Rellen en de aanpak ervan

De realiteit is dat jongeren van heinde en verre zwemvijvers in Vlaanderen op stelten komen zetten. Dan moeten hekkens gezet worden, toegangs controle en extra beveiliging georganiseerd worden (kost nog eens bakken geld). De realiteit is dus dat voor een paar honderd rel schoppers (oa uit hoofdstedelijk gewest) 1000den mensen opdraaien.

Dat is de realiteit.

Bouw nog zwembaden bij in het hoofdstedelijk gewest en er zal niet veel veranderen, buiten dat m'n ze daar ook zal weren op de duur. Waarom komen ze anders zo ver dacht je ...
De mentaliteit van die gasten IS rellen. Dan zeg ik, straf ze hard genoeg indien gevat bij herhaalde feiten, gedaan met zalven nu ... Geweld tegen hen gebruiken liever niet... Maar straffen? Ja zeker ...

Laatst bewerkt:
De realiteit is dat jongeren van heinde en verre zwemvijvers in Vlaanderen op stelten komen zetten. Dan moeten hekkens gezet worden, toegangs controle en extra beveiliging georganiseerd worden (kost nog eens bakken geld). De realiteit is dus dat voor een paar honderd rel schoppers (oa uit hoofdstedelijk gewest) 1000den mensen opdraaien.
Dat is helaas met veel dingen het geval.

Het vliegtuig nemen sedert 11 september? Je moet je bijna helemaal uitkleden bij de security, geen vloeistoffen in handbagage, 100x paspoort tonen,... Allemaal door een aantal fundamentalisten...

Bouw nog zwembaden bij in het hoofdstedelijk gewest en er zal niet veel veranderen, buiten dat m'n ze daar ook zal weren op de duur. Waarom komen ze anders zo ver dacht je ...
Dit é. Mochten die jonge gasten vanuit Brussel komen om effectief te zwemmen, dan is er ook gewoon niets aan de hand. Dus het gebrek aan ‘zwemgelegenheid’ is imo geen excuus.

Het gaat weer plezant worden de komende dagen...

Daarnet ook even opgeschrikt aan m'n carport ... 2 luide knallen ergens in tuin nabij, rustige en grijze zondagmiddag. Ik heb hyperacusis dus komt al harder aan bij me. Als kind met trek bommetjes van 90-100Db kan ik inkomen. Maar dat oudere tieners en volwassenen zo'n obsessie hebben met luide knallen (zonder een mooi vuurwerkspektakel), waarom? Macho bewijsdrang , pure kicks? ... ik weet het niet. Dat is 1 discussie. Showvuurwerk moet kunnen op bepaalde locaties binnen bepaalde uren en door pros.

Maar als jan met de pet cobra 6 en 8 puur voor de lol - of nog slechter - als wapen gaat gebruiken ... Dat zijn al halve explosieven die het max aantal gram toegelaten buskruit in vuurwerk ferm overstijgen. Bind er 2 samen en tis een kleine bom. Veroordelen naar illegaal wapenbezit zeg ik.

Laatst bewerkt:
Ongeacht het vuurwerk en het toch wel vrij gemakkelijk kopen van illegaal vuurwerk volg ik wel een beetje hoe de grootsteden zich wapenen tegen het terugkerend fenomeen van nieuwjaarsrellen en balorigheid.
Auditeur van de Raad van State vindt uitgaansverbod in Anderlecht illegaal, maar vraagt geen schorsing
Auditeur Raad van State adviseert om huisarrest in Antwerpen op oudejaarsavond te schorsen
De Wever speelt hier een tactisch spelletje?
Na ‘spitsvondigheid’ van Bart De Wever: debat over huisarrest op oudejaarsavond gaat morgen verder
Jeroen bossaert schrijft er in het laagste nieuws wel nog een stuk over waar ik me kan bij aansluiten.
Dat advocaten dat aanvechten voor de Raad van State is hun volste recht, maar het leidt ertoe dat het debat ondertussen meer focust op de rol van de handhaver dan op die van de dader. Terwijl de centrale vraag zou moeten blijven: hoe zijn we hier als samenleving beland? Sinds wanneer horen rellen bij oudejaarsnacht?
Allezins hoop ik voor onze politie/brandweer en ambulance diensten dat deze een rustig eindejaar tegemoet gaan. Geen kat en muis spelletjes waar vuilnisbakken in brand gestoken worden en de brandweer dan aangevallen wordt. Of dat ambulances onder begeleiding van politie hun werk dienen uit te voeren. De kost om de nieuwjaarsnacht ordentelijk te laten verlopen zal ook een veelvoud zijn van wat het vroeger kostte.

