Relatie met dezelfde bloedband

Hoe ver mag men hierin gaan?

  • Bloedverwantschap in eerste graad (ouders, kinderen)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Bloedverwantschap in tweede graad (grootouders, kleinkinderen, broers of zussen)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    74

Spiderman

Banned
Hoe ver kan me hierin gaan? Wat is volgens jullie sociaal acceptabel? Zou iedereen hier vrij in mogen zijn? Onlangs een berichtgeving opgemerkt hierover waarbij een neef/nicht met elkaar getrouwd zijn en een baby hebben verwekt:

 
xF6WQHEN7x8AlSlS3Q3G2EtKgdfkEzKKR-0Z-A-UAyM.gif
 
Op zich niets mis met neven en nichten, zo lang de frequentie van dat soort koppels niet te hoog is binnen een bepaalde gemeenschap. Ik dacht dat het één keer kon voorkomen binnen een familie, maar als die kinderen ook een soortgelijke relatie beginnen en voortplanten dan slinkt je diversiteit te fel.

In zuiver opgaande/neergaande lijn vind ik het ook wat te creepy.

Daarom maar voor vierde graad gegaan. Ik dacht ook dat meeste landen een restrictie hebben tot de vierde graad, maar kan me vergissen.
 
Op zich niets mis met neven en nichten, zo lang de frequentie van dat soort koppels niet te hoog is binnen een bepaalde gemeenschap. Ik dacht dat het één keer kon voorkomen binnen een familie, maar als die kinderen ook een soortgelijke relatie beginnen en voortplanten dan slinkt je diversiteit te fel.

In zuiver opgaande/neergaande lijn vind ik het ook wat te creepy.

Daarom maar voor vierde graad gegaan. Ik dacht ook dat meeste landen een restrictie hebben tot de vierde graad, maar kan me vergissen.
Mij lijkt neven/nichten of ooms/tantes (3e graad) wat creepy. Ik heb zelf voor vierde graad gestemd. Dat lijkt me ietwat borderline.
 
Ik kende vroeger een koppel dat neef en nicht was (zijn nu overleden), en dat was toch ook iets dat opmerkelijk was. Is kennelijk niet verboden maar ik zou dat zeer dicht vinden. Door onze kleine familie zie ik vaak mijn achternichten, en daarbij heb ik toch ook nooit gedacht van "hmm, interessant".

Dusja ik zou zeggen vierde graad, maar ik zou het persoonlijk toch echt niet zien zitten.

Ook vind ik relaties tussen verschillende "generaties" wel heel bedenkelijk. Er zijn best situaties mogelijk waar je (oud)oom of (oud)tante jouw leeftijd heeft, maar doorgaans lijkt me dat toch een ethisch mijnenveld (en dan spreken we niet over ouders of grootouders, dat is gewoon nooit ok volgens mij).
 
Laatst bewerkt:
De machtsverhouding speelt ook wel mee. Als een van de partijen in een duidelijk machtigere positie staat dan de andere verandert dat alsnog het verhaal.
 
Ik heb vierde graad aangeduid. Eigenlijk heb ik weinig moeite met neef en nichten relatie zoals in het artikel, zolang het ethisch kan voor de nakomelingen (dus geen grotere kans op bepaalde aandoeningen). Alleen is het wel een beetje vreemd, maar goed, dat hoeft daarom geen reden te zijn dat het niet kan.
 
Wettelijk mag het in België vanaf de 3de graad, dus dit koppel doet wettelijk alvast niets fout, maar 4de graad is maatschappelijk meer aanvaard.
Ik heb gekozen voor 3de graad ..

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Zo was er in de krant (maar ik vind het artikel niet meteen terug) ooit sprake, van een koppel dat elkaar ergens 'toevallig' leerde kennen, ze waren dan ook gehuwd (Want ja, officieel waren ze vreemden van elkaar) en ze hadden ook al kinderen, en toen kwam uit, dat ze eigenlijk gewoon stiefbroer en stiefzus waren (Vaderlief had blijkbaar ooit scheefgepoept en dit geheim gehouden :frown: )

Wat doe je daar dan mee? :unsure: Wettelijk moet je dan het huwelijk nietig verklaren, en in sommige landen moeten broer en zus dan de gevangenis in, en nemen ze dan de kinderen af. Maar ik vraag me dan toch af of dit echt in het voordeel is van de kinderen als dit uitkomt / gebeurt? Zeker in zo'n uitzonderlijk geval? En ben je strafbaar als je het echt NIET wist?

Maar het moet toch creepy zijn als je plots ontdekt dat je partner je broer of zus is na al die jaren. :shutup:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vierde graad aangeduid. Eigenlijk heb ik weinig moeite met neef en nichten relatie zoals in het artikel, zolang het ethisch kan voor de nakomelingen (dus geen grotere kans op bepaalde aandoeningen). Alleen is het wel een beetje vreemd, maar goed, dat hoeft daarom geen reden te zijn dat het niet kan.
Ooit gelezen van een koppel dat zich heeft laten testen voor ze aan nageslacht begonnen.

