Reizen voor het werk - welke verloning?

Als men een meeting/congres in plant op maandagvoormiddag en er 8 uur moet gevlogen worden, ben je natuurlijk wel verplicht om privé-tijd op te geven he. Je kan uiteraard op vrijdag al op vliegen, maar mijn gezin woont wel in België natuurlijk. Dat gaat thuis niet in dank worden afgenomen vrees ik.
Bij mij ook niet, maar onze gemiddelde leeftijd ligt vrij laag, en soms kan het gewoon niet anders en dat is het leven zeker.

Allezja, ik denk dat we allemaal bovengemiddeld genoeg verdienen om eens een zeldzame zondag op te geven. Als dat vaak gebeurt is dat wat anders natuurlijk.
In dit voorbeeld gaat het trouwens niet om 'elke minuut compenseren' voor alle duidelijkheid, maar wel het opgeven van een volledige weekenddag om te kunnen voldoen aan een opgelegd tijdsschema in het buitenland. Om het concreet te maken: Ik moest van maandagochtend tot vrijdagavond voor een project in de VS zijn, vluchten waren daardoor zondagmiddag en vrijdagavond. Hierdoor gaf ik mijn zondag en zaterdagvoormiddag op ten koste van een tijdstip opgelegd door mijn werkgever. Als daar niet de compensatie tegenover stond dat ik die 12h kon compenseren op een later tijdstip, gaat die vlieger voor mij alleszins niet op. Als dat een vroege vlucht maandagochtend was of laattijdigere thuiskomst op vrijdagavond zou ik daar minder een zaak van maken.
Ik denk dat de achterliggende redenering is dat dit gewoon bij de job hoort en je dat op voorhand weet. Er gaat bij ons ook niemand nagaan hoeveel verlofdagen je opneemt trouwens, en ondanks we er 35 hebben neemt praktisch niemand die allemaal op.

Dit alles in de context van universitair onderzoek natuurlijk waar mensen aan hun eigen (thesis)onderzoek en academisch dossier werken.

Laatst bewerkt:
Global policy is hier eenvoudig: je mist een halve/hele dag weekend door travel --> halve/hele dag recup. Je mist twee dagen weekend door travel (lees je gaat down-under) --> 2 dagen recup. Niet meer, niet minder, en hiërarchie moet maar monitoren of er echt misbruik wordt gemaakt of niet. Easy does it.

Bij ons eigenlijk geen vaste regels, de ene keer doe je wel eens voordeel, de andere keer niet.

Onlangs naar Zwitserland geweest. Moesten op maandagmiddag daar zijn om de booth op te zetten, maar conference begon pas op dinsdag. Dus maandagnamiddag/avond nog eens op't gemakske de stad kunnen verkennen. Anderszijds was er de volgende dag ook een evening event en ondanks dat dit echt wel nice is blijf je toch tot 's avonds laat wel werken door te netwerken. Dus dat compenseert de maandag dan al wel weer.

Bij een ander congres in Spanje kwam ik donderdag om 23u terug in de luchthaven van Zaventem. Dan gaat mijn manager echt niet moeilijk doen dat ik niet om 7.30u aan't werk ga vrijdag.

Qua onkosten betaal ik ook gewoon alles met de mastercard van't werk. Van mijn manager mag daar 's avonds gerust een cocktailke bij zijn. Zolang er niet overdreven wordt allemaal is dat allemaal ok.

Ook al trips gedaan waarbij ik wat langer gebleven ben. Dan moet ik enkel hotel boeken voor de extra dagen (wel ander hotel dan conference hotel, want ik zoek dan wel wat goedkoper). Vlucht moeten ze toch sowieso betalen, dus welke dag ik dan exact terugkom speelt geen rol.

Ik kreeg 40 euro p/dag en 10 euro ARAB.
Eten mochten we gewoon bon inbrengen, maar niet te zot. Maar dan vroegen we gewoon bon zonder detail.

Standenbouw circa 2014-2016

Afhankelijk van de job/aard vh bedrijf moet ge op locatie gaan ook niet te fel romantiseren hoor.
In mijn geval was dat bvb vooral petrochemische installaties. En wij waren ook wel echt daar om te werken.
Dat was dus typisch in een conferentiehotel genre ibis/vandervalk aan de rand van een industrieterrein met niet veel anders in de nabijheid en met dagen van 10-12u on site is uw goesting om daarna nog ergens heen te gaan veelal zoek.
Na zo 3,4 weken zijt ge de kaart al beu gegeten, kent ge het personeel bij naam en werkt ge eigenlijk liever nog een uurtje of twee langer dan in zo´n troosteloze lobby...excuseer.. "bar" te hangen.

Nu, ik was toen ook nog jong, onbezonnen, vrijgezel en ben toch op wel wat locaties geweest waar ge anders niet rap komt dus toen deed ik dat wel nog graag, intussen hoeft dat voor mij allemaal niet meer.

