Rellen en de aanpak ervan

Ik vond het ergste nog:

Aangezien een MUG onderweg kan zijn naar een persoon in groot levensgevaar, deze amokmakers zéér zwaar straffen, een voorbeeld stellen, maar daar is de Belgische kromspraak natuurlijk niet toe in staat.
Aanklagen voor poging tot doodslag want het is niet minder dan dat. Zo’n volk gaat eens ze volwassen zijn ook nooit een nuttige bijdrage geven aan de maatschappij. Minimum 10 jaar (liefst langer) gewoon de gevangenis in, simpel.

Schoften. Kan je zeggen wat je wil maar een zachte aanpak helpt niet bij zulk gespuis. Hier is geen énkel excuus voor. Gewoon keihard en genadeloos tegen optreden. Iemand die op zoiets betrapt wordt, zeker op oudejaar, moet de in de toekomst tijdens de jaarwisseling (levenslang) preventief worden opgepakt.

Schoften. Kan je zeggen wat je wil maar een zachte aanpak helpt niet bij zulk gespuis. Hier is geen énkel excuus voor. Gewoon keihard en genadeloos tegen optreden. Iemand die op zoiets betrapt wordt, zeker op oudejaar, moet de in de toekomst tijdens de jaarwisseling (levenslang) preventief worden opgepakt.
Ik geloof niet dat je van die jongemannen nog fatsoenlijke burgers kunt maken. Bah, wat een verlies voor de samenleving. Die gasten kosten de komende 50 jaar nog een bom geld aan handhaving, justitie, gevangenis, werkloosheid, leeflonen, ... . Intriest.

Graag wat meer argumentatie aub ipv een link en een selectief citaat.
In plaats van te verhoren, krijgt die een interview. Straffeloosheid, zo'n feiten worden gewoon genormaliseerd.
Zo veel leugens en overdrijvingen in twee zinnen, terwijl de waarheid al erg genoeg is, toch.
Hoezo krijgen de daders een interview in plaats van een verhoor? Dat staat daar niet. Er staat zelfs niet dat het de daders zijn die geïnterviewd worden.

Hoezo, straffeloosheid? Er is klacht neergelegd en als ze vinden wie het is, zal die vervolgd worden. Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde van straffeloosheid.

Er is outrage overal, hier staat het vol, het staat in de kranten, het komt in journaals, echt niemand vindt dit oké. Hoezo wordt het dan genormaliseerd?

Ik ben het er absoluut mee eens dat dat zwaar bestraft moet worden. Maar hier worden levenslange straffen geëist, en zaken als "poging tot doodslag". Dat is ten eerste niet echt realistisch, maar ten tweede vooral: het gaat nog altijd over minderjarigen, hè. Over kinderen. En ja, die worden soms te veel beschermd, maar je kunt toch niet zomaar negeren dat zij nog niet helemaal volgroeid zijn, ook niet in hun burgerschap oa. Zeker zwaar straffen, en op zich vind ik de aanpak van BDW tijdens de feestnachten, zoals ook in Brussel, al een goeie stap. Zullen natuurlijk nog wel veel meer manschappen nodig zijn om zoiets op een goeie manier te doen. Dat, in combinatie met een andere aanpak van die korte strafjes en blijven inzetten op het aanpakken van achterliggende motieven, absoluut.

het gaat nog altijd over minderjarigen, hè. Over kinderen.

En dan? Ook kinderen mag je héél hard straffen als het gaat om respect te leren voor ordediensten zoals ambulanciers. Dit zou zowel door de ouders moeten (ik mag er niet aan denken hoe mijn ouders gereageerd zouden hebben als ik zoiets deed) als door ons rechtsysteem.

Trouwens, ik heb het interview gezien. Dat waren (afgaand op de beelden) 16 à 17jarigen en daar liepen ook volwassenen (18+) tussen. Voor zo'n gevallen bestaat het volwassenstrafrecht. Die minderjarigen kunnen toch als meerderjarige gestraft worden. Hopelijk faalt justitie hier niet nog eens.

En dan? Ook kinderen mag je héél hard straffen als het gaat om respect te leren voor ordediensten zoals ambulanciers. Trouwens, ik heb het interview gezien. Dat waren (afgaand op de beelden) 16 à 17jarigen en daar liepen ook volwassenen (18+) tussen. Voor zo'n gevallen bestaat het volwassenstrafrecht. Die minderjarigen kunnen toch als meerderjarige gestraft worden. Hopelijk faalt justitie hier niet nog eens.
Ik zeg dan ook nergens dat dat niet mag. Of niet kan. Ik zeg dat dat misschien niet raadzaam is of niet de beste aanpak afhankelijk van de personen en de zaak. Het interview was niet (noodzakelijk) met mensen uit die zaak. En voor de rest heb ik er net wel voor gepleit om ze streng te straffen, je moet ook wel mijn post niet in een hoekje willen duwen.

Hoe kan men daar eigenlijk ooit deftig op reageren als er altijd in extremen moet gereageerd worden? Echt jongens, dat men nog niet oppert dat de doodstraf terug moet ingevoerd worden.

Normalisatie doet stilaan zijn intrede, 32 wagens in vlammen opgegaan ... hopelijk heb ik ongelijk maar het slechte weer leverde mogelijks nog een positieve bijdrage en de alle diensten waren beter voorbereid en grote samenscholingen konden worden vermeden.

