioenwijziging die er zit aan te komen dreigt dit nog een grotere ramp te worden qua tekorten.
k) Overheid: Gigantisch overheidsbeslag, massa’s inefficient, stijgende aantal ambtenaren/capita, wordt hier eindelijk eens in gesneden?
l) Vakbonden: Duwen belgië verder en verder weg van competitiviteit.
m) Politiek: Behoeft geen verdere uitleg.
Kortom voor jeanke met de klak die in Bachte de Kuppe onder de kerktoren woont boeit het allemaal weinig wat er in de grootstad gebeurt,
maar het is zeker een indicator hoe vierkant het in België draait. Sterker nog alle bovenstaande elementen geven naar mijn mening aan dat er systemic iets gigantisch fout zit met België en bij uitbreiding vele landen in West-Europa.
Het gebrek aan lange termijnsvisie gaat zich in de komende decennia stevig laten voelen me dunkt, het huidig belgische overheidsmodel met beroepspolitiekers en compleet inefficiënte overheidsstructuur heeft weinig tot geen incentive om iets van een lange termijnvisie uit te dokteren voor dit land, gewoon van verkiezing naar verkiezing.
Ik hoop dat ik overdrijf met mijn analyse, maar wat mij betreft is er een gigantische golf onderweg...
En als antwoord daarop zou eagle dan nog een heleboel "worst of american pollicy" punten willen invoeren die we terrecht bekritiseren...
Verklaar nader aub, het huidig jeugdstrafrecht is toch overduidelijk niet de oplossing lijkt me?
Oh maar ik twijfel er ook niet aan dat als je in één van de betere buurten van Antwerpen of Brussel woont, dat je hier geen last van gaat hebben hoor. Eén van de beste posts/citaten in deze thread is uiteindelijk dat het ook de armste bewoners van diezelfde stad zijn die hier last van hebben, het gaat zelden een Tesla zijn die daar op straat geparkeerd in brand gestoken wordt.
Ik was in Mei nog eens in Brussel waar ik gedurende een maand verbleef in 1 van de meer welstellende gemeenten van het gewest, en wees gerust ik was in shock hoe alles, ook daar, er verloederd uitzag qua publiek domein. En dat is een super residentiële wijk nota bene, niet de omgeving van zuid of het noordstation, Kuregem, Peterbos!