Ik werk als arbeider en moet soms met mijn vaste collega overnachten. Meestal omdat we meerdere verre plaatsingen combineren in een dag of 3. In totaal vorig jaar 15 nachten voor het werk weg geweest.
We hebben een visakaart en kiezen zelf ons hotel en waar we eten 's avonds. De dag erop mogen we ook over de middag gaan eten wat dan meestal mc do achtig iets is.
Veel vrijheid dus en ik kom goed overeen met mijn collega waardoor we meestal proberen in een stad te geraken en te verkennen zo al vele leuke steden in België en Nederland leren kennen. Wij zien het als iets positiefs en krijgen vrijheid en krijgen geen extra compensatie.

Mij zou het wel aantrekken als de bestemmingen interessant zijn. Het is wel een oefening in alleen zijn: niet iedereen is daar voor te vinden. En als je een gezin hebt is dat ook niet zo evident, want de partner moet dan alles opvangen en dat is niet altijd een dankbare taak. Mijn vader zat een paar keer per jaar in Afrika (meestal een week, soms langer) en vaak bleef ons bomma bij ons overnachten om mijn moeder mee uit de nood te helpen. Ik heb daar wel goede herinneringen aan. Tegen het einde van zijn carrière zag mijn vader daar wel tegenop.

Bij ons in de firma zijn er wel die regelmatig naar het buitenland gaan, sommige zelfs naar de andere kant van de wereld (o.a. Hong Kong wat me als bestemming zeker aantrekt). Meestal wel binnen Europa en dat zijn dan vakbeurzen.

Je moet zo'n zakenreizen ook niet romantiseren: veel tijd om te gaan sightseeing heb je niet. Met wat geluk eens een halve dag. Wie weet nog een one night stand met een andere expat die je tegenkomt in de hotelbar ...
Je moet het niet romantiseren maar met wat chance beland je in bed met een andere expat :fingerguns:

Promotie, nieuwe functie waarbij ik +/- 5-6x per jaar een week in 't buitenland zit.
Zondagmorgen heb ik mijn vliegtuig, donderdagavond land ik terug.

Wat is jullie mening omtrent verloning/recup voor die zondag? Mijn baas vindt alvast dat dat 'part of the job' is.
Vrienden van mij met iets gelijkaardigs krijgen daarvoor 2 dagen recup (omwille van de zondag) of zelfs 150-200% betaald. Ik vroeg 1 dag recup en dat viel verkeerd.
Voor die 5x jaar zou ik toch niet teveel belang hechten aan compensatie, als uw bedrijf zich ook wat flexibel opstelt op andere vlakken natuurlijk.
Heb vroeger nog 20+ trips op jaarbasis voor het werk gedaan, nooit compensatie voor gekregen. Wel niet dezelfde situatie als de uwe, veel korte vluchten (binnen Europa). Ik was eerlijk gezegd blij dat ze mij toelieten om op zondag te vertrekken.
Maar ja bij mij was het eerder eigen comfortkeuze, ik vertrok dan steeds op zondag rond de middag zodat er nog wat tijd over zou zijn voor wat sight seeing ter plaatse, iets waar je dan in de week toch geen tijd voor hebt meestal, dat was voor mij compensatie genoeg + de extra kost van maaltijden/overnachting die ze hiervoor voorzagen natuurlijk
Ze zouden mij immers ook kunnen verplicht hebben om de eerste vlucht op maandag te nemen (en dan ergens om 3 uur moeten opstaan om de vlucht te halen), en dan rush rush van de luchthaven naar de eerste meeting 's morgens, maar meestal was een vlucht op zondag ook goedkoper dan die op maandag win/win dus in mijn geval.

Ivm het romantiseren van de business trips, mijn team doet dat ook wel eigenlijk.

Ik sta er eerlijk gezegd niet voor te springen, ben altijd doodop na zo'n conference. Onlangs zit'k ook nog rustig te ontbijten, al meteen klanten "can we join you". Uiteraard, want das de bedoeling van zo'n conference om contacten te leggen. Maar in mijn binnenste denk'k dan toch soms "fuck off, ik wil gewoon eerst rustig een pistoleeke eten en mijne koffie drinken en dan sta ik open voor business".

Er zit ook wel een grote variatie in de verloning; maar ook in het type job en de reden om iets te doen:
- in mijn huidige job heb ik verantwoordelijkheid over projecten en mensen die zich op locatie bevinden. Ik ga zo veel en (en liefst zo) weinig als ik wil, maar uiteindelijk word ik betaald voor een verantwoordelijkheid
- in een vorige job was het een specifiek project in het buitenland (travel 60-70%) waar je dat wist. De functie was een grade hoger dan ik zelf de verantwoordelijkheid zou schalen wat uiteindelijk een stukje compenseert (en ook een beetje investering is in je eigen carrière)

Wat beide zaken gemeen hebben hadden is dat het werken is voor interne werking, waar de kost van de travel eigenlijk relatief laag is tov de budgetten waarover de projecten gaan.
Dit is vaak analoog voor mensen die leveranciers/klanten bezoeken.

Bij externe services die je aflevert voor een 3e partij, worden die kosten vaak doorgefactureerd en dan is het wel wraakroepend als je geen enkele manier dat ook gereflecteerd ziet in je eigen loon.

