Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Als ge via Frankrijk ten oosten van de Vogezen rijdt via Mulhouse is dat 13€ voor een autostrade die deftig ligt en weinig volk op zit...

Dat stuk via Duitsland is maar kut imo.
Dat is inderdaad juist, weinig verkeer, een habbekrats aan peage, minder kilometers en zelden file aan de grens betaal ik graag voor, wel benieuwd hoe straf die Zwitsers dit jaar gaan controleren (rij ook altijd langs daar naar Italië.

Dat is inderdaad juist, weinig verkeer, een habbekrats aan peage, minder kilometers en zelden file aan de grens betaal ik graag voor, wel benieuwd hoe straf die Zwitsers dit jaar gaan controleren (rij ook altijd langs daar naar Italië.

De laatste tijd wel regelmatig file rond Strasbourg + Selestat. In Mulhouse kan je dikwijls ook in de file staan. Veel hangt natuurlijk af op welk tijdstip je er passeert. Ook aan de grens met St-Louis/Basel kan er soms vertraging zijn door vrachtwagenchauffeurs die wachten om de parking op te rijden voor douaneformaliteiten (>1u30 wachten) . In de zomermaanden zou het natuurlijk kalmer moeten zijn.

De laatste tijd wel regelmatig file rond Strasbourg + Selestat. In Mulhouse kan je dikwijls ook in de file staan. Veel hangt natuurlijk af op welk tijdstip je er passeert. Ook aan de grens met St-Louis/Basel kan er soms vertraging zijn door vrachtwagenchauffeurs die wachten om de parking op te rijden voor douaneformaliteiten (>1u30 wachten) . In de zomermaanden zou het natuurlijk kalmer moeten zijn.
De gps staat aan (ook al ken ik de weg blindelings) en als er teveel file staat ga ik na peagestation 2 van de snelweg af en rij binnendoor, daarmee vermijd je de file in de buurt van Strassbourg, 1 nadeel Route national dus veel ronde punten maar in tijd scheelt het niet veel (denk 10 minuten meer) Ooit op een zaterdag om 10.00 uur vertrokken richting COMO, langs Mullhouse en via de Gothard tunnel, geen meter file en om 19.00 ingecheckt in het hotel...(gereden netjes volgens de regels 1 stop na 600 km om te tanken)

Laatst bewerkt:
Snap het niet goed, wij hadden een trip geboekt vorige week met sima tours; een day trip begeleide bus dus, naar parijs.

geen PCR test nodig, als je minder dan 48 uur naar frankrijk gaat zijden ze;

dus als je nu voor 2 weken naar frankrijk gaat met de auto, kan je toch gewoon zeggen tegen de agenten, als ze u tegen houden, dat je maar voor 1 nachtje gaat?

Zaventem ligt in Vlaanderen hoor 😏

Wat heeft het VK met de EU te maken?
Dat elk land zijn eigen regeltjes heeft ondanks de EU ( buiten VK gelaten ) ipv dat er een beetje op elkaar afgestemd is...
Afhankelijk van de corona cijfers maar dan % gezien vs aantal inwoners. Kzie het nog gebeuren dat het weer de verkeerde kant opgaat vanaf september.

Snap het niet goed, wij hadden een trip geboekt vorige week met sima tours; een day trip begeleide bus dus, naar parijs.

dus als je nu voor 2 weken naar frankrijk gaat met de auto, kan je toch gewoon zeggen tegen de agenten, als ze u tegen houden, dat je maar voor 1 nachtje gaat?
Tiens, zelfs voor 1 dag moet je testen voor FR dacht ik?

Concreet, voor een reiziger komende van een “groen” land (Europese Ruimte, waar België deel van uitmaakt):

• Indien de reiziger gevaccineerd is: geen PCR- noch antigeentest, geen quarantaine.
  • Indien de reiziger (11 jaar of ouder) niet gevaccineerd is: negatieve PCR- of antigeentest van minder dan 72 uur voor vertrek, geen quarantaine.

dus voor zeker te zijn , voor Spanje is geen PCR test nodig op dit moment ?

Is nogal onduidelijk. Ik zag een facebook post passeren waar een TUI-agent zei dat zij wel een negatieve PCR test eisten (was voor Ibiza). Daarnet even gebeld met Brussel Airlines en zij volgen strikt de maatregelen. Geen negatieve PCR test dus. Ze konden mij wel niet zeggen of het domicile of vertrekplaat is. Maar Zaventem is toch Vlaanderen he? Dus ik zie het probleem niet zo.

Ik vermoed dat men u registreert en als ze je dan ergens anders tegenhouden men dat kan controleren.

Net zoals ik geen test nodig heb voor Duitsland als ik rechtstreeks naar België rij. Dus als ze me aan Deense grens tegenhouden en dan ergens in Berlijn 2 dagen later gaan ze daar waarschijnlijk vragen bij stellen.

Alsook Denemarken.. test mag max 48 uur oud zijn als je aan de grens opdaagt. Dus dat is testen op vrijdag, hopen dat we de resultaten op tijd krijgen en dan zaterdag vertrekken.

Gisteren getest geweest rond 17u en mijn (negatief :clap:) resultaat is al binnen in covidsafebe app

Neen. Die 48u zijn Belgische regels. Voor Frankrijk moet je meteen een pcr resultaat kunnen voorleggen.

Neen. Die 48u zijn Belgische regels. Voor Frankrijk moet je meteen een pcr resultaat kunnen voorleggen.
dus blijkbaar veegt die bus maatschappij daar dan hun kl*ten aan.... wat een gedoe ook, de belgische regels, de franse regels.
een ééngemaakt europa , mn botten

Wordt antigeentest ook terugbetaald of is het enkel PCR-test? Vertrekken dinsdag dus maandag antigeentest is handiger dan zonder PCR (maandag is al te laat wss).

En als ik het goed heb is antigeen voldoende voor Frankrijk, Zwitserland (als we geen grote zijn) en Italië

Je krijgt 2 codes om te testen maar die werken enkel om PCR-testen aan te vragen. De antigeentest kost tegen de 10 euro bij de apotheek, maar voor de service wordt een totaalprijs van 25 tot 30 euro aangeraden. Het resultaat zou wel binnen het half uur te raadplegen moeten zijn.

Aangezien het pas in gang schiet vanaf maandag 12 juli zouden "kinderziektes" of het vinden van een apotheek die het aanbiedt wel eens stress kunnen geven.

overdrijf anders wat.

als ge een PCR test hebt of covid safe groen, zal dat wel volstaan. denk je dat ze daar met hele administratie's gaan staan misschien? als ze er al staan...
Ik denk dat je dat eens tegen de franse agenten moet zeggen, als je dacht dat agenten in Belgie soms overdrijven, dan verbleken die toch als je de franse ernaast zet.

dus blijkbaar veegt die bus maatschappij daar dan hun kl*ten aan.... wat een gedoe ook, de belgische regels, de franse regels.
een ééngemaakt europa , mn botten
Bij reizen tijdens covid moet je met 2 dingen in orde zijn:
- Alle regels voor België om het land te mogen verlaten
- Alle regels van het land waar je naartoe gaat

Dat is niet overdrijven, dat is nu al 1,5 jaar het geval binnen Europa en was daarvoor altijd het geval buiten Europa.

Terug
Bovenaan