Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Op dit moment staat in de reopen Europe app bij "transit" dat je een PCR test nodig hebt. Er staat ook dat je als buitenlander die een tussenstop maakt in de luchthaven, binnen de luchthaven moet blijven. Ik weet niet of dat laatste als uitzondering op het eerste geldt, of kan gaan gelden als over een paar dagen Portugal met de app moet werken.
Hmm ok. Ik heb allesinds voor de zekerheid toch maar een pcr-test geboekt. Nu nog hopen dat die zeker negatief is :) ..

Ik voel mij echt zo dom :unsure:
Dus als wij vertrekken op 11/7 (als vlaams gewest medium/low risk blijft) moeten we enkel een test van max 72u (iedereen heeft al de eerste prik) Of is dit zelf niet nodig gezien wij niet overnachten in een "official tourist accommodation"?
Geen vaccinatie = negatieve test van max 72u oud OF een 1e vaccinatie (tenminste 15 dagen oud) is ook voldoende.

Ik vermoed dat er vanaf 5/7 een nieuw pdf document online zal staan en daar zal je dan kunnen zien of Vlaanderen een low risk area blijft.
Bij TUI kijken ze naar https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/spanje voor de richtlijnen.
Iemand van TUI wist me te vertellen dat ze hun site nog moeten updaten m.b.t. Spanje en hun autonome regio's/eilanden EN dat de kans bestaat dat de Canarische Eilanden vanaf 30/6 volledig rode zone worden. Je kan dan wel reizen naar die bestemming, maar je moet dan een test doen bij terugkomst (en quarantaine, moet dat nog?).

Geen vaccinatie = negatieve test van max 72u oud OF een 1e vaccinatie (tenminste 15 dagen oud) is ook voldoende.

Ik vermoed dat er vanaf 5/7 een nieuw pdf document online zal staan en daar zal je dan kunnen zien of Vlaanderen een low risk area blijft.
Bij TUI kijken ze naar https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/spanje voor de richtlijnen.
Iemand van TUI wist me te vertellen dat ze hun site nog moeten updaten m.b.t. Spanje en hun autonome regio's/eilanden EN dat de kans bestaat dat de Canarische Eilanden vanaf 30/6 volledig rode zone worden. Je kan dan wel reizen naar die bestemming, maar je moet dan een test doen bij terugkomst (en quarantaine, moet dat nog?).
Voorlopig wel maar De Croo had als ik me niet vergis aangekondigd dat dat vanaf 1 juli niet meer nodig is.

Update i.v.m. Canarische Eilanden:
Vanaf 30/06 krijgt gans deze eilandengroep de code rood op de Europese kaart, dus negatief reisadvies!
Bron (zie net onder de helft van de pagina):
https://www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/
Dat terwijl het merendeel van de eilanden ter plaatse code groen hebben (op basis van wat de Canarische overheid beslist).

Het lijkt me een zware tijd te worden voor die eilanden wanneer dat ganse zomer zo zou blijven.

TUI heeft een mail gestuurd waarin ze melden dat ze bij een code rood (net voor vertrek) niet automatisch meer annuleren, maar de reiziger mag zelf kiezen:
1. Op reis gaan
2. Kosteloos annuleren of omruilen voor een andere reis

Zou je nog op reis gaan? Waarom wel/niet?
Wat zijn de risico's wanneer je toch gaat?

Vanaf 30/06 krijgt gans deze eilandengroep de code rood op de Europese kaart, dus negatief reisadvies!
Dat terwijl het merendeel van de eilanden ter plaatse code groen hebben (op basis van wat de Canarische overheid beslist).

Het lijkt me een zware tijd te worden voor die eilanden wanneer dat ganse zomer zo zou blijven.

TUI heeft een mail gestuurd waarin ze melden dat ze bij een code rood (net voor vertrek) niet automatisch meer annuleren, maar de reiziger mag zelf kiezen:
1. Op reis gaan

Ik heb geboekt voor 2de helft juli naar La Palma.
Sowieso is het daar minder toeristisch.
Andere bedenking: aantal bewoners op de eilanden is redelijk laag dus vanaf dat er enkele besmettingshaarden zijn krijg je nogal een scheef beeld. Even goed is het binnen 2 weken weer anders. De Azoren waren tot kort geleden ook rood geworden en zijn nu blijkbaar weer oranje. Daarnaast zit ik toch met collectief verlof dus quarantaine maakt me niet echt uit. Zeker als dat beperkt zou zijn tot een test bij terugkeer en 1 dag quarantaine.

1. Op reis gaan

Wij gaan nog steeds. Als het opgelost is met een test X uur op voorhand. Uiteindelijk weinig risico gezien we op appartement zitten en hoofdzakelijk zelf koken/niets bezoeken oid

Wij gaan nog steeds. Als het opgelost is met een test X uur op voorhand. Uiteindelijk weinig risico gezien we op appartement zitten en hoofdzakelijk zelf koken/niets bezoeken oid
Idem hier. Eigen keukentje etc. Ben wel benieuwd naar het aantal toeristen tov vorig jaar. Ik zou verwachten dat er deze zomer toch overal een pak meer volk zal zijn?

Weet iemand vanaf wanneer die 10 dagen lopen? Als ik bijvoorbeeld 8 juli getest wil worden, kan ik dan vandaag al een code aanvragen en zo boeken?

Weet iemand vanaf wanneer die 10 dagen lopen? Als ik bijvoorbeeld 8 juli getest wil worden, kan ik dan vandaag al een code aanvragen en zo boeken?
Ja. Ik had mijn code zondag aangevraagd en heb toen ook een test geboekt op 6 juli.

Hoe werkt dat eigenlijk juist met die code dat je moet aanvragen? bij mij komt er bijvoorbeeld volgende week donderdag iemand van de thuisverpleging(werkt samen met een labo) de test afnemen, moet ik dan die code aan die persoon laten zien of hoe zit dat juist?

Hoe werkt dat eigenlijk juist met die code dat je moet aanvragen? bij mij komt er bijvoorbeeld volgende week donderdag iemand van de thuisverpleging(werkt samen met een labo) de test afnemen, moet ik dan die code aan die persoon laten zien of hoe zit dat juist?
Hoe ik het versta dient je code uiteindelijk bij het labo terecht te komen. Zij weten dan dat ze geen factuur naar jou moeten sturen. Ze zullen dit van wellicht naar de overheid ofzo sturen?

Hoe ik het versta dient je code uiteindelijk bij het labo terecht te komen. Zij weten dan dat ze geen factuur naar jou moeten sturen. Ze zullen dit van wellicht naar de overheid ofzo sturen?
Thx voor de info, dan zal ik die code op het einde van de week maar eens aanvragen. :)

Hoe zit het met het verkrijgen van een test als niet inwoner van België? Maw als we naar België komen zullen we in België een test nodig hebben voor we terug gaan waarschijnlijk.

Terug
Bovenaan