Er zit imo ook wel een groot verschil tussen een conference/congres en effectieve werktrips naar (onze) klantlocaties vind ik.
Wij reizen regelmatig (+/- 3 maand/jaar) naar Olie/gas locaties of scheepswerven om 10-12u per dag 6 op 7 (offshore 7/7) te werken waar het bedrijf zeer mooie dayrates voor krijgt.
Wij krijgen dan ook een dagvergoeding + alle onkosten betaald + verlofdagen voor weekends.
Zonder de dagvergoedingen zou ik het niet doen, ondanks dat de trips een leuke afwisseling zijn.
Het is leuk, maar zeker niet romantiseren. Het is hard werken icm vaak niet de leukste/mooiste locaties of weinig afwisseling (bvb offshore) en vaak maar heel weinig tijd om effectief iets te bezoeken + weg zijn van huis.

Korte trips naar kantoren van leveranciers in Europa voor bepaalde testen, zijn veel leuker om te doen en vaak veel meer vrije tijd. Komt helaas weinig voor.

Ben zelf technieker en 'moet' regelmatig overnachten in BE/NL, mag alles zelf boeken (hotels.com is iets duurder maar na 10 nachten heb ik een gratis nachtje gespaard voor mezelf :D).
Alle onkosten kan ik betalen met de creditcard van het werk, we hebben niet echt een budget maar ik vermoed dat ze me wel op de vingers komen tikken als ik kamers van €250/nacht ga boeken.
Aangezien ik mijn planning zelf maak is dit allemaal heel flexibel en kan ik dit perfect aanpassen in functie van mijn privéleven.

Tegenwoordig moet ik ook afentoe (+- 5x per jaar) naar het buitenland (dit kan heel de wereld zijn) voor het geven van technische trainingen.
Dit is dan aan distributeurs die onze producten verdelen dat is dan gewoon overdag werken en 'savonds gaan wij meestal met hun eten, sommige zijn zo trots op hun land dat ze je helemaal door hun stad gidsen, andere laten je gewoon met rust 'savonds.
Meestal ben ik hier dan wel met een collega, ik vind dit prachtig om te doen en krijg er geen extra vergoeding voor.
Ben ook al op zondag vertrokken, in principe mag ik die dag dan terugnemen maar zelfs dat doe ik soms niet (beetje afhankelijk hoe druk ik het heb).

Dus conclusie hier ook geen extra vergoedingen maar ik ga hier ook zeker niet naar vragen aangezien die buitenlandse reizen echt wel leuk kunnen zijn bij momenten en ik blij ben dat ik 'gratis' nieuw plaatsen en culturen kan leren kennen.

Af en toe voor het werk (overheid) naar het buitenland. Altijd wel plezant, gaande van 1 overnachting tot 4 dagen. Meestal proberen we een vlucht te boeken op heen of terugreis die vroeg of laat is, zodat we nog wat extra tijd voor sightseeing. Voor hotel een budget per nacht, naast onze uren ook nog een (halve)dagvergoeding afhankelijk van het land.
Zondag op maandag naar Polen, dus nog eens op zondag wat zondaguren (dubbel) meepikken ;)

Hier ook regelmatig naar het buitenland. Vluchten en hotels mogen we hier ook zelf regelen. Wanneer ik maandagochtend ergens aanwezig moet zijn dan vlieg ik meestal zondagavond, zo laat mogelijk en dan slaap ik aan de luchthaven om weinig tijd te verliezen. Hiervoor is geen recup of vergoeding voorzien, part of the job.

Part of the job, zo simpel is het.

Als je een weekend thuis zit, of je zit een weekend betaald in hotel in het buitenland, is dat toch even leuk, zelfs leuker? Akkoord dat het van persoon tot persoon af hangt, maar als je er voor kiest, dan moet je het er bij nemen.

Je kan toch niet verwachten dat ze én je loon gaan betalen voor die weekends én de hotels.

Vroeger als lasser veel buitenland gewerkt op grote werven, was 3 weken weg van huis dan 2 dag thuis en wederom weg. Zo maanden aan een stuk.
6 dagen in de week werken aan 12 uren per dag.
Altijd een dagvergoeding gekregen die dacht ik belastingsvrij was, deze was ook voor elke dag van de week ook de zondag dus die je niet werkte.
Was altijd tussen de 65-85€ afhangkelijk van welk land je werkte.

Als je een weekend thuis zit, of je zit een weekend betaald in hotel in het buitenland, is dat toch even leuk, zelfs leuker? Akkoord dat het van persoon tot persoon af hangt, maar als je er voor kiest, dan moet je het er bij nemen.

Je kan toch niet verwachten dat ze én je loon gaan betalen voor die weekends én de hotels.
Wij krijgen een per diem per overnachtig als we in het buitenland zitten qua compensatie + ze betalen je hotel ( ook als je de zondag ergens blijft overnachten) en dat vind ik niet meer dan terecht als je voor je werk naar het buitenland moet

En waarom zou je dat níet mogen verwachten?

En waarom zou je dat niet mogen verwachten als uw werkgever uw weekends gaat claimen.

Terug
Bovenaan