Een paar vuilzakken en kleinere vuurpijlen naar een wagen, verwerpelijk - maar ik vind nu wel dat de grotere context wat meer aandacht mag krijgen.

“Niet mijn probleem”.
Is wel geen faire reactie natuurlijk.

Ik zou echt niet weten of ik toen ik zo jong was zou gedurfd hebben om even te gaan zeggen van stop hiermee, doe dit niet. Of ik die personen nu kende of niet. Zeker als het dan de zogezegde bad guys zijn die er niet om geven om u eventjes in elkaar te kloppen omdat je eens vies naar hen keek.

Hoeveel mensen gaan als ze volwassen zijn even tussenkomen wanneer er 5 personen iemand in elkaar aan het meppen zijn? Hoeveel mensen gaan niet eerder wat sneller wandelen, hun ogen afkeren om ervoor te zorgen dat ze zo snel mogelijk weg zijn. En in best case scenario de politie bellen eens ze weg zijn.

Het sentiment lijkt mij dan ook prevalent, maar sommige mensen gaan het niet claimen als niet mijn probleem, maar de realiteit is wel dat het daar op neer komt. Al zullen de wat slimmere jongeren dit niet voor een camera gaan zeggen.

Ik ben de eerste om dat krapuul te veroordelen, maar jongens, gaan we echt deze poging tot interview met 2 jongens serieus nemen en die uitspraak "niet mijn probleem" gaan extrapoleren?

En dan nog, die linkse geeft duidelijk zelf aan dat hij het niet ok vindt, de rechtse is duidelijk een onvolwassen gastje dat denkt stoer te moeten doen. Even op zijn plaats zetten en de toon is duidelijk al een pak lager.

Ja, hun taal en houding wekt mss wel ergernis op, maar ze spreken natuurlijk gewoon de taal waarin en waarmee ze zijn opgegroeid. Dat geldt voor 16 jarigen uit Borgerhout of het Kiel evengoed als voor een 16 jarige uit pakweg Zwevezele of Boutersem.

Je kan dat soort jongens wel afrekenen op hun daden, maar niet op hun taal of houding als ze weinig andere voorbeelden hebben. Ook al zoeken sommige jongeren uiteraard de kantjes op zowel qua houding als daden, dat merk je zelfs op de lagere school bij ons in het dorp, je kan imo alleen maar zoveel als mogelijk voorbeelden aanreiken hoe het ook anders kan.

Laatst bewerkt:
Ik ben de eerste om dat krapuul te veroordelen, maar jongens, gaan we echt deze poging tot interview met 2 jongens serieus nemen en die uitspraak "niet mijn probleem" gaan extrapoleren?

En dan nog, die linkse geeft duidelijk zelf aan dat hij het niet ok vindt, de rechtse is duidelijke een onvolwassen gastje dat denkt stoer te moeten doen. Even op zijn plaats zetten en de toon is duidelijk al een pak lager.

Ja, hun taal en houding wekt mss wel ergernis op, maar ze spreken natuurlijk gewoon de taal waarin en waarmee ze zijn opgegroeid. Dat geldt voor 16 jarigen uit Borgerhout of het Kiel evengoed als voor een 16 jarige uit pakweg Zwevezele of Boutersem.

Je kan dat soort jongens wel afrekenen op hun daden, maar niet op hun taal of houding als ze weinig andere voorbeelden hebben. Ook al zoeken sommige jongeren uiteraard de kantjes op zowel qua houding als daden, dat merk je zelfs op de lagere school bij ons in het dorp, je kan imo alleen maar zoveel als mogelijk voorbeelden aanreiken hoe het ook anders kan.
Ik ben van mening dat buiten een kern van werkelijk crapuul, waar niets meer mee aan te vangen is, er vooral een grote groep meelopers is, die wel nog te redden zijn. Maar of dat gaat gebeuren is iets anders natuurlijk, want laat ons eerlijk zijn, het is een terugkerend fenomeen rond de jaarwisseling (of in de zomer met die recreatiedomeinen), waarna er altijd een hoop verontwaardiging is, maar er op wat kleine dingen na uiteindelijk weinig gebeurt.

Het merendeel van de functionerende leden van de maatschappij, om het zo te noemen, de mensen wiens stemmen men probeert vast te krijgen, ligt niet zo heel hard wakker van die zaken eenmaal de mediacyclus rond is.

Ouders van dat crapuul zouden ook moeten worden meegestraft. Kindergeld afnemen voor X tijd misschien. Als ze het voelen in hun portefeuille gaan ze misschien proberen een opvoeding te geven.
Zouden die niet gewoon de opvoeding geven die ze zelf hebben gekregen, zoals de meeste mensen. En schoolresultaten zullen daarin niet zo'n grote rol gespeeld hebben, er moest gewoon geld verdiend worden en de flikken/overheid, dat was de vijand. Ik denk niet dat je die situatie gaat veranderen door geld af te pakken van mensen die waarschijnlijk al amper rondkomen en hun (oudere) kinderen toch niet meer onder controle hebben.

@Gerecht, maak er aub een voorbeeld van en straf extreem streng.

Verdachte die zich met gestolen politievest uitleefde op het Kiel werd opgepakt

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan