Bordspelreview: Nightmare Horror Adventures: Welcome to Craft Mansion

Dim de lichten en brand enkele kaarsjes, want het is tijd om te griezelen! Kruip in de huid van één van de weeskinderen die een oud landhuis doorzoeken dat eeuwenlang bezit was van de Crafton-familie. Je werkt samen met je vrienden om een mysterie te ontrafelen: wie vermoordde 15 jaar geleden jullie ouders? En waarom? Je zult twee uur lang kamers doorzoeken en herinneringen ophalen, op zoek naar aanwijzingen die je in de richting van de moordenaar sturen. En wees alert, zodat je onderweg zelf niet het loodje legt, want niets is wat het lijkt …

Halloween is weer in aantocht. Intussen is het een jaarlijkse traditie geworden om tijdens deze periode de griezeligste bordspellen boven te halen. Onlangs mocht ik het spel met de nogal lange titel ‘Nightmare Horror Adventures – Welcome to the Crafton Mansion’ eens uitproberen. Net zoals dat bij escape room-bordspellen het geval is, kun je dit spel maar één keer spelen. Zorg er dus voor dat je dit avontuur onder de best mogelijke omstandigheden kunt ervaren!

Nightmare_Horror_Adventures_huis.jpg


Familiereünie

Vijftien jaar geleden woonde de Crafton-familie in een enorm landhuis. Onder bizarre omstandigheden kwamen de volwassen familieleden om het leven. De broers, zussen, neven en nichten bleven als weeskinderen achter en werden in pleeggezinnen geplaatst. Daardoor verloren ze het contact met elkaar. De moordzaak werd nooit opgelost, maar vandaag heeft een van de neven, Johnny, de rest van de weeskinderen gevraagd om allen samen te komen in het landhuis. Door objecten in het huis te onderzoeken, zullen ze verdrongen herinneringen ophalen die van pas kunnen komen om na al die jaren eindelijk de dader te vinden. Je krijgt van alle overleden familieleden een kaartje waarop je hun profiel kunt schetsen. Je duidt hierop hun karaktertrekken en merkwaardigheden aan. Als speler vertegenwoordig je een van de vijf neven en nichten. Hier komt al meteen een groot role-playing-element kijken. Elk personage heeft namelijk een erg uitgesproken karakter en de begeleidende tekst moedigt je aan om heel het spel in je rol te blijven. Aan de groep natuurlijk de keuze hoe ver ze hierin willen gaan.

Na afloop besef je dat je een memorabel avontuur meemaakte waarover je met je vrienden nog lang kunt napraten.


De opzet van het spel is eenvoudig. Een handleiding is niet aanwezig. In de doos vind je een briefje met een afbeelding van hoe je het spel klaar moet zetten, alsook enkele richtlijnen en tips. Verder word je doorheen het spel begeleid door een app. Als alles klaarligt, neem je er een tablet of laptop bij, en start je daarop de proloog. Dit is een videofragment waarin het verhaal uitgelegd wordt, en wat de huidige situatie is (daarover kan ik eigenlijk al niks verklappen). Na het filmpje stelt elk personage zichzelf voor. Dit doe je door de tekst op je karakterkaart voor te lezen. Opgelet: hier staat ook informatie op die geheim is voor je medespelers. Ook al ben je verwikkeld in een coöperatief spel, sommige familieleden hebben misschien nog duistere geheimen of verborgen motieven. Na het voorstelrondje begint het echte spel. Beurten zijn er niet, je beslist als groep of je een nieuwe kamer gaat ontdekken of in de huidige kamer blijft om daarin voorwerpen te bestuderen die herinneringen kunnen oproepen.

Op je persoonlijke karakterkaart vind je hieromtrent enkele tips. Elke speler heeft zo zijn reden om bepaalde voorwerpen in detail te bekijken. Aan jou dus om de groep te overtuigen om dit ook werkelijk te doen. Het is namelijk zo dat de tijd dringt, dus je kunt het niet rustig aan doen om elke hoek van elke kamer grondig te doorzoeken. Per actie die je als groep onderneemt (nieuwe kamer ontdekken, bepaald stuk van een kamer bestuderen of terugkeren naar een eerder ontdekte kamer), registreer je dat in de app. In die app tikt een klok steeds verder na deze acties. Tijd is dus erg beperkt, al weet je niet op voorhand hoeveel tijd je zult krijgen of wat er zal gebeuren als de tijd op is. Ik kan wel verklappen dat het einde epische wendingen kan krijgen! Af en toe simuleert de app dat de elektriciteit uitvalt. Dan doet elke speler een blinddoek om, gezien je karakter zich in de duisternis bevindt. Daar zijn ook bepaalde gebeurtenissen aan gekoppeld, maar meer kan ik daarover niet vertellen. Elke speler krijgt trouwens zijn eigen notitieblaadje. Beschouw dit maar als een goeie tip: noteer in grote lijnen alles dat je te horen krijgt over het verhaal!

Nightmare_Horror_Adventures_nota.jpg


Aandachtspuntjes

Ik had graag een aantal zaken op voorhand geweten. Officieel is het spel voor vier of vijf spelers. Naar mijn mening moet dit gewoon ‘vijf’ zijn, niet meer, niet minder. Er zijn namelijk vijf personages die elk een even belangrijke rol spelen in het verhaal. Onze groep bestond uit vier spelers, en in dat geval moet een speler twee personages voor zijn rekening nemen. Allerminst ideaal als je weet dat het spel verwacht dat je je inleeft in het karakter van je personage en dat deze hun eigen geheimen hebben. Je bent in dit geval wel verplicht om broer en zus te nemen. Ook de omstandigheden waarin je speelt en de sfeer die je rond de speeltafel kunt creëren zijn van groot belang, vooral omdat je dit spel maar één keer kunt spelen. Bij ons was een eenjarige baby erg aanwezig. Daar kan natuurlijk niemand iets aan doen en bij gewone bordspellen is dat dan ook nooit een probleem. Maar in dit spel haalde dit ons onvermijdelijk wat uit de sfeer van het verhaal.

Eén keer kregen we in de online app met een time-out te maken, waardoor het spel helemaal vastliep. Er zat niks anders op dan alles opnieuw te starten. Gelukkig kwamen gebeurtenissen wel op dezelfde vaste momenten, waardoor we de app gewoon even konden “fast-forwarden” naar het moment waar we voorheen zaten. En nu ga ik waarschijnlijk over tot muggenziften, maar de titel ‘Nightmare Horror Adventures’ is wel héél erg generisch. Als de doos uit een verzameling horrorspelletjes zou bestaan, dan zou ik de titel begrijpen. Tot slot was de Nederlandse vertelstem soms érg moeilijk te verstaan, dit was echt een domper. Ik had liever een Engelstalige vertelstem gehoord. Dit zorgde meteen ook voor een onbedoeld komisch effect: soms lazen we de tekst op de kaartjes voor met een (tenenkrullend slecht) Nederlands accent. Slecht idee, maar we konden niet altijd aan de verleiding weerstaan. Ik las hier en daar dat dit het engste spel ooit zou zijn, maar ik heb het nooit als ‘eng’ ervaren. Als ‘spannend’ wel, gelukkig maar!

Nightmare_Horror_Adventures_App.jpg

Conclusie

Dit was mijn eerste ervaring met dit type spel. In de laatste paragraaf lijk ik het spel wat af te breken, maar dat is allerminst mijn bedoeling. Ondanks enkele tekortkomingen is Nightmare Horror Adventures een prima spel en als je de juiste mensen samen kunt krijgen op een donkere avond, ga je twee heel fijne uren tegemoet. Van begin tot eind word je ondergedompeld in bakken sfeer en ga je enkele erg leuke momenten en plot-twists tegemoet. Na afloop besef je dat je een memorabel avontuur meemaakte waarover je met je vrienden nog lang kunt napraten. En een erg mooi gebaar van de uitgever: je krijgt tips over hoe je het spel terug speelklaar kunt maken om zo door te geven aan andere vrienden!

Pro

  • Heel erg sfeervol
  • Spannend en meeslepend verhaal
  • Unieke ervaring
  • Perfect voor Halloween-periode

Con

  • Vertelstem soms lastig te verstaan
  • Je moet eigenlijk exact met 5 zijn
7.5

Over

Uitgever

  1. Identity Games
 
Terug
Bovenaan