Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Mijn ervaring is de luchthaven zelf. Heb onlangs het vliegtuig genomen en zat hier met die vraag op het forum ook. Heb het dan nog eens gevraagd bij vertrek en aankomst in verschillende landen en daar vertelden die medewerkers allemaal hetzelfde.

Stel je hebt een test nodig die 72u geldig is, dan begint de 72u te lopen vanaf je de test hebt afgenomen, zo simpel is het.

Dat de online redactie van de morgen iets anders schrijft kan goed zijn, die typen die artikels blindelings over van belga en van achter hun computertjes zonder ooit een stap in de luchthaven te zetten.
Het is niet de online redactie van De Morgen die iets anders schrijft, het is Van Gucht die tijdens een persconferentie van sciensano iets anders zegt.

Maar hier staat inderdaad "staalafname", terwijl daar daarvoor iets anders stond:

Dat van die uren klopt echter sowieso wel. Het is niet dat je test tot 13u loopt als je die om 13u hebt gedaan.

Loser, kan je aub stoppen met foute info te verspreiden? Echt waar man, het moet iemand maar overkomen van aan een grens te staan met een test die 3uur overtijd is.

"ja maar loser zei op BG dat het OK is want Van Gucht heeft dat gezegd op tv" zal geen argument zijn.

Genoeg mensen die hier al hebben gezegd en gedeeld dat (sommige) landen wel degelijk naar het uur kijken ook!!!!

Moment van staalafname telt, dus het tijdstip ook, punt aan de lijn.

Loser, kan je aub stoppen met foute info te verspreiden? Echt waar man, het moet iemand maar overkomen van aan een grens te staan met een test die 3uur overtijd is.

"ja maar loser zei op BG dat het OK is want Van Gucht heeft dat gezegd op tv" zal geen argument zijn.

Genoeg mensen die hier al hebben gezegd en gedeeld dat (sommige) landen wel degelijk naar het uur kijken ook!!!!

Moment van staalafname telt, dus het tijdstip ook, punt aan de lijn.
In mijn link staat specifiek de uitleg dat sommige landen het anders bekijken, meneer.

vraagje,

ik heb voor ons moeke een "dag reis" met sima tours geboekt, begin vorig jaar.

dat zijn zo van die bus reizen, ze pikken u op, en savonds brengen ze u terug. maar ik vermoed dat dit ook onder de reis sector valt dus.

nu, dit was geboekt net voor die corona in 2020 (februari ergens). dus toen een voucher gekregen van 1 jaar.
die kwam bijna te vervallen, maar is nu opnieuw met een jaar verlengd.

mijn vraag is nu: ik dacht ergens gelezen te hebben, dat na 1 jaar, je automatisch recht had op een terugbetaling.
klopt hier iets van? en hoe formuleer ik dan best mijn email naar hen? verwijzen naar een "rechten link" ? thx!
Eventjes mezelf quoten.. Is iemand die hier het antwoord op weet? Thx

Waarom dan nog vermelden in uw post dat uw argument van het uur wel klopt?
Het klopt niet, tijd van afname telt dus ook het tijdstip, stop aub met foute informatie te verspreiden.
Mag ik je eraan herinneren dat ik vroeg naar waar je dat gevonden had, omdat ik het tot dan toe telkens anders had gelezen? En dat ik het zelf ben moeten gaan opzoeken, omdat het "Kingrotra op BG" was? Lijkt me toch niet zo raar dat ik daarnaar vraag.

En ja, Van Gucht heeft herhaaldelijk gezegd dat het de dag na de staalafname was, en dat er niet naar het uur gekeken werd, maar dat het gold tot middernacht 2d later. Zo heeft het ook op de website van Vlaanderen gestaan die ik hierboven had gelinkt, maar dat vind ik dus nu nergens meer terug. Bedankt voor de informatie en het vriendelijke aanreiken van je bronnen.

Waarom dan nog vermelden in uw post dat uw argument van het uur wel klopt?
Het klopt niet, tijd van afname telt dus ook het tijdstip, stop aub met foute informatie te verspreiden.
tbh tijdstip van afname klopt ook vaak niet hoor. Heb nu al 2 pcr testen moeten doen en volgens mij is 'tijdstip van afname' het tijdstip dat het toekomt in het labo, of wanneer de ophaling is bij het triagecentrum.
Als ik om 8u ging stond er bv 14u op mijn PDF van het labo.

Ik denk dat ze ook voornamelijk naar de datum kijken. Iemand van familie onlangs vertrokken ( met die gratis test) maar had niet g ezegd dat het op reis te gaan was. MAw geen deftige PDF met alle info. Enkel de afdruk van mijngezondheid.be met je code en de uitslag. Stond gewoon datum op.

we kunnen anders meteen het forum opdoeken als het van u hangt, en iedereen doorverwijzen naar google?
Het zou voor veel mensen wel nuttig zijn om eerst héél even moeite te doen om te googlen en daarna pas de vraag te stellen. Al vaak geweest dat, ja, o.a. jij, vragen stelt die je met exact wat je schrijft direct zal vinden.