Dit versta ik ook wel.
Ik ben wel absoluut voor de harde aanpak van (steeds dezelfde groep) relschoppers.

Maar om die lijn nu te trekken voor al de jongeren onder 16 vind ik erover.
Je kan toch echt niet hen allemaal thuis houden of enkel onder begeleiding buiten laten gaan?

Dit versta ik ook wel.
Ik ben wel absoluut voor de harde aanpak van (steeds dezelfde groep) relschoppers.

Je kan toch echt niet hen allemaal thuis houden of enkel onder begeleiding buiten laten gaan?
Hier gaat het nu wel om een specifieke probleemwijk. De vraag is inderdaad of deze nu allemaal rotte appels zijn of je gewoon heel wat onschuldige tieners treft. Mss werkt zo een pestmaatregel wel door iedereen te straffen omdat onder de jeugd wel gekend is wie amokmakers zijn maar anderzijds is collectief straffen wel niet zo zuiver op de graat.

Hier gaat het nu wel om een specifieke probleemwijk. De vraag is inderdaad of deze nu allemaal rotte appels zijn of je gewoon heel wat onschuldige tieners treft. Mss werkt zo een pestmaatregel wel door iedereen te straffen omdat onder de jeugd wel gekend is wie amokmakers zijn maar anderzijds is collectief straffen wel niet zo zuiver op de graat.
Als je mensen in een (gedeeltelijke) lockdown steekt leidt dat toch altijd tot weerstand en complottheorieën, zoals met de lockdowns tijdens corona.
Anderzijds als er onvoldoende volk beschikbaar is om de orde te kunnen handhaven en/of onvoldoende beschikbaarheid bij de hulpdiensten dan moet je wel iets doen natuurlijk.

Dit versta ik ook wel.

Die probleemgevallen huisarrest geven + een enkelband misschien?

Laatst bewerkt:

Ik geloof nu echt niet dat dat krapuul onder de indruk is van peer pressure.

Ik geloof nu echt niet dat dat krapuul onder de indruk is van peer pressure.
Juist wel, krapuleus gedrag als statussymbool binnen een bepaalde groep.

Als de volledige groep kordaat het gedrag verwerpt dooft het gedrag uit of komt er geen navolging. Dit gebeurd jammer genoeg niet op 1 2 3, maar kan een generatie duren.

Probleem zit em vooral dat voorbeeldfiguren het gedrag stellen/ aanmoedigen.

Juist wel, krapuleus gedrag als statussymbool binnen een bepaalde groep.

Als de volledige groep kordaat het gedrag verwerpt dooft het gedrag uit of komt er geen navolging. Dit gebeurd jammer genoeg niet op 1 2 3, maar kan een generatie duren.

Probleem zit em vooral dat voorbeeldfiguren het gedrag stellen/ aanmoedigen.
Je moet de oorzaak zien te vinden waarom dat gedrag zich manifesteert. Uit verveling en een sociaal-economische uitzichtloosheid, wellicht. En dan is een "larger than life"-persoonlijkheid met brutaal gedrag en stoerdoenerij wel heel aanlokkelijk. Collectief bestraffen kan de solidariteit misschien zelfs versterken dan verzwakken.

Die voorbeeldfiguren zijn niet enkel diegenen die in die wijk wonen, het is een populaire subcultuur. Je kan een aantal kopstukken wel korthouden, maar dan duiken er toch weer andere op.

Je moet de oorzaak zien te vinden waarom dat gedrag zich manifesteert. Uit verveling en een sociaal-economische uitzichtloosheid, wellicht. En dan is een "larger than life"-persoonlijkheid met brutaal gedrag en stoerdoenerij wel heel aanlokkelijk. Collectief bestraffen kan de solidariteit misschien zelfs versterken dan verzwakken.
Vanuit wetenschap zijn er zeker mogelijke factoren bekend die dit gedrag in de hand werpen.

Slechte huisvesting, moeilijke/onveilige thuissituatie,....

Verveling is zeker niet te onderschatten, maar dat zie je ook bij andere sociaal economische lagen.