Ook niet vergeten dat niet iedereen al zijn neven en nichten kent. Ik heb twee jaar geleden, op 51 jarige leeftijd, voor het eerst twee neven van me gezien en gesproken*. Eén nicht heb ik nog nooit ontmoet/gezien/gesproken.
 
Ik heb een achternicht van zo'n 25 jaar oud waarvan ik denk "lucky guy die haar eens achterwaarts in de poes mag nemen"...maar zelf overgaan tot de daad zou voor mij een brug te ver zijn...dus relatie met bloedverwantschap, ongeacht de graad van verwantschap helemaal niet ok voor mij. Wat is het risico voor kinderen met een verstandelijke beperking eigenlijk voor bloedverwantschap in vierde graad?

Edit mod: ongevoelig taalgebruik wat opgekuist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is het risico voor kinderen met een verstandelijke beperking eigenlijk voor bloedverwantschap in vierde graad?
3de graad --> 4 tot 6%
Geen enkele bloedverwantschap? --> 2 tot 3%

Kort gezegd: De kans is vanaf de 4de graad even hoog tov wanneer er geen enkele bloedverwantschap is. Er is vanaf dan geen enkel verschil meer.

dus relatie met bloedverwantschap, ongeacht de graad van verwantschap helemaal niet ok voor mij
Hoe ver wil je gaan? De kans wanneer je ver genoeg in het verleden gaat kijken, dat jij en ik ergens een betovergrootouder hebben uit de middeleeuwen of nog verder weg in het verleden, waarvan wij beiden afstammen is ...? :tongue: En ja dat is per definitief ook bloedverwantschap.

OK in de 100ste graad dan of zo, maar het blijft bloedverwantschap.
 
Ooit gelezen van een koppel dat zich heeft laten testen voor ze aan nageslacht begonnen.

Ook niet vergeten dat niet iedereen al zijn neven en nichten kent. Ik heb twee jaar geleden, op 51 jarige leeftijd, voor het eerst twee neven van me gezien en gesproken*. Eén nicht heb ik nog nooit ontmoet/gezien/gesproken.
Ja absoluut. Daarom dat het een grijs gebied is voor mij persoonlijk.
 
Ook al gehoord van neef/nicht koppel, getrouwd in de jaren zeventig, was aan de kanten van Lier, een grote boerenfamilie die weinig contact had met buitenstaanders, die maakten de rekening; het was dat of niets.
 
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Zo was er in de krant (maar ik vind het artikel niet meteen terug) ooit sprake, van een koppel dat elkaar ergens 'toevallig' leerde kennen, ze waren dan ook gehuwd (Want ja, officieel waren ze vreemden van elkaar) en ze hadden ook al kinderen, en toen kwam uit, dat ze eigenlijk gewoon stiefbroer en stiefzus waren (Vaderlief had blijkbaar ooit scheefgepoept en dit geheim gehouden :frown: )
Daar zijn online wel meerdere video's van te vinden.
Hoe ver wil je gaan? De kans wanneer je ver genoeg in het verleden gaat kijken, dat jij en ik ergens een betovergrootouder hebben uit de middeleeuwen of nog verder weg in het verleden, waarvan wij beiden afstammen is ...? :tongue: En ja dat is per definitief ook bloedverwantschap.

OK in de 100ste graad dan of zo, maar het blijft bloedverwantschap.
Ik denk dat @Beffer niet zit te wachten op een relatie met jou. :unsure:
 
Ik moet toegeven dat ik een beetje verbaasd ben over het aanzienlijk aantal stemmers die een relatie met bloedverwantschap in de 3e graad (dus neven, nichten, ooms, tantes, …) best oké vinden. Alle respect natuurlijk. Ik dacht enkel dat het veel lager zou zijn. Interessante enquête alleszins!

Ik vraag me ook af welke mening de stemmers die ‘overige’ hebben gekozen eigenlijk hebben.

De machtsverhouding speelt ook wel mee. Als een van de partijen in een duidelijk machtigere positie staat dan de andere verandert dat alsnog het verhaal.
Dat snap ik niet zo goed. Zou je een voorbeeld kunnen geven?
 
Ik moet toegeven dat ik een beetje verbaasd ben over het aanzienlijk aantal stemmers die een relatie met bloedverwantschap in de 3e graad (dus neven, nichten, ooms, tantes, …) best oké vinden. Alle respect natuurlijk. Ik dacht enkel dat het veel lager zou zijn. Interessante enquête alleszins!

Ik vraag me ook af welke mening de stemmers die ‘overige’ hebben gekozen eigenlijk hebben.


Dat snap ik niet zo goed. Zou je een voorbeeld kunnen geven?
Ik ben vooral opgelucht dat er voorlopig niemand een relatie met bloedverwantschap in eerste graad ok vind
 
Terug
Bovenaan