Het is absoluut niet erg dat je dingen vraagt, het is zeker niet erg dat je dingen niet weet. Maar de gemakkelijkheidsoplossing kiezen van dingen te vragen zonder eerst even zelf de moeite te doen...

En wees gerust: er zijn genoeg vragen waarop google nog niet het antwoord weet of waar het toch moeilijk met voldoende zekerheid het antwoord te vinden is. Niemand die moeilijk doet als je dan even je vraag komt stellen.

Ik heb wel degelijk gegoogled, maar ik krijg verschillende antwoorden.

bovendien is het niet een zwart wit antwoord, want "dagreizen" valt dit wel onder "pakketreizen"?

ik stelde gewoon de vraag hier, omdat ik hoopte dat iemand gelijkaardig dit ook had besteld/meegemaakt?

ondertussen al gebeld naar hen, met een vriendelijke vraag.... maar daar zeiden ze droogweg, dat vouchers niet terugbetaald worden.

Toen ik in Frankrijk een sneltest liet doen bij een pharmacie, dan staat het uur van afname er wel op en sommige keken daar wel naar.

Hoe zeker ben je van deze uitleg? Want het laatste wat ik ervan gelezen en gehoord heb, spreekt dat tegen.
https://www.demorgen.be/nieuws/wann...atste-persconferentie-crisiscentrum~b4098ae0/ (23/07)

Op zowat elke website was ten eerste te vinden dat het niet om de uren ging, maar om de dagen. Dus afname om 09u of om 15u maakt niks uit. En zoals Van Gucht het hier uitlegt, is het de dag na de afname:
“Die geldigheidsduur begint te lopen op de dag nadat het staal afgenomen werd”, legt Van Gucht uit. “Als u op maandag een staal laat afnemen voor een PCR-test, dan blijft het Covid Safe Ticket geldig tot woensdag middernacht. Hou er wel rekening mee dat het resultaat een dag op zich kan laten wachten."
Hangt af van het land waar je naar toe gaat zeker? Denemarken was het weldegelijk het uur. Test om 12 uur gedaan op vrijdag. Tot zondag om 12 uur om aan de grens op te duiken.

Ik ben van plan om een 2 weken richting Frankrijk te trekken.
Iemand enige suggesties?
Requirements:
1) Liefst zo veel mogelijk rond een van de kusten of in de bergen (heb hooikoorts).
2) Budget: 1000 EUR

Is een roadtrip met de auto de moeite voor 2 weken?

Ik ben van plan om een 2 weken richting Frankrijk te trekken.
Iemand enige suggesties?
Requirements:
1) Liefst zo veel mogelijk rond een van de kusten of in de bergen (heb hooikoorts).
2) Budget: 1000 EUR

Is een roadtrip met de auto de moeite voor 2 weken?
De moeite zeker en vast, maar of dat je dan met 1000 EUR gaat toekomen...

De moeite zeker en vast, maar of dat je dan met 1000 EUR gaat toekomen...
ik kan dit beamen. ik ben net terug van 8 dagen frankrijk, rondreis ongeveer 2000 km afgelegd.
ik was 1300 euro kwijt voor 2 personen. en dan hebben we écht niet gek gedaan: geslapen in premier class shitty hotels, maar dat kon ons niet zoveel bommen, we hadden de fietsen en auto mee om vlot naar stad te geraken.

maar man wat duur is frankrijk !!! overal minstens 4,5 euro voor een klein pintje.
wat verderop heb je spanje, daar betaal je vaak 1 euro voor een halve liter.
om maar een vergelijking te maken.

een road trip voor 2 weken is zeker de moeite. wij hebben in 8 dagen, de WO2 stranden gedaan, nantes, parijs, rennes, le mans, rouen, bayeux, mont st michel, saint malot. maar 1000 euro ? zelfs voor 1 persoon is dit echt wel krap hoor. premier class hotels is het goedkoopste wat je vind, en daar mag je minimum op 50 euro per nacht rekenen. dus maal 14 nachten, zit je al 700 euro :eek:

ik kan dit beamen. ik ben net terug van 8 dagen frankrijk, rondreis ongeveer 2000 km afgelegd.
ik was 1300 euro kwijt voor 2 personen. en dan hebben we écht niet gek gedaan: geslapen in premier class shitty hotels, maar dat kon ons niet zoveel bommen, we hadden de fietsen en auto mee om vlot naar stad te geraken.

maar man wat duur is frankrijk !!! overal minstens 4,5 euro voor een klein pintje.

een road trip voor 2 weken is zeker de moeite. wij hebben in 8 dagen, de WO2 stranden gedaan, nantes, parijs, rennes, le mans, rouen, bayeux, mont st michel, saint malot. maar 1000 euro ? zelfs voor 1 persoon is dit echt wel krap hoor. premier class hotels is het goedkoopste wat je vind, en daar mag je minimum op 50 euro per nacht rekenen. dus maal 14 nachten, zit je al 700 euro :eek:
En niet vergeten dat de naam van de hotels niet de lading dekt.

Lol, die "Premier Class Hotels" zijn de Franse equivalent van een motel en zijn inderdaad shitty, no thanks.

Terug
Bovenaan