Uit persoonlijke ervaring blijft de binding met de maatschappij/ afstand tot de samenleving een belangrijke factor. Hoe minder binding (gedeelde verantwoordelijkheid individu/samenleving) met de samenleving hoe leer kans op destructief gedrag
Die voorbeeldfiguren zijn niet enkel diegenen die in die wijk wonen, het is een populaire subcultuur. Je kan een aantal kopstukken wel korthouden, maar dan duiken er toch weer andere op.
Klopt vooral sociale media is hier een merde in.

Zoals die Franse influencers die aan het Atomium stonden en 1000 man op de been krijgt.

Vanuit wetenschap zijn er zeker mogelijke factoren bekend die dit gedrag in de hand werpen.

Slechte huisvesting, moeilijke/onveilige thuissituatie,....

Verveling is zeker niet te onderschatten, maar dat zie je ook bij andere sociaal economische lagen.

Uit persoonlijke ervaring blijft de binding met de maatschappij/ afstand tot de samenleving een belangrijke factor. Hoe minder binding (gedeelde verantwoordelijkheid individu/samenleving) met de samenleving hoe leer kans op destructief gedrag

Klopt vooral sociale media is hier een merde in.

Zoals die Franse influencers die aan het Atomium stonden en 1000 man op de been krijgt.
Collectief verantwoordelijkheidsgevoel is ver zoek. Niet alleen bij mensen die het sociaal-economisch moeilijk hebben. Als het mooi weer is en mensen zitten in Antwerpen aan de kaaien met een picnic ligt het daar vol afval. De Meir op een drukke winkeldag juist van 't zelfde. Als een afvalbak vol zit gooit iedereen het er maar naast in plaats van het afval bij te houden tot je een legere afvalbak tegenkomt. Dat is een hemeltergende luiheid en laksheid en een gebrek aan verantwoordelijkheid en zorg. Geen binding, zoals je aangeeft.

Een miljoenenstad als Tokio is dan weer heel proper, omdat het in die cultuur ingedramd zit om geen rommel te maken.

Er nu vanuit gaand dat het over een bepaalde bevolkingsgroep gaat, gaat het dan geen haat aanwakkeren van de overige bevolking ten opzichte van die groep omdat ze zelf niks verkeerd worden maar wel mee bestraft worden.

Collectief verantwoordelijkheidsgevoel is ver zoek. Niet alleen bij mensen die het sociaal-economisch moeilijk hebben. Als het mooi weer is en mensen zitten in Antwerpen aan de kaaien met een picnic ligt het daar vol afval. De Meir op een drukke winkeldag juist van 't zelfde. Als een afvalbak vol zit gooit iedereen het er maar naast in plaats van het afval bij te houden tot je een legere afvalbak tegenkomt. Dat is een hemeltergende luiheid en laksheid en een gebrek aan verantwoordelijkheid en zorg. Geen binding, zoals je aangeeft.

Een miljoenenstad als Tokio is dan weer heel proper, omdat het in die cultuur ingedramd zit om geen rommel te maken.
Dat viel mij in Turkije ook op, overal stonden er grote vuilniscontainers waar je echt niet kon naast kijken en er lag meer vuil naast de container dan er in.
Ik vind dat dan spijtig, qua landschappen zo'n mooi land, en meestal wel vriendelijke mensen, maar proper zijn ze niet.
Maar ook in België zie je regelmatig dat er gesluikstort wordt, en in andere Europese landen is dat toch veel minder lijkt het.
In landen waar men punctueel en kordaat is, zoals Duitsland, Zwitserland, Nederland, Scandinavische landen, daar ga je weinig afval vinden langs de straat of in de natuur.

Laatst bewerkt:
Er nu vanuit gaand dat het over een bepaalde bevolkingsgroep gaat, gaat het dan geen haat aanwakkeren van de overige bevolking ten opzichte van die groep omdat ze zelf niks verkeerd worden maar wel mee bestraft worden.

Dat viel mij in Turkije ook op, overal stonden er grote vuilniscontainers waar je echt niet kon naast kijken en er lag meer vuil naast de container dan er in.
Ik vind dat dan spijtig, qua landschappen zo'n mooi land, en meestal wel vriendelijke mensen, maar proper zijn ze niet.
Maar ook in België zie je regelmatig dat er gesluikstort wordt, en in andere Europese landen is dat toch veel minder lijkt het.
Terwijl België en toch zeker Vlaanderen een koploper qua recyclage is. Dat besef krijg je erin met goed onderwijs, maar dan moet het thuisfront en bij uitbreiding de hele "village" rondom het kind ook mee zijn in dat narratief. Zoniet gaat dit het ene oor in, het andere oor